søndag 7. april 2013

5Km i Fredrikstad og ukesoppsummering


Så var altså uke 5 av 6 mulige i min kriseplan på veien til Rotterdam over.

Oppsummering uke 14
Mandag: Topptur; gikk 4km motbakke og løp 5km ned (26:30min; 5:18min/km)

Tirsdag: -
Onsdag: 5km rolig jogg til jobb (31:20min; 6:16min/km)
Torsdag: 7km moderat (5km i 5:21min/km fart, 2km nedjogg)
Fredag: 17km rolig langtur (1t50min; 6:28min/km)
Lørdag: -
Søndag: 5K Fredrikstad (23:27min; 4:41min/km)

Totalt:
41km
Fortsatt går det oppover!
La meg bare poengtere at 17km er årets lengste langtur, OG, jeg tror ikke jeg lyver om jeg sier at antall økter over 15km som jeg har løpt fortsatt kan telles på ca. 1,5 hånd (inkl. konkurranser!).... så om du ikke har fatta poenget enda så la meg få hjelpe deg litt: dette er for stor selvskryt å regne!! Jeg var nemlig sabla stolt av meg selv etter fredagsøkta altså! Sabla stolt! ;-)

5km i Fredrikstadløpet
I forbindelse med at landsmøtet i KONDIS ble avholdt i Fredrikstad i år så ble jeg, i likhet med mange av de andre deltakerne, påmeldt Fredrikstadløpet. Jeg dvelte litt frem og tilbake før jeg bestemte meg for å gi det er forsøk. Min ”bekymring” gikk ene og alene på at det kun er en uke igjen til Rotterdam, og jeg ville jo nødig gjøre noe overilt rett før 10K Rotterdam.

I ettertid tror jeg dette 5km løpet var en helt grei gjennomkjøring, om man kan si noe slikt. Jeg suste i mål på en tid langt unna PB men samtidig mye nærmere PB enn jeg på forhånd hadde trodd var mulig. Så totalt sett er jeg veldig godt fornøyd! Og det er jo alltid veldig moro å møte masse kjentfolk. Av bloggere så var det vel i hovedsak Siri, Marianne og Anna jeg rakk å si hei til i dag. Så jeg kan ikke si annet enn at det var veldig gøy å starte sesongen i dag selv om toppformen fortsatt er et godt stykke unna!
Starten; Anna (165) leder an og jeg (204) følger etter. Foto: Harry Johansson -Fredrikstad blad.

Så da suser jeg like godt inn i den siste uka og ser frem til å gjøre siste finpuss på formen før jeg setter krona på verket neste søndag. Rotterdam here I come!

God treningsuke til deg også!!

30 kommentarer:

  1. 17km på såpass kort tid? Dét vil jeg si at du har all grunn til å være stolt av! :)

    SvarSlett
  2. 17k langtur og 5k konkurranse! Synes du har kommet raskt tilbake. Bra jobba, jente!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med du ;-) Jeg er superfornøyd med både lang-langtur og 5K konkurranse selv om tiden(e) (og pulsmålingene) vitner om at jeg fortsatt er et godt stykke unna toppformen.... og hvem bryr seg om det siste sier jeg bare; det viktige her er jo at jeg er i farta på vei opp igjen!

      Slett
  3. Applaus både for langtur og strålende 5km.
    Mer imponert over femmern siden jeg aldri kommer til å nærme
    meg tider under 25min, 17 bør jeg jo klare iløpet av sommerene, skal jo tross alt løpe maraton i september. Silja the bumerang, Rotterdam tiern går akkurat som du ønsker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bumerang ;-) jeg ler, den var god!!!

      Noen er rask, andre seig, noen er en herlig suppe og miks av alt, jeg er bumerang (hva enn det måtte innebære) ;-D

      Maraton i september blir bra; det fikser du lett som en plett!

      Slett
  4. Om ca 20 dager er det Sentrumsløpet i Oslo også.
    Et av de mest stemningsfulle løpene å være med på, spør du meg.

    I år lover de forbedringer på en rekke områder også i tillegg til at alle får en teknisk t-skjorte for første gang. De skal også ha enda bedre drikkestasjoner m.m.

    Gleder meg.

    SvarSlett
  5. Gratulerer med comebacket! Det er vel nå du virkelig høster fruktene av den enorme jobben du gjorde med grunnformen din i hele fjor? Du må være knallsterk som klarer det der etter en så tung sykdomsperiode. Jeg heier på deg i Rotterdam!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Du har helt klart rett i det! Formen har falt mye men jeg reddes også mye av at jeg har jobbet med grunnkondisjonen siste året! Hadde dette skjedd for noen år tilbake så hadde jeg vært helt på viddene nå for da hadde jeg null grunnform å lene meg på.... ;-)

      På den annen side så har jeg løpt 5km to år på rad på 22:55-22:45-ich uten å eie grunnform, og med minimal treningsinnsats i forkant. Så jeg vet dermed fra tidligere års erfaringer at jeg kan prestere.... nå var det riktignok uten å ha vært syk i forkant men du skjønner sikkert hva jeg mener: det mentale grunnlaget har litt å si det også! ;-)

      Nuvel, jeg er i alle fall kjempefornøyd med innsatsen på søndag for jeg hadde slettes ikke trodd jeg skulle få kroppen min med på det kjøret!

      Slett
  6. Dette var en super oppvarming før Rotterdam. Veldig glad på dine vegne:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk; du er snill du!! ;-D

      Slett
  7. Det sitter i hodet! Så hold hodet kaldt og målet klart!

    SvarSlett
  8. Strålende innsats med tanke på hvor lite du har fått trent i det siste :)Regner med du er superfornøyd med å være igang igjen. Skal du delta i Sentrumsløpet? Jeg har meldt meg på, men sliter med angst for å ta tida på løpinga for tida. Mister helt motivasjonen av det. Lykke til i Rotterdam!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og JA, jeg er superfornøyd med at kroppen virker som den tåler litt mer nå samt at formen virker som at er på vei tilbake igjen....! Sykdommen var brutal for kroppen og opptreninga har vært tøff; så dette var positivt!

      Siden den opprinnelige planen var sub-45 i Rotterdam så anså jeg Sentrumsløpet en uke etterpå som uaktuelt/bortkastet. Nå som formen "er som den er" så regner jeg med at Rotterdam ikke sliter så mye på kropp og ben, og at jeg således kunne løpt Sentrumsløpet også.... men jeg tror likevel at jeg skal spare immunforsvaret mitt!

      Tiden på løp er ikke viktig! Det viktigste er at man vil delta og at man har glede av å delta. Så hvis du klarer å kvitte deg med "angsten" så er jeg sikker på at du kommer til å ha stor glede av å løpe Sentrumsløpet! Spør deg selv hva grunnen til denne "angsten" er og ta deretter et oppgjør med "monsteret"; be det om å flytte seg for det står i veien! ;-) Dette fikser du, tvi-tvi!

      Slett
  9. Jeg er bare så imponert over deg og kroppen din! du er jo tilbake igjen! etter DEN vinteren! Bøyer meg i støvet og klapper i hendene. Glad på dine vegne!
    Må bare spørre; når du løper de 17 km dine (eller lengre..), løper du sammenhengende, eller er du som oss normale, som stopper LITT innimellom..går noen metere, for så å løpe videre?
    Ligger SÅ dårlig an med løpinga! Å lese dette er jo ren inspirasjon!
    Og du; Fredrikstad er hjembyen min - Ille koselig der, ikke sant?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er på vei tilbake ja og godt er det! ;-)

      Jeg pleier ikke å stoppe å ta pauser underveis når jeg løper og jeg har alltid som mål å løpe sammenhengende! MEN, hvis målet er å være ute i bevegelse lenge, sanke kilometre, så er det mye bedre å ta korte gå-pauser når man trenger det enn å kjøre på og ende opp med å stå av tidligere enn planlagt fordi man er sliten. Så sant målet altså er å løpe lengst mulig!

      Jeg er mao. tilhenger av å veksle mellom å gå og jogg hvis man er langt unna toppformen, samt også tilhenger av kontinuitet når fomen er på plass og tillater sammenhengende løping. Jeg løper mye i kupert terreng og må derfor avpasse farten i bakkene for å holde pulsen nede på de rolige langturene. På denne 17km økta vekslet jeg feks. mellom å gå og jogge på kilometer nr. 3 og 4 for å holde pulsen nede, for her gikk det oppover. Jeg skiller forøvrig mellom langkjøring (sone 3) og langtur (sone 1(-2)). Løper jeg derimot langkjøring i sone 3 i kupert terreng så pleier jeg sjeldent og aldri å gå for da er noe av poenget å holde pulsen oppe over tid.

      Litt rotete forklart så jeg vet ikke om du ble klok av dette men.... ;-)

      Slett
  10. Nå er sesongen i gang for fullt! Gratulerer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx og velkommen tilbake selv ;-)

      Slett
  11. Veldig imponerende at du har kommet så bra igang igjen på kort tid. Sikkert veldig kjekt med en konkurranse igjen for å 'kjenne litt på det' før Rotterdam :) Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har helt rett! Før Fredrikstadløpet trodde jeg ikke sub-50min på mila var mulig; nå vet jeg sikkert at det er mulig ;-) Så det hadde helt klart sine fordeler å delta!

      Slett
  12. Takk for svar! jeg har SÅ mye å lære når det gjelder løping/pulssoner etc. Jeg hiver bare på meg joggeskoene, og løper det antallet km jeg har satt meg som mål. men jeg merker at så snart jeg kommer over 10 km, så har jeg en tendens til å VILLE gå litt..og så løpe...og streng som jeg er mot meg selv, kaller jeg da da ikke sammenhengende løping og dermed "juks". Men, i dag er målet litt mer enn 12, (for meg er dette langt)og da skal jeg jammen unne meg noen få metere med GÅING..dersom jeg trenger det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Juks er det ikke, så hvis du sier til deg selv at det er juks så er jeg enig med deg i at du er ALT for streng med deg selv! Slutt med det ;-)

      Alt over 10km er langt, også for meg!! Hvis du føler at det butter i mot etter ca 10km (ca 1t løping) så kan det hende du løper litt for fort. Du holder kanskje i et tempo som passer for 10km men som bli litt for fort for 12-15km? Kanskje er det bare en psykisk sperre? Kanskje er det dagsavhengig? Kanskje har det med matinntak i forkant å gjøre; at du går tom fordi det er lenge siden sist måltid? Det er mange mulige forklaringer....

      Jeg har også følt på denne "vil gå" følelsen og for min del så var mye av forklaringen at jeg rett og slett ikke var godt nok trent; ikke godt nok trent til å løpe mer enn 30min og ikke godt nok trent til å holde lengre enn 30min i den farten jeg løp i! Så da var det bare å skru ned farten og øke lengden sakte men sikkert... men det var meg! Du er du, og du må kanskje bare prøve deg litt frem?? Juks er det i alle tilfelle ikke ;-)

      Slett
  13. Hei Silja, jeg skulle gjerne ha invitert deg til et løpe-event, men finner ikke mailadressen din noe sted. Supert om du kontakter meg på ellen.anna@trigger.no :-)

    SvarSlett
  14. Så kjempebra gjennomført i Fredrikstad!! :-) Men skjønner ut fra det du skriver at du er et lite stykke unna toppformen din enda, men du fikk en tid mange av oss bare kan drømme om! :-) Vil bare si at jeg leser bloggen din og syns du skriver veldig bra. Får masse god motivasjon når jeg leser!
    Lykke til i Rotterdam!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Hyggelig at jeg er til inspirasjon!!

      Litt av budskapet mitt er jo at man kan delta på løp uansett form og farge! Derfor gjentar jeg ofte at "tid ikke er viktig". Og jeg gjentar også at det ikke er flaut eller tullete å delta selv om man er et stykke unna sin beste form. Hvis jeg kun skulle stille til start de gangene jeg var i toppform, og de gangene hvor forholdene har ligget maksimalt til rette for god oppkjøring i forkant, ja, så hadde det ikke blitt mange løp for min del!

      Noen ganger har derimot veien frem til et løp vært så krunglete at jeg ikke føler noen glede ved å stille til start; det føles mer stressende enn lystbetont. De gangene velger jeg å stå over. Det skjer av og til. Da har jeg kanskje mer glede av å ta en rolig økt i skogen og velger heller det. Jeg trenger nemlig litt mentalt overskudd for at en konkurranse skal gi en god opplevese.

      Så en grei regel er kort og godt: har man lyst så har man lov!! Det var dagens "løpemoral", hehe ;-)

      Slett
    2. Helt enig! Det viktigste er jo ikke å vinne, men å delta og ha det gøy!
      Men det er ikke til å legge skjul på at det er veldig moro å sette egne personlige rekorder og se at treninga man holder på med faktisk gir resultater :-)

      Slett
    3. Så enig, så enig!! Å løpe på tid er jo en flott måten å se formutvikling på så konkurranser og løpstider er sånn sett svært bra for å holde motivasjonen oppe; også for meg!! Helt klart.

      Slett
  15. 17km!!! Silja fantastisk bra. Jeg er stolt av deg også. lykke til i Rotterdam

    SvarSlett
  16. Så raskt som du løp 5 km og deretter lett klarer en langtur på 17 km, det må jo bare vise at du har et veldig godt grunnlag etter mange bra treningsår! Det er så bra å se at du alltid kommer tilbake, og gjerne blir enda sterkere enn før.

    Drømmen er å være en bumerang, føler meg igrunnen også litt sånn! :)

    SvarSlett