tirsdag 5. februar 2013

Fra 37 til 97 på under to uker!

Nei, jeg snakker ikke om vekt; jeg snakker om ”selvopplevd alder” ;-)

Symptomer: en uke med tørrhoste erstattet med en uke slimhoste, tung pust, føler meg minst 97 år gammel, vondt å eksistere, 30% pustekapasitet, sliten (utslitt)!
Kliniske funn: slimhoste, pipelyder og surkling i brystet, redusert allmenntilstand, flat CRP
Diagnose: dyp(ere) bronkitt (trolig viralt)
Behandling: ligg rett som en linja på sofaen ut uka, drikk masse, ta (overdose) astmamedisiner
Funker ikke det: rykk tilbake til start (dvs. legekontoret)!
Varighet: 1-4 uker

To kilo lettere og 60 år elder i løpet av fjorten dager: det er ikke så aller verst det da.... ikke ofte jeg kan skryte på meg noe slikt (heldigvis!!)!

At jeg må hvile meg litt på sofaen etter at jeg har stått opp og tatt en dusj er derimot ikke like morsomt.... der kommer alderstillegget virkelig til sin rett må jeg si!
Drikker rikelig -spiser heller kleint!!
Selv om jeg kjenner at kroppen forfaller, helt seriøst, så er jeg bare sjelegla om jeg slipper unna lungebetennelse nå..... lungebetennelse ville liksom bare være å regne som spiker’n i kista! Mens jeg nå ligger her og forfaller så nyter jeg siste nummer av KONDIS.
Det er bare å glede seg!!
Som redaksjonsmedlem i KONDIS er jeg så privilegert at jeg mottar bladet i pdf format på mail før bladutgaven dumper ned i postkassa. Når vi alle mottar bladutgaven er det nemlig dags for møte i redaksjonen hvor planleggingen av nye intervjuer og artikler allerede er godt i gang. Siden vi alltid evaluerer siste nummer av KONDIS på redaksjonsmøtet så forutsetter det at vi som sitter i redaksjonen har rukket å lese blader; derfor mottar vi altså pdf utgaven før alle andre får bladet. 

Denne utgavens forside kommer helt klart til å få terningkast 10 fra meg! :-) 

Til slutt, til alle dere som med dette tror dere er kvitt en konkurrent: tro om igjen, jeg lover herved å komme knallsterkt tilbake, knallsterkt ;-) Så det er ingen grunn til å roe ned treninga, skur heller opp mengden, intensiteten og alt som er! Full pupp ;-) Vi hørs! Over og ut!!




28 kommentarer:

  1. Æsj jeg trodde det var 97km jeg og gledet meg til å lese om mengde! Ta det med ro og ha God bedring! Håper det går fort og at du blir frisk som en fisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Og ja, 97km, DET hadde virkelig vært noe å skrive hjem om det ;-D Men 97år og 97cm er mer beskrivende i skrivende stund, desverre!

      Slett
  2. Å. Jeg trodde også at det var 97 kilometer. :-)

    97 år høres ikke bra ut. Det eneste positive med det, er at du har prøvd å være så gammel. Sånn at du vet hva du går til. Ta godt vare på deg selv, og god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og fantastisk godt sagt;-) Been there done that, liksom! 97 here I come ;-)

      Slett
  3. Kjiiipe greier!!! :(

    Godt du ikke har meldt deg på Holmenkollmarsjen til helgen da :)
    Hvorfor får den førstesiden terningskast 10? Kult bilde av Astrid, men er det racedressen hun har på du sikter til? Eller er det noe du har klippet bort som vi ikke ser på utklippet ditt :)

    God bedring iallfall. Og kommer man ikke alltid sterkere tilbake etter ei slik sykdomskule du nå har... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har gjort mye rart i min tid; om du feks går inn på etiketten "ski" og leser innleggene om HK marsjen i fjor så ser du at jeg ikke var helt i vater før rennet men jeg gikk likevel. Og oppladningen før Oslos Bratteste var en uke på sofaen med forkjølelse. Og der er mange flere eksempler å ta av men poenget her er: så dårlig som dette har jeg ikke vært siden jeg hadde dobbeltsidig lungebetennelse i 9-klasse! Og ikke ti ville hester ville fått meg til å starte til helgen OM jeg var påmeldt ;-) For de som kjenner meg så sier dette ikke rent lite......!!

      Vel, vel, nok om det! Forsiden er kul og 10 på terningen denne gangen henger sammen med min "ikke så store begeistring" for forsiden på julenummeret ;-) Vi trenger ikke rippe opp i det... Bildet av Astrid er bra, forsiden ble dermed også bra!

      Slett
  4. God bedring! Trøsten er at du er så godt trent at du fort rykker tilbake til start når du bare blir frisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Og ja, du har rett! Slik har det ikke vært tidligere år, da har ukers avbrekk vært katastrofalt for formen. Nå faller jeg tross alt ikke helt ned i kjelleren (selv om musklene forsvinner for hver dag som går nå, hehehe).

      Slett
  5. Men, tenk makan til tv-konsept når du raser fra 97 år til 37 år igjen på rekordtid!

    Noe for TV2 Sporty;-)

    Får sønnen noen kinderegg også, eller er det bare mor som koser seg etter leggetid?

    Bli frisk!

    Hilsen Janicke L.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt poeng ;-) Virker ikke som jeg raser like fort ned i alder som jeg raste opp.... sukker!

      Vel, i går var poden hos far så da spiste jeg alt det du ser på bildet uten å dele (tre kinderegg + potetgull) men sparte figurene til lillegutt da.... ;-) Siden jeg er et godtemonster og samtidig opptatt av at maten vi spiser skal være sunn (og da snakker jeg IKKE superfood etc men snarere bondekost!) så spiser jeg i hovedsak godteri når poden har lagt seg. MEN, jeg er ikke hysterisk oppttat av å være sunn så han kan fint få et kinderegg midt i uka hvis det faller seg slik! Det er totalen som teller!

      Slett
  6. Stiller meg bak de som trodde det var snakk om 97km og skulle inn og grautlere for kvikk og mirakuløs helbredelse. Som sutret over i utallige komentarer lider jeg av noe av det samme, bortsett fra at jeg livredd leger og derfor kommer til å forbli syk til evig tid.
    Men, det er bedring, så jeg vil anslå egen form til 72 storrøyker.

    Hell og lykke til deg og måtte du være igang igjen til neste uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Proff storrøyker med kols på 72 år; ikke alle som har det på CV'n ;-)

      Slett
  7. Huffda, GOD bedring:) Jeg og trodde det var snakk om kilometer, men du tar det fort igjen utover våren - bare bli ferdig med all sykdom først!

    PS: har sikkert sittet 10 minutter og stirret på snopebildet. De kan ikke sjokolade her borte! Åh, som jeg savner stratos, smil og smash....

    SvarSlett
    Svar
    1. Før denne kroppen er oppe og løper igjen så er jeg 97km i MINUS ;-)

      Et land uten sjokolade er ikke verd å leve i ;-)

      Slett
  8. Æsj da Silja. Så kjipt. Riktig god bedring. Håper det snur snart. Jeg har joinet sofaligaen denne uka, men det er som du så selvforskyldt. Ikke kjør utfor tøffere bakker enn du mestrer...

    Jeg står klar med nysmurte ski når du er klar for en rolig liten skitur igjen. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker; god bedring til deg også!!! Jeg håper å være klar for rolig skitur snart..... selv jeg ikke ser noen lys i tunellen riktig ennå men...

      Slett
  9. Søren, nå som jeg endelig hadde håpt å bli kvitt deg som konkurrent! Haha, særlig ;p
    Neida, jeg bare tuller med deg Silja. Deg blir vi nok ikke kvitt så lett! ;)

    Håper du snart føler deg bedre. MAsse god bedring, og spis mye godt med god samvittighet du :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe ;-) nei meg blir man ikke kvitt så lett ;-) Takk for ønske om god bedring; satser på at jeg er i farta igjen om en ukes tid kanskje...

      Slett
  10. Max uheldig, det har du vært nå synes jeg. Altfor lenge å ligge slik. KJIPT! Grunnformen din er iallefall så bra at jeg vil tro du kommer deg raskt, når du først er på bedringens vei. Liker innstillingen din:) Go girl!
    Og kondisbladet må jeg vel bare skaffe meg et abonnement på.
    GOD BEDRING til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Ja jeg gikk på en real smell denne gangen; og fra hva jeg leser rundt forbi så er jeg ikke alene om bronkitt, influense etc etc denne vinteren. 2-3uker uten trening pga luftveisinfeksjoner er heldigvis ikke noe jeg har opplevde så ofte men.... slitsomt er det!

      Jeg verver deg veldig gjerne som konidsmedlem altså ;-)

      Slett
  11. Hvis du gir meg et godt smøretips til Holmenkollmarsjen så skal jeg vurdere å bli Kondis-abonnenent. Glid: HF6 eller HF7 Annet? Feste: VR40?

    SvarSlett
    Svar
    1. HAHA, på en betingelse: jeg må få verve deg ;-)

      Slett
    2. Gi et lite hint på gliden da :)

      Slett
    3. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6mR9sWDlbFE#at=13

      Slett
  12. Huffa meg, GOD BEDRING!

    Når du nevner det, så er bronkitt faktisk det einaste av barndomsplagene eg har vakse av meg.
    Men eg veit kor slitsamt og utmattande det er,
    så du har min full medfølelse.

    97 i alder?
    Eg tippar på at når du når den alderen, så kjem du til å føle deg yngre enn du trur, så sprek og aktiv som du er ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja sånn apropos, kva var det eg tenkte om tittelen, frå 37 til 97?
      Eg trudde at du hadde lagt om frå Celsius til Fahrenheit eg, eller noko slik eller at det var prisen på sjokoladen på bildet (det hadde forøvrig vore verre).
      :D

      Slett
    2. hehe, jeg håper du har rett for slik jeg føler meg nå så er det slettes ikke noe stas..... jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg har problemer med å gå 1km! Hoste er en ting, slim er en ting, men mangleden lungekapasitet er noe for seg selv. Bare å levere i barnehagen, gå opp trappa der.... jeg hiver etter pusten og hjerte hamrer som besatt. Nå er det nå en gang slik at vi får være glad for alt som går over; det er ille å tenke på at der finnes mennesker som har det slik som jeg har det nå, permanent... stakkars folk!!

      Slett
    3. Jeg skjønner at titellen fikk flere assosiasjoner enn hva jeg hadde forventet ;-)

      Slett