søndag 31. mars 2013

Påskeuka

Denne uka har kroppen vært tung. Blytung! Og selv om vi har løpt med masse klær, i minusgrader, i motvind og på snødekte veier i Vadsø, ja så kan jeg ikke legge skylda bare på vær og føreforhold. 

Mye vær og mye klær!
Noe av ”problemet” er at pulsen fortsatt er stratosfærisk høy på lav belastning. Resultatet er dermed at samtlige økter siste fire ukene har blitt løpt i sone 3 og 4 (tidvis også sone5). Og slikt må man jo nødvendigvis bli sliten av i lengden. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at å gå rett fra seks ukers opphold pga sykdom til å utelukkende trene på høyt turtall ikke er en suksessoppskrift. Selv JEG forstår jo det :-)

Saken var vel snarere at jeg tok en liten rå-sjans: jeg håpte vel at pulsen skulle ha normalisert seg litt mer enn den har gjort og at de rolige øktene denne uka dermed skulle foregå i sone 1 (og ikke 3). Og at en økning i ukesmengden dermed skulle gå greit; sånn rent restitusjonsmessig. Men, slik ble det altså ikke.

Og det betyr altså at jeg ikke har annet valg enn å bite i det sure eplet: jeg må skru ned farten enda mer om jeg rent pulsmessig skal greie å gjennomføre øktene ROLIG nok. Kroppen trenger helt klart mer tid til å venne seg til mengden igjen: behovet for restitusjon er nemlig større nå enn ellers, det merker jeg helt klart! Og det må jeg nok også bare akseptere at er slik i en periode fremover.
Silja's påskefavoritter!
Så hvis jeg skal diagnostisere situasjonen så tror jeg ikke dette er verre enn at jeg må roe ned intensiteten litt om jeg skal opprettholde mengden. Alternativt: om jeg ikke får kustus på pulsen så får jeg gå ned på mengden.... målet er i alle fall å bli kvitt den tunge følelsen i kroppen og DET, det skal jeg greie!

Oppsummering Påskeuka (uke 14)
Mandag: 10km løpetur (66min)
Tirsdag: 10km Topptur (gikk 5km opp, løp 5km ned
; totalt 70min)
Onsdag: 50min spinning intervall
Torsdag: -
Fredag: 12,1km løpetur (1t19min)
Lørdag: 7,5km Fartslek (45:45min)
Søndag: -

Håper du har hatt en knallbra påskecamp!?? ;-)

12 kommentarer:

  1. Påskeferie i Vadsø høres skikkelig eksotisk ut. Så langt nord har jeg aldri vært.

    Oppmuntrende tanker og ønsker om letthet sendes i den retning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det hjalp for i dag føltes det lettere - men i dag løp jeg i bratt utforbakke, hehe, så det kan ha vært derfor ;-) takk uansett! ;-)

      Slett
  2. Har hatt en knallfin påskecamp og skulle ønske den kunne fortsette 1 uke til. For superværet skal jo fortsette!

    Idag fikk jeg opplevd de store kontrastene Oslo har å by på. Først tok jeg meg en deilig skitur inn i marka - faktisk fine forhold fortsatt med betongspor flere steder. Herlig å ta drikkepauser og nyte litt sol før man fortsetter.
    Etter skituren skiftet jeg til joggesko og løp langs sjøen fra Frognerkilen, via Bestumkilen og til Lysaker og tilbake. Bar asfalt hele veien og godt å kjenne litt sjølukt på deler av løypa.

    Føler jeg har fått gjort mye på en dag med dette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. To økter om dagen er liksom definisjonen på påske!! I år har jeg ikke vært i stand til to økter men til neste år; da skal det bli dobbel dose hele påska ;-) Digg!

      Slett
  3. Hei du!
    Tunge uker er ikke noe ok. Synes uansett at du får til mye løping i ukene dine. Kjenner igjen dette med at planen er å løpe i sone 1....men så viser det seg at man faktisk drar opp i 3 (!). Sliter med samme utfordring. Men hos meg er det nok mer kunnskap, mangel av dette rundt pulssoner etc, og ikke høy puls pga en sykdomsperiode som har vært for lang (sympatiklem!)
    Planlegger en tur til melkesyrefabrikken for å teste en gang for alle. Mistenker at min maxpuls er noe helt annet enn det kjære Polar tilsier. Vel vel...sjekkes skal det.
    Hvordan er det med svømminga di? er dette noe du behersker fullt og helt fra før. Er du svømmer opprinnelig? syklet for første gang i går, gikk på trynet så det sang. Nydelige blåmerker på rompa og sideflesket...uhh! rett inn i autovernet kan du si.
    Lykke til med løpinga fremover - ikke lenge til første konkurranse for deg nå. You Go Girl!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lønnsomt å ta en makspulstest og deretter en melkesyretest. Har du tallene fra testen i hodet så har du mulighet til å justere farten underveis om det går for fort! Det er et bra hjelpemiddel!!

      Nei, jeg er ikke svømmer fra før, slettes ikke. Og jeg har aldri gått på svømmekurs så.... helt ærlig: jeg aner ikke hvor bra eller dårlig jeg svømmer rent teknisk! ;-) Jeg vet bare tiden jeg bruker og føler selv at jeg mangler frekvens, at det er der jeg må jobbe, med å få opp frekvensen... men så langt har jeg ikke fått knekt frekvenskoden....hem. Og fortsatt har jeg ikke svømt siden i fjor høst, så jeg må snart få ut fingeren ;-)

      Flere som har tryna på første sykkelturen siste dagene gitt.... du får være forsiktig fremover!!

      Slett
  4. Dette får du til Silja, jeg vet det ;) Det er bra at du er såpass smart at du selv vet hva som må gjøres (selv om det kanskje er aldri så "teit" ;p)

    Min påske-camp har vært helt fantastisk! Så nå kan jeg start opp igjen på skolen, med ny giv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra; jeg så mange fine bilder på bloggen din ;-)

      Slett
  5. Det var en fin påskecamp. Spesielt likte jeg den kvikklunjsbiten -)
    Selv har jeg fokusert mer på påskeegg og påskekrim enn påsketrim denne uka, så idag må jernviljen fram. Har til 16.00 og opparbeide motivasjon.
    Satser på at vårsola gir meg det sparket jeg trenger.

    SvarSlett
    Svar
    1. You can do it! ;-) og jeg spiste forøvrig to kvikklunsj på rappen; så var jeg like godt ferdig liksom!

      Slett
  6. Det er ikke bare du som må ta ting med ro, hele universet tar det med knusende ro virker det som. Hvor er våren???
    Min påskecamp har bestått av litt løping men mest jobb på SATS. Blir det Fredrikstad på deg?

    SvarSlett
  7. Vår? Hva er det? ;-) Neida, det går mot vår, det går bare med knusende ro mot vår i år!

    I kalenderen står det at vi skal til Fredrikstad i helgen (årsmøte i kondis). Så når vi nå først er i Frekksta så tenker jeg at jeg nok er lett å overtale.... men jeg må nok vurdere hvor smart det er, samt vurdere hvor hardt jeg tørr kjøre maskineriet; jeg kan ikke risikere havari en uke før Rotterdam ;-) Så da ses vi til helgen da?? ;-)

    SvarSlett