søndag 19. mai 2013

Uke 20: Mengdeuke

Noen ganger, sånn som i dag, føles det bare som at jeg kan fortsette helt til evigheten – og forbi! Noen ganger, sånn som i dag, er det også smart å gi seg mens jeg er på topp. Noen ganger, sånn som i dag, velger jeg derfor å stå av etter en ”fornuftig” distanse selv om jeg faktisk har tid til og selv om det er svært fristende å forlenge økta inn i evigheten. Noen ganger, sånn som i dag, kommer jeg derfor hjem fra løpetur og føler meg uovervinnelig – en følelse man ikke skal undervurdere effekten av!!


17. Maifeiring

Mandag: [6km transport sykling som oppvarming + 15min styrke]
Tirsdag: 9km kort langtur (55min) + 30min styrke
Onsdag: -
Torsdag: 7km tempoøkt (5km tempo + 2km nedjogg)
Fredag: 15,55km stiløping (2t i sone 1)
Lørdag: 4,1km tempo (19min) + 35min styrke
Søndag: 11km moderat langkjøring (1t5min)

Ukas opptur: ~47km totalt og dagens økt hvor jeg, mot alle odds, hadde superlette ben, lav puls og følelsen av å være en evighetsmaskin..... jeg eide Nordmarka og ja, jeg løp opp alle bakkene!
Ukas nedtur: fikk ikke svømt en meter denne uka heller.... grr!
Ukas joker: VO2-maks testen

Ukas joker, VO2-makstesten, får vi snakke om i neste innlegg!
 


10 kommentarer:

  1. Så oppløftende!

    Gleder meg til å høre om VO2-makstesten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tall er alltid moro Astid ;-)

      Slett
  2. Ja, det er viktig å holde litt igjen i gode perioder. Det klarte ikke jeg den uken jeg trente mye og falt plutselig ned som en potetsekk, helt utslitt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en balanse mellom å leve i nuet på den ene siden samt ikke glemme å bruke hodet på den andre siden. Noen ganger kan man la seg rive med mens andre ganger får man heller bare sette på bremsen! Så lenge vi vet konsekvensene så er jo det viktigst! Jeg har hatt tre uker med ukestotal på ~25-27km pga en kranglete rygg + betennelse i lårene; da sier det seg selv at å plutselig løpe 47km verken er smart eller optimalt.... derfor satte jeg på bremsen! Å kjenne at man har mye mer å gå på er jo også mentalt bra så noe godt kommer det jo ut av bremsinga tross alt ;-)

      Slett
  3. En slik uke vil jeg ha også!:) Spreka!
    Vedr svømmingen din; hvordan har dette gått tidligere i dine konkurranser? er dette en disiplin du behersker uten problem? Jeg lærte crawl først i fjor, og sliter med teknikk og utholdenhet i vann. Håper virkelig varmen kan fortsette slik at temperaturen stiger i sognsvann....(!)
    Spennende med ny test forresten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Svømming: jeg vet ikke hva jeg skal svare så du får heller bedømme selv ut fra følgende fakta: jeg svømmer rundt 2:15min/100m når jeg ikke har trent og ned mot 2:00min/100m om jeg øver en gang pr uke. Teknikken min kan jeg ikke bedømme selv -jeg har aldri gått på svømmekurs så jeg aner ikke! Tipper jeg er sånn passe (selv om Tim selvsagt påstår at jeg svømmer teknisk bra så kan det hende noen andre påstår det motsatte!). Jeg føler av og til at jeg svømmer som en slegge, andre ganger som en hjulvisp, og en sjelden gang føler jeg noe som minner om rotasjon og da smiler jeg BREDT!

      Utholdenhet er noe jeg også merker at jeg skulle hatt mer av men får jeg en økt pr uke så føler jeg meg straks bedre. Core trening er også noe jeg føler at har vært fordelaktig i forhold til svømminga. Styrke på nakke/skulder -øvre del av rygg - er også noe jeg prioriterer! Det hjelper!

      Slett
  4. Så utrolig godt med en mengdeuke som føles sånn. Full kontroll uten å være utslitt, kanskje bare litt god og småstøl i kroppen. Sees vi på Bygdøy ikveld?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke bestemt meg ang. Bygdøy i kveld; all fornuft tilsier NEI NEI NEI men hjertet vakler i troen ;-) Jeg kjenner nemlig betennelsen i låra murra ganske bra nå så vi får se! Bør ikke, men vil veldig!! Det blir uansett ingen raserfart med disse bena såpass kan jeg love ;-)

      Slett
  5. Ler:) kombinasjonen hjulvisp og slegge...ja ja!
    Jeg har ikke noe valg, MÅ bare terpe terpe terpe. Synes det er vanskelig å få fremgang. Har utrolig trege strokes/tak
    Håper vi snart får varmere vær - MÅ komme oss ut i åpent vann!
    Så bra at du trener mye core også - der er ikke jeg flink nok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Frekvensen på mine armtak er også lav; og jeg vet ikke hvordan jeg skal få opp farta..... uten å samtidig drikke for mye vann ;-) Burde helt klart øve på å få opp frekvensen men det blir kanskje litt for ambisiøst.... jeg mener: jeg må jeg vel komme meg i badedrakten og begynne å svømme FØR jeg legger planer om frekvens-trening!! ;-)

      Slett