mandag 12. november 2012

Uthvilt?


Hvor mange uker har jeg "surra" nå? Tre? Jeg har ikke peiling... men hvis jeg ser i kalenderen så påstår den at det er tre uker siden Hytteplanmila. Så da er svaret altså: tre uker med "surr" (=kose-trening)!!

Er jeg ferdig med å surre/kose-trene nå da?? Er sesongpause over? Svaret er: Tjei.... jeg vet ikke helt! kanskje - mest sannsynlig kanskje ikke.

Jeg tenker jeg tar det gradvis jeg, for det er som kjent viktig å ikke starte ut for hard! Og det er jo også viktig å ikke komme i alt for god form alt for tidlig; for det er jo lenge igjen til 2013 sesongen ;-) 
Kaffe og sjokolade passer bra når man surrer ;-) Eller, det passer i grunn alltid bra!

Trening uke 45 (altså tredje uke av sesongpausen)
Mandag:
1t23min langtur (14km)
Tirsdag: nix
Onsdag:
10km kontrollert løping
Torsdag: 3km transport
Fredag: nix
Lørdag: kort tempoøkt (8,3km totalt)
Søndag: nix


Denne uka starta jeg med intervalltrening (med OSI). Intet mindre enn 30x45sek (15sek jogge-pause) sto på dagsplanen. Kort oppsummert: jeg gjennomførte og jeg gjennomførte med sånn passe fart og skyhøy puls! Fin start på uka.

Hvordan var din start på uka??? God? Jeg ønkser i alle fall alle en god treningsuke!

13 kommentarer:

  1. Jeg har løpt 10 km 2 dager på rad, selvom jeg er sliten og har vondt i beina. Fornøyd med det!

    Men se her Silja - jeg har funnet en kul treningsjakke med integrerte LED-lys for trening i mørket: The Illuminator Jacket :)

    Den så litt kul ut!
    Både for kvinner og men.
    Siden LED-lysene er plassert nede ved navelen, slipper man å blende de man møter slik hodelyktene gjør.
    Jakka lyser opp veien du jogger!

    Her er et illustrasjonsbilde (du får kanskje limt det inn så leserne kan se det direkte uten å klikke).

    http://www.tao.info/xfiles_a6/823x10000/1350048864_2b.jpg

    Og her er linken:

    http://www.tao.info/women/running/w-s-illuminator-jacket

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult! Den kunne jeg godt tenke meg å teste.....! Så den får jeg vurdere neste gang jeg trenger ny jakke. Jeg merka i går at effektiviteten på intervallene ikke var like god i de mørkeste partiene fordi jeg vegret meg da jeg ikke så hvor jeg plasserte foten.... jeg vet at Espen-mosjonisten løp med lys på skoene; men jeg aner ikke om det er en god løsning? Kanskje verd å sjekke ut det også! Takk for flott tips ;-)

      Slett
  2. Min start på uka skulle være 10 km morgenjogg før hjemmekontor. Tungt fra første meter, og etter 3,25 km snudde jeg og løp hjem igjen. Orket ikke å ha det vondt, orket ikke å hate, ville bare hjem under et pledd og jobbe. Håper derfor på en bedre ukestart i morgen:) Syns forøvrig de surrete ukene dine ser veldig fine ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. En smart dude sa at man ikke vet før man har prøvd; og det stemmer ofte! Men når man derimot har prøvd i et par kilometer så VET man, og kjennes det bare helt feil ut da så kan man med rette gjøre vendereis!! Det er ikke ofte vi velger å stå av så de få gangene vi gjør det så er jeg overbevist om at det er det riktige valget! Så tommel opp for at du prøvde og tommel opp for at du valgte å avslutte og tommel opp for jobbing under pledd (det siste hørtes digg ut!) ;-)

      Slett
  3. Og jeg som trodde at "surreuken" din besto av sånn ca nesten ingen løping(?) Du har jo jammen meg løpt like mye som jeg løper i "sessongen" min. Spreking :D

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, ja denne uka løp jeg like mange km som jeg ellers løper på de gode ukene i sesongen. Forskjellen er bare at jeg ikke maser med å få trent og at jeg gjør akkurat så mye som jeg føler at kroppen orker.... jeg setter ikke noe minimumskrav til ukestotal, slik jeg ellers ville gjort, men jeg løper akkurat så mye som jeg gidder innenfor den tiden som jeg har mulighet til å trene.... no stress!

      Slett
    2. No press, no stress!

      Slett
  4. Tøft intervalløkt! Noen ganger må man bare kosetrene. Skulle egentlig kosetrene hele tida, det er det trening er for!

    SvarSlett
  5. kjekt å trene intervaller i gruppe:-) Den sjokoladen så forresten veldig god ut, og det gjorde kafffen også..

    SvarSlett
    Svar
    1. ja for de fleste er intervall i grupper veldig nyttig men for meg er jeg ikke lenger så sikker på om det blir helt riktig..... men det må jo bli opp til hver enkelt å avgjøre hva som blir best!

      Slett
  6. Gosh for en uke du har! som en annen nevner her, i din "surreperiode" løper du like mye som jeg gjør i min vanlige oppkjøringssesong.....gosh...skjønner at jeg må få opp energien! prøvde meg i går, men kroppen ville ikke. 3 km løp og 3 km GANGE:(
    Men! koser meg med kaffe og sjokolade. I bøttevis :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver alltid å løpe 3-3,5mil i uka. Disse tre surre-ukene har jeg pr uke løpt 18km, 25km og 35km. Så det var kun den siste uka hvor jeg løp den foretrukkede ukes-distansen. SÅ litt lavere mengde har det vært og jeg har ikke masa med intensiteten; kun surra i komfortsona.

      hvis kroppen ikke vil er det like greit å gjøre vendereis og prøve igjen en annen dag! jeg hadd en tilsvarende økt den første surra-uka mi; etter 4-5km var jeg bare helt død og gikk hjem ;-) SLikt skjer! Nyt sjokoladen!

      Slett