søndag 27. januar 2013

Tøff nok??


Denne tordentalen fant sted for noen uker siden :-)

Tim:
Du må bli mer egoistisk Silja!!

Jeg: hæ?
Tim: hvis du skal bli bedre så må du ha fokus på ”å bli bedre”. Og da må du bli mer egoistisk i det du gjør!
Jeg: ja vel....??
Tim: du kan ikke bruke formiddagen til å vaske badet før du skal løpe en lang og hard terskeløkt. Da må du hvile godt før økta! Da må du sitte i sofaen og slappe av og ikke fly rundt som en tornado.
Jeg: ....hem....
Tim: jeg kan vaske badet jeg! Det er bare å drite i det så tar jeg det etterpå.
Jeg: er det så enkelt?
Tim: JA. Det er så enkelt.
Jeg: ....hem....
Tim: Og når du trener så trener du! Da kan du ikke bare stoppe når du møter kjentfolk og du skal i alle fall IKKE avslutte en økt fordi du møter en venninne som vil prate!!!? Hallo liksom. Det går ikke an! Løper du så løper du, og da får alt annet vente til etterpå. Hvis ikke folk forstår det så er det deres problem altså!
Jeg: ja men det var bare den ene gangen jeg stoppet og slo av en prat.... ja... eller kanskje to-tre-fire ganger; men samma det vel! Når jeg løper kvalitetsøktene mine så har jeg full fokus og da viker jeg ikke en millimeter! Det er tross alt viktigst det da!??
Tim: Nei jeg er ikke enig: ditt fokus skal være at alle økter er like viktige! For alle øktene dine er like viktige hvis du skal bli bedre!
Jeg: ....hem....
Tim: Du må uansett slutt å bry deg så masse om alle andre og fokusere mer på deg selv; sånn totalt sett!


Nøff said, point taken.


Konklusjon: kontinuitet i treninga er helt avgjørende og skal jeg opprettholde kontinuiteten må jeg ha fokus på nettopp det! Og da må jeg bli mer ego!


Så hva innebærer dette i praksis??
I praksis betyr det at jeg skal ha fokus på å trene også i de ukene hvor det i utgangspunktet ikke tilsynelatende finnes et eneste smutthull for trening. Fokuset disse ukene er at også jeg skal få trent og ting må legges til rette for dette i heimen. I praksis innebærer dette at jeg ikke skal hente og levere i barnehagen hver eneste dag men istedenfor bevilge meg det privilegium å løpe til jobb en gang i blant. Kanskje også løpe hjem fra jobb, en gang i blant, hvis det passer seg slik.

I disse ukene må jeg innstille meg på å trene på ugunstige tidspunkt, på tom mage, med snørr i nesa, i snørr-og-førti kuldegrader, klokka grytidlig på mårran og rett etter jobben osv. Som lyst-løper kan dette fort bli interessant ;-)

I praksis betyr det at jeg ikke kommer til å lage to middager de dagene Tim kommer sent hjem (og de dagene er det jo en del av). Jeg pleier å lage middag til lillegutt etter barnehagen, og så lager jeg middag til oss voksne etter leggetid. Jeg liker disse sene romantiske middagsdatene. Tiltross for at jeg liker det så stjeler to middagsserveringer mye tid.... tid jeg sikkert skulle brukt til å ligge med bena høyt og hvilt slik at jeg var maks restituert og klar for å løpe dagen etterpå. Så nå må gemalen spise nitriste brødskiver eller lage sine egne pannekaker når han kommer hjem klokka halv ti....

I praksis betyr det også at jeg må legge meg tidligere. Jeg må sørge for å sove mer; ellers blir jeg garantert bare syk. At jeg har en liten vandrer som vekker meg flere ganger pr natt får jeg ikke gjort så mye med. Derimot, jeg kan ikke sitte å henge i sofaen sent på kvelden å se på søppel-tv selv om det er den beste avkoblingen jeg kan tenke meg for å tømme hodet før leggetid etter en lang dag med fag. I praksis må derfor Bachelor pad tas opp og ses en annen dag.....

Det siste er kanskje den største utfordringen....

23 kommentarer:

  1. Kjjenner meg nok dessverre alt for godt igjen i hverdagen du beskriver. Vi kvinner har nok litt vel mye superwomen gener. Håper du klarer å legge de magiske kreftene litt til sides, ta på filter for å overse hybel kaniner og nyte det å være litt egoist! Du er nok mer enn tøff nok å kommer til å klare dette:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er nok oppdratt til å ta ansvar, men om dette med "å ta ansvar" også ligger nedfelt i genene ville ikke forundre meg.... så kanskje jeg har fått dobbel dose?? ;-)

      Jeg synes det er viktig å få frem at jeg gjør alle tingene fordi jeg synes det er hyggelig; det er feks. koselig å lage middag og spise med Tim når han kommer hjem sent på kvelden. Samtidig så bruker jeg mye tid på det og det er ikke gunstig alltid. Jeg baker gjerne kaker, henter og bringer, fikser og ordner: fordi det er hyggelig og det gir meg noe positivt! På den annen side så får dette konsekvenser som feks at jeg da ikke får trent. Siden trening ikke står øverst på pri-lista mi så gjør det ikke noe..... men summen av alt dette er vel mer det at totalbelastningen fort blir stor når jeg ukritisk tar ansvar for alt mulig. Og i lengden er ikke det gunstig for noe.

      Så jeg gjør altså alle disse tingene fordi det gi meg noe positivt! Og det er viktig å få frem, tross alt! Så får vi se da om jeg er tøff nok til å gi fra meg litt av ansvaret :-)

      Slett
    2. Det er gjerne det med balanse som er nøkkelen ja. Å jeg er helt enig med deg. Det er hyggelig å være denne super damen:-)
      Det er et ordtak eller lignende som beskriver at for å kunne gi til andre må man også få selv. Når jeg tenker slik opplever jeg at det er lettere å tillate seg å fokusere på seg selv også. Men det krever øvelse, i hvertfall for meg:-)

      Slett
    3. Ja du har helt rett!! Det blir på samme måte som at "for å kunne hjelpe andre må man først hjelpe seg selv". Er man ikke selv på høyden så nytter det lite å gjøre noe for andre, og det er jo litt det det handler om her, om å ha litt fokus på seg selv for å kunne ha fokus på andre! Vel, vel, jeg lider ingen nød men det var litt morsomt at det var gemalen som tok opp tema og ikke jeg, og at det var han som satte saken på dagsorden, og ikke jeg; jeg fniser litt av det ;-)

      Slett
    4. Det er godt vi har disse gemalene:-) Her var det nok også gemalen som belyste mitt utløp for frustrasjon. Sitar:"du skal ikke ha dårlig samvittighet for å bruke litt tid på deg selv også" Resultat: mindre dårlig samvittighet og økt glede!

      Slett
  2. Problemet er at vi kvinner gjerne vil gjøre alt: både det som er hyggelig, det må gjøres og det vi tror må gjøres.... Det er jo ikke hyggelig å ha et skittent bad, derfor venter vi ikke til gemalen vasker det... og så er det hyggelig å spise middag sammen.. Nei, en må rett og slett sette opp en prioriteringsliste og ikke forsøke å rekke over alt

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, ja du har rett! Og når jeg tenderer til å synes det er mer hyggelig å lage middag og kose meg i sofaen enn å trene..... ja da må jeg i alle fall ta meg selv i øra og skrive den lista!!! ;-D

      Slett
  3. Når JEG leste dette, så ble jeg nesten litt sånn... "skal det ikke være lystbetont" å trene da? Jeg mener, for mine øyne oppfattet det mest som "stressende" å skulle måtte trene "sånn og sånn" hele tiden, og alltid følge en bestemt plan?
    Jeg skjønner jo selvfølgelig at en er nødt til å ofre enkelte ting, og gå (kanskje litt mer enn hva du tidligere har gjort?) inn i det å trene spesifikt for å bli bedre. But still.. ?
    (Det er ikke ment som noe kritikk mot noen av dere altså, jeg bare syns det hørtes så veeldig strengt ut alt dette) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du trenger ikke bekymre deg! ;-)

      Jeg er en lystløper og jeg har aldri en ukesplan! Så det er ikke snakk om "å måtte trene sånn og sånn" hele tiden som du sier; det er snarere snakk om å lage muligheter for MEG til å trene de ukene hvor jeg ellers ikke får tiden helt til å strekke til....

      Dor siden jeg er en lystløpet så blir det alltid slik at jeg får mange uker med lite trening fordi jeg feks. ikke vil løpe på ugunstige tider. Hvis jeg derimot løper en morgen til jobb i de travleste ukene så har jeg plutselig greid å opprettholde ønsket antall km i en uke med mye annet. Å løpe om morgenen er ikke noe jeg foretrekker men valget om å løpe til jobb en gang i blant er lett når alternativet er fire dager på rad uten trening. Da er det ikke et offer for meg men snarere ren bonus om Tim leverer en dag så jeg får løpt; skjønner? ;-)

      Det handler kun om å dele på ansvaret slik at også jeg kan få trent! MEN, jeg må da være innstilt på å løpe på tom mage tidlig på morgenen (and I hate it! ;-) ) Det er det eller ingenting!

      Hvis du har lest tidligere innlegg så har jeg vært ganske klar på at trening ikke er så viktig for meg at jeg er villig til å ofre verken søvn, samvær med familien etc etc. Og trening skal ikke være forbundet med bare stress, jag og mas! Der er jeg helt enig med deg! Jeg burde derfor kanskje presisert at det kun er snakk om å gjøre avtaler i heimen og rydde tid til MEG og min trening slik at jeg vet at jeg har mulighet til å trene i travle uker også; så sant jeg orker og vil!

      Jeg tok det ikke som kritikk Guro! Jeg setter stor pris på at du sier hva du tenker for du poengterer veldig viktige ting her som jeg støtter fullt ut! ;-)

      Slett
  4. Føler at jeg vil kommentere dette gitt :)
    Jeg er ikke nazi trenern fra helvete som kommanderer Silja til å trene sånn eller slik. Silja gjør som hun selv vil hun.
    Men innimellom har nok praten oss i mellom vært som over. Poenget mitt er at ting som skal fikses i heimen osv - fikser vi etterpå. Trening er viktig å gjøre med overskudd. Trening blir morsommere sånn sett. Og i en hverdag hvor marginer er viktige, så mener jeg at man skal prioritere :)

    Og Guro, trening skal være moro, trening skal være lystbetont. Og det blir enda morsommere når man tar ting i den rekkefølgen : trene først, rydde kåken etterpå :)
    Særlig siden Silja prioriterer som hun gjør og bruker veldig mye av sin tid på alt annet enn seg selv. Da må jeg hjelpe henne til faktisk å prioritere seg selv! Vi vinner på det alle i vårt hushold :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Amen! Tim har talt og han har selvfølgelig helt rett!!

      Forskjellen på meg og Tim er at han setter trening først mens jeg setter absolutt alt annet først, og trening får minst prioritet....! Og det betyr ikke at ikke Tim tar sin del av ansvaret, for det gjør han. Det betyr bare at han ved å sette trening øverst bruker overskuddet på trening og vasker huset i zoombie-tilstand mens jeg: jeg ender da motsatt, zoombie på trening og i verste fall utgår treninga fordi jeg ender som zoombie på sofaen ;-) Amen igjen!

      Slett
    2. Skjønner! ;) Det var det jeg syntes å erindre også, at du ser på treningen på den måten. Og, jeg må også presisere at jeg overhodet ikke tror at Tim er noen "herse med deg"-mann. For det har jeg skjønt at han ikke er :)

      Slett
  5. Dette gleder jeg meg til å lese fortsettelsen på!
    Og Tim er nok litt utspekulert. han skal kjøre deg så hardt på treninsgøktene at husarbeid er det siste du orker å tenke på, uansett hvem som skal utføre den ;-)

    SvarSlett
  6. Jeg glemte egentlig det viktigste. Når man trener , så trener man, Prate, det kan man gjøre før eller etter. Ja, med mindre man er på skravletur da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er akkurat det jeg har sagt i alle år.... helt enig!! ;-) Bortsett fra at jeg aldri er på skrevletur da (med min puls så kan jeg ikke snakke når jeg løper nemlig). Så egentlig er jeg beinhard ego når jeg trener, drit usosial! Det var bare et par rolige turer hvor jeg endret litt fokus underveis og SLIKT noe blir brukt mot en ved første anledning vettu ;-)

      Slett
  7. Smiler:) så bra at han passer på deg! nå MÅ du bli mer egoistisk. Altså "egoistisk":)
    Her er det hybelkaniner i hver en krok - har lært meg å leve med det. Vi er 2 voksne som vil trene hver uke, og da med henting/levering/lekser rundt de små, så MÅ det bli slik. Men jeg kjenner meg igjen...må le litt: jeg har begynt å bli NAZI når jeg løper i skogen - dersom jeg møter noen, så slakker jeg ikke av farten, løper jo med musikk og følger gjerne et eget fastsatt mål, så jeg løper bare FORBI vedkommende mens jeg smiler og sier at jeg "er midt i et program"....og løper videre......IKKE lett, man vil jo stoppe å snakke, men da....nei da hadde det ikke blitt en sammenhengende bra økt:) men tommelen opp for gemalen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Husvask, sånn en gang i huka typisk husvask, bedriver jeg ikke. Jeg vasker kun badet hver helg (og evt midt i uka om jeg synes det ser helt ille ut!). Tim støvsuger. Ellers er det lite vasking.... SÅ det er mer de daglige tingene som å rydde kjøkkenet, lage mat, ordne og fikse alt mulig, hente ved, feie opp divers etter lillegutt, tømme ovnen for aske, handle, vaske klær, rydde i skuffer og skap, fikse og ordne..... ja, det er "alt det andre" som stjeler tid og energi. Og den daglige ryddinga er i grunn noe hærk; det blir jo ALDRI ryddig jo!!! ;-) Det ligger alltid noe skrot her eller der....

      Nuvel, det viktigste er vel å ha fokus på å trene og heller la ting flyte hvis jeg ikke har energi etterpå til å ta i et tak ;-)

      Slett
  8. Likte det Tim sa om å bare gjennomføre løpet selvom du møter noen. Stopper man for lenge mister man flyten og man risikerer og stivne.

    Selv har jeg opplevd flere ganger at ukjente forsøker å stoppe meg mens jeg jogger for å spørre meg om veien!!
    Hallo!!
    Ser de ikke at jeg jogger og knapt klarer å hente inn pusten!
    Det finnes da gående man kan spørre....

    Skjønner meg ikke på sånne folk jeg.
    Selv ville jeg aldri ha stoppet noen i farta :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har altså ikke for vane å stoppe når jeg er ute på løpetur men jeg har stoppet ved et par-tre anledninger og JA jeg fikk merke at jeg ble stiv da jeg skulle starte igjen og flyten var helt borte.... ikke bra! ;-)

      Slett
  9. Hei Silja. Regner med du VIL bli "mere seriøs", da, eller er det mannen som vil at du blir det? :) Puh, det er herlig å være av det "litt mere avslappede kjønn". Synest det er helt topp å skravle meg gjennom treningsøktene,jeg. Hilsen Line

    SvarSlett
    Svar
    1. Å løpe skravletur med en venninne er helt ok. Det Tim mente var bare at jeg ikke skulle stoppe og slå av en halvtimes prat underveis i en langtur.... fordi jeg tilfeldigvis møtte en venninne på min vei. Det skjer ikke ofte altså, men det har skjedd, og jeg forstår hva han mener. Resultatet er at jeg med dette kutter økta halvveis for å snakke med en venninne.

      SÅ det han sier i generelle termer er bare at jeg må fokusere mer og bruke treningstiden min for alt den er verd og ikke ofre den på noe annet ;-)

      Om jeg vil "bli mer seriøs" eller om det er Tim.... vel, først og fremst: jeg har aldri vært useriøs! Og dermed så blir svaret heller: mer fokus på kontinuitet i treninga er noe JEG ønsker ja! Tim ønsker bare å bidra så jeg får gjennomført treninga slik som jeg ønsker! ;-)

      Slett
  10. Herlig samtale - og kjekt å ha en mann som "pisker" litt:-) Tommel opp for mer egoisme og økt fokus:-)

    SvarSlett