torsdag 6. desember 2012

Silja’s adventskalender



Jeg har ikke ambisjoner om å trene 24 dager i strekk. Neida! Så urealistisk målsetninger har jeg ikke.
 
Jeg har derimot ambisjoner om å få til minimum 20min med fysisk aktivitet hver dag frem til og med julaften. Det høres enkelt ut men om jeg greier det er jo en helt annen sak ;-)


Luke 1: 10,1km rolig jogg
Luke 2: 13,4km rolig jogg
Luke 3: 5,32km gange (48min)
Luke 4: 5,61km gange (48min) + 4,56km gange (41min) + 66min spinning intervall
Luke 5: 3km rolig jogg (oppvarming) + 30min styrke og core
Luke 6: 20min gange (2,2km)

I dag klarte jeg så vidt å skrape sammen 20min gange: 5min gange fra bilen til jobb, 5min gange fra jobb tilbake til bilen, og 10min gange ute på sykehusområdet før lunsj. Det ble så vidt godkjent....!
Kinder kalender -for små aktive kropper ;-)
Jeg ser for meg at etter som dagene går så er det kun fantasien som setter grenser for hva jeg godkjenner som definisjonen på ”fysisk aktivitet”. Tror ikke jeg kommer til å godkjenne pepperkakebaking med det første men i en knipen stund så kan det hende jeg godkjenner vedbæring.... eller nissemarsj. Eller hva med luciafeiring? ;-)

Det blir i alle fall svært spennende å se hva som dukker opp i de neste lukene ;-) Håper du kos deg med dine luker i helgen ;-)

9 kommentarer:

  1. Så kjekk "utfordring" kalender. Kan noen ganger bli vanskelig å skrape sammen de 20 minuttene, men det er ikke mer en at man i verstefall kan ta seg en runde på julegavehandel for å komme i havn. Godt mulig jeg henger meg på:-) Får se litt bakover om jeg kan skrifte med det for hver dag frem til dagens "luke".

    SvarSlett
  2. Så fin kalender du har! Jeg må bare si at du er flink til å løpe så mye.
    De gangene jeg løper, er det som oftest 5 eller 6 km......og nå har min hofteleddsbøyer begynt å streike, så hver gang jeg løfter låret, gjør det vondt. Tips???? Fikk tips om Osteopat - tror jeg vil teste ut dette, for jeg vil IKKE gå slik vinteren ut.
    Har du egne løyper du løper hver gang? du er som oftest ute, ikke sant?
    Hva er ditt neste mål - meldt deg på noen konkurranser ennå?
    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. La meg svar på de enkleste spørsmålene først: ”Har du egne løyper du løper hver gang?” Jeg løper de samme rundene, men jeg har veldig mange ulike runder som jeg veksler mellom. ”Hva er ditt neste mål - meldt deg på noen konkurranser ennå?” Jeg har ingen konkrete mål og er ikke påmeldt noen konkurranser enda. Jeg kunne tenke meg å løpe en anstendig halvmaraton til neste år, det er det eneste, men jeg planlegger ikke noe. Jeg liker å ta ting som det kommer og melder meg helst på en konkurranse dagen i forveien.... ;-)

      Så over til det vanskelige: hofteleddet.... fra det du skriver så høres det ut som du er i den akutte fasen hvor absolutt ALT er ulidelig smertefullt; bare det å løfte låret for å kle på seg en sokk eller bukse er skrekkelig vondt. I denne fasen er det ikke noe poeng å stresse. Ikke tenke at du skal prøve å opprettholde det vanlige aktivitetsnivået men ha fokus på å bevege deg innen rimelige grenser feks ved å gå eller kanskje crawl funker uten at du irriterer bøyerne? Og fokus er selvsagt at smerten skal forsvinne helt evt reduseres til et nivå hvor du føler at du har kontroll FØR du gjenopptar aktivitsnivået ditt igjen. Er det sykkel eller løp som har forårsaket irritasjonen eller begge deler kanskje?

      Du bør tøye og gjerne få massasje. Tøy sete, bakside samt også selve bøyerne. At du overbelaster hofteleddet kan skyldes at du bruker forsiden mest når du løper og da kan du dra nytte av å få hjelp til å korrigerer løpesteget ditt litt. Årsaken til at du overbelaster hofteleddet er ofte sammensatt så du bør få noen til å se på helheten. Jeg har feks en skjev rygg som gjør at jeg sliter mest på høyre side og som også gjør at setemuskulaturen lider, som igjen gjør at jeg kompenserer og sliter ut forsiden og hofteleddbøyerene!

      Her kan du se en måte å tøye bøyerene på og har du ingen til å presse ned benet ditt kan du bare la benet henge over kanten og la det synke lengre og lengre ned. Viktig: hvis noen presser ned benet så la personen løfte benet ditt opp igjen etterpå for det kan gjøre veldig vondt å løfte opp benet for egen maskin etter en slik tøyning: http://siljaifarta.blogspot.no/2011/12/turner-ikke-akkurat-i-taklampa-for-tida.html

      Jeg hadde smerter i 5mnd så kanskje burde jeg trent mindre i denne perioden? Vanskelig å si. Jeg valgte denne gangen å trene MEN det var aldri snakk om å presse eller utfordre; bare holde ting i gang! Etter å ha hatt opphold i den akutte perioden valgte jeg å løp korte turer (4-5km et par ganger i uka) og gjorde styrkeøvelser som best jeg kunne. Det var aldri "vondt-vondt" da jeg løp og så lenge smerten ikke eskalerte underveis eller etterpå så valgte jeg altså å holde hjulene i gang fremfor å kutte all trening i 5mnd. Så økte jeg mengden gradvis. Jeg er ingen fasit altså, jeg forteller bare hva jeg gjorde! Var dette til hjelp?? Er det mer du lurer på så spør! Jeg kan rote litt mer i notatene mine om du vil ha mer detaljer rundt hvordan jeg trente og hvordan progresjonen var.... Håper du får en fin helg!! :-)

      Slett
  3. Silja, husk at du kan ta igjen mange runder rundt juletreet den 24. hvis planen sprekker :) Det teller med!

    SvarSlett
  4. Å det synst eg var ein fin julekalender.
    Sidan det er fokus på aktivitet, og berre 20min, det er jo faktisk noko som ein burde kunne få til!

    Dessutan innbyr det til oppfinnsamhet, trur 10min frisk luft før lunsj (eller kva med den klassiske ta trappen i staden for heis?) og liknande er bra for kroppen, og på ellers travle dagar er sånne små porsjonar fordelt utover dagen bedre enn den MÅ-ut-og-løpe-5km-koste-hva-det-vil på kvelden.

    Kos deg med julekalenderen! :)

    SvarSlett
  5. Dette var jo et veldig bra tips å komme med nå i disse travle førjulstider :)

    SvarSlett
  6. Hei!
    Ville bare si tusen takk for mange konkrete råd/tips
    Jeg har virkelig redusert alt som har med løping å gjøre (det er fra siste langtur for 3 uker siden at dette kom) så må nok jobbe med løpestegene også.Kiropraktor i morgen for justering av MYE - og jeg tror dette henger litt sammen - så overkompensering tror jeg også er riktig ord.
    Takk igjen - ha en fin søndag:)

    SvarSlett