søndag 16. desember 2012

All I want for Christmas is....

Øverst på ønskelista står selvsagt: SNØ og skiføre!

Strukturene mine skriker etter avlastning og variasjon fra løping. Ensidig trening i form av løping siden august har virkelig satt seg i rygg, hofter og setemuskulatur, og jeg har de siste ukene lurt litt på hvilken side av grensa jeg egentlig befinner meg.... er jeg innenfor eller har jeg bikka over på feil side liksom?


Skigo står selvsagt på ønskelista

Luke 15:
11km progressiv løpeøkt + 1t massasje på rygg, sete og ben!

Jeg våkner om nettene og kjenner at det brenner på baksiden av låret. Jeg sitter på kontoret og kjenner at det brenner og iler på utsiden av leggen.... og jeg forstår at jeg har tøyd grensa litt lengre denne gangen enn jeg pleier. Jeg har rett og slett venta litt vel lenge med å ta tak i symptomet. Vanligvis er det nemlig ”bare” en hinsides plagsom smerte i hoft/sete-regionen som er problemet men denne gangen er muskulaturen altså så stram og kjørt at det forplante seg videre nedover....


Dette er baksiden av medaljen, dette er virkeligheten, dette er en naturlig følge av fysisk aktivitet for meg. Når det låser seg skikkelig i ryggen går jeg til kiropraktor, jeg går til Tor. Han sier ”la det ikke gå så lenge til neste gang da”. Jeg sier ”neida”, men selv om det bare er september så sier jeg likevel ”god jul og godt nyttår” når jeg går ut døra.... og i det jeg lukker døra hører jeg stemmen hans fade ut ”.....og du MÅ ha jevnlig massasje.....”. Jada Tor, jeg vet, jeg vet...


Det er bare så forbaska vanskelig å sette av tid til massasje! Massasje er det som skal til for å lette på smerten og massasje er det som skal til for at jeg skal kunne holde hjulene i gang mest mulig smertefritt. Det underliggende problemet er en skjev rygg. Det får vi ikke gjort noe med.
Så problemet lar seg ikke løse, men symptomet, graden av smerte, kan absolutt påvirkes. 
Jeg hadde ikke blir lei meg om jeg fikk denne til jul heller altså.... :-)
Det er ene og alene opp til meg å agere litt tidligere og litt oftere.... spesielt i perioder med økende mengdetrening! Så kanskje det jeg egentlig aller mest av alt ønsker meg til jul er en time massasje pr uke i 2013??? 
Det blir spennende å se hva som skjuler seg under treet i år!

Men, aller først så gleder jeg meg masse til en ny treningsuke; gjør ikke du?? ;-)




8 kommentarer:

  1. Yes, ny uke gir nye muligheter!

    SvarSlett
  2. Ja, en ny treningsuke skal bli fint. Slutten på den forrige ble litt amputert av et visst OSI-julebord. Men det gjør jo ikke noe, man må jo trene trivselsmusklene også!

    SvarSlett
  3. Silja, du Silja... Nå MÅ du være flink jente og tenke litt mer på hva kroppen din virkelig ha behov for! Du MÅ ta deg tid til massasje, hvis det er det som trengs. Du MÅ gå til kiropraktor litt FØR det absolutt er høyst nødvendig. Du MÅ begynne å gjøre det som du råder alle andre til å gjøre, nemlig å ta tenke litt på hva kroppen din sier, og stoppe med det som må stoppes, FØR det går så galt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. takk den trengte jeg!! Du har helt rett ;-) Og jeg skal skjerpe meg. Lover! Det er jo bare helt tullete å gå så lenge, du har helt rett i det.

      Slett
  4. Mandager er i grunnen fine dager til å starte på nytt:-) Kule hansker og luer, forresten:-)

    SvarSlett
  5. Massasje ukentlig kan du vel få fra mannen? Jeg stikker føttene mine frem til min når han insisterer på sport på tv. Er overbevist om at jeg har mindre ondter grunnet god og hyppig fotmassaje!
    Ringen er fin den, men den er jo brukt...?! Men bling bling, det er alltid på min ønskeliste også ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. helst en ubrukt ring ja; denne var mest for illustrasjon hehe ;-)

      Slett