søndag 6. januar 2013

Løpeåret 2012!


Januar, februar og mars er ganske representative i forhold til hvor mye/lite jeg har løpt pr måned de tre siste årene (2009-2011). De gode ukene løp jeg 3-4 økter på til sammen ~30-35km. Dessverre var det langt mellom de gode ukene. Normalen var mer 2-3 økter i uka og ofte ikke mer enn 20km totalt i uka. Treningen var preget av ”av-og-på”, og når jeg i tillegg manglet en god plattform så var det tungt å holde hjulene i gang og bortimot umulig å forbedre formen noe særlig.
Antall km med løpesko i 2012

Kontinuitet
Siden April har jeg altså endelig greid å øke mengden pr måned. I snitt er ukestotalen fortsatt lav, 31km, men hva gjør vel det så lenge jeg har økt fra knappe 100km til ~148km i måneden?

Så hva skjedde fra April? Svaret er opplagt: kontinuitet!

Mer søvn + lavere totalbelastning + mer fokus på intensitetsstyring av øktene = mindre syk = kontinuitet!

Og summen av alt dette er selvsagt: fremgang!

I 2012 har jeg hatt fremgang som resultat av stikkordene over. Jeg løper altså i snitt ikke mye mer pr uke men det faktum at jeg ikke har hatt x-antall nulluker (som de foregående årene) og uker med to økter på til sammen ~20km, så har dette bidratt til at formen har holdt seg mer stabil. Og jeg har resultatmessig hatt fremgang. Totalt snakker vi 4 av 52 uker hvor jeg har vært syk og/eller forhindrer fra å trene av andre årsaker. I 2011 var det 13 uker helt uten trening? Jeg husker ikke helt.... men det var mange!!

Året som gikk.... i antall kilometer: 2845
Fordelt på følgende aktiviteter:
Svømming: 14km
Ski: 142km
Gange: 306km
Sykkel: 771km
Løping: 1612km

Spinning: 7,5t
Styrke: 28,5t
Det blir spennende å se hvilket tall jeg skriver opp i år ;-)

Med kontinuitet følger altså økt mengde totalt sett; 1612km tilsier et snitt på 31km i uka; hvilket slettes ikke er mye å skryte av.... men det er hva det er! Velger jeg å se på April tom. Desember og si at det er mer represenetativt for 2012 så er er snittet pr uke 37km; og det er i alle fall en synlig økning i antall km/uke fra tidligere år!

Øktene er i snitt litt lengre, noe som selvsagt også har litt å si for formen og resultatene. Fokus på å gjennomføre jevnlige langturer (både i sone 1og 3) skal også få noe av skylda for fremgangen min i år. Fokus på grunnformtrening har jeg totalt sett tjent en hel del på.

Fokus for 2013 vil fortsatt være forbedring av grunnform samt Å HA DET GØY! Og fart, konkurranser og tider vil fortsatt være underordnet.

Hva er ditt fokus i 2013?? Jeg ønsker deg uansett et knakende bra treningsår!!


14 kommentarer:

  1. Grattis med flott år. Jeg gleder meg til å følge bloggen din i 2013!

    har omtrendt samme mål som deg så kopierer ;-):

    "fart, konkurranser og tider vil fortsatt være underordnet."

    Løpe og å ha det gøy samt være skadefri er det jeg håper på :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at det fler enn bare meg som setter gleden ved å løpe samt det å være skadefri i sentrum ;-) Satser på at du får et knallbra og skadefritt år Kjetil!

      Slett
  2. Dette er veldig interessant. For meg var ikke 2012 et spesielt godt år. Totalbelastningen ble for stor. Når det gjelder løping, var 2012 det verste året på lenge. Mange lange pauser. Nå vil jeg finn tilbake til der jeg var før det bratte året. Jeg vil at 2013 skal bli like bra som 2010 og 2011. Og da blir jeg veldig glad når jeg leser det du skriver her og får bekreftet at det jeg tenker om trening i året som kommer, slett ikke er så dumt.

    Det er fint at du er så stødig og tydelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tålmodighet, fokus, pågangsmot og målrettethet, og vips så er du der! Du har alt dette det inne, det vet vi begge, så det er bare snakk om at å ta deg sakte men sikkert tilbake i form igjen; you can do it!! ;-)

      Slett
  3. Veldig bra "formstigning" i løpet av året ;) Keep ut the good work!

    SvarSlett
  4. Kjempefint innlegg! Jeg har hatt det litt sånn i 2012 at det ble litt for mange nulluker, delvis pga småskader og diverse. Så målet mitt for 2013 er å holde kontinuitet. I dag hadde jeg feks tusen gode grunner til å ikke trene, men forserte dørstokkmila og sitter nå her godt fornøyd etter en fin 7- kilometers økt. Et delmål er å bryte 2-timers grensen på halvmaraton, og ellers forbedre meg så godt jeg kan :)
    Du har en kjempefin blogg og du virker så ærlig og oppriktig. Hilsen en som er like glad i smågodt som deg :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! :-) Kontinuitet er avgjørende. Og det er først når man greier å ha kontinuitet i løpinga at man får ordentlig utbytte av kvalitetsøktene. Det har derfor vært svært viktig for meg dette året å dra meg selv ut også de dagene hvor jeg har hatt vanskeligheter med å finne tid eller overskudd til trening. Med kontinuitet kommer plattformen og med en plattform faller ikke formen så dramatisk langt ned i kjelleren de peridene hvor jeg ikke får trent så mye. Og da er det såååå mye lettere å komme i gang igjen etter et ufrivillig avbrekk!

      Lykke til med sub2t på halv; det er bare å jobbe målrettet så fikser du den biffen skal du se ;-) Og smågodt må man selvsagt også ha om man skal ha fremgang, hehe ;-)

      Slett
  5. Jeg kopierer fokuset for 2013: Ha det gøy og forbedre grunnform. Kontinuitet, kontinuitet!

    Og jeg noterer at vi har løpt (1646 km) og brukt skia (136 km) tilnærmet identisk mye i 2012!

    Lykke til med et knallmorsomt og skadefritt 2013!

    SvarSlett
  6. Godt Nyttår Silja,
    , jeg tar til meg det med tålmodighet, kontinuitet og funfunfun.
    Fremdeles er 2013 løpefritt - men sola skinner.

    SvarSlett
  7. Du har virkelig hatt et fantastisk 2012. Synes du er så flink med trening generelt sett! Du er seig! Du inspirerer meg, og viser ofte at VARIASJON også er det som gjelder i det lange løp.
    Jeg håper å holde meg skadefri - slet med plantarfascitt i fjor - er livredd for å få det tilbake. (skaden er liksom skjedd..)
    Lykke til videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fikk plantar fascitt da jeg startet å løpe igjen etter ett års svangerskapsavbrekk. Jeg startet med å ta 4 uker uten løping (og i og med at jeg hadde gått ett år uten å trene hadde det ingenting å si om jeg ventet fire uker til...). SÅ tok jeg det gradvis men forsto fort at skaden var veldig sensitiv i forhold til fottøy; det var kun en skomodell jeg kunne løpe med uten å irritere dritten. Jeg kjøpte etterhvert tre par av denne modellen og løp kun med dem. Helt motsatt av hva som anbefales; man skal jo som kjent variere fottøy for å unngå skader ;-) MEN, i dette tilfellet hvor jeg allerede hadde en skade så var denne ene modellen min redning. Det ble et par bomkjøp av sko før jeg traff rett modell men det fikk jeg leve med. Jeg løp også med en hælkapsel (det gjør jeg fortsatt) og etterhvert har det gått bra. Tok litt tid men det er ikke uvanlig. Hvis det er et år siden du hadde det så er du nok ganske trygg.... men det er helt klart verd å ha i bakhodet så man ikke får tilbakefall.

      Variasjon er gunstig. Vi er heldige der som sysler med triatlon ;-)

      Slett
  8. JA du har hatt en fantastisk år. Husker bare at hver gang du løp noe så ble det helt fantastisk; uventet bra og alt gikk ganske lett. OG den triatlon!!! Bravo!. Lykke til i 2013. Du har helt rett med kontinuitet. Jeg løp masse i noen uker, man hadde mange uker etterhvert med skade og da hjelper det ikke å løpe over 70km andre uker.

    SvarSlett
  9. Ja, veldig greit med Triathlon da:)
    For meg er det også mer eller mindre EN modell som funker best
    Nike Constructor - Max støtte mtp min pronasjon. Løper også med hælkapsel.

    SvarSlett