søndag 10. mars 2013

På tide å heise flagget folkens - cause I am back!



Onsdag avsluttet jeg kortisonkuren; nøyaktig seks uker etter elendigheta starta.... så nå krysser jeg fingre og tær for at kroppen fikser resten sjæl, og at den greier å stå på egne ben igjen!
One happy girlie!
Torsdag feira jeg denne seks ukers lange ufrivillige treningstørken med en liten test-jogg. Og selv om jeg følte meg sterk nok til å gi det et forsøk så grudde jeg meg veldig. Hele dagen gikk jeg faktisk å grudde meg til denne test-joggen. Etterpå var jeg så utrolig sliten at jeg spiste opp nesten hele denne.... og jeg innså dermed at jeg heller burde ha gleda meg ;-)

Det var kun seks ruter igjen... ;-)

Nei, seriøst: det gjør virkelig noe med hodet å være så dårlig, så lenge. Frykten for tilbakefall meldte seg: ”Starter jeg for brått, for hardt, for tidlig? Er det for kaldt, for mye eksos? Takler immunforsvaret dette eller kommer hosten tilbake??? Økes sjansen for at jeg pådrar meg en ny luftveisinfeksjon? Hvor vonde kommer ribbena til å bli etterpå? Så vonde at jeg ikke får sove? Og kommer det til å ta lengre tid før ribbena blir bra hvis jeg tirrer dem med å løpe?”.

Mange spørsmål, og absolutt INGEN svar.... et velkjent senario for mange når de starter opp etter å ha vært ute en tid pga skade og/eller sykdom. Og svarene får man som kjent ikke før man har prøvd!

Et sted må jeg jo bare starte -samtidig med at det er fryktelig vanskelig å vite hvor mye kroppen tåler. Jeg kan derfor bare gjøre mitt beste, vurdere fra dag til dag og bygge stein på stein. Og så lenge jeg gjør mitt beste så kan jeg ikke egentlig forlange mer av meg selv.... har jeg lært ;-)

Under kan du se steinbygginga de to siste ukene. 
Begrepsforklaring: begrepet ”topptur” beskriver bare en løype hvor du går eller løper x-antall kilometer i motbakke for så å snu og følger samme vei ned igjen.
Typisk topptur; rett opp - rett ned!
Bilder fra toppturene mine.

Bevegelse Uke 9
Mandag: gikk til og fra jobb (totalt ~11km, 1t45min)
Tirsdag: gikk 5,4km rolig topptur (55min)
Onsdag: -
Torsdag: gikk 6km topptur (55min)
Fredag: gikk 6km topptur (52min) – med noen få korte joggesekvenser på vei ned
Lørdag: -
Søndag: gikk 7km topptur (65min) –med noen få korte joggeskevenser på vei ned

Bevegelse Uke 10
Mandag: gikk til jobb (5,2km) + 6km topptur (48min) –gikk opp og jogga rolig 3km ned
Tirsdag: 7km topptur (56min) –gikk opp og jogga rolig 3,5km ned
Onsdag: gikk ~3km før og ~3km etter jobb (til sammen 60min)
Torsdag: 6km joggings i nabolaget (37min, 6:24min/km, puls=166/181)
Fredag: 8km topptur (60min) –gikk opp og jogga 4km ned
Lørdag: kjøpte ny stekepanne, sov 1t på sofaen, spiste tom potetgullposen.
Søndag: 6km inne på Bislett (35min, 5:52min/km, puls=171/181)

Jeg kan si så mye som at det koster å stable kroppen på bena igjen..... men æ har trua!! :-)

Ønsker deg en knallbra treningsuke!! Nå er det snart vår folkens!! JUHU ;-)


23 kommentarer:

  1. Så kjekt å høre:)
    Det er ingenting som er så deilig som å komme igang igjen, men samtidig er det ingenting som er så tungt og skummelt heller slik som du beskriver. Jeg har den filosofien at så lenge man er bevist vil det meste gå bra. Som for deg at du er bevist at det vil ta noe tid før du er tilbake derdu var før du ble syk. Masse masse lykke til på vei inn i våren med joggeskoene på:)

    SvarSlett
  2. Jey you! Så bra at du endelig er på vei tilbake igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, nå MÅ det bare gå oppover ;-)

      Slett
  3. Så godt å høre.
    Så forresten at du hostet på deg ribbeinsbrudd i det forrige innlegget
    , måtte smile litt for da legene påtståd at det skjedde med meg ifjor vår bare fnøys jeg av dem - slikt går da ikke an. Det var forresten et helvete, selv om jeg til nå har hevdet at det sikkert bare var en strekt muskel. Hmm,
    Du er nok tilbake i toppform igjen før du aner det.
    Det er vår!!! (snart)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, dette minner meg om da jeg knakk albuen.... "det er helt sikkert bare en forstrekt muskel" påsto jeg hardnakket mens jeg gikk å bar på armen min... røntgenbildet påsto derimot noe annet ;-)

      Jeg prøver fortsatt å innbille meg at jeg "bare er litt støl" i ribbena... tiltross for at hodet mitt forstår at det slettes ikke bare er snakk om en støl muskel ;-) Hva er det med oss liksom? Livsløgnere? ;-)

      Slett
  4. Så hyggelig å høre at du er i gang igjen. Det er deilig å bli frisk etter en sånn lang sykdomsperiode. Jeg ser at du har vært både fornuftig og strukturert de siste ukene, så nå håper jeg virkelig at du holder deg frisk og finner formen snart.

    Lykke til med gjenopptreninga!

    (Det nye headerbildet er veldig fint)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk; jeg syntes bilde var morsomt... fotografen: "smil naturlig da". Silja: "det går bare ikke" ;-)

      Du vet: jeg bedriver forskning og det krever som kjent blant annet struktur, nøyaktighet og analytiske evner. Dette er egenskaper som jeg selvsagt drar med meg inn på treningsarenaen og det skinner gjennom ;-)

      Slett
  5. Så bra at du er i gang igjen! Da er det bare å skynde seg langsomt, men forstår at du er litt bekymret. Vil selvsagt ikke ha tilbakefall etter en slik sjau!

    SvarSlett
    Svar
    1. nettopp ;-) jeg skynder meg langsomt....

      Slett
  6. Æ har trua også! Jeg tar bølgen for deg nå! ser du det eller??!
    Så utrolig flott å høre, Silja! Du har virkelig hatt LITT en av sykdomsvinter nå. Men jeg VET at du er seig som fy, og jeg gruer meg til å møte deg i løypa - en eller annen løype blir det vel:)
    Happy på dine vegne.
    Hoppsansa hilsen Janne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra at vi er to som har trua, og jeg ser bølgen ja ;-) Jeg er seigliva, du har rett i det, så jeg skal nok greie å kravle meg tilbake i form.... selv om det kommer til å koste en del tid og ikke minst krefter.... vi ses!

      Slett
  7. Kroppen takler ofte mer enn det man tror.
    Kjenner til dine funderinger FØR man prøver. Hvordan vil dette gå liksom.
    Det kan gå greit, selvom det ikke føles 100%. Og hvis det ikke går, kan man stoppe eller snu. Da har man iallfall prøvd. Og fått enda mer lærdom, ikke minst.

    Gått å lese at du er back - for det er jeg også!
    Prøvde en joggetur idag etter over 1 uke med løpefri pga betennelse i leggen.
    Og idag fungerte det bra da jeg prøvde!
    Var veldig spent fordi denne betennelsen har vært veldig lunefull og slått seg vrang i plutselig krampefølelse uten forvarsel.
    Men nå virker alt bra og jeg satser på at det blir sånn.

    For snart kommer våren ja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får skynde deg langsomt du også ;-)

      Slett
  8. Gratulerer Silja. Nå kommer formen tilbake i lynfart!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Satser på det; jeg er jo selveste lynet Mc Queen ;-)

      Slett
  9. Juhuuuu, she's back! Og nå ligger jo asfalten neeeesten bar. Hipp, hipp og håper du får en flott treningsuke!

    SvarSlett
  10. Jeg tenkte på deg Keiko-Anna da jeg løp: jeg følte meg som din tvillingsøster ;-) Og Keiko er ingen god følelse ;-)

    SvarSlett
  11. Endelig Silja! Fine toppturer. Herlig smil du har! Det smitter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja toppturer er flott og bra trening uansett form ;-)

      Slett
  12. Bra du back in business :) Så er det bare å håpe på varmere dager :)

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, for de siste dagene har det vært lovlig kaldt til å være Mars altså! Satser på at det snur snart ;-)

      Slett
  13. Velkommen tilbake =)
    Har trua på at du IKKE pådrar deg noe mer hoste nå, du har brukt opp kvoten!

    SvarSlett