søndag 21. april 2013

Vårslapp?

Kroppen er mør. Magen har vært tullerusk. Hodet har logga av. Lufta har gått ut av ballongen (etter at kiropraktor’n maltrakterte nakke og rygg på onsdag)..... pollensesongen har starta. Jeg kunne fortsette, men dere skjønner poenget: sliten.no!

Jeg har hatt en bra treningsuke etter Rotterdam men etter fredagsøkta kjente jeg at kroppen var sliten.
Vårtegn 1: fugler på vannet!
Og jeg liker å lytte til kroppen. For jeg liker å trene smart. Jeg liker å ta de smarte og fornuftige valgene. Og jeg pleier ikke å ha problemer med å ta en hviledag, eller tre, ved behov.

Selv om jeg er en stor tilhenger av ”smartness” så er det likevel vanskelig å ta disse fornuftige, disiplinerte og smarte valgene noen ganger; noen ganger sånn som nå, nå når jeg kjenner lukten av vår og sola endelig skinner. Å ”holde igjen” om våren er ikke alltid like lett selv om jeg VET så inderlig godt hva som er det mest riktige valget å ta.

Endomondo gjør det heller ikke lettere å velge fornuftig når den viser at jeg ikke har nådd målet om en ukestotal på minimum 30-35km med løpesko. Og det er i grunn litt fasinerende hvordan slike selvpålagte målsetninger påvirker og til dels er med på å styrer våre handlinger. Jeg mener: jeg kunne glatt funnet på å løpe 10km i dag kun for å nå målet om 3-3,5mil i uka, men, spørsmålet er jo hvor hensiktsmessig det ville vært??
Vårtegn 2: frukten smaker bedre; nam!!
Teori og praksis – det kan faktisk være rimelig utfordrende noen ganger ;-)

Etter å ha kjent litt på kroppen så valgte jeg å ikke henge meg opp i at det ble en lavere ukestotal enn ønskelig denne uka (også!). Smartness slo med andre ord knockout på Endomondo denne uka (også!) .
Vårtegn 3: solbrent i tryne og likblek på resten av kroppen!
Uka oppsummert
Mandag: 8,4km (50min) rolig ”post-race” jogg i Rotterdam
Tirsdag: -
Onsdag: Terskeløkt: 6,5km (33:32min) på SRM
Torsdag: -
Fredag: 9,3km (hvorav 6,5km gikk på terskel)
Lørdag: 30min styrke, 3km gange og 3km jogg (hverdagsaktivitet)
Søndag: årets første sykkeløkt ute: 45,5km (2t10min)
Totalt: 27,6km med løpesko


Så satser jeg på at AS kroppen er like villig som MEG til å bedrive krumspring med løpesko til uka! God treningsuke til deg! ;-)


 

9 kommentarer:

  1. kan godt melde meg i klubben Sliten AS det er min selskap for tiden. Er det vår tro? Håper at det gir seg snart for jeg er nørmest på gråten av å være sliten på joggeturene

    SvarSlett
    Svar
    1. huff, du må ta det pent Ania!! Lytte til kroppen og hvile - hvile - hvile når kroppen ber om det!

      Slett
  2. Det du beskriver her er grunnen til at jeg ikke bruker endomondo eller skriver ukesoppdateringer hver uke. Det er så lett at jeg trener litt ekstra bare for at totalen skal bli høy nok. Mest for min egen skyld, faktisk. Så bra for deg at lure-Silja vant, igjen. :-)

    Ha en fin treningsuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, vel, det er jo ikke Endomondo som har "pålagt" meg å løpe minimum 3 mil i uka, men med Endomondo så blir alt bare så veldig synlig ;-)

      Jeg tror nok mange lar seg rive med blant annet av hvor mye "naboen" trener osv så det er viktig å kunne stå i seg selv å tenke "hva blir riktig for meg". Jeg lar meg heldigvis ikke riv med så lett men jeg kjenner på kreftene som råder, av og til ;-)

      Slett
  3. Endomondo er en elsk-hat greie. Det er så gøy å følge med når det går bra, men så blir det en pest og en plage når disse selvpålagte målene ikke nåes. Så drit i Endo og heia kroppen og fornuften.

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, ja, "endomondo -elsk/hat" har jo du skrevet et innlegg om for en tid tilbaken husker jeg ;-)

      Vel, jeg er jo ikke tvangspreget i tankegangen i forhold til trening, så jeg bryr meg ikke om Endomondo, sånn sett. Det går vel mer på at jeg har et ønske om å oppnå noe og at jeg vet hva som må til.... og når kroppen atpåtil sier "hvile" mens det kribler i hele kroppen etter å være ute å nyte våren med løpesko; ja da er det vanskelig å holde igjen. Nuvel, skal man oppnå noe så er det ikke bare antall kilometer som betyr noe men bla. også mat og hvile så.... det gjelder å lytte til kroppen og ikke bare se seg blind på tall ;-)

      Slett
  4. Våren har jo ikke kommet ennå så det er umulig å bli vårslapp :)
    Derfor slang jeg meg på Skarverennet i helga og fikk gått 3,8 mil over fjellet. Herlig!
    Brukte akkurat 3 timer. Hakke peiling hvor bra eller dårlig det er, for på resultatsidene for trimklassen er det ikke inndelt i noen plassering. Synd! Står bare tiden din uten at du kan sammenligne. Hadde jo vært gøy å vite hvordan man lå an.

    Har du gått det rennet Silja?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er definitivt vår; bare se her: http://www.yr.no/pollen/

      :-)

      Nei, jeg har ikke gått skarverennet; har kun gått to turrenn, begge var HK marjsen. Neste vinter må jeg få trent mer på ski....

      Slett
  5. Snusfornuftig som alltid, du Silja :)
    Det er bra vi har sånne som deg, som kan holde oss litt igjen når vi andre kanskje ikke klarer å være like flink som deg til å ta disse fridagene (som ikke alltid er så gøy) ;)

    SvarSlett