lørdag 3. november 2012

Styrke, trisett og inspirasjon!

Nok en slappfisk-uke nærmer seg slutten. Det er hektisk på andre fronter for tiden så da er det ikke så mye overskudd igjen til trening. Dessuten er det som kjent tid for sesongpause så det passer i grunn greit at det ikke er så mye overskudd til overs til trening.


Silja: ”Tim, hva gjør man når man har sesongpause?”
Tim: ”Du trener det du har lyst til å trene, gjerne litt annerledes enn vanlig og i den sona du føler for”.
Silja: ”Tim.... hvor lenge har man pause egentlig??”.
Tim: ”njæ.... det kommer an på”.

Konklusjon: jeg kommer til å trene akkurat hva jeg har lyst til, akkurat så lenge jeg har lyst til, akkurat i den sona jeg har lyst til!
Ja og så er det jo viktig å spise masse smågodt! ;-)
Sagt på en annen måte: jeg kommer til å trene med vedlikehold som formål og jeg kommer til å gi kroppen akkurat så lang tid den trenger før jeg gasser på igjen. Om det blir fire uker eller fjorten uker; samma det vel – no stress! 

Inspirasjon
Når overskuddet er ”sånn passe” tyr jeg noen ganger til saltimer. Det er enkelt, det er forutsigbart, jeg slipper å tenke og ikke minst: jeg slipper å pushe meg selv for der er jo en instruktør som tar seg av den biten. Jeg bare gjør slavisk det jeg får beskjed om og segner deretter om på matta som et bløtt kjøkkenhåndkle etter endt oppvasktjeneste. Utrolig enkelt og effektivt! Dessuten får jeg inspirasjon til øvelser jeg kan gjøre hjemme.

En øvelse jeg ble eksponert for på en av disse saltimene var veldig kul (ryggen min er derimot ikke like begeistret for den men....). Øvelsen består egentlig av tre separate øvelser som er satt sammen til en; mao. øvelsen kjøres altså som trisett. En øvelse = kombinasjonen av tre individuelle øvelser = ett sett.

Og dette settet gjøres tre ganger uten pause.

Og settet består av følgende tre øvelser: ta på tærne 20 ganger (10x til hver side), 15 situps og sideplanken (5x på hver side). 

Er du ikke fornøyd etter tre serier av denne øvelsen så kan du feks gjøre som meg: stå i planken som avslutning til du spyr. Evt kan du ta en troika og holde kjeft! ;-) 

Jeg måtte jo demonstrere litt men kamera slo seg konsekvent av etter ca 35sek så jeg måtte klippe og lime litt; det ser derfor ut som at jeg har tatt en Ingrid Espelid Hovig og "juksa litt".... ;-) Filmen viser kun siste av tre serier altså....+ bonus-planke ;-)
video
Silja demonstrerer!

Dagens outfit på løpetur: 2xu tights, buff, tynn høyhalset Odlo trøye (digger den!), Gore jakke og supertynne swix hansker (sånne man har inni andre hansker som gir et ekstra lag).

Håper du får litt inspirasjon du også og at du får en knakende bra treningshelg!! ;-)


9 kommentarer:

  1. Godt at det faktisk er noe som heter sesongpause - der man kan "la humla suse" og trene det man i løpssesongen ikke får tid til å prioritere. Jeg ble faktisk inspirert nå, til å gå på en bodypump-time i neste uke. Ja, det tror jeg faktisk at jeg skal gjøre.

    SvarSlett





  2. Hei Silja!
    Har fulgt bloggen din over lengre tid. Kompliment for spennende innlegg og morsomt språk:)
    Du nevner dette med vedlikeholdstrening - der har jeg noe å lære. For det ER jo sant at man er i ulike perioder, sesongpauser osv. Skal tenke på dette neste gang jeg er på jobbreise og ikke får trent. Skal da legge bort dårlig samvittighet/stress over alt man ikke rekker.
    Og trisettet du viser her skal testes - takk for inspirasjon! kanskje du også vil bli med på The Plank Challenge forresten? Ha en flott dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kompliment! Bortsett fra at jeg suger på plankeøvelsen så kan jeg sikker bli med på challangen.... ;-) Jeg er elendig på planken!!

      Slett
  3. Den øvelsen blir nok med neste gang styrketreninga foregår på stuegulvet. Takk for tips.

    Det er ett eller annet inni meg som hvisker at min sesongpause er over i morgen. For meg var altså to uker akkurat passe. Er enig med deg i at smågodt er en viktig del av ethvert treningsopplegg, enten det er sesongpause eller ikke.

    God sesongpause!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til kroppen min gir klarsignal for å avblåse sesongpausen. Vel, egentlig er det ikke kroppen som trenger pause, det er hodet... men, så lenge hodet ikke vil så vil ikke kroppen heller så resultatet blir uansett det samme: tung kropp som ikke vil ;-)

      Slett
  4. Flinka!! Jeg ble sliten bare av å SE PÅ jeg... Men det så ut til være veldig effektiv trisett da- slitsomt, men effektivt! Spesielt for å skulle få opp pulsen ett par (mange) hakk! Så tnx for videoen. Må nok prøve det ut på neste styrkeøkt, hvis jeg orker å fullføre 3 sett. Hehe... :p

    Men døøh? Det er ikke fint å friste oss andre, med sånn smågodt-pent-dandert-i-et-glass...Nå ble jeg plutselig så godtesyk av å lese bloggen din! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du ikke har blitt godtesyk av å lese bloggen min før NÅ.... ja da var det jammen på tide! ;-) God treningsuke til deg Guro!

      Slett
    2. Takk det samme! Hvis det blir trening på deg da :)

      Slett