søndag 24. mars 2013

Veien til Rotterdam 2013


Nå er det 3 (tre!) uker igjen til årets første konkurranse: 10K Rotterdam. Toppformen er milevis unna, og jeg er halvveis i min 6-ukers kriseplan.
Etter gårdagens langtur...

Fra sofaen til 10K Rotterdam på seks uker; hva kan jeg egentlig forvente?
Svar: jeg aner ikke! :-)

Hver vår leser man overskrifter av typen ”kom i form til Sentrumsløpet på 6 uker”. Og jeg har vært skeptisk til disse hurtigmetodene. Jeg tror nemlig på tålmodighet og på resultater som kommer i form av jevn og langsiktig jobbing. Jeg har naturlig nok lurt på hvor sprek man egentlig kan greie å bli på seks-ti uker??

Alt er relativt, og hvor sprek man kan bli med 6-10 ukers trening vil jo bero mye på hvilken form man er i når man kaster seg på en slik plan. Utgangsformen er helt klart viktig. Jeg forstår også at det vil avhenge av hvor god kroppen er til å tilpasse seg belastningen (noen er nemlig mer ”lett-trente” enn andre og noen har mer talent for kondisjon enn andre), hvor godt kroppen greier å restituere seg, hvor godt sammensatt selve treningsprogrammet er, hvor flink man er et til å følge programmet og hvor flink man er til å presse seg på de harde øktene osv osv. Totalbildet er som alltid viktig og hvor sprek man kan forvente å bli vil altså være svært individuelt.
Sofasliting er erstattet med trimmings!
Selv om det i utgangspunktet strider mot min overbevisning: etter seks uker i sofaen med bronkitt kastet jeg meg altså likevel på skippertaksmetoden og Silja's kriseplan ”kom i form på 6 uker” ble iverksatt. Og denne kriseplanen er selvsagt selvkomponert etter innfallsmetoden; veien blir som kjent til mens man går, ikke sant?! ;-) Jeg ser på det hele som er forskningsprosjekt og jeg drives av nysgjerrighet. Forventningene til egen innsats i Rotterdam om tre uker er nemlig like lav som pulsen og innsatsviljen er skyhøy om dagen ;-)
Rotterdam here I come!
For det viktigste for meg er ikke resultatet i Rotterdam men å ha det moro underveis!!

Oppsummering uke 13 (uke 3 av kriseplanen)
Mandag: 7km (46:20min; 6:37min/km)
Tirsdag: -
Onsdag: -
Torsdag: 10,9km (65min; 6:00min/km)
Fredag: -
Lørdag: 14,2km (1t21min; 5:40min/km)
Søndag: -
Totalt: 32km

God påske folkens! Husk å tren godt i påsken for nå er sesongen rett rundt hjørnet!

16 kommentarer:

  1. Jeg har heller ikke den store troen på slike hurtigmetoder. For meg er det iallefall tålmodighet som gjelder. Ellers burde jeg jo være i kanonform nå siden jeg har trent i omtrent 8 uker siden comebacket i slutten av januer. Men jeg er definitivt ikke i god form ennå. Men det går stadig fremover og jeg vet fra tidligere at med tålmodig trening så kommer fremgangen etterhvert.

    Ser vi liker de samme sjokoladene. De småsjokoladene fra Lindl er knallgode. Tror jeg har to pakker med slike stående i mitt lille lager i kjelleren.

    SvarSlett
    Svar
    1. "Å være i god form" er et privilegium! Og kontrasten blir nødvendigvis stor når man går fra god til dårlig form. Har man vært i kjelleren så er det, etter min mening, kun å ta tiden til hjelp! Og hvor lang tid det tar å stable kroppen på bena igjen avhenger av så mange parametre at det blir svært individuelt. Det kjenner man best selv.... seks uker, åtte uker, 16 uker: det er bare å være tålmodig!!

      Jeg reiser selvsagt med tom koffert til Rotterdam slik at jeg kan hamstre sjokolade; nå er nemlig sjokoladelageret tomt ;-)

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  2. Jeg heier på deg!

    For to år siden, stilte jeg til start på 10 for Grete uten å ha løpt noe særlig på sju uker. Jeg gjennomførte og var lykkelig bare for å komme i mål. Når man tilpasser forventningene til det man faktisk har å komme med, ender det meste godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig; så lenge forventningene har rot i virkeligheten så ender det meste godt!! Og jeg pleier jo å være rimelig god til å bedømme min egen kapasitet.... kanskje jeg undervurdere kapasiteten litt men det har vel aldri skjedd at jeg har overvurdert den. Og det er vel når man overvurderer og forventer mer av seg selv at det ender med opplevelse av nedtur, fiasko etc. Så kjenner jeg meg selv rett så går det nok godt som du sier! ;-)

      Og shoppe sjokkis skal jeg uansett så det må jo bare bli en bra tur ;-)

      Slett
  3. Tror det blir bra jeg. Du trente jo godt før du ble syk så med 6 uker blir det bra :-)

    nammmm Sjokkis!! uff jeg kan ikke spise mer sånn nå, har nok å dra på ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Halvveis i krisa så vet jeg to nyttige ting 1) jeg klarer å løpe 10Km i strekk 2) 5:25min/km tilsier pulsen på 179-180 og som er normal 10Km konkurransepuls for meg.

      Ergo: pr i dag sliter jeg derfor med å komme under 50min på mila, men, det er tre uker igjen til start ;-)

      Og god påske ja ;-)

      Slett
  4. Du klarer nok 50 på mila, og gjør du det ikke i Rotterdam så gjør du det rett etterpå!

    Når det gjelder alle disse "hurtig oppskriftene" har jeg tro på den på den måten; om man er relativt utrent kan de gi deg god motivasjon til å komme igang. 6 uker er ikke uendelig lang tid og de fleste ser syn på at de kan komme igjennom det. De er også med på å strukturere treningen og gir på den måten gode vaner. Det å klare å løpe sin første mil er en enorm milepæl for mange. Så ja til hurtigoppskrifter til sitt bruk. (Det var dagens tante Sofie)

    Riktig god påske til deg og dine. Nå har jeg begynt på påskemarsipanen, den var vært å vente på:-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvsagt: alt til sitt bruk! Og jeg forstår hva du mener og er ikke uenig i det du sier altså.

      Det jeg tenker er at de fleste som starter å trene kondisjon, løping, fra bunn vil oppleve at det er svært tungt i starten. Når mange også opplever at løping først blir gøy når man kommer over denne første tunge perioden, ja så tenker jeg at seks uker er alt for lite: de fleste vil aldri komme til dette punktet hvor løping oppleves lystbetont. Og mange gir seg kanskje dermed etter disse seks ukene når de har krysset målstreken. De orker å løpe mila denne ene gangen men de orker ikke fortsette å trene løping. Skjønner tankegangen min?

      Det andre aspektet, som for så vidt henger sammen med det over, er at det tar lang til å bygge kondisjon og grunnform. Og det er når denne grunnmuren begynner å komme på plass at det virkelig blir gøy å løpe!

      Så seks-ti uker kan absolutt gjøre at folk kommer et stykke på vei og bidra positivt til å få folk i gang, men, jeg tror som sagt at for å finne løpegleden og for å komme inn i rutinene som må til for å fortsette år etter år så må man få en forståelse av hvordan kroppen fungerer. Og det tror jeg altså ikke at folk nødvendigvis får noe begrep om ved å haste seg i form på seks uker....

      Slett
    2. Ja jeg skjønner tankegangen din og er helt enig:-)Å det er som du sier alt til sitt bruk.
      Tror nok mye av løpegleden for nybegynnere kommer i form av opplevelse av mestring, og det å nå mål. Å jo mer man bedriver denne løpingen jo mer setter den seg i ryggmargen så å si. Å da kommer den indre løpegleden.

      Slett
  5. Du har nok grunnlaget til å kunne få ok utbytte av kriseplanen :) Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Satser på at de neste tre ukene gjør susen!

      Slett
  6. Uff, ja du er nå ihvertfall lengre på vei enn meg selv, når det kommer til løpingen, du Silja ;)
    Masse lykke til i "superforberedelsene" til 10K Rotterdam! Jeg regner med du finner en smart måte å gjennomføre det på :)

    SvarSlett
  7. Jeg tror veldig mye sitter i hodet. Selvklart kan man ikke tenke seg i god form, men hvis du klarer å disponere, løpe jevnt og vet at det kommer til å koste, men at det gjelder å sette en for forann den andre helt frem til mål, ja det tror jeg kan kompensere for mye 'god' form.

    SvarSlett
  8. Du er veldig fornuftig, og jeg VET at du kommer til å lykkes. Utifra dine forutsetninger. Du har en knallbra grunnform, så jeg tror faktisk du kommer til å gjøre det bra! TROSS ALT!bra total denne uka forresten!

    SvarSlett