søndag 17. februar 2013

10K Rotterdam -ny plan!



Fakta: det er nøyaktig 8 uker til årets første konkurranse: 10K Rotterdam.

Jeg er påmeldt, hotell er booka og flyreisen er betalt for lenge siden.

Ytterligere fakta: jeg har ligget nede i snart fire uker med bronkitt. Jeg hoster fortsatt mye slim og jeg når fortsatt terskelpuls (!!) av å gå opp trappa. Ja, jeg tok på pulsmåler for moro skyld da jeg gikk trappene opp til loftet på fredag. Og jeg innrømmer at tallet som gapte mot meg på toppen, 170, ikke var like moro å beskue. Jeg hiver etter pusten, hoster som en gris og det er kun takket være enorme mengder astmamedisin at jeg ikke segner om på toppen.... jeg har seriøst ikke vært så dårlig siden 9-klasse hvor jeg hadde gått lenge med uoppdaget dobbeltsidig lungebetennelse!

”Du har nok hatt litt uflaks” sa legen og forlenga sykemeldinga. Og hun forklarte videre at det nok hadde sammenheng med at jeg har ”litt” astma...

Dermed regner jeg ikke med at jeg er klar for å innta løpeskoene før om ytterligere en uke eller to (eller tre....?), og jeg må belage meg på å ta museskritt i starten. 
10K Rotterdam 2012

Jeg har derfor klekket ut følgende 6 ukers plan på veien mot 10K Rotterdam:
Uke 1: teste et par korte løpeturer. Forventer stive og støle ben etter så mange uker avbrekke.
Uke 2 og 3: prøve å etablere tre økter i uka på til sammen ca 3mil. Jeg forventer av erfaring at uke to og tre kommer til å føles tunge! Det må jeg bare ignorere.
Uke 4-5: tre økter pr uke på til sammen ca 3mil hvorav en økt skal være fartslekpreget; dvs at jeg tidvis i økta skal dra pulsen opp i sone 3. Nice and easy, no stress. Skal kun føle meg komfortabelt sliten etterpå.
Uke 6: samme som over bare at fartslekøkta byttes ut med en 4-6x1000m intervalløkt.

Så er jeg klar for grande finale. Litt tynt grunnlag sier du? Enig! Kanskje er dette en i overkant optimistisk plan men da får jeg bare rekalkulere underveis. Jeg husker at tiden etter lungebetennelsen var særdeles tøff og tung så jeg er forberedt på at planen kan gå i dass!! Om jeg bruker 48min eller 58min i Rotterdam spiller ingen rolle; målet er bare å fullføre.

Funker ikke plan A så iverksetter jeg uansett plan B: drekka ;-)
Oslo Tri
Vårsesongen får bare gå fløyten, det er greit! Våren er ikke viktig sånn sett. Det er mye viktigere å stable kroppen ordentlig på bena igjen nå enn å delta på konkurranser. Etter Rotterdam komme derfor all trening til å dreie eg om triathlon og mengde; mye grunntrening og variert. Fokus rettes mot høsten og jeg tror det kan bli en spennende plan jeg ;-)

Men først må jeg bli frisk!! Over og ut ;-)


21 kommentarer:

  1. Jeg tror ikke det er en i overkant optimisktisk plan. Jeg synes at det høres ut som om du er positiv. Dessuten er jo bare sånn at man har det grunnlaget man har. Og det høres ut som om du har helt riktig innstilling. Kanskje det blir fint å stille med så tynt grunnlag? Kanskje det blir null stress og at opplevelsen blir positiv uansett hvordan det går? Hvis du ikke har noen forventninger om noe som helst, vil det meste oppleves som en stor seier. Hvis ikke har du jo allerede en plan B :-)

    God bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Og jeg er veeeeldig laid back. Man stiller jo til start med den formen man er i og jeg forventer ikke mer av meg selv enn hva som er realistisk ut fra formen, til en hver tid.

      Det blir i grunn spenende å se fremover hvordan det går og hva resultatet blir 14 April ;-) Nå gleder jeg meg uansett til å løpe igjen; bare å få på løpesko igjen skal bli deilig etter denne sjauen her.... selv om de første øktene kommer til å koste masse!

      Slett
  2. Høres ut som en bra plan og en flott innstilling! Håper du snart blir bra nå og kan komme i gang med treningen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og det håper jeg også ;-D

      Slett
  3. Fin plan, og det er som det står over her, man må jo bare løpe ut fra de forutsetningene og begrensningene man har der og da. Pers hver gang, det blir litt slitsomt vel ;-)
    Og plan B høres suveren ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kjedelige med å bli eldre er at man for lenge siden har sluttet å håpe på mirakler ;-) Og PB er dessuten bare ren bonus; jeg trives nok best på veien mot målet.... seriøst: PB er oppskrytt!

      Slett
  4. Kjekt å ha en plan B å falle tilbake på da... ;-D

    Men utrolig kjipt dette når du fikk så flyt i 2012. Fortsatt god bedring. Når bunnen er nådd kan det bare gå oppover. Og et besøk i Rotterdam blir fint uansett om det blir løping (fort eller sakte) eller ei.

    Fortsatt god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx ;-) Etter 2012 sesongens mange perser hadde jeg forhåndsdømt 2013 sesongen; jeg anså det som lite realitisk med to svært gode sesonger på rad.... og jeg forventet derfor heller å løpe mer stabilit bra i år enn PB-bra, om du skjønner. Og jeg mener bestemt at denne deffensive holdningen var grunnen til manglende motivasjon i januar. På den annen side: denne holdningen gjør sitt til at jeg tar denne knekken her med knusende ro; jeg skulle jo uansett ikke utrette noe i 2013 så da kan jeg like godt bare ligge her og forfalle.... ;-) Host, host, vel, nå har jeg jo lovet å komme knallsterkt tilbake og et løfte er et løfte!!

      Rotterdam blir bra uansett, det har du helt rett i ;-)

      Slett
  5. Fornuftig sagt av en fornuftig jente, som har lagt en fornuftig plan :)
    Lykke til med forberedelsene frem mot 10K Rotterdam. Håper og tror du klarer å fullføre, uten å dø for mye :p

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, jeg tar det som det kommer ;-)

      Slett
  6. Planen din ser bra ut!
    Og vet du hva; jeg er sikker på at du kommer til å klare deg BRA! Kroppen din tåler en støyt - du kommer raskt tilbake i normal gjenge igjen, jeg er HELT sikker på det!
    Og du; jammen datt det ned en pakke i posten...kondis. Takk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Satser på at du har rett! Kos deg med kondis ;-)

      Slett
  7. Virkelig kjipe greier!
    En måned med sykdom tærer på - jeg har vært der og kan bare underskrive på frustrasjonen og utålmodigheten som melder seg.
    Men fatt mot - man kan komme raskere til hektene igjen enn man kanskje tror.

    Selv var jeg ganske dårlig store deler av november og desember. Forsøkte å trene innimellom, men det funket dårlig. Valgte heller å vente til jeg følte meg bedre. Så fra januar og frem til nå har jeg gradvis trappet opp treningen.
    Og jeg kan nå melde om en oppsving i formen. Forrige uke løsnet det og jeg kan nå merke at kroppen føles lettere. Idag tok jeg et par runder rundt Sognsvann i lett snøvær. Pga snøen var underlaget tyngre og mer ujevnt å løpe på, men likevel fikk jeg 1 minutt bedre tid enn for 1,5 uke siden da det var hardt og flatt underlag.

    Faktisk ligger jeg foran skjema i forhold til ifjor.
    Med andre ord har ikke den pausen jeg hadde i deler av november og hele desember hatt noe å si.
    Jeg tror at så lenge man har en grunnform og et treningsgrunnlag fra før av, så henter man seg også raskere inn igjen når man tar opp løpinga.

    Se ikke bort fra at det blir en vårløsning for deg også, Silja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er bare å vente å se hvor mye denne sjuka har tæra på formen og så får jeg satse alle kort på vårløsning som du sier ;-)

      Slett
  8. Kjipt å være syk. Høres imidlertid ut som en fornuftig plan fram mot Rotterdam - jeg tror du har så mye på lager at en tid rundt persen din er innen rekkevidde. På med startnummeret, så glemmer du liksom alt annet. Lykke til framover, da:-)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Trude! Nå dreier livet seg kun om å bli frisk så får tider og løp komme etterhvert! Jeg får bare ta ting som det kommer og håpe det beste ;-)

      Slett
  9. Svar
    1. Thanx dude; I need it ;-) Pr. i dag er jeg på plan B og drikker vin hver kveld, ja, selvsagt som medisinsk behandlingsform da, vin har god smertelindrende effekt!! ;-)

      Slett
    2. Vin er sunt sies det, i små mengder i hvertfall. Jeg begynte selv å drikke vin, i går kveld faktisk. Planen er en liten kopp hver kveld. ((:

      Plan B er ofte en fin plan.

      Slett
  10. Vin hver kveld, er garantert den eneste aktiviteten nevnt i dette innlegget jeg kan uttrykke meg med skråsikker erfaring om. Og det er ikke så mye å si - bortsett fra at det funker, på det meste, er mye bedre enn cola, også slipper man å bli så pinlig snøvlete etter et par glass i festlig lag - man har jo allerede lagt grunnformen -)

    Trist at du fremdeles sliter med denne bronkitten.
    Selv har jeg så smått begynt å løpe, fremdeles slim, men mye mindre hoste og løping med lav puls er ok. Går pulsen opp kommer hosten tilbake. Øker gradvis og holder meg egentlig til den planen du skisserte. Litt nervøs for at manglende legebesøk og medisinering betyr at faenskapen bare blir liggende og ulme - jeg var jo også på bedringens vei i januar før jeg overdrev og rykket tilbake til start. Sorry for all navlebeskulelsen, der er sånt som skjer nå man har pålagt seg eget joggebloggeforbud til det blir lys i tunnelen. Man må skrive postene sine i andres kommentarfelt istedet -)

    Og den rosabloggoutfiten var lekker.
    Og bloggen har blitt lys og fin.
    Og planen er så fornuftig at den VIL lykkes.

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, jeg likte den med å legge vin-grunnformen og mindre snøvlete i festlig lag; den var helt herlig!!! ;-D

      Legebesøk er for meg en enorm dørstokk; jeg liker IKKE å gå til lege! Nå har jeg vært innom legen en gang pr uke og det har vært en mental bøyg for meg hver eneste gang.... Tiltross for mental bøyg: disse legebesøkene har vært helt nødvendige (blant annet fordi jeg hadde behov for sykemeldinger) og jeg er så utrolig glad for at jeg har trosset min egen lege"skrekk" og ikke gjort som jeg ofte pleier: nemlig "å ta saken i egne hender" og bare la det skure og gå. Helsa er viktig og etter disse fem ukene har jeg atter fått en påminnelse om viktigheten av å ta helsa på alvor! Så hvis du er usikker eller i tvil ang. helsa, om du fortsatt sliter og kjenner at noe ikke er som det skal være, ja så vil jeg råde deg til å oppsøke noen som kan ta en grundig sjekk!!

      Nuvel, jeg håper du blir kvitt slimet og hosten snart og at våren blir et vakkert eventyr for oss begge ;-)

      Slett