søndag 30. desember 2012

Romjulstrim med laktattesting



Med unntak av fredagens laktattest så har hele uka vært preget av trening på lav intensitet; fordi jeg følte at jeg trengte det!

Mandag: 10km rolig løpeøkt (6:07min/km)
Tirsdag: 23km rolig skitur
Onsdag: 4,2km gange + 20min core
Torsdag: 6km rolig gange & jogg
Fredag: 35min på mølle (syretest)
Lørdag: 4,5km rolig jogg + 34min core
Søndag: 14,5km rolig løpeøkt (6:21min/km)

Høydepunktet denne uka må vel sies å være fredagens syretest.
Klar-ferdig-løp!
Jeg har nemlig strevd en hel del med å finne riktig intensitet på øktene da verken den ene eller den andre måten å beregne intensitetssoner på har passet i forhold til min virkelighet. Jeg skrev i et tidligere innlegg at jeg bruker olympiatoppens soneinndelinger, men det er en sannhet med modifikasjoner! Fordi jeg i tillegg har tillat meg å justere sonene i forhold til subjektiv følelse etc. Jeg tenkte at en slik reodor felgen løsning var greit nok som en begynnelse; og jeg tror fortsatt at det var riktig antatt.... 

Nå følt jeg derimot at tiden var moden for å få profesjonell hjelp til å sette opp sonene slik at jeg kan trene mest mulig riktig. Testen ble utført i kjelleren til Tveiten. Arild kan sine saker og jeg stoler 170% på han!

Testen ble utført på mølle hvor jeg etter en kort oppvarming løp 5x5min drag. Mellom hvert drag hoppet jeg av mølla så Arild fikk tatt blodprøven og målt laktatmengden. Så det ble en veldig kort pause mellom dragene; hvilket var helt uproblematisk! For hvert drag ble farten økt med 1km/t. Og jeg ble svett ja.....
Syrefesten er over!
Arild etter testen: ”det er spesielt, det er det.... det er spesielt!”.

Nå venter jeg i stor spenning på å få de endelige beregningene fra Arild og jeg gleder meg noe så helt utrolig masse til å få skreddersydde treningssoner som passer meg og min psyko-puls!! Jeg gleder meg sikkert mer enn en unge på julaften.... ;-)


GODT NYTTÅR!!

16 kommentarer:

  1. Dette blir spennende å lese fortsettelsen på :-)

    SvarSlett
  2. Det var en sprek avslutning på året!

    Jeg har lurt på laktattest selv. Jeg får heller ikke helt sonene til olympiatoppen til å stemme. Jeg kan blant annet skravle helt uanstrengt på over 80 % av maks. Vel er jeg en skravlebøtte, men det skal vel ikke være mulig.
    Når det er sagt, er det helt sikkert at jeg har trent for mye med for høy puls. Jeg begynner med å innføre mer rolig trening, så får vi se hvordan det utvikler seg.

    Det blir spennende å høre hvordan det går når du får de nye sonene dine. Jeg tror at det er veldig lurt å tilpasse treningen så godt som mulig til våre individuelle forutsetninger. Uansett hvilket nivå vi trener på.

    Godt nytt år, Silja. Det blir spennende å følge deg mot nye PBer i 2013.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp, jeg er helt enig: tilpasset trening er lurt uansett nivå! :-)

      Fordi strukturene mine ikke tillot meg å løpe langt (pga. skader) så endte jeg med å trene svært ensidig med høy puls; slikt får selvsagt konsekvenser! Det vet jeg jo, men jeg så ikke helt det store poenget med å løpe 8km i langturtempo.... jeg tok derfor en snarvei til bedre form!!

      Nå som jeg kan løpe 13-15km på trening, uten at knær og hofter skriker så alt for mye, så blir langtur på lav intensitet høyst mulig og aktuelt å gjennomføre. Og jeg føler at jeg har hatt god kontroll på intensiteten på disse "lav intensitet øktene" tiltross for at jeg ligger høyere i puls enn hva sone 1 skulle tilsi om jeg beregner med % av maks osv.

      Den største utfordringen blir likevel de høye sonene.... de er svært smale, marginene er små, og det krever derfor at jeg må være pinlig nøyaktig og strukturert når jeg løper mine harde økter. Dette har ikke vært lett når ting ikke går på skinner så investerer i alle fall jeg tid på problemstillingen og jobber hardt for å finne løsninger. Derfor tror jeg at jeg har lært veldig mye om hvordan pulsen min oppfører seg; og derfor tror også jeg at jeg kan overføre mye av det jeg har lært i denne "prøv-og-feil" perioden og bruke det konstruktivt nå som jeg får sonene mine ;-) Det blir i alle fall veldig spennende å se hvordan min opplevelse stemmer med laktatporfilen ;-)

      Slett
  3. Så spennende! Det blir gøy å få vite resultatene, tror jeg gleder meg (nesten!) like mye som deg til å høre hva den sier om sonene dine! :D
    Ganske smart, og egentlig bare tullete, og ikke ta en sånn test (kremt..), hvis du skal optimalisere treningen din, mener jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, du har rett, det er smart! ;-)

      Slett
  4. Dette er ganske gresk for meg, men det høres gøy ut!
    Godt nytt år!

    SvarSlett
  5. Et riktig godt nytt år, Silja!
    Et flott, løperikt år står for tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Vi satser på at 2013 gir mange minneverdige begivenheter for oss kondisjonerte ;-)

      Slett
  6. Godt nyttår, Silja!

    Det blir spennende å høre mer om laktattesten din. Det er mye pulssonehumbug ute og går. Sikkert fordi pulssoner, som mye annet, ofte er laget for en eller annen godt trent mann på 78 kg.

    SvarSlett
  7. Veldig teknisk og avansert tilnærming til trening!!! Jeg er ikke så strukturert og vitenskapelig og sikkert derfor de resultater? Vil gjerne ta slik laktattest, men hva for JEG ut av den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du føler at du jobber bra slik du trener nå, og at du er komfortabel med treningsituasjonen din slik den er nå, ja så er det ikke sikkert at du trenger å ta en test. Hvis du derimot vil optimalisere treningen din så kan du ha nytte av en slik test.

      Jeg kjenner kroppen min veldig godt og har god innsikt i hvordan pulsen min oppfører seg under aktivitet. Jeg tror også at jeg evner å justere intensiteten bra. Siden jeg ikke kan bruke de vanlige soneinndelingene så ønsket jeg å ta en test for 1) å sjekke om jeg pr i dag trener riktig ut fra min subjektive opplevelse og 2) for å få helt nøyaktige treningssoner definer ut fra min laktatprofil. Siden pulsen min er noe utenom det vanlige så følter jeg at jeg definitivt kan ha utbytte av en slik test.

      Spør du meg så tror jo jeg at de fleste vil ha nytte av en slik test men samtidig mener jeg at det slettes ikke er nødvendig for alle; det må nesten bli opp til den enkelte å avgjøre om en slik test kan ha noe for seg eller ikke ;-)

      Slett
  8. Spennende med testing - og dessuten, for ei flott treningsuke:-)

    SvarSlett
  9. Fikk en herlig skitur for meg selv igår kveld.
    Overraskende fine forhold i marka. Mørkt og stjerneklart - en helt egen stemning. Deilig også at løypene ikke er overfylte på denne tiden, selvom det er hyggelig med litt folk og liv når man går i lysløypa.
    Ble akkurat 2 mil fra Sognsvann til Frognerseteren og tilbake. Snitttid på 4:57/min - tjente bra med tid på nedoverbakkene tilbake. Sluttid 1:37. Greier jeg under 2 t på Holmenkollmarsjen mont tro? Skal vel litt til for å la seg gjøre. Løypa er kanskje litt tøffere selvom det er mye stigning de 10 første km om til Frognerseteren også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må være helt herlig å gå ski på kvelden nå!

      Det er nok litt vanskeligere å tippe sluttid på ski enn på løp; det er litt flere faktorer som spiller inn på renn enn på løp.... men under 2t skulle vel være mulig; eller hva tror du selv? Har du deltatt på dette rennet tidligere år? HK marsjen i fjor var 25km men jeg vet ikke om de har samme trasé i år? Det var en bratt start, 5km stigning i starten og så kom det en ny topp etter 10km på ca 3km. Og så må man ha litt krefter igjen til bakkene mellom ca km17-20. Slutten er litt dryg... spesielt om du ikke har feste (slik som meg, hehe). Jeg hadde snitt på 4:52min/km og kom inn på 2:02-ich så du får i alle fall prøve å slå den tiden! ;-) Lykke til!

      Slett