onsdag 30. januar 2013

Januaroppsummering og oppgradering!



Januar i stikkord
Diamantjakt
Fraværende motivasjon
Omgangsyke
Transportløping
Eksperimentering
En intervalløkt (7x1000m)
Lengste løpeøkt: 11,5km
Hoste
Yoghurtnøtter
Totalt: 143km

Jeg er litt mett på  hoste og diamantjakt i Afrika kjenner jeg....

Jeg startet det nye året med totalt fraværende motivasjon. Mangel på motivasjon er absolutt ikke ensbetydende med mindre trening; tvert om! Treninga gikk lett som en plett den, og jeg rakk fint å tilbakelegge 143km i Januar før hosten tok meg for en uke siden. Så hvis jeg ikke hadde blitt så inn i granskauen dausjuk på slutten så ville nok bestenoteringa på 157km (fra Juli 2012) røket gitt....
Yoghurnøtter: mye motivasjon i en liten skål!
Det gikk ikke trått og det var ikke noen kjepper i hjulene; jeg var bare ikke motivert! Mer er det liksom ikke å si om den saken.... så målet mitt var egentlig bare å leke meg gjennom Januar. Jeg brukte Januar til å eksperimentere.

Jeg testet blant annet ut hvordan det føltes å løpe til jobb om morgenen og hjem igjen noen timer senere. Iført det samme treningstøyet (æsj!!). Jeg mistenkte nemlig at to slike transportøkter på en og samme dag mest bare var en psykisk bøyg. For meg er nemlig bare tanken på å skulle ta på meg halv-tørt/halv-vått tøy for å løpe hjem etter en lang arbeidsdag ganske så avskrekkende; men er en slik psykisk utfordring ensbetydende med at kroppen er helt ubrukelig og at økta ender i katastrofe?? Neppe!
Motivasjonsboost ;-)
Så jeg utfordret meg selv rett og slett, og testa meg selv; fordi jeg drives av nysgjerrighet. Og fordi jeg har tro på effekten av å bryte mønster. Jeg er nemlig av den oppfatning at vi mennesker lager oss sannheter som av og til bremser oss, bremser oss fordi disse sannhetene ikke alltid er i tråd med virkeligheten. I virkeligheten klarer vi nemlig alltid mer enn vi selv tror... men om vi aldri våger å prøve så greier vi aldri å riste av oss disse ”sannhetene”.

Det handler om noe så enkelt som om å lage seg nye sannheter; reprogrammering av gamle tankemønster!

Så ved å teste ut noen av mine ”sannheter” fant jeg ut at de kanskje ikke var så sanne likevel, og jeg fikk dermed kvittet meg med et par bremseklosser; det er jo bra!! Det kaller jeg god gevinst fra en måned med laber motivasjon!

I dag var jeg hos legen og fikk tatt noen prøver. Dermed ble også medisinskapet oppgradert litt....
FØR
ETTER oppgradering

Alltid litt skeptisk til ting som har rød trekant men ordet morfin kan vel aldri bli feil....;-) Så får jeg bare belage meg på treningsfri og hoste på ubestemt tid!

Hvordan har treninga di gått i januar?? ;-)


18 kommentarer:

  1. Bra du har fått medisin så får vi håpe du snart blir bra og motivasjonen øker. To løpeøkter på samme dag er ganske tøft, men moro å pushe grenser eller sannheter om seg selv. Men ser jeg jerntilskudd på bordet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er moro å utforske sine egne grenser litt innimellom ;-)

      Hvis grunnen til manglende motivasjon var motgang og at alle økter føltes tunge, kroppen var motvillig, generell motgang i livet etc så hadde det ikke vært noe kjekt. Siden manglende motivasjon hos meg i januar helt klart er forankret i andre faktorer enn dette så er jeg ikke bekymret.... jeg har fått trent godt og alle kvalitetsøktene har gått overraskende lett. Slikt gir selvtillit. Så når jeg friskner til etterhvert nå så kommer jeg til å kjøre rolig i Februar for så å sette inn støtet før vårsesongen; tenker det blir en knallbra plan jeg ;-) Jeg er tross alt god på å være lovlig sent ute men leverer alltid en solid innspurt, haha :-)

      Ang. jern så må jeg nok passe på å tilføre litt ekstra fremover ja.... generelt har jeg fokus på å få i meg matvarer med høyt jerninhold men når apetitten svikter i sykdomsperioder slik som nå så får jeg ikke i meg nok; og det merker jeg med en eneste gang! Vi jenter spiser generelt ikke overdrevet mye så hvis inntaket reduserer bare ørlite gran så merker i alle fall jeg det....

      Slett
  2. Cosylan er det ENESTE som hjelper. Ta det med ro og jeg kan love deg at motivasjonen kommer krypendes tilbake.

    Bra jobba forresten, det høres ut som hodet har fått kjørt seg minst like mye som kroppen.

    Nå går vi mot lysere tider, SRM er rett rundt hjørnet og du har allerede grunnlaget.

    Heia, heia, heia!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja cosylan var bedre enn noskapin i alle fall, og jeg greier å sove noen timer etter at jeg fikk denne hostemiksturen! Og det er jo bra

      Grunnlaget er mye bedre og da tåler jeg en trøkk slik som dette mye bedre enn den gangen da grunnlaget var helt fraværende..... nesten så jeg begynner å glede meg til å bli frisk igjen nå ;-D

      Slett
  3. Treninga mi har bare vært halvparten så mye som en normal måned. Jobben har dessverre tatt mye av tiden.
    Synd ikke flere bedrifter ser nytten og helsegevinsten i at ansatte får ha muligheten til trening i arbeidstiden når man er nødt til mange timer overtidsjobb.
    God ledelse handler om å være positive til slike tiltak!

    Er det tørrhoste du har?
    For meg funker Fribol Citron veldig effektivt. Tørrhosten forsvinner raskt.
    Fåes på apotek.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det krever god helse å jobbe mye. De som jobber mye bør derfor ha innlagte pauser og helst tid til trening både i og utenfor arbeidstiden. Selv om jeg på papiret har mulighet til å trene i arbeidstiden så lar det seg ikke gjenomføre i praksis; og da er man jo like langt.....
      Nuvel, det viktigste er jo at vi trives i jobben og trives med å jobbe litt (for) mye i perioder.

      Tørrhoste i hovedsak, men hoster også opp litt slim, det sitter godt i de øvre luftveien hos meg nå. Føles som jeg er minst 102år gammel når jeg går opp en trapp ;-) Cosylan virker hemmende på hosterefleksen slik at jeg får slappet av litt mer og får sove litt.... blir jo helt tullerusk av å hoste hele natta ;-)

      Slett
    2. Godt sagt det du skriver der: "Det krever god helse å jobbe mye." Virkelig bra!

      God bedring også :)

      Slett
  4. Først: håper du kan NEDGRADERE medisinskapet snart!
    Og sånn ellers; vet du, jeg har aldri hatt inntrykk av, eller merket, at du har slitt med motivasjonen. Og jeg synes dine uker ser ut som kvalitet herfra til månen. Når jeg ser på mine januarøkter, så synes jeg fremdeles at den såkalte lapskaustreninga gjør seg gjeldene....trøsten er at jeg er i "grunntreningsperioden".....men den har vart lenge altså....kommer meg liksom ikke opp til neste nivå. Tror jeg trenger hjelp av lyset til nettopp dette:) ref mer energi. Vel vel....når begynner du din "oppkjøring" til Trisesongen? tenker spes på svømmedelen - eller er dette noe du behersker fullt og helt? jeg jobber ennå med teknikken på crawl. Ha en fin fredag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, jeg har ikke lagd noe stort nummer av at jeg ikke har hatt motivasjon i Januar.... jeg så ikke noen grunn til å utbasunere det liksom. Jeg trente, kroppen føltes bra, dørstokken var ingen hindring og alle pilene pekte rett vei.... så hvorfor klage over manglende motivasjon da?? Det var liksom bare et luksusproblem om du skjønner ;-)

      Oppkjøring til Trisesongen.... tja, jeg håper å kunne implementere sykkel og svømming fra midten av April. Sykkel behersker jeg IKKE! Det er der jeg taper. Svømming går greit men jeg blir ikke bedre av å svømme en gang pr uka. Så jeg svømmer ikke i den tro at jeg skal bli raskerer og bedre; det er bare snakk om vanntilvenning, sørge for at jeg føle meg komfortabel. Det viktigste for meg er bare å sørge for at jeg armene har nok styrke til å orke ~1500m. Uten trening svømmer jeg ca 2:15min/100m men om jeg svømmer en gang pr uke kan jeg greie 2:00-2:10min/100m. Det er jeg i grunn fornøyd med.... eller: det må jeg være fornøyd med for jeg har ikke tid til å øve mer.

      Hvordan går det med svømminga di da??? Vi får ta noen skravlerunder på Bislett når jeg er frisk igjen!! ;-)

      Slett
  5. Det er nok Cosylan jeg også burde hatt. Sov ikke mer enn 2t sammenhengende i natt og holder på å bli smårar. Tørrhoste med slim, og ser nå at medisinskapet mitt også trenger en oppgradering, har bare slike brusetabletter og en vanlig flaske hostesaft mot tørrhoste, som ikke hjelper noe. Problemet er at jeg er livredd Cosylan etter mannen fikk en allergisk? reaksjon og måtte hentes i ambulanse første (og eneste gangen) han brukte den. 143 er imponerende i en syk måned.

    SvarSlett
    Svar
    1. Allergiske reaksjoner er ikke kult!! Da skjønner jeg at du vegrer deg! Listen over medikamenter jeg tåler blir kortere for hvert år; jeg har nemlig en lei tendens til å reagerer på medisiner jeg også. Jeg trøster meg med at det er kort vei bort på akutten, ca 500m.

      Kanskje du skulle tatt en tur til legen du også? Kan høres sånn ut....

      Slett
  6. Viss eg skulle plukke meg ut to ting frå oppsummeringa di frå januar, ville det vore diamantjakt og jogurtnøtter, heilt klart :D

    Ja transportetappane til og frå jobb/høgskole har eg hatt på sykkel tidlegare, og det var faktisk det våte treningstøyet som avskrekka meg mest - så eg tok faktisk med eit ekstra sett slik at det i alle fall var tørt innerst mot kroppen.

    Synst du er flink eg:
    "Jeg er nemlig av den oppfatning at vi mennesker lager oss sannheter som av og til bremser oss, bremser oss fordi disse sannhetene ikke alltid er i tråd med virkeligheten."

    --> det kallar me levereglar på terapeutisk ;)
    Og dei er seige, men KAN avlivast, spesielt ved å sette dei på prøve.
    Bra gjort Silja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Imke; du er utrolig GOD! ;-) Lillegutt har vært syk og hanglet siden midten av desember og det har satt en stor stopper for all uteaktivitet, men, dat har åpnet opp for MYE diamantjakt! Jeg vil derfor helt klart huske januar som diamantjakt, transportløping og yoghurtnøtter; utvilsomt!! ;-)

      Jeg kommer også til å lure med meg noe ekstra tøy etterhvert for tanken på å skulle ta på halv-vått tøy for å gjennomføre økt nummer to ER ikke på noen måte fordelaktig!! Det kan fort ende galt ;-)

      Jepp, slike sannheter er seige men ikke uovervinnelige!! HUSK DET ;-)

      Slett
  7. God bedring og god helg:-)

    Jeg holder stand og er frisk som en fisk! Håper det varer:-)

    Hilsen Janicke L.

    SvarSlett
  8. Huff, hoste og omganggsyke er ikke kjekt.. God bedring! Min januar har vært toppen, har heldigvis ikke vært syk sålangt (bank i bordet) - men tror litt mer søvn og jern kunne gjort seg i kroppen. Menmen, man tager det man haver og er fornøyd med det:) Håper du snart er oppe og hopper (og løper) igjen!

    SvarSlett
  9. Lurer på hva det er som gjør at man får tørrhoste utpå vinteren.
    Da tenker jeg ikke på forkjølelse, men bare sånn irriterende tørr hals.
    Er det kanskje det samme som skjer med hendene våre nå om vinteren, som blir tørre og sprekker?
    Det er iallfall noe med lufta!
    Tørr luft kanskje. Skjer aldri om sommeren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan være flere årsker til tørrhoste men øvre luftveisinfeksjoner er typisk årsake til tørrhoste i vinterhalvåret; virus eller bakterieinfeksjoner. Også akutt bronkitt har tørrhostesymptomer.

      Slett