søndag 28. april 2013

Om å roe ned

Planen for ukene etter 10K Rotterdam var å roe ned.... så det er altså det jeg bedriver om dagene; jeg roer ned!

Jeg var skeptisk til å haste meg tilbake i form etter seks ukers sykdomsavbrekk i vinter. Jeg valgte likevel å investere de seks ukene som jeg hadde til rådighet i opptrening til 10K Rotterdam. Jeg fokuserte på arbeidsoppgavene og lot mottoet ”ikke tenke – bare gjøre” lede meg opp og frem.
Sykkelsesongen er i gang!

Jeg bygde stein på stein, jeg økte mengden gradvis, jeg gjorde ikke noe overilt eller hasardiøst disse seks ukene; for jeg har jo alltid hodet med meg i det jeg gjør. Men, jeg kunne valgt å ta det litt roligere, bruke litt lengre tid, gitt kroppen litt mer ro og hvile, og risikert å kanskje løpe ett minutt saktere i Rotterdam. Kanskje hadde jeg løpt like fort, kanskje til og med fortere, om jeg hadde valgt å satse på mer langsiktig opptrening. Hvem vet. Ingen vet! Jeg vet bare at jeg ikke brydde meg om tiden, jeg ville bare ha en best mulig reise. Og jeg tenkte at reisen ville føles lettere om formen var mer på plass. Derfor investerte jeg tid på å komme i best mulig form før løpet. Og jeg så på det hele som et lite forskningsprosjekt. 

Men jeg var skeptisk! For bratte formkurver har jeg nemlig svært dårlig erfaring med.... og jeg kjenner jo min egen kropp best og vet at min kropp ikke greier å absorbere så alt for stor belastning på relativt kort tid. Sånn er det bare og det må jeg (dessverre) bare ta ansvar for (som SiriV helt sikkert ville sagt).

Formen er grei og kroppen fungerer helt fint på trening. Det er liksom ikke der det skurrer. Jeg føler meg bare litt mer ”okkupert” sånn ellers i hverdagen og kroppen overbeviser meg derfor ikke helt om at den er klar for å tåle hardkjør. Skeptisk! Så det handler vel mer om totalbelastning; både fysisk og psykisk. Og som løper så kjenner i alle fall jeg viktigheten av ”å drikke før jeg føler at jeg er tørst” -for når du som utøver føler at du er tørst, ja så er det egentlig for sent....
Pollensesongen er også i gang; 5=bjørk og 7=burot; så jeg har litt i vente....
Og i kjølvannet av slike hurtigmetoder så lurer også belastningsskadespøkelset; eller rettere sagt ”frykten for”. For med bratte formkurver øker også sannsynligheten for å pådra seg belastningsskader.... noe jeg kunne skrevet en hel avhandling om, men det skal jeg ikke!
Så derfor tar jeg heller ansvar nå, før jeg blir tørst, og roer litt ned! Jeg skal med andre ord være ei skikkelig kjerring - men akk så smart kjerring! ;-)

Og det har gått ganske greit å løpe like lite denne uka som sist uke, men, etter å ha lest blogger opp og ned og i mente om Sentrumsløpet så kjenner jeg at det kribler (med stor K) i bena, og jeg kjenner at å sette på bremsen fremover nå kommer virkelig til å kreve sin kvinne!! Det er nemlig mange løp jeg kunne tenke meg å delta på, men, det skaL jeg altså ikke for pri 1 fremover nå skal altså være å gi kroppen tid til å komme i form igjen, sånn ordentlig! Ikke bare halvveis.

Noen ”tradisjonsløp” vil jeg uansett prøve å få med meg. Ryeløpet er ett av dem. Det gjenoppståtte løpet, Bislettmila, står også høyt på ønskelista mi.
Jepp, den halvnakne damen i orange topp er meg fra Bislettmila 2005
For selv om mottoet fremover nå blir ”først tenke – så gjøre” så må jeg jo unne meg litt sprell og moro på veien; ikke sant??!!

Denne uka har det blitt langturer på sykkel og korte(re) terskeløkter med løpesko:
Mandag: 8,4km løping (5km tempo + 3,4km nedjogg)
Tirsdag: -
Onsdag: 35km sykkel (sone 1)
Torsdag: 8,3km løping (hvorav 5km på terskel; i3)
Fredag: -
Lørdag: 10km løping (jevnt og kontrollert; i3)
Søndag: 31,7km sykkel (sone 1)

20 kommentarer:

  1. Fantastisk kul sykkel. Den alene er grunn nok til å kose seg ute lange turer. Når jeg ser den der så blir ikke lysten på en racer mindre!
    Og en annen ting; Bislettmila vekket interesse. Dette må jeg sjekke opp nærmere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Om man vil prøve å løpe 10Km på bane så er Bislettmila kjempefin. Så det må du få med deg! Løpet ligger i kondis sin terminliste så du finner mer info. der. Jeg har veeeeeeldig lyst til å løpe mila på Bislett ;-)

      Racer sykkel.... hva venter du på?? LØP å kjøp! ;-) Det er moro!

      Slett
  2. Takk for god idé. Igjen. :-) Jeg skal helt klartfinne fram sykkelen en kveld til uka og ta en treningstur. Jeg befinner meg nemlig helt i grenseland for hva kroppen min tåler om dagen. Ikke fordi jeg løper så mye, men fordi jeg har tilført løpsspesfikk styrketrening to ganger i uka. Drills. Jeg er mer eller mindre konstant stiv i leggene. Trening på sykkel høres ut som akkurat det jeg trenger.

    Trener du til Trollveggen?

    SvarSlett
  3. Jeg løp med Adidas sko mandag, nye, og jeg ble helt invalid støl i leggene!! Da dro jeg frem sykkelen ;-) Så sykkel er et fint alternativ og supplement.

    Ja, Trollveggen står på programmet. Jeg har slitt med et kne som ikke liker sykling i motbakke. Så først prøver jeg bare nå å venne strukturene til sykkelbevegelsen en stund før jeg tar fatt på klatring. Så får vi se hvordan det går ;-)

    SvarSlett
  4. Ryeløpet og Bislettmila er to løp som også jeg har sett på/lest om seinest idag. Med tanke på Bislettmila, synest du det var allright å løpe rundt og rundt i det uendelige, eller fant du godfølelsen?

    Det å skynde seg langsomt skal søren ikke være lett.Greit å vite at vi er flere som må gjøre det nå om dagen, vi må minne hverandre på at tålmodighet er et bra ord.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tålmodighet er nøkkelen til suksess; amen ;-)

      Bislettmila blir trolig bedre i år siden de har innført puljestart, men, jeg ser at det er puljer med relativt stort spenn i estimert sluttid. Så jeg tror man må være mentalt forberedt på at man ikke kan ligge hele løpet inne ved lista og cruise. Forbered deg på at det blir forbiløping, det blir klynger, og du kan påregne å kanskje måtte helt ut i trdje bane for å komme forbi om folk ligger i "felt"/klynger. MEN, jeg sier ikke at det blir slik, ikke at det blir et problem eller hinder; jeg sier bare at det kan skje og hvis man vet at det kan skje så blir man ikke overrasket og takler det kanskje litt bedre hvis det skjer. Det blir uansett mye, mye, bedre enn i 2005 hvor alle nivåer løp oppå hverandre; men det er utrolig GØY å løpe på bane!! Så bli med, bli med!!

      Slett
  5. Skjønner godt det kribler ekstra i beina dine når alle løper i Oslo sentrum, men det er garantert smart av deg å holde igjen. Du har skjønt det der! Begynner å skjønne det jeg også, det å kjenne sin egen kropp. Når alle løper restitusjonsturer dagen derpå, og jeg har så lyst, men kjenner det gjør vondt både her og der, så vet jeg at jeg MÅ vente. Oss med småbarn har gjerne ikke mulighet til å legge beina på bordet etter et løp heller, og det gjør jo ikke akkurat restitusjonen enklere, merker jeg.

    Har lurt på en ting, sykler du kun landevei, eller liker du også terrengsykling?

    SvarSlett
    Svar
    1. VELDIG godt poeng det der med restitusjonsøkt dagen etter Marit!! Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Noen ganger er man så mørbanka at det ikke har noe for seg å jogge dagen etter, mens andre ganger kan man ha effekt av lett jogg dagen der på; det gjelder derfor å være ærlig iforhold til kroppens behov til enhver tid.

      jeg sykler kun landevei enn så lenge....

      Slett
  6. Også bør du huske å ha med deg drikkeflaske på sykkeltur da...jeg kan jo ikke være din "waterboy" hver gang liksom :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ehhhh ja.... du har et poeng der ;-) Men er ikke langing en del av PT tenesten?? ;-)

      Slett
  7. Kjekt å lese at du bruker sykkel som langkjøring/restitusjon. Jeg har blitt anbefalt å gjøre motsatt, jogge/gå innimellom som langkjøring/restitusjon. Noe med at man bruker musklene i beina litt annerledes enn på sykkelen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er definitivt forskjell på sykkel og løp ja, og lårmusklene mine må definitivt øves til å tåle sykkelbevegelsene! De første øktene på sykkel er synonymt med SYRE, hver vår.... haha ;-) Men så blir det etterhvert lettere å få opp intensiteten og da blir det brått kjempemoro på en litt annen måte.

      Slett
    2. Akkurat slik jeg har det også, bare motsatt :)

      Har vert for tung til å legge inn for mye løping i treningen min, men nå når vekten for alvor nærmer seg målet så blir det nok en god del løping på programmet etterhvert. Planen er å få godt med løping igjennom vinteren :)

      Slett
    3. Det høres ut som en svært bra plan!! Løping er enklere enn sykkel fordi det tar så mye kortere tid; det nytter liksom ikke så mye med en 30-40min tidsklemmeøkt på sykkel. Derimot kan man få gjort en hel del på den tiden om man kan velge løping. Så jeg får nok i hovedsak konsentrere meg om løping da det er lettest, tidsmessig, selv om jeg synes sykkel er gøy - men jeg kan slettes ikke kan sykle altså!!! jeg bare liker det ;-)

      Slett
    4. Kjenner litt på det der ja, langkjøring på sykkel blir fort 3-4 timer som stjeler mye familieliv :( Med to små så blir det ofte til at treningen foregår fra kl 07:00 på fridager slik at jeg ikke ødelegger hele dagen for alt annet som skal gjøres :) 30-40 minutter løping kan jeg få til nesten når som helst :)

      Slett
    5. Nettopp! Det er enorm forskjell og løping kan jeg alltid få tid til mens sykling nok alltid kommer til å bli en bigesjeft for min del ;-)

      Slett
  8. Ser ut som ei kjekk og variert treningsuke:-)

    SvarSlett
  9. Snakk om å kjenne egen kropp bra! burde også lære mye av den fornuften du innehar. Må spørre; hvor lenge har du drevet med løping (som hovedsport)?
    Tenkte meg på sykkel i morgen (før løping torsdag vettu..!) Skal du forresten delta i Glommaløpet? ble klar over dette først i dag. Kult med flere ting som skjer i "nærheten".
    Og du; allergi: da er vi to! merker sesongen er her. Blå resept på Zyrtec! akk.....hovne øyne er liksom konstant her i heimen.

    SvarSlett
  10. haha, ja det kan du si, men, jeg går jo på tryne innimellom jeg som alle andre likevel! Så jeg greier ikke lese alle signalene alltid, slettes ikke ;-)

    Jeg begynte å løpe sånn cirka 1994 men har hatt mange (mange!) år uten løping og mange år hvor jeg har løpt mikroskopisk (typ en økt i uka, 3km i uka). Så når jeg snakker om "før i tiden" så er det før 2009. For fra 2009 tålte knærne mer eller mindre å løpe 10km sammenhengende 1-3x i uka, så fra da har jeg løpt ganske regelmessig. Så sånn var det med den saken ;-D

    SvarSlett
  11. ah ..i gamle dager altså..ref 2009:)
    Uansett lærerikt å følge deg!

    SvarSlett