søndag 2. desember 2012

Uke 48: mengde!



Treningsdagboka sier at jeg har satt ny PB i antall løpte km denne uka: 57km.

La meg med en gang poengterer at dette er en sannhet med modifikasjoner! På dagens søndagstur gikk jeg feks. 5km i motbakke før jeg tasset meg nedover og hjem igjen. Så hvis jeg skal være petimeter så vil 52 løpte km være mer riktig enn 57km.

Helt ærlig: 52 eller 57km spiller liten og ingen rolle for meg; det er for meg kun flisespikkeri. Det viktige er ikke antall km men at jeg har hatt en god treningsuke med mengde. Mengde i varierende tempo og intensitet.
Vakkert ikke sant?? ;-)
Siden mine økter primært ligger på 10-13km så vil en ukestotal på 50km dermed tilsi at jeg løper 5 av 7 dager. Å få til fem løpeøkter en uke nå, og en uke da, er mulig, men det kommer ikke til å bli en regel med det første. Faktisk så er dette fjerde gangen jeg overstiger 50km på en uke i år.... sist gang var for åtte uker side.... og like mange ganger har jeg oversteget 40km på en uke.... så det sier jo litt. Så hvis jeg greier å opprettholde trenden med å løpe 3-4 økter pr uke og totalt +/-35km så skal jeg være veldig godt fornøyd! Jeg understreker veldig godt fornøyd!
Dette var ett av få partier fra dagens søndagstur som ikke var snø eller isbelagt!
Hypotetisk, hvis målet på sikt er å øke ukestotalen så tror jeg bestemt at jeg vil tjene på å gå ned på antall økter og heller øke lengden bitte-litt på 1-2 av øktene. Strukturene mine vil definitivt ha det litt bedre om de får hvile litt mer mellom slagene. Jeg ser ingen umiddelbare gode grunner til å øke mengden så veldig mye altså, jeg tenker for det meste bare høyt i dag ;-)

Neste uke blir definitivt en rolig uke. I morgen begynner jeg i en ny stilling hvilket betyr at jobb igjen kommer til å stå i sentrum. Det kommer til å bli masse nytt, som jeg gleder meg masse til, men som også kommer til å kreve både tid og krefter. Så det faktum at jeg klemte opp antall km denne uka var altså slettes ikke verken uten grunn og tilfeldig... ;-)

Håper du har hatt en god uke (?) og at neste treningsuke blir like bra eller bedre! :-)

14 kommentarer:

  1. Vi får ta de mulighetene som byr seg.
    Det er ganske morsomt, og litt nerdete, å følge med på et diagram (feks. på Endo) med antall løpte km pr uke. Stort sett utjevner det seg for min del pr. mnd.
    Lykke til i ny jobb!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig: vi må ta de mulighetene som byr seg!! Og, ja, jeg er (også) nerd! ;-)

      Og jeg vet jo så inderlig godt at ukestotalen avhenger mye av om den ene økta legges til søndag eller mandag. Og at totalen uka etter en slik god uke blir ditto laverer.... og som du sier så jevnes det fint ut ;-)

      Jeg er ikke opptatt av å løpe mest, heldigvis, men jeg vil jo gjerne prøve å holde et minimum pr uke. Og jeg foretrekker heller tre økter hver uke på tilsammen 35km enn 50km den ene uka og 22km uka etter; MEN, det blir som det blir i forhold til jobb +++.

      Slett
  2. For en bra grunntreningsuke, Silja. Det lukter 44:17 av deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nåja.... vi får se da! I og med at jeg har gått bort fra intervalltrening så har jeg ikke trent 10km konkurransefart siste året (med untak av 6x1000m økta i April før 10K Rotterdam som jeg kjørte som en del av "toppinga"). Jeg har likevel hatt god fremgang på 10km, herregud vi snakker 2 (TO!) minutter forbedring. Så jeg tror utfordringen fremover nå blir å få inn fartstreninga på timeplanen igjen - og da trening av konkurransefarten..... jeg må bare gruble litt på hvordan jeg best skal gjøre det men jeg tror definitivt at fartstrening er veien å gå om 10Km tiden skal ytterligere ned.

      Slett
  3. For en deilig uke. De ukene man får trent mer enn vanlig, om det er planlagt eller ei, er gaver.

    Lykke til med ny jobb!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Og ja, jeg er helt enig: det er en gave!

      Slett
  4. Lykke til i ny jobb! Det finnes jo andre verdier i livet enn trening da, selv om treningen gir ekstra verdi til livet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anne-Brit! Jeg lar meg lett oppsluke av jobb, både fordi det er spennende men også fordi forskning er alt annet enn 8-16.... så hvis jeg skal fortsette å trene jevnlig så må jeg passe på meg selv så jeg ikke lar jobben ta overhånd ;-)

      Slett
  5. Minus 11 grader ute i Oslo nå.
    Jeg har lyst å ta en joggetur, kroppen føles bra, men det virker i overkant kaldt ute.

    Har dere noen kuldegrense for når dere IKKE tar en løpetur?

    SvarSlett
    Svar
    1. Om du ellers er frisk og rask så kan du fint løpe ute ned mot -15C, men da ville jeg personlig ikke kjørt hardt (typ intervaller).

      Jeg løper på lav intensitet og med buff rundt munnen når temp. er som nå.... det fungerer fint ned mot -15C, men når gradestokken kryper ned mot -20C så kryper jeg INN!

      Jeg går på ski i temp. ned mot -26C men da er det også helt klart lav intensitet og balaklava for å dekke munn og ansikt som gjelder. Evt kan man gå til innkjøp av LungPlus; det er absolutt ikke dumt om man vil løpe/trene ute i kulda.

      Så om du ikke har kulderelatert astma eller lett får luftveisinfeksjoner og blir syk, og ellers er ved god helse så kan du fint løpe ute nå men du gjør lurt i å avpass intensiteten i takt med fallende temp. ;-)

      Slett
    2. Her kom visst Aftenposten med et oppslag i dag om dette temaet.

      Har klippet ut noen interessante poenger.
      De skriver bl.a:

      "Er det kaldere enn minus 15–20 grader, bør de som er friske, også være forsiktige med å trene hardt. Og trener du mye, er det grunn til å passe på"
      "I kulda forbrenner du faktisk mer på joggeturen enn i varmen."
      "En bieffekt ved kulden er at du også bruker mer energi på en joggetur i kulden enn i varmen."
      "Kulde, trening og nok kalorier er en god kombinasjon for alle som ønsker å gå ned et par kilo"
      "Det er så enkelt som at kald luft du puster inn, må varmes opp inne i kroppen. Da trenger du mer energi"
      "Når man puster blir kjøles luftveiene ned. De blir også tørrere. Det fremkaller en betennelsesreaksjon i luftveiene som har mye til felles med astma. Dette kan til slutt fremkalle anstrengelsesutløst astma. Alt dette forsterkes veldig når det er kaldt ute"

      http://www.osloby.no/sprek/Var-forsiktig-med-treningen-i-sprengkulden-7061446.html

      Slett
    3. Nettopp! Litt mer utfyllende forklaring enn det jeg gav men samme budskap :-)

      Slett
  6. Oh my! 57km er jo dødslangt! Bra jobba :D
    Lykke til i ny jobb, Silja!

    SvarSlett
  7. Du er flink! Lykke til i ny jobb, Silja!

    SvarSlett