lørdag 2. mars 2013

Jeg kommer sterkere tilbake....



Statusoppdatering: 38 dager uten trening og mye smerte uten mening!
Februardiagnosen jeg sleit med var et verb på fem bokstaver: H O S T E!

Og etter som ukene gikk så fikk dette verbet følgende bøyningsform: Bronkitt – dypere bronkitt – astmatisk bronkitt. Og det er hva jeg kaller en solid oppgradering av en diagnose ;-)

Nå har jeg spist kortison i ti dager og hosten er så godt som endelig vekk. Det er bra!

Smerten i ribbena (som oppsto som følge av disse ukene med intens hoste) har derimot vært høyst fremtredende; og skyldes mest sannsynlig en betennelsestilstand i ribbena (kostokondritt) eventuelt også toppet med et brukket ribben. Jeg har liten erfaring med brukkne ribben men jeg hørte at det sa ”knepp” og jeg hørte også meg selv skrike....

Samma kan det i grunn være: essensen i historien er at jeg fortsatt ikke kan trene grunnet en surrealistisk og meningsløs smerte i ribbena!!


Jeg skriver kun for å minne dere på at jeg holder fast med min lovnad om å komme knallsterkt tilbake; så det er bare å henge i stroppen folkens!! 

I mellomtiden skal jeg bare feite meg opp litt ;-) Over og ut!


37 kommentarer:

  1. Huff da Silja. Håper alt dette snart går over og du kan fungere normalt igjen. Føler med deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Espen! Det skal bli en stor glede å fungere normalt igjen, for følelsen av "å kun eksistere" er ikke akkurat stilig... bad luck ;-)

      Slett
  2. God bedring. Håper du snart blir frisk igjen og at du snart kan trene igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx Peer ;-) Det viktigste er å bli frisk; å komme i gang med trening igjen får jeg alltids gjort uansett hvilken dato det måtte stå på kalenderen...!

      Slett
  3. Huff ! Nesten like ille som hos meg dette jo...eller det er jo enda mere ille. Å jeg som trodde det ikke fantes noen som hadde "problemer" :) Joda, vet jo det. Ønsker deg god bedring, snart er du nok tilbake i farta! Lykke til, det er vår !! Men husk å ikke bli like "sur" som meg da du ser på kilometertia i starten ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, takk ;-) Og jeg lover å ikke bli sur! Jeg er mentalt forberedt på snegletempo... spesielt etter å ha hatt terskelpuls av å gå opp trappa; slike opplevelser får virkelig perspektivene på plass!! Godt det gryr mot vår ;-)

      Slett
  4. Gosh - du har jammen fått din tørn i vinter altså.
    GOD BEDRING!
    Tror jeg må løpe til United Bakeries snart....MMMM:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Takk! Ja det hadde vært kjekt om dette var årets skade&sykdoms-dose; så var jeg ferdig med det liksom.... ;-) Nå vet jeg jo ikke hvor lang tid det tar før ribbena kan friskmeldes men jeg krysser fingre for at det er i kategoriene "fort pådratt, fort over".

      Slett
  5. Jeg gir meg ende over! Men nå er det nok, nå kan det bare gå èn veg!

    SvarSlett
  6. Uff, sånn innmari uflaks du har hatt. Men: om noen år kan du kanskje le av den gangen du hosta på deg ribbeinsbrudd. Når det er lenge siden høres det kanskje tøft ut?

    Hilsen en som ønsker deg snarlig bedring og prøver å finne noe positivt i alt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du minner meg på dette; du har nemlig helt rett i at jeg kommer til å le av dette om en 10-15 års tid, men ikke et sekund før, hehe ;-) Jeg pleier å tenke at det er en mening med det meste, slettes ikke med alt men med mye, og at det er derfor sikkert en mening med dette også.... så takk for trøstende ord!!

      Slett
  7. Riktig, riktig, riktig god bedring. Dette er dårlig nytt altså. Jeg har også hostet av et ribbein en gang (ca. 10 år siden). Husker det veldig godt, for det var vondt og det tok lang tid før det ble bra igjen. Ikke meningen å ta motet fra deg, men greit å være forberedt på at det tar noen uker å lege. Godt du er ferdig med å hoste. Voldsomme hostekuler og ribbeinsbrudd er en ekstremt smertefull kombo...

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, det skal en hel del mer for å ta motet fra meg Adel, så ingen fare ;-) Ang. det brukne ribbenet så trooooooor jeg at jeg hadde smertetoppen i går, og at det nå bare kan gå en vei. Hva den andre dritten angår så har jeg ikke filla peiling på hvor lenge det kommer til å være vondt. Det eneste jeg vet er at smerten er latterlig ille og den setter store begrensninger! Vi to Adel, vi to..... say no more! ;-)

      Slett
  8. Utrolig kjipt. Håper du er tilbake igjen fortere enn fortest. Og forresten - digger den hvite treningstrøya di på bildet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, nå satser jeg på at smertetoppen er nådd og at jeg kan starte med litt lett jogg snnaaaarrrrttttt ;-) Og vet du hva: jeg digger også Skigo trøya; big time! ;-D

      Slett
  9. Herregud, for en uflaks! Det er nesten like greit å få alt sammen på én gang. Enda godt at det skjedde utenfor sesong! Ribbeinsbrudd tar etter min erfaring cirka 4 uker (har hatt det to ganger) og er helt satans vondt de første 2. De gode nyhetene er at du kan trene kondisjon med ribbeinsbrudd, men vent litt med planke- og ryggøvelser og armhevinger, for det kan gjøre ganske vondt. Ellers er kortison en deilig medisin når man har vært dårlig lenge - håper du kommer deg fort! God bedring!!
    Hilsen fast leser, som akkurat hadde første blytunge løpeuke etter fem uker med nybegynnerskaden beinhinnebetennelse (min første, selv om jeg har løpt i cirka fire år. Gratulerer med det).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var vel min tur til å ha litt uflaks nå tenker jeg ;-)

      Takk for info. ang. brudd! Nyttig å høre fra andre så jeg vet litt hva jeg kan forvente. Min kjære har også samme erfaring som deg; at de første ukene er vondest. I morgen er det to uker siden det sa "knepp" i ribbenet og etter den akutte smerten de første dagene så følte jeg at helgen, fredag og lørdag (dag 10 og 11), var en slags smertetopp. Det er fortsatt vondt men nå virrer jeg ikke våken rundt i huset på natterstid men greier å sove nesten gjennom natten. Så jeg tror det er på hell med både det ene og det andre nå. Krysser fingre for det!

      Jeg greier ikke trekke pusten ordentlig, men det kan også være mye pga den betennelsen, men jeg håper likevel å kunne begynne å jogge rolig igjen om noen dager! Lav fart og lav puls burde jeg greie... så må jeg bare avpasse etter forholdene og smerten. Styrketrening blir utsatt på ubestemt tid; det kjenner jeg at kommer å være en umulighet :-/

      Håper du blir kvitt betennelsen i beinhinna fort som fy! Det er ofte i starten og i overganger (fra vinter til vår, i bytte fra ski til løping, overgang fra å løpe på snøekke til asfalt etc) at man får den dritten! Jeg pleier å kjenne murring hver vår samt også på slutten av en sesong. Litt murring er greit, men en seriøs betennelse er VONDT og da må man ta pent! God bedring og hurra for første løpeøkt (selv om den opplevdes tung!) ;-)

      Slett
    2. Ja, det er vondt å puste for full maskin de første ukene, så kondisjonstreningen i starten bør være rolig - men jeg regner nesten med at du må ta det veldig rolig en stund fremover uansett :-) Noe av det som er positivt med ribbeinsbrudd, i den grad man kan si noe sånt, er at man sannsynligvis aldri vil oppleve noe så smertefullt igjen. Jeg kan med hånden på hjertet si at ribbeinsbrudd er det vondeste jeg noen gang har hatt. Spesielt når jeg våknet om morgenen, etter noen timer i samme stilling, og skulle reise meg ... AU.

      Beinhinnebetennelsen var en akutt reaksjon på min første hardøkt på tartandekke på nesten et år (løper som regel hardt på mølle og grus). Sånt må visst skje litt mer gradvis ... Deilig å være litt i gang igjen, selv om jeg føler meg som tre sekker poteter akkurat nå.

      Slett
    3. A-ha, det første møtet med tartan kan være brutalt for bena ja. Jeg krysser fingre og tær for deg og for at det går for over! ;-)

      jeg tar det rolig fremover nå ja... kostokondritt er selvbegrensende står det i litteraturen og det kan jeg skrive under på at det er! Uten friske ribben så blir det vanskelig å utfolde seg, sånn er det bare, så da får jeg bare prøve litt forsiktig og ta skritt for skritt! ;-)

      Slett
  10. Vi venter (trofast) til du er helt frisk, Silja. Jeg har ihvertfall ikke tenkt meg noe sted bort fra bloggen din med det første. Så bare ta den tiden du trenger du :)

    SvarSlett
  11. Det høyrest frykteleg vondt ut med ribbeinsbrudd. Du trengte jo virkeleg ikkje dette i tillegg...
    Ha riktig riktig god bedring Silja! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Imke ;-) Vel, brudd eller ikke: ribbena har vært ekstremt smertefulle etter all hostingen så ett brudd fra eller til var liksom bare toppen om du skjønner.... nå er det "bare" vondt, ømt og sårt, pluss litt stikkende smerte innimellom, noe jeg fint kan leve med! Den intense smerten som var i starten, som varte i ca to uker, var derimot ikke til å leve med, trodde jeg skulle bli sprø, hehe. SÅ det går i alle fall rett vei ;-)

      Slett
  12. Ånei, god bedring Silja! Det er virkelig lenge siden jeg har vært her nå, beklager det, men god bedring i hvert fall.

    SvarSlett
  13. Får håpe du har gjennomført alt som heter sykdom på starten av året! Nå er det nok for din del.
    Jeg har også hostet på meg ribbensvondt tidligere (strekk, brist???), og det var usannsynlig vondt å hoste. Satt på jobb sammenkrøket og følte min siste time var kommet. Men, det går jo over!

    Fortsatt god bedring.

    Klem fra ruge-Janicke (under 4 uker til termin, og bare 3,5 dager igjen på jobb) - jeg er klar for skikkelig trening!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, hørtes kjent ut: satt sammenkrøket og forsøkte å hoste så forsiktig som overhodet mulig.... hvilket jo var umulig, hehe ;-) Nei, som sagt før: alt som går over er greit nok, mye verre med ting som man aldri blir kvitt og som kanskje gjør at vi må inskrenke svingradiusen permanent!!

      MASSE, masse lykke til med siste innspurt! Det er spennende tider i vente nå for deg! Håper formen din er bra og at du greier å slappe av litt siste ukene før termin. Du får prøve å slappe av mest mulig nå ;-)

      Slett
  14. Stakkar!!! Det er faktisk fullt mulig å brekke ribbeina fra å hoste. Håper at du kommer deg fort på beina. Har aldri vært syk så lenge (bortsett fra alle graviditeter da jeg lå og spydde i 9 måneder), men vet at det er utrulig slitsomt og ønsker det ikke min verste fiende. håper vireklig at det gir seg. Våren er nesten her og jeg vil se deg i full fart på Sentrumsløpet, eller noe annet snart Kos og klem og god bedring. I mellomtida fete deg opp. De sjokolader ser godt ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke stakkar altså ;-) men takk for sympatien likevel!

      Jeg har heller aldri vært syk så lenge med unntak av spy-graviditet; hyperemesis. Og jeg har heller aldri vært så dårlig med unntak av lungebetennelse i 9-klasse. Så i et slikt perspektiv så er det ikke noe å klage over: vi er tross alt i hovedsak friske og raske og mer kan vi ikke forlange; amen ;-) Vi ses til våren Ania!

      Slett
  15. God bedring til deg Silja, det er bare å ta tiden til hjelp, selv om det er et hardt faktum for treningsavhengige som oss. Dette er svært vondt, jeg gjorde det sammen i tenårene. Hostet og hostet på meg et ribbeinsbrudd. Visste det ikke da men har skjønt det i ettertid. Ribbeinet er fortsatt skjevt :/
    Stor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Cathrine! Jeg tar ett skritt av gangen og så får det bare ta den tiden det tar; det nytter ikke å trosse biologien i denne saken her! ;-)

      Slett
  16. Uff god bedring.. jeg håper du allerede har blitt bedre på de dagene siden du skrev innlegget.

    Ellers så funker du som postergirl for SkiGo! :-) da jeg handlet inn klister her om dagen droppet jeg gamle og gode Swix til fordel for SkiGo ene og alene pga. den fine trøya din. Så de burde sende deg mer tøy ;-) Så får jeg se om jeg klarer å treffe med smørningen. Har aldri hatt så mye å velge i ihvertfall.. skremmende i seg selv for det var da mye enklere før med enten Blått eller universalklister ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir moro å teste ut ny smørning da ;-)

      Sponsing hadde helt klart vært kjekt for lommeboka men jeg er vel ikke så atraktiv som Skigo team-medlem med mine meritter dessverre.... men kanskje jeg kan bruke denne kommentaren som grunnlag for å søke om sponssoravtale med Skigo uansett? Og samtidig legge inn ønske om å få fungere som Skigo postergirl ;-D

      Formen er oppadgående! Det er nettene som er vondest nå. Så får vi se om jeg greier å puste når jeg skal prøve å løpe igjen ;-)

      Slett
  17. Det er når man er dårlig man virkerlig setter pris på god helse!
    Har virkelige fått erfare det selv.

    Det er første gang jeg har hørt om at man kan hoste på seg ribbeinsbrudd. Høres fryktelig smertefullt ut! Regner med du ikke kan være i jobb med slike smerter? Håper du blir bra raskt igjen og kommer i farta.
    Snart kommer våren :)

    Selv har jeg funnet ut at krampa i leggen jeg fikk på en kort løpetur ikke er krampe, men betennelse. Smertene øker bare når jeg jogger.
    Har aldri opplevd betennelse bak i leggen.
    Den siste uka har jeg hatt helt løpefri, men likevel kan jeg kjenne at det ulmer i leggen fra tid til annen. Antar derfor krampefølelsen vil komme tilbake vis jeg prøver meg på en løpetur.

    Kortisontabletter virker effekt og gir en generell godfølelse :)

    Lykke til med bedre helse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Smerten som var knyttet til betennelsen (kostokondritten), som følge av konstant hoste i fire uker, kan jeg bekrefte at var helt umennesklig vondt. Jeg kunne ikke ligge eller snu meg i senga og satt blant annet oppe om nettene fordi det var så smertefullt.... så det var i grunn kostokondritten og bronkitten som utgjorde det store smertehelvete lenge før det sa ”knekk” i ribbenet. Knekket var liksom bare en ytterligere faktor som medførte økt smerte og som sammen med det andre førte til at jeg hadde sterke smerter i to-tre ukers tid...

      Jeg fikk altså kortison for å bli kvitt bronkitten og var tilbake i jobb igjen seks dager etter påbegynt kur; hvilket også tilsvarte seks dager etter det sa ”knekk” i ribbenet. Smerten i punktet hvor det sa ”knekk” nådde en ytterligere smertetopp dag 10 og 11 (sist fredag og lørdag). Så da jeg skrev dette innlegget lørdag kveld hadde altså smerten som var relatert til det potensielle bruddet nådd toppen. Etter dette har det bare gått en vei: opp! Hurra! :-)

      Betennelse i leggen hørtes ikke noe godt ut.... jeg har bare hatt kramper så jeg vet ikke hvordan det arter seg med en betennelse; ja sånn bortsett fra at jeg vet at betennelser generelt er vondt!! Du må vel bare anpasse belastningen og ta tiden til hjelp; kanskje også finne alternative treningsformer? Kan du feks. sykle eller blir det for tøft for leggen? Økt blodsirkulasjon pleier å være bra men det avhenger selvsagt av om leggen tåler belastningen fra sykkel....

      Slett