fredag 16. november 2012

November -knockout!



En jeg vokste opp sammen med skrev på fjesboka her om dagen at året består av 16 måneder: November-Desember-Januar-Februar-Mars-April-Mai-Juni-Juli-August-September-Oktober-November-November-November-November.....

Og jeg tror mange av oss føler det sånn; november synes å være bortimot evigvarende! Tar den mørke måneden aldri slutt liksom??

Dagens "mellom øktene" dessert ;-) Hjelper på motivasjonen!

Egentlig er jo årets utgave av November ren luksus, spør du meg! EGENTLIG! Det er bart. Det er forholdsvis mildt (de fleste dagene i alle fall). Det har vært mer enn løpbart det meste av tidene både på asfalten, på grusveiene i marka, samt faktisk også stykkevis løpbart på noen stier (du løper ikke tørrskodd men det gjør man jo sjelden og aldri uansett når man løper i terrenget da).

Så hvorfor syter og klager vi egentlig?
Ja si det! Jeg har ikke egentlig noe veldig godt svar.... siden samtlige synes å slite med motivasjonen i November tiltross for at løpsforholdene ikke er så ille kan man altså dra slutningen at det neppe bare er været og løpsforholdene som spiller inn!??

Så hvorfor er November så vanskelig?
Vi er kanskje generelt slitne og begynner å bli klar for juleferie? Vi er kanskje generelt sliten etter en lang løpssesong? Og når vi er slitne så tærer det på treningsoverskuddet og uten tilstrekkelig med overskudd så tærer det igjen på motivasjonen? Og det hele summeres opp til at vi utvikler vrang vilje, lav moral og gir faen?? Ja, kanskje, det høres i alle fall ikke helt usansynlig ut ;-)


Motivasjon i boks! ;-)

Noe av ”feilen” vi gjør er kanskje at vi tenker for mye; ”ikke tenke, bare gjøre” sier min kjære. Jeg forstår hva han mener. ”Bare gå ut å gjør det, å bli ferdig”. Jeg kjøper den!

Og så må vi ikke ta treninga så forbanna seriøst alltid; om du går ut og kjenner at det ikke fungerer slik du hadde tenkt: so what? Orker du å gjennomføre; fint! Orker du ikke; drit i det, gå hjem og noter at du totalt fikk et 10 eller 40min’s friminutt med frisk luft. Et lite friminutt fra hverdagens mas og kjas er nemlig også noe vi kan føre opp på helsekontoen!

Disse hjelper definitivt også på motivasjonen! ;-)


Effekten av mørketida
For mange av oss er det også slik at når vi teller antall økter pr uke så vil kanskje 1-3 økter være i kategorien tidsklemmeøkter; i alle fall kan det fort bli slik i min verden...

Tidsklemmeøkter er også økter; og er mye bedre enn ingen økter. Det jeg derimot merker meg er at jeg skal ha litt overskudd for å orke nettopp disse øktene. Hvis jeg mangler overskudd så anser jeg slike økter som et ork og da blir dørstokken fort høy.... ”jeg orker ikke å stresse for å få trent, jeg utsetter det til i morgen” sier jeg til meg selv mens jeg synker dypere ned i sofaen. Og før jeg vet ordet av det har det gått et par-tre dager uten trening.

At det er mørkt når vi går på jobb og mørkt når vi går hjem fra jobb merkes på overskuddet og bidrar altså ikke positivt i denne sammenhengen. Disse inneklemte øktene som i sommer var ”lett som en plett” forbinder jeg nå bare med stress og ubehag.... Så sollys og varme gir definitivt massevis med overskudd som bidrar til at tidsklemmeøkter i sommerhalvåret mye lettere gjennomføres enn tidsklemmeøkter i vinterhalvåret. Skikkelig urettferdig altså! ;-)


Og uten disse øktene så synker i alle fall mitt aktivitetsnivå en hel del.... men jeg velger å kalle det ”naturlig periodisering” og jeg prøver heller å nyte mørke november fordi jeg vet at kroppen min har godt av det.... ;-)

Ha en fin og treningsrik helg!!

11 kommentarer:

  1. Føler november er alt for kort jeg! Det er jo da man begynner å tenke "oj, faktisk bare tre uker igjen til eksamen...". Så da blir det mange tidsklemmeløkter på meg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt poeng! Jeg glemmer aldri den gangen jeg tråkka over to uker før eksamen i mikrobiologi (et fag jeg hadde null snøring på to uker før eksamen!!) og mitt første hjertesukk var kort og godt "så bra, da kan jeg rekke å få lest til eksamen da" ;-) Det ble en av min beste eksamenskarakterer så jeg kan i grunn bare anebefale overtråkk i november hvis du sliter med å prioritere å lese (sånn som jeg gjorde!) ;-) Masse lykke til Mia!

      Slett
  2. Kjære Silja!
    Skrev mer eller mindre samme type innlegg i går!
    Har gått fra å ha stor fokus på trening, til å sitte inne å momse i meg.
    Så jeg får vel kalle det "naturlig periodisering" jeg også da. he he
    For meg kjenner jeg denne veggen mer eller mindre på samme tid HVERT år.
    La oss rømme til solen sammen. Ugh ugh:)
    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter en lang sesong er det viktig å ta det litt rolig før man starter vintertreninga. Brenner man mye krutt hele året rundt så tror jeg de færreste vil oppleve fremgang og vi mosjoniseter kan fort kan gå på en smell da.... Jeg tenker derfor at det i grunn er helt perfekt at November er en mørk og litt ruskete måned for det står liksom i stil med litt slappere trening ;-) Jeg stemmer for ferie neste november og skal begynne å spare med en eneste gang!! tenk det da: fire ukers treningsleir neste november?? DET hadde vært noe det!! (det er lov å drømme ikke sant??) ;-)

      Slett
  3. Det er farlig å se på bloggen din for tiden, oppdager konstant nytt godteri jeg har lyst å prøve! Men du setter ord på det de fleste av oss føler. For min del har det mye med at jeg har tillatt meg selv å trappe ned etter en sesong med mye trening, og nå må motivasjonen bygges opp på nytt. Jeg kan ikke være 100% engasjert i en ting hele tiden. I år har jeg hatt ferie i november. anbefales!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er ikke den eneste som kommenterer godteri-innslagene mine ;-) Jeg kan si at disse lakris-kulene er farlig gode og det er derfor i grunn greit at de også er farlig dyre! Da kjøper jeg dem ikke så ofte og da spinker og sparer jeg litt på dem også!

      Godt sagt Line, og kanskje November kort og godt er til få nettopp det du sier; å trappe ned etter en lang sesong for så å bygge opp motivasjonen igjen?? ;-)

      Slett
  4. Du er så flink til å sette ord på det du, Silja. Mange (som meg) tenker nok slik du skriver her, om at de ikke får tid til alt, nettopp fordi det er mørkt hele tiden (aka. tidsklemmen). Da er det så bra at du klarer å få det ned på papiret, så vi andre óg kan skjønne det. "Naturlig periodisering". Smart kallenavn på det :)
    Uff, dette ble bare rotete alt sammen. Men det jeg prøver å si, er at det er bra at vi har deg som kan gjøre ting mer klart for oss andre som sliter litt i denne mørkeperioden :)

    Og bare så det, så synes jeg at november har gått relativt fort. Dessverre (?) litt for fort, for plutselig er det jo jul! Og da har jeg liksom ikke fått nok tid til å "glede meg" ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, takk! Jeg skriver bare ned hva jeg tenker og så faller brikkene litt på plass underveis mens jeg skriver. Jeg tenker også at det vi skriver gjør at andres tanker settes i sving og vi kan dermed få innspill på det vi skriver. Det er ikke slik at jeg sitter med alle svarene, slettes ikke, jeg bare skriver fra mitt ståsted og så får de som leser trekke ut det som passer og skvise vekk det som ikke passer. Det er også veldig lov å ikke være enig og kommenterer der etter. Ofte vil vi jo det vi skriver også kanskje bare omhandle en liten del av det totale bildet og da kan andre komme med mer innspill og bidra til helheten! Det liker jeg.

      Jeg er i grunn enig med deg i at novemer har gått fort.... jeg føler heller ikke at jeg er klar for advent riktig enda ;-)

      Slett
    2. Nei, du har helt rett. Vi må nok bare skyndte oss(!) å glede oss så mye som mulig allerede :)

      Slett
  5. Heldig du som har 16 måneder i året å sanke kilometere på når vi andre kun har 12 måender.

    SvarSlett
  6. November er lang, men nå er det bare 12 dager igjen. For mitt vedkommende betyr det oppkjøringsstart til London 2013.. Så i mellomtiden skal jeg gjøre som deg, ikke la treninga være et stress:-)

    SvarSlett