tirsdag 30. oktober 2012

Slappfis(k)!



Jeg har ikke logga helt av....  bare nesten ;-)

Jeg trener ikke så mye for øyeblikket. Og treningsfølelsen tilsier at jeg like gjerne kan pensjonere meg ;-) Kroppen føles som en sekk med sement: formløs, motvillig og blytung! Men, det er helt greit. For jeg skal tross alt ikke løpe fort nå. Så da det er i gunn, og faktisk, og så absolutt: helt greit!

Trening uke 43 
Jogging: ~18km (men 15km er nok mer riktig)
Gange: 3 loggførte mil, men sannheten er vel mer 4-5mil.
# Hviledager: 4
Starten, Frankfurt maraton
I helgen var vi  i Frankfurt og jeg hadde ikke med treningstøy. Kroppen trengte hvile, jeg trengte søvn. Og formen var (og er fortsatt) ”så dær”; konstant frossen, stiv i nakken, tett i bihulene og tidvis vondt i hode. Rett og slett et godt stykke unna toppformen! Var det noen som sa søvnløs også? Jepp.... søvnløshet er et symptom, men hva det er et symptom på i mitt tilfelle vites pr dags dato ikke sikkert; trolig "bare" stressrelatert.... jeg stresser i alle fall ikke med det ;-) Symptomer pleier jo å gå over...

Og det hjalp ikke akkurat på formen å være utskremt medarbeider for kondis under Frankfurt maraton.... etter en hel del timer bak kamera var jeg rimelig kald og kroppen verka. Det hjelper heller ikke på formen å jobbe i et forskningsmiljø; vitenskaplig ansatte har jo som kjent ikke vett til å holde seg hjemme når de er sjuke så arbeidsplassen kan best beskrives som en inkubator for smittespredning! Er det rart man blir sjuk sier jeg bare....
Tre epler om dagen!
Jeg tar det hele med knusende ro, knasker et par ekstra jernpiller, lar kroppen synke ned i badekaret samtidig med at jeg roper til gemalen at jeg ønsker påfyll i glasset.... et glass vin skader jo ikke, og kanskje reparerer det både hodepinen og søvnløsheten.... ? Hvem vet! Det er uansett viktig å nyter tilværelsen og leve i nuet har jeg lært..... og jeg har det jo uforskammet bra tross alt! Bare så det er sagt.

God treningsuke til DEG!! 

Over og ut fra badekaret ;-) 


20 kommentarer:

  1. De eplene så gode ut!
    Jeg synes grønne epler av det slaget der er best.
    Spiser ofte et eple til frokost.

    Tok meg en rolig joggetur ute i kulda i dag.
    KM-tider på 5:15-5:25 og jeg blir likevel sliten!
    I sommer hadde jeg KM-tider på 4:30 og jeg følte jeg hadde mer å gi.
    Får en kjip følelsen når løpeformen ikke er som den skal :(
    Men får bare ta det på kontoen for mørketid og dårlig vær.
    Jeg kommer tilbake neste vår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eple ved siden av brødmat er digg; så det blir ofte to-tre epler om dagen for min del :-)

      Og jeg stresser ikke med KM-tidene; det tror jeg ikke du skal heller! Jeg har hatt en fin sesong og nå vil jeg løpe sakte noen uker frem til kroppen kjennes ok ut igjen. Jeg har ofte vært i kjelleren formmessig; helt der nede hvor en runde rundt Sognsvann har føltes nesten uoverkommelig.... så jeg vet hvordan det føles. Så jeg har ikke planer om å slippe meg riktig så langt ned i form nå men hva man planlegger og hva fasiten blir vet man jo aldri! ;-)

      Slett
  2. Det ser ut som du fortener nokre fleire kviledagar, ja.
    Nå er det øyeblikkeleg november, og denne månaden inviterar til å ta det med ro og lade batteriene, med god mat og kos, badekar, og nok søvn, og gjerne eit glass vin!
    Du har jo hatt ein lang sesong med mange konkurransar, eg trur du kan ha god samvittighet med å ta ein liten treningspause.

    God bedring til bihulene og god restitusjon! :)

    SvarSlett
  3. God bedring!

    Et glass rødvin og et varmt bad, er helt klart avstressende. Og veldig deilig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Badekar er også veldig varmt for en frossen kropp ;-)

      Slett
  4. God bedring! Her går det også i hvile av en litt uggen kropp :)

    SvarSlett
  5. Morsom overskrift :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Man er ikke mer barnslig enn hva man gjør det til selv.... ;-)

      Slett
  6. God bedring :) Spørs om ikke du har fått det samme "sykelige" som jeg (og mannen min) óg har fått. En slags merkelig forkjølelses lignende tilstand, som tar sånn ca en évighet før vi blir helt friske... Jeg går ihvertfall fortsatt og halv-hangler litt, etter snart 2uker siden det startet.
    Men det kunne jo ikke passet (...) med et bedre tidspunkt for deg dette vel? Siden du tross alt er ferdig med løpesessongen for i år. Så kan du heller ta det helt med ro i maange uker! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Vi snakket om det på jobb i dag: hvorfor får vi det ikke bare sånn ordentlig så vi ligger nede to dager og så er vi frisk igjen? Neida, i stedenfor hangler vi i ukesvis ;-) Tåpelige greier! MEN, som du sier: det kunne ikke passet bedre siden jeg uansett skal ta det rolig!

      Slett
  7. Godt å høre at andre kan ha det slik også! Da er det bare en ting å gjøre: gire ned og ta det med ro!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp ;-) Det er totalbelastningen som er nøkkelordet.... og når man merker kjøret er det som du sier bare en ting å gjøre: gire ned! ;-)

      Slett
  8. Det er kroppen din som sender signal om å roe ned og forberede på fimbul-vinteren som i anmarsj. Grav deg ned i tide og avvent videre beskjed!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har rett! Og kroppen sa akkurat "atsjo" så da må jeg nok hvile enda noen dager..... ;-)

      Slett
  9. Hvilken type jerntabletter bruker du? Synes de fleste virker negativt på fordøyelsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Har tatt Ferromax og Floradix men pga fordøyelsesbesvær, som du sier, så slurver jeg veldig og tar slettes ikke hver dag. Så, Ferromax fungerer i og for seg greit så lenge jeg ikke tar det hver dag.... Foretrekker å få i meg jernrik mat i form av hjemmebakt grovt brød, brokkoli, leverpostei, spinat, kjøtt.... Mesteparten av jernet i kosten vår kommer fra korn og brød og siden magen min fungerer best når den får grovt brød så blir det grove brødet og spinaten min redningsplanke. Jeg har alltid store mengder spinat i alle mulige pasta-tomatbaserte retter; eks lasagne.

      Hvis du finner noen som har noen tips i forhold til om der er andre jernpiller som er litt mindre harde på magen så tar jeg gjerne mot tips ;-)

      Slett
    2. Da jeg var gravid, tok jeg Aminojern. Det er ekstra lett for kroppen å ta opp jernet, og det har ingen effekt på fordøyelsen. I kombinasjon med enorme mengder tørkede aprikoser og grønne grønsaker, greide jeg å få opp jernverdiene mine nok til at jeg kunne slutte med jernpillene før fødselen. Jeg anbefaler herved Aminojern som selges på enkelte apoteker.

      Slett
  10. Etter denne sesongen din ikke rart at du er sliten. Når dere på jobben bare kommer på kontoret med småsykdommer så ingen blir frisk!!! Det er som barnehage og verre enn sykehus. (jeg kan i hvertfall ta på meg munnbind og smittefrakk blant de smitsomme pasienter). Så god bedring.
    ang jerntableter; har du prøvd Niferex (100mg) Det er kapsler som løser seg i magen. De er totalt ufarlig og gir ingen mageproblemmer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her strømmer det på med tips; takk damer!!! ;-)

      Slett