lørdag 19. januar 2013

Ja, så var de her da, de nye pulssonene mine!

Som jeg skrev i et tidligere innlegg så stemte ikke pulssoneberegningene (basert på % av makspuls) med min virkelighet. Og både olympiatoppen og Polar sine soneinndelinger påsto det samme: jeg løp utelukkende de harde øktene mine i sone 4 og 5, og de rolig øktene i sone 3.

Særlig liksom!
Her er herr "unormal lav puls" og Fru "unormal høy puls" klar for bakkemoro!
Jeg har løpt og løper fortsatt mye på subjektiv følelse, og soneinndelingene beregnet ut fra makspuls avvek dessuten kraftig fra min subjektive følelse. Det gav ingen mening.

Jeg testet derfor ut Karvonens formel. Pulssoner beregnet ved hjelp av Karvonens formel er sagt å samsvar bedre med oksygenopptaket enn soneberegninger som kun baserer seg på % av makspuls.

Formelen er som følger:
Hvilepuls + (differansen mellom makspuls og hvilepuls) x ønsket treningsintensitet.

Så da var det bare å regne i vei da.
Hvilepuls: 42
Makspuls: 190
Ønsket treningsintensitet/pulssoner: olympiatoppens soneinndelinger

Sone 5: 42 + (190-42) x 0,92-0,97 = 178-186          
Sone 4: 42 + (190-42) x 0,87-0,92 = 171-178          
Sone 3: 42 + (190-42) x 0,82-0,87 = 163-171          
Sone 2: 42 + (190-42) x 0,72-0,82 = 149-163          
Sone 1: 42 + (190-42) x 0,60-0,72 = 131-149          

Under kan du se forskjellen på sonene beregner ved hjelp av 1) % av makspuls og 2) Karvonen. Som forventet blir det stor forskjell om man inkluderer hvilepulsen i beregningene.

% Makspuls
Karvonen
Sone 5: 92-97
175-
178-
Sone 4: 87-92
165-175
171-178
Sone 3: 82-87
156-165
163-171
Sone 2: 72-82
137-156
149-163
Sone 1: 60-72
114-137
131-149

Da jeg beregnet med Karvonens formel stemte de høye sonene, sone 3-5, veldig bra med min virkelighet. Problemet var sone 1 øktene. I praksis ender jeg nemlig ut med et snitt på 150-tallet på de rolige sone 1 øktene mine. Og basert på egen opplevelse hadde jeg definert min sone 1 til puls < 160. Og jo lavere jo bedre!

Teoretiske beregninger er hva de er; noen ganger stemmer teorien med virkeligheten, andre ganger ikke. Og siden jeg falt utenfor de regulære måtene å beregne pulssoner på, og siden jeg baserer mye av treninga mi på subjektiv følelse, så ønsket jeg å ta en kvalitetssjekk, en laktattest, for å få svar på hvor nært (eller i verste fall fjernt) fra virkeligheten sonene jeg benyttet var.

Spørsmålet jeg ville ha svar på var: er det samsvar mellom min subjektive følelse og laktatverdiene?

Resultatet fra testen: ja det er samsvar!
”Gjennomgående høy puls hele veien, men lave laktatverdier i starten. Pulsverdiene er høyere enn normalt på lave belastninger og du har små pulsområder å jobbe med i sone 2-4. Du må være bevisst på dette i treningen og også bruke subjektiv følelse underveis i treningen.”

Sonene som Arild beregnet fra laktatmålingene stemmer forbløffende bra med de sonene jeg har brukt. Det var betryggende! Og det var mest betryggende å få bekreftet at jeg hadde lav laktat (til tross for unormal høy puls) på lav belastning for det betyr at sone 1 øktene i hovedsak har gått rolig nok. Det er alltid rom for forbedring og jeg må fortsatt jobbe for å holde pulsen så lav som mulig!
Målet, på sikt, er å komme over i "normale soner" kolonna ;-)
Håpet er at mer fokus på trening i sone 1, over tid, skal bidra til at sonene normaliserer seg.

Det heter seg at 90% av treninga i vintersesongen (grunntreningsperioden(e)) skal foregå i sone 1; så det passer jo i grunn veldig bra! Jeg digger å surre rundt i sone 1 jeg.... gå i bakkene og se på og nyte naturen. Digg fra start til slutt! Så jeg tror dette blir bra jeg!

Hvilken konklusjoner kan du dra fra dette innlegget?
Husk at jeg er unntaket som bekrefter regelen: de fleste er faktisk ganske A4. De flest kan derfor komme ganske langt med å benytte seg av teoretiske beregninger. Er du derimot usikker på om beregningene er riktig i forhold til deg så vil jeg anbefale at du tar en laktattest med en gang! Om det var flaks eller dyktighet som gjorde at jeg traff så bra som jeg gjorde med mine beregninger får vi aldri svar på. Jeg vil ikke anbefale deg å overstyre soneberegningene for mye, for tukle du for mye med sonene på egenhånd så kan du i verste fall ende opp med å trene helt feil; og det tjener du ikke noe på! 

Har du kontroll på sonene dine eller er du en avviker sånn som meg?? ;-)

21 kommentarer:

  1. Å dette er eit innlegg etter min smak!

    Då eg begynte med løpetrening i 2006 og fekk meg pulsklokkse, så skjønte eg fort at sonene basert på % av makspuls ikkje stemmer så godt overeins med det som skulle blitt sonene definert etter subjektiv opplevelse av intensiteten/belastninga (ein kan f.eks. bruke Borg-skalaen).

    Så brukte eg Karvonen-formelen.
    Eg hadde aldri tatt makspulstest, men "antok" denne basert på erfaringar/eigentest. Sidan eg har ganske høg kvilepuls (sånn mellom 55 og 60, og det er målt tilfeldig, og ikkje om morgonen når eg står opp, for eg vaknar gjerne stressa litt stressa pga drømmer).

    Karvonen-formelen gir meg soner som i alle fall passar bedre overeins med mine subjektive soner.
    Men laktattest har eg veldig lyst til å ta.

    Dette er eit veldig spennande tema uansett - terskelen for danning av laktat er veldig indivuelt forskjellig, og dessutan er også den subjektive fornemmelsen av laktat forskjellig - nokon tåler rett og slett syra i beina bedre enn andre!

    Laktattesten trur eg blir meir og meir brukt til soneberegning istadenfor makspuls, sidan makspuls berre er eit teoretisk tall, mens laktatterskelen er reell.

    Ja du har utruleg smale soner mellom sone 2 og 4. Då er det små margin for å koma over laktatterskelen, samtidig som du har ein fin og stor sone 1 - perfekt til vintertrening og restitusjon.

    Har du registreringar av pulsen din frå tidlegare løp? Det hadde jo vore spennande å sett kor hen du ligg der, i forhold til sonene ovanfor.

    Spennande å sjå om kva erfaringar du gjer med dei nye sonene dine framover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det positive er jo at sone 1 er gedigen (sammenlignet med de andre sonene). Så den dagen jeg kan benytte meg av hele sone 1 så skal jeg ikke klage. Pr i dag er nemlig sone 1 i praksis smal den også fordi jeg havner i øvre sjiktet av sona allerede på 9km/t (6:40min/km = puls på 153 på mølle). Og så veldig mye saktere enn 6:45min/km har jeg problemer med å greie å løpe. Jeg satser på at dette endrer seg på sikt.

      Jeg har selvsagt massevis av pulskurver som kan beskues. På 10Km konkurranse har jeg i år hatt snittpuls på 178 og 179. Det svir ;-)

      Slett
  2. Jeg har en viss anelse av hva makspulsen min var for 4-5 år siden, har ingen anelse av hva hvilepulsen min er. Har aldri regnet ut mine pulssoner. Joda, jeg løper faktisk ofte med pulsbelte, mest for moro skyld, under konkurranser for å sjekke at jeg ikke havner før høyt for tidlig. Jeg har sannsynligvis en mengde økter som havner kategorien søppeløkter. Jeg tror at man skal trene mer enn det jeg gjør(9-10 mil i uka) for å virkelig tjene på å løpe i riktige soner under de forskjellige øktene. Jeg trener intervaller og tempoøkter, alltid på følelsen. Resten av øktene spiller det ingen rolle for meg om de går i sone 1-2-3 eller 4. Jeg løper disse øktene i trivselstempo. Noen ganger svært rolig, andre ganger ganske hardt. Det viktigste for de fleste av oss er at vi faktisk trener :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Søppeløkter; det var et nytt ord for meg men veldig selvforklarende ord, haha ;-) skal legge meg det på minne!

      Og jeg er enig i det siste: det viktigste er at vi faktisk trener!

      Vi trenger ikke å være enige i alt Ragnar, men jeg mener det blir helt feil å dra en konklusjon på bakgrunn av hva som fungerer for deg! Å si at det er kun de som løper mer enn 9-10mil i uka som vil ha fordel av å variere intensiteten er jeg derfor sterkt uenig i. Trener du mer enn 3x pr uke kan du med fordel variere intensiteten på øktene og med stor sansynlighet vil du ha fordel av det! Det viktigste er at man lærer seg å kjenne kroppen, lytte til kroppen samt finne sin egen fasit.

      Hva folk velger å forholde seg til får derfor bli opp til den enkelte; det blander jeg meg ikke opp i. df

      Fra det du skriver om at du løper tempo og intervall på følelsen, og de andre øktene i trivselstempo, så aner det meg at du løper de andre øktene med en rimelig god følelse også; derfor mistenker jeg at de andre øktene du løper neppe havner i kategorien søppeløkter alle sammen. At de øvrige øktene dine går i sone 1-2-3-eller 4 høres ikke feil ut. Det er jo totalen, komposisjonene og målet som teller....

      Kom deg ut å løp en søppeløkt nå Ragnar! ;-)

      Slett
  3. Hei Silja! Interessant lesning. Men lurer på en ting - trener du rolig nok? Med snitt på 150ish i puls på de rolige øktene kan det virke som du kjører vel hardt. Selv med korrigerte soner ligger du trolig i sone 2 på de rolige øktene.

    Jeg har siste halvåret satt fokus på å skille hard og rolig trening, og passer på at jeg kjører dønn rolig det som skal være rolig. Ca 85% av treningen går i sone 1, og har dermed energi til å klinke knallhardt til på intervalløktene. Det betyr at jeg går mye for å holde pulsen nede. "Søpleøktene" i sone 2-og-en-halv har jeg fjernet helt. Endringen i trening har gitt meg gode resultater - i området 10-15 sekunder lavere kilometertid i vinter...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jan Olav og takk for flott innspill!!

      ”Om jeg trener rolig nok?”

      Vel, det var liksom dette spørsmålet laktattesen skulle gi meg svar på. Mye av min motivasjon i forhold til å gjennomføre laktattesten var jo for å få tallfestet de lave sonene mine ordentlig slik at jeg på de rolige øktene skulle kunne minimaliserer tidsbruken i sone 2; nettopp med bakgrunn i det du skriver!! For det er jo ikke uten grunn at sone 2 har tilnavnet dødens sone....

      Som Tveiten sier så er pulsen min unormalt høy på lav belastning samt gjennomgående høy! Normalt skulle pulskurven også vært brattere men hos meg flater den ut (i prinsippet har jeg samme puls på drag 2 og 3 i testen). Laktatmålingene er derimot lav på lav belastning. Det er betryggende å vite.
      Her er målene fra testen:
      Fart 9km/t, puls=153, laktat=1.3
      Fart 10km/t, puls=162, laktat=1.8
      Fart 11km/t, puls=164, laktat=2.6
      Fart 12km/t, puls=175, laktat=5.2
      Fart 13km/t, puls=181, laktat=6.9

      Selv om laktatmålingene og min subjektive følelse tilsier at jeg kan løpe de rolige øktene med puls helt opp mot 158 så er mitt fokus alltid å holde så lav puls som overhodet mulig på de rolige øktene. Når jeg allerede på 9km/t har så høy puls som 153 (på mølle!) så trenger man ikke være rakettforsker for å forstå at trening i sone 1 er en stor utfordring for meg....

      Håpet er at mer trening i sone 1, på sikt, skal få pulsen min ned på et litt mer normalt nivå. Når vi ikke med sikkerhet kjenner årsaken til min høye puls så er det vanskelig å si at sone 1 trening er løsningen. Det eneste vi med sikkerhet vet et at om jeg ikke investerer tid i sone 1 trening og prøver så får vi i alle fall aldri noe svar...

      Den beste indikatoren for om de rolige øktene går rolig nok er kanskje det du skriver om å ha overskudd på de harde øktene. I hele vinter, uten unntak(!) har jeg de harde øktene gått som smurt. Det tar jeg også som et godt tegn. Nå løper ikke jeg mange harde økter pr uke, men likevel....

      Dette var vel det man kaller et typisk akademikersvar men essensen var altså: ja jeg tror jeg trener rolig nok men fokus er altså å få pulsen ytterligere enda på de rolige øktene ;-)

      Slett
  4. Jeg er også en avviker.
    Det vil si det kan også være dårlig form, men uten å ha målt hverken max, laktat eller alltid ha pålitelig pulsbelte - kan det til og med se ut som mine soner er enda mindre enn dine.
    Skal jeg dømme etter mølleøkta igår, der planen var å ligge under 160, som er standarden når jeg skal løpe tilnærmingsvis rolige økter - bikker pulsen 160 rundt 9,2km/t. (jeg er litt på hælene etter julesykdom, men tror dette er normalt. Vanlig marsjtempo når jeg løper ute er mellom 164-167, og jeg ligger sånn midt på 170-tallet på max under løp. Så igår at jeg måtte helt ned mot 8 for å havne på femtitallet. Og at den fyker til værs de første 10minuttene før den setter seg.
    Nå er jo ikke jeg i like god form som deg så det har nok sin innvirkning, men jeg skal nå uansett late som jeg er deg, adoptere dine pulssoner og ha dem i bakhodet på rolige treninger.
    (yes, I know det er overhode ikke det samme, men jeg vet med meg selv at jeg er altfor lat for laktattest, bare tanken er skremmende.)

    Takk for interessant post!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du skal ikke adoptere mine soner; du skal ta en makspulstest og en laktattest og skaffe deg dine egne soner ;-) Laktattesten er IKKE ille altså. Testen hvor du måler oksygenopptaket er et pes, men laktattesten er 5x5min hvor du starter på lav hastighet. Jeg startet på 9km/t og det var kun det siste draget som er bortimot små-tungt.

      Hvis du føler at du vil bruke pulssoner når du trener så vil jeg absolutt anbefale deg å investere i en slik test; det gjør livet mye lettere. Er du derimot fornøyd med å trene slik du trener i dag så trenger du ikke ta testen; man MÅ ikke trene ut fra soner. Sonene er jo bare et hjelpemiddel for at vi skal kunne styre intensiteten på øktene bedre. Noen føler de greier seg fint uten dette hjelpemiddelet!

      Så du må nesten føle litt på dette selv.... ;-)

      Slett
  5. Oi dette var jammen eit spennande tema du tok tak i der, Silja!

    Veldig spennande at du har høg puls på roleg intensitet - som sagt, det er individuelle forskjeller også her, akkurat som alle andre ting.
    Kan jo hende at du har eit mindre slagvolum slik at hjartet ditt slår fortare (og er effektivt på denne måten - du opplever det jo som roleg, så det er jo i seg sjølv ikkje noko negativt - og tenk på alle gongene ein kan ha høg puls fordi ein er GLAD - ikkje sant - det kjennest jo ikkje tungt...)

    Kanskje du har lyst til å skrive litt meir om korleis denne laktattesten fungerte, sånn i detalj, i eit eige innlegg?
    Joe Friel (Triatlonguruen, ikkje sant) seier at laktatterskelen er den raskaste farte du kan halde i ein time.
    Men for å teste denne treng ein berre ein halv time.

    Og Arild Tveiten brukar 4x4.

    Har du lyst til å fortelle litt om testen?
    Hadde vore superspennande å lese :) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan godt skrive om testen og litt rundt tema; ikke noe problem! Det gjør jeg gjerne vet du ;-) Jeg tørr bare ikke love at jeg får skrevet dette innlegget med en gang for jeg sitter litt fast i tidsklemma for tiden, men den som venter på noe godt osv.... ;-)

      Arild testet meg forøvrig på 5x5min og vi økte med 1km/t på dragene.

      Slett
  6. Dette var spennende. Og ga meg mye å tenke på. Jeg er inne i en periode hvor jeg prøver å holde mesteparten av løpinga mi så rolig som mulig. Som jeg har skrevet tidligere, har jeg trent for hardt for ofte. Når jeg nå har børstet støv av pulsstroppen, er jeg sjokkert over hvor rolig jeg må bevege meg for å holde meg i sone 1. Jeg bruker olympiatoppens soner. I og med at jeg kun har løpt på magefølelsen det siste året, vet jeg ikke helt om de stemmer for min kropp. Men mener at jeg fikk en indikasjon på at de ikke er helt gale da jeg løp kortintervaller på mølle tidligere i uka og løp kontrollert i øvre del av sone tre. Jeg får se det an utover våren. Og så får jeg finne fram dette innlegget igjen når jeg har litt mer data. Laktattest og oksygenopptak vurderes. Mest fordi jeg er nysgjerrig, men som jeg har sagt tidligere; jeg vil gjerne trene optimalt. Selv om jeg bare mosjonerer.

    Disse "vitenskapelige" innleggene dine er bra mat for humanisthjernen min. Takk for at du skriver sånn at jeg forstår! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Når du har fått samlet litt mer data og samtidig noterer deg hvordan du opplever de ulike øktene så tenker jeg at du ser om det er samsvar mellom teori og praksis ;-) Det pleier å utkrystallisere seg.

      Et ønske om å trene optimalt er vel det som driver oss til å lære, for uten kunnskap om emnet så blir det vel rimelig vanskelig å trene optimalt, eller hur? Og jeg ser ingen grunn til at kunnskap om trening kun skal være forbeholdt eliten....

      Jeg er nok middels interessert i tema og har ervervet noe kunnskap på veien; fortsatt er det masse jeg føler at jeg ikke har kontroll på. Og det er i grunn bare fint for da vet jeg at jeg har masse mer å lære ;-)

      Slett
  7. Også sier dem at løping er enkelt :)
    Vel - løping er enkelt, men alt kan vanskeliggjøres. Puls er enda enklere(kanskje med unntak av Silja sin da).
    Jeg har trent i ganske mange år og løpt veldig mange km....veldig mange!
    Men jeg har aldri vært under 3 timer på maraton. Hvorfor? Fordi jeg har trent for mye i sone 1......Alt for mange langturer / økter på lav puls.

    Nå snakkes det om søpletrening og annet rart her....Jeg har i høst endret min trening. Og trener dermed nå mye i sone 2, dog veldig lavt i sone 2.
    Sone 1 er bra som base trening. Man trenger base trening.
    Jeg har trent base trening i mange år....Og HAR veldig god kondisjon. Jeg har også veldig lav hvilepuls +/- 30...
    Men som jeg ser det så kan den lave hvilepulsen godt være genetisk. Jeg tror i hvertfall ikke at min kondisjon alene styrer den lave pulsen.

    Uansett - det viktige etter min mening er å trene på å utnytte kapasiteten din. Der er jeg nå - og kjører økter hvor jeg bevisst jobber med å "utsette" terskel / knekkpunktet. I går løp jeg 37 runder på Bislett, i 4.13 fart. Som er min maratonfart. Først på runde 35 var jeg i nærheten av terskel...

    For 1 år siden på en slik økt - hadde jeg vært på eller over terskel veldig mye tidligere...Men etter veldig bevisst å ha høynet farten på mine økter - tåler jeg nå høyere fart over tid. Det er det viktige her! Jo nærmere terskel en kan ligge på hardøktene, uten å gå over - jo bedre trener du, mener jeg! Jo lenger en klarer å utnytte tiden rett opp under terskel er det viktige - mener jeg!

    Silja sin puls har jeg alltid lurt på og ikke skjønt. Så laktattest hos Arild har stått lenge på lista. Nå vet hun litt mere og kan nærme seg sin kapasitet med bedre kontroll. Men Silja skal helt klart ikke ligge i sone 2 så mye - fordi hun trenger base trening...Hun kan trene hardt ja, men de andre øktene må være sone 1. Det er derfor det var viktig å finne ut av hvor hennes sone 1 er!

    Skal du bli god til å løpe, må du løpe mye. Skal du tåle å løpe mye - og hardt, så må du ha en base. Det tar tid. Det å løpe krever tålmodighet. Men løping er også genialt, for gjennom løping lærer du kroppen din å kjenne!

    Silja er i startgropa og kommer bare til å bli bedre, så pass dere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette er det som utgjør den største forskjellen på meg og deg; du har bortimot utelukkende trent i sone 1 og skaffet deg en solid base. Og du har lidd under mangende sone 3 trening som er essensiell for å øke kapasiteten til å løpe hardt/fort over tid. Ergo har du ikke greid under tre timer på maraton. Jeg har derimot utelukkende kjørt på høygir og mangler dermed basen.... skal man bli god innen utholdenhetsidrett må man tilstrekkelig treningstid i sone 3 og 1. Det kommer man ikke utenom.

      Om jeg kommer til å bli så veldig mye bedre gjenstår å se; det krever mer mengde og jeg vet ikke om mine ben tåler det.... tiden vil vise ;-)

      Slett
  8. Dette er et innlegg som jeg må lese flere ganger; kjempeinteressant! Takk for inspirasjon, har allerede planlagt laktattest i mars.
    Det er altså knallvanskelig å kjøre de rolige turene rolig nok. Og det er jo lett dersom man 'bare' løper, men med oss som roter rundt med masse annen trening også, blir det jo helt kokos...Det var så mye enklere før, når man brukte de samme løpeskoa i år etter år og "løp" i maks 5 kilomere i en gammel college-genser :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, herlig! Jeg skriver under på at løping var mye mye enklere for noen år tilbake hvor jeg løp maks 7-8km et par ganger pr uke og var kledd som et juletra; så helt klart mye enklere ja ;-)

      Anbefaler laktattest; kan komme mye moro ut av den!

      Slett
  9. Jeg driver nok dessverre bare med "sånn ca" treningsoner, jeg. Jeg "tror" jeg ligger på sånn og sånn, og trener ut i fra det. Crazy teit, I know ;p
    Men som du jo vet, så er jeg i en litt dalende periode for tiden, så når jeg bare er på god vei opp og bort, så kanskje, kanskje tar jeg en slik test jeg óg. Nå må jeg bare "finne løpingen" først ;)

    Men det er jo veldig positivt for din (trenings)fremgang da. For nå får du jo vel tross alt mye mer ut av alle øktene dine, og dét er jo alltid greit hvis du skal drive med løping på sånn "professjonelt vis" som du gjør! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt sagt Guro! Når du har funnet løsningen så kan du heller ta ting opp til vurdering.

      I starten var jeg ikke så opptatt av å trene i riktige soner; jeg trene for lite til at det hadde noe for seg (2-3x pr uke, mye av-og-på). I prinsippet taklet også kroppen min harde økter fordi jeg alltid hadde mange hviledager mellom hver økt. Jeg var alltid uthvilt på øktene. Siden formen var mildt sagt elendig så var også all trening bra og gav fremgang rent formmessig. Når jeg så begynte å pakke uka med mer trening ble dette med intensitetstyring brått svært viktig fordi jeg da merket behovet for restitusjon. Og etter at jeg fikk kontinuitet i treninga kom også fremgangen i konkurranser. Det er klart at summen av alt dette er årsaken til at jeg nå ønsker å trene smartest mulig. Jeg har en utfordring med den høye pulsen samt også luftveier som lett blir angrepet av diverse; så jeg har faktisk mye å tjene på å trene i riktige soner inkl. i lave soner!

      Håper du finner din løsning Guro; jeg vil gjerne ha deg i løpeskoen for jeg har tro på deg der, men om løping ikke føles rett for deg så må du bare finne alternativet som du liker! ;-)

      Slett
  10. Hei!

    Jeg har trent mer eller mindre hele livet, er 52 år. I de siste tre fire årene har det blitt mindre men formen er litt bedre enn snitt mannens på min alder.
    Jeg har en hvilepuls målt i senga før jeg står opp på 46. Men min bekymring er min maks puls. jeg har ingen problem med å da den opp i 190 og da tror jeg at jeg skal klare å få den høyere, da jeg har mer å gi.
    Men jeg tør rett og slett ikke. Min maks puls skal vel være lavere med tanke på min alder.
    Men jeg har alltid hatt veldig høy maks puls. vesentlig høyrere enn andre på min alder.
    Er dette normalt eller bør jeg søke lege?

    SvarSlett
  11. Beklager sent svar ;-)

    Jeg er ingen medisinsk ekspert og er dermed ikke i en posisjon hvor jeg verken skal, kan eller bør gi råd. Så hvis du er urolig for om det er noe som er feil så er mitt beste tips at du tar dette opp med fastlegen din. Det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite!!

    Når det er sagt så kan jeg si generelle ting om pulsen.
    Når man er utrent kommer man mye raskere opp i puls enn om man er godt trent. En godt trent person tåler derfor større belastning enn en som er utrent før pulsen skyter i været. Det er likevel individuelt hvor høyt pulsen kan nå – og den individuelle øvre grensa er altså bestemt av makspulsen. Makspulsen er individuell (genetisk), ikke trenbar og det er riktig at makspulsen faller med årene.

    Hvis du har hatt veldig høy makspuls så kan det bety at din makspuls er veldig høy fra naturens side. Og hvis du har opplevd denne til å være høyere enn andre som du har sammenlignet deg med – ja så vil jo din makspuls fortsatt ligge høyere enn andres makspuls senere i livet også gitt at makspulsen faller med likt antall slag pr år for alle. Så det du skriver i forhold til dette høres derfor ikke urimelig ut. Jeg har forøvrig hørt om menn på 50 år med makspuls ~200 slag/min men hvor vanlig eller uvanlig dette er vet jeg ikke!

    Så, er man godt trent men samtidig opplever at pulsen er høy på lav belastning og/eller at pulsen går unormalt opp ved belastning så kan man ta dette opp med fastlegen. Pulsen påvirkes av ulike ting (eks. stoffskifte) så det kan selvsagt være underliggende medisinske årsaker som påvirker pulsen. Om medfødt høy makspuls i seg selv er et tegn på at noe er feil med hjertet kan jeg derimot ikke si noe om for det vet jeg ikke!! Du kan jo ta en titt på lenken under men jeg anbefaler deg uansett til å spørre fastlegen din om du er urolig!

    http://sml.snl.no/hjertesykdom

    SvarSlett
    Svar
    1. Tilleggsinfo. til det jeg skrev om menn på 50år med makspuls på ~200: det var i dette tilfellet snakk om godt trente personer!!

      Slett