onsdag 26. desember 2012

Jeg digger Bosu!


Jeg trener lite styrke. I hovedsak er det øvelser for kjernemuskulaturen (mage og rygg) som jeg trener hjemme. I tillegg bruker jeg Bosu som variasjon i treningsprogrammet; og jeg digger det!! For når jeg trener på Bosu får jeg nemlig trent ”litt av alt”. Mange styrkeøvelser du gjør på flatt underlag, styrkeøvelser for både overkropp, ben og kjernemuskulatur, kan du nemlig også utføre på en Bosu.

Fordelen med å bruke Bosu fremfor å gjøre styrkeøvelsene på flatt underlag er at du samtidig utfordrer balansen. Og når du utfordrer balansen (ved feks å stå på et ben på en Bosu) utfordrer du sener og ligamenter rundt hofte, kne og ankelledd. Bosu er derfor glimrende for å styrke musklene rundt leddene. Muskler som stabiliserer kneet er også festet i hofta og ankelen. God styrke og stabilitet i alle disse leddene er derfor viktig for å unngå skader. Benøvelser utført på Bosu hvor du altså samtidig utfordrer balansen er derfor svært bra som skadeforebyggende trening.

I dag trente jeg ett-bens knebøy på Bosu. Jeg utfører på ingen måte øvelsen perfekt så dere får ta videoene for det de er: demo! Jeg har også svært vondt i en sene i venstre legg så den ene videoen er mer enn oppvisning i balansekunst enn knebøy.... jeg var i tvil om jeg skulle legge den ut men så lenge dere ser poenget med øvelsen så får jeg heller leve med at utførelsen i dag var heller mislykket!! Jeg skulle selvsagt ikke brukt venstrebenet da vi filma, men gjort er gjort... ;-)

Hvis du vil prøve øvelsen så anbefaler jeg at du først prøver med ballsiden opp. Og når du prøver med den flate siden opp så trykk benet med god kraft ned i flaten når du skal gå opp på Bosu’n så blir det lettere å komme opp. Lykke til ;-D


12 kommentarer:

  1. Ojj oj! dette så vanskelig ut! Glad du la ut videoen, trenger et spark bak ifht coretrening/balansetrening. Og som du ser sier, bra for forebygging av skader. Sliter med hofta, så dette burde jeg teste ut i større grad.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har i alle fall både stor tro på og stor glede av denne typen trening.

      Start med å stå på Bosu'n, stå på ett ben, stå på ett ben og før det andre benet ut til siden, bak, frem osv., og ta vanlig knebøy først til du føler at du er klar for å prøve knebøy med ett ben. Og ikke mas for mye i starten med å gjøre øvelsen perfekt. Kommer du ikke så langt ned i starten så gjør det ikke noe; du blir bedre med øvelse! Balansen blir bedre og da får man det bedre til. På ett-bens knebøy synes jeg det er vanskelig "å legge vekk det andre benet", det er liksom bare i veien... men det funker jo på et vis ;-) Jeg kan vise noen flere øvelser etterhvert som du også kan prøve om du er interressert!

      Slett
  2. Jeg syns du takla det fint, jeg.
    Kanskje dét er noe jeg burde trene litt på, for å få ankelen min "god" igjen... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bosu er perfekt hvis man har ustabile ankler! ;-)

      Slett
  3. oj jeg ønsker meg som bosuball til Jul, synd at det er for send, men jeg har bursadg i februær!

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, genialt med bursdag i februar da ;-)

      Slett
  4. Hm, det hender jeg kjører ettbeinsknebøy på balansematte, men bosuballen har jeg ikke prøvd meg på enda. Nå tror jeg at jeg skal tørre å prøve.

    Har du forresten trent Bosu i sal? Jeg innbiller meg at det er lurt med tanke på å bli en sterkere løper, men har veldig høy terskel for å gå på saltimer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver å gå på Bosu core, 45min saletime. Og spør du meg så er disse saltimene helt genial trening for løpere! I høst har jeg ikke hatt mulighet til å delta mer enn et par ganger og det har vært et stort savn....

      Hvis det er en trøst så er min terskel skyhøy når det kommer til saltimer men akkurat denne typen timer greier jeg å delta på. Det er fokus på å gjøre øvelser (ikke foksu på feks. høypuls eller koordinasjon i tillegg, sånn som feks. på aerobic), og det forventes at du skal falle av ballen mer enn en gang gjennom timen; faller du ikke ned så betyr det at du kan utfordre enda mer! Og det er jo når du utfordrer at du utvikler deg.

      Så, jeg er rett og slett veldig forelsket/hel-frelst på disse timene og håper jeg kan få deltatt mer i 2013 ;-)

      Slett
  5. Ja gjerne det, Silja! legg ut flere øvelser dersom du kan/vil.
    Husker godt "tri-settet" ditt - det har jeg begynt med etter at du la det ut.
    T a k k :)
    Du er på en annen bloggplattform enn meg, men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg legger ut video. Det er bare linker jeg får postet....you know? (på blogg.no altså..)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, da skal jeg lage flere demoer til deg ;-) Jeg kan IKKE NOE om de tekniske greiene rundt blogging altså, så jeg kan nok ikke bistå så mye dessverre.... men, hos meg kan jeg laste opp en video når jeg klikker på "last opp bilde"....

      Slett
  6. Hjelpe meg, du har jammen god balanse!!

    Kjekt at du la ut videoane. Det inspirerar enda meir til eigentrening!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Jeg vingla mye på den ene videoen men det var som sagt fordi jeg hadde vondt i legg/ankel. Den siste videoen var litt mer representativ selv om jeg må legge til at balanse (faktisk!!) avhenger mye av dagsform! ;-)

      Slett