fredag 9. november 2012

No more freezing tits!!?

De siste dagene har det vært skrevet mye om viktigheten av å kle seg riktig når man skal bedrive kondisjonering ute om vinteren. Les feks. hva Siri og Helene skriver om tema. Jeg kan bare si meg helt enig i at ordentlig bekledning er en forutsetning for vellykket vintertrening ute!

En annen ting som er like så viktig er å kle seg godt ETTER trening; spesielt nå i vinterhalvåret!
Godt kledd!
HUSK refleks!!!
Og regelen er enkel: umiddelbart av med vått tøy og på med varmt og tørt tøy!

Og det er selvsagt overkroppen som er viktigs; de vitale organene befinner seg som kjent her.

Det høres veldig lett ut så hva er egentlig problemet??
Problem og problem.... det er nå en gang slik at vi jenter, vi bruker bh vi! Og jeg vet ikke hvordan det er med dere andre jentene men min bh er i alle fall søkkvåt etter trening; både sommer som vinter. I kombinasjon med at jeg fryser lett så er ikke det helt uproblematisk. Det nytter liksom ikke helt å dra på tørr ullgenser utenpå en søkkvåt bh.... jeg får i alle fall ikke så lett varmen i kroppen da.

Et alternativ er jo å legge blygselen igjen hjemme og bare dra av seg bh’n etter økta sammen med alt det andre våte tøyet.... før man drar på den tørre ullgenseren mener jeg. For min del så kan jeg vel si at jeg kun har strippa en eneste gang i min karriere som kondisjonist; det var i sommer, på stabbeskaret (Trollveggen Tri). Så dette alternativet anser jeg ikke egentlig som så veldig aktuelt for min del.... naken på en parkeringsplass i Sørkedalen etter skitur liksom.... nej, eg trur ikkje da ;-)


Er løsningen Icebreaker sportsbh i ull??


Jeg vet slettes ikke om jeg fant løsninga på problemet på 70% stativet i dag men jeg fant i alle fall en bh i ull som jeg håper (og ber) om at kan hjelpe. Når man får kjøpt Icebreaker med 70% avslag i pris så sier man ikke nei (ordinærpris: 600kr). Hvordan denne egner seg til å løpe med aner jeg ikke men jeg skal primært bruke den på skitur. Det er verd et forsøk.....!

Oppgradering av skotøy
Som jeg skrev innledningsvis så er god bekledning viktig om vinteren; det gjelder også skotøyet. Jeg handla også sko med pigger i dag for de gamle Sarva’ne jeg har føles veldig tunge og harde, og jeg får fort vondt i bena. Så de blir kun brukt til oppvarming, typ 4-5km.

UT MED: Sarva Grip -et voldsverk av noen sko!!


INN MED: Sarva XTiro, 248g og satt som et skudd på foten min!

Jeg snuste på Icebugs Anima men de var veldig romslige så da Sarva viste seg å sitte som et skudd på mine ben ble valget lett. De nye skoene veier i alle fall 80g mindre enn de gamle, 248g, så det er håp om bedre løpsfølelse om ikke annet!

Har du noen nyttige tips eller erfaringer å dele før vintersesongen??

26 kommentarer:

  1. Jeg har akkurat den BH-en der! Og jeg er veldig fornøyd :-) Har også et par BH-er fra Houdini som er supre på vinteren. De er tynne i ryggen og har fleece foran, og er derfor spesielt egnet om man skal gå på ski med sekk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva du ikke har peiling på sier jeg bare!!! ;-) Da gleder meg meg enda mer til å teste ut mitt nye ullplagg!!

      Slett
  2. Jeg har de "gamle" icebugsene, noen svære grønne klosser med pigger under. Greit nok at man sitter støpt fast til underlaget, men løpsfølelsen er det derimot så som så meg, hvert fall etter en sommer i lettvektssko! Kanskje jeg burde investert i noen nye, lette piggsko før Canadaturen, hmm=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, Icebug Anima er jo lette da men jeg tenker umiddelbart terreng når jeg tar dem på og for mitt bruksområde så ser jeg at jeg ikke kommer til å løpe med dem i terrenget på høst/vinter slaps-føre. Da denne modellen også ble litt for stor (bred i lesten) for meg så falt det derfor ikke naturlig for meg å velge disse.... selv om jeg hadde veldig lyst; for de er jo lette og ikke minst knallfine!!

      Nå skal jeg legge til at "ALLE" bruker disse til å løpe med om vinteren, gatelangs, så det er helt klart hva man foretrekker og hva som passer foten som avgjør.

      Kanskje du skal prøve et par av de ulike modellene her hjemme, før du drar, og se om du finner noen tilsvarende i Canada? ;-)

      Slett
  3. Jeg har en ull BH jeg kjøpte i sommer til å gå i fjellet med. Gleder meg til å teste den på ski i vinter. Våre utsatte deler må passes godt på! Jeg har også et par gamle Sarva piggsko som er kjempe tunge og stive,ikke noe gode å løpe i. Alternativet er orienteringssko med pigger som er fullstendig uten demping. Muligens burde jeg også investere i noen nye. Spent på å høre hvordan de nye dine fungerer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg merket STOR forskjell på de gamle og de nye skoene; det skiller 80g og det utgjør faktisk en stor forskjell!! Og jeg har faktisk troa på disse....hvilket er litt utrolig i og med at jeg har slitt mye med de tunge gamle Sarvaskoene. Man skulle jo tro at jeg aldri ville kaste et blikk i den retning igjen MEN, disse satt som støpt på foten min så jeg kunne ikke valgt noen andre!

      Slett
  4. Jeg har ikke ull BH, men bruker ullTshorte under. Uansett løper nesten alltid hjemmefra så jeg trenger ikke å stripe ute for å shifte klær. Husker når jeg fikk brystbettenelse (etter å ha født førstemann9 så gikk jeg med ullskjerf rundt bryste og det hjalt, så jeg har tro på den ullBH. Hvor kjøpte du den forresten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Smart! Kjøpte på Løplabbet på Majorstua men de har sikkert flere andre steder også....

      Slett
  5. Bra innlegg Silja!!
    Eg kjøpte ullsportsBHen (høss i all verden stavar ein dette???:D) frå Devold, den svarte som er ull, men har også litt fleecefor på innsida - den gir nok støtte, god til løping, tur, sykling osv, den er pga ullen også varm om den er våt.
    Men på konkurransar og om sommaren brukar eg vanleg sportsbh f.eks.frå Nike.
    Men ja, det gir problem i målområdet - skifte til tørt tøy men kva skal ein gjera med den klissvåte BHen?
    (Eg tok ein stunt i målområdet ved Oslo Maraton i fjor: gav blaffen i om nokon såg meg og drog dette klissblaute knallrosa plagget av meg - jaja - snakk om blotting midt i Oslo :D)
    --> håpar at lesarane her kjem med fleire gode forslag, eg treng nemleg ein ny god varm sportsBH snart! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha Sprekt stunt!! Jeg tenker som så at om det er helt krise så må jeg bare dra av alt men jeg vil jo helst slippe.... Å gå ned fra Stabbeskaret i annet enn tørt tøy fra innerst til ytterst var helt uaktuelt; først konkurranse i 3t og så ikke ta på seg tørt ville være helt idiotisk. Så da var det ingen bønn og Tim måtte være skjermbrett for meg hehe. MEN, det var verd det ;-)

      Slett
  6. En sånn bh skal kjøpes sporenstreks! Takk for tips :) Nå ender som regel løpeturen min hjemme eller et annet sted med dusj, så alle klær går straks av, men det er bare så utrolig behalig med ull innerst på kroppen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Løplabbet på Majorstua; 70% avslag. De hadde 5-6stk igjen i går men jeg sjekket ikke størrelsen som hang igjen, jeg bare så at det var et par i S og XS. Nesten så jeg vil ha en til ;-)))

      Slett
  7. Jeg har en veldig enkel løsning på skifteproblematikken. Jeg har en enormt t-skjortekjole som jeg har liggende i posen med det tørre tøyet. Bruker den som mitt eget personlige skiftetelt. Litt knotete, men effektivt. Når jeg ikke har med teltet, hender det at jeg tenker at jeg kommer til å bli arrestert for blotting på offentlig sted. For absolutt alle svette plagg må av. Hvis ikke blir jeg ikke varm igjen. Noen kleine situasjoner har det vært, men stort sett finner jeg noe å gjemme meg bak.

    Ullbh er fantastisk. Hvis min ikke er ren, gjør jeg som Ania. Ullsinglet under bhen eller ammeinnlegg av ull.

    SvarSlett
    Svar
    1. Smart! Men det krever at man har en sports-bh med åpning bak.... ellers må det jo bli umulig? Alle mine sports-bh'er er uten regulering og uten åpning bak så jeg ser for meg at det kan bli vanskelig for meg å få til. Men ellers var det en svært bra løsning!!!

      Slett
  8. Jeg er med min eldste sønn på uttallige orienteringsløp. Siden jeg sjelden konkurrerer i orientering selv har jeg god til til observasjon. Er det noe orienteringsløpere virkelig er gode på så er det å skifte til tørt tøy etter konkurransen. De eldre løperne (les 60+) drar rett og slett av seg tøyet uten blygsel, både bukse, bh og truse osv. Mens de yngre jentene, spesielt de som er sånn ca 16-25 år er en racer til å skifte sportsbh. De tar bare den nye BHen over den brukte og smyger den brukte av under den nye. Det ser så enkelt ut, og det er det, har testet selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja.... du har rett! O-folk er "beryktet" for å være litt mindre blyge ;-)

      Og når det kommer til denne bh-skiftinga så er det mye lettere om man bruker sports-bh som kan åpnes bak enn om man bruker disse bh-toppene (som jeg bruker) hvor man virkelig må vrike toppen av seg etter økta.

      Slett
  9. Ulltrøya under bh-en er mitt tips. Det hjelper kanskje ikke så mye når du skal skifte men er gullverdt hvis du ikke har mulighet eller ikke tør. Ull varmer som kjent også våt. Forøvrig har jeg sålangt vært for framtung for, hadde jo vært kjekt om denne nye icebreaker'n er litt stødigere.

    SvarSlett
    Svar
    1. ahh, så nettopp at du allerede hadde fått det rådet.
      , men siden jeg nå likevel er her kan jeg legge til at jeg skiftet bh i sentrumparkeringshus etter OM. Åletrang bh av den typen som må over hodet med rockeringvrikking. Mannen stod foran med håndkle men jeg er sikker på at de som stod bak fikk bluferdighetssjokk.

      Slett
    2. Godt råd dette altså! Og rockeringvrikking er jo virkelig en god beskrivelse!!

      Slett
  10. Hvor kjøpte du de Sarva XTiro piggskoa - Löplabbet?
    Jeg tenkte jeg skulle titte på Löblabbet i Oslo sentrum ved Tinghuset.

    Men utvalget er kanskje bedre på Majorstua?

    Må nesten ha meg piggsko nå - har aldri hatt det før.
    Man taper mye energi på å jogge med vanlige sko på snø, selvom det ikke er direkte glatt, så mister man endel tempo og får ikke det samme frasparket.

    Med piggsko vil dette bli bedre regner jeg med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjøpte min på Løplabbet majorstua men de har sikkert i sentrum også.... du kan jo evt ringe på forhånd og spørre; så slipper du bomtur!

      Slett
    2. Liker ikke å ringe :)

      Slett
  11. Ulltrøye under sports-BH var jo et knalltips. Er forresten ikke ås blyg av meg, og bretter av meg vått tøy i all offentlighet om det er det som skal til for å slippe å fryse. Men jeg snur ryggen til da :-)

    Hvorfor har du valgt å kjøre vintersko istedet for å pigge noen gamle? (bortsett fra at du hadde lyst på et par nye, veldig fine sko da!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Svaret er: fordi jeg ikke har noen gamle sko som egner seg for å pigges ;-) Jeg har kun ett par mengdesko pr dags dato og de ble kjøpt fordi de gamle var utløpt; ergo egner de gamle seg ikke for pigging.... dog, jeg var inne på tanken siden vi har dubber liggende.

      Slett
  12. Synes det er veldig sjelden man virkelig trenger pigger, jeg, Har løpt mye på snø/is, og man blir vant til det, skoene "sitter" mye bedre når man løper enn når man går. Prøvde mine nye Inov8 i lysløypa her i våres, og det virket som de satt enda bedre på is en mine vanlige Mizuno mengdetreningssko.
    Og skifteproblematikk slipper jeg heldigvis som regel, men i nødfall snur jeg meg med ryggen til og lar det stå til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. På hardpakka snø synes jeg det er bedre uten pigg. På løs snø er det liksom like ille umulig å få feste uansett - da hjelper det liksom ikke med pigg. På is derimot så er pigg best - synes jeg.

      Slett