onsdag 24. oktober 2012

Opp som en hjort -ned som en lort! ;-)



Jeg er fortsatt i Hytteplanrus..... og jeg nekter å legge meg inn til avrusning med det første!

Jeg tviholder på den deilig følelsen av lette ben, perfekte løpsforhold og vennlig høstluft. Jeg er ikke klar for vinter, blå grader, kuldeastma, negelsprett og vintertrening iført stillongs riktig enda.... 

Hører du kong vinter: jeg er ikke klar sa jeg!!!

Brrrrrr!

Så tiltross for at kroppen synes å ha kræsjlanda etter Hytteplan så lever JEG og sesongen 2012 fortsatt i beste velgående! ;-)

Trening uke 42
Mandag: 4,2km oppvarming (20:40min) + 40min core
Tirsdag: 8,5km jogg (gikk i bakkene) 56min (6:37min/km)
Onsdag: 1,7km oppvarming + en runde på SRM (3,258m, 14:04min og ny PB)
Torsdag: Hvile
Fredag: skulle trene core; det ble med oppvarminga (gikk 3km i motbakke, små-jogga tilbake)
Lørdag: Hytteplanmila (10km, 45:33min)
Søndag: Hvile
Totalt: 35km

Høydepunktene fra uke 42 er helt klart Hytteplanmila og 14:04min på en runder’n på SRM. Det hadde vært moro å se 13-tallet på en runder’n denne sesongen men en målsetning om 13:xx i 2013 får heller være gulrota som får meg til å trene jevnt gjennom vintersesongen!

SRM nr.241. Kirsten taua meg inn til ny PB i 2009.

Men før vi spaserer inn i vintersesongen så spørs det om ikke denne skrotten skal få innvilget noen dager treningsperm..... sikkert ikke dumt det!

Alle dere som ikke har tatt farvel med 2012 sesongen og som skal i ilden til helga: lykke til og husk å avslutt med stil og verdighet! ;-) Jeg heier selvsagt på dere!!


19 kommentarer:

  1. Tror det er lurt å roe ned etter en hard treningsperiode. Kroppen har nok godt av det

    SvarSlett
  2. Kult vinterbilde!

    Selv gleder jeg meg til den kalde delen av året vi har i vente. Men jeg er ikke helt klar. Vil gjerne ha noen uke rtil med høst.

    Hvordan trente du i fjor vinter da du sleit med lysken? Løp du bare rolig, eller tillot du intervalløkter også? Jeg er litt usikker på hvor jeg skal begynne når jeg skal løpe igjen. Jeg må vel begynne med kapasitet og kondis, men samtidig ta det rolig? Har du noen lure tips?

    SvarSlett
  3. Hvis man vet eksakt årsaken til lyskeproblemene så kan man jobbe mer spesifikt med problemet. SÅ før du går i gang med noe som helst så er mitt råd: få en ordentlig sjekk av alt som er relevant og sett deretter opp en punktvis smørbrødliste over "ting å jobbe med".

    Lyskesmerten hos meg er et resultat av stram baksidemuskulatur og det faktum at jeg belaster forsiden så mye at jeg overbelaster/sliter ut lysken. Derfor var tøying sentralt: tøying av forsiden (lysk) samt baksiden. Jeg gikk til en som "hang over benet mitt" og fikk også hjelp hjemme av Tim til å utføre denne tøyeøvelsen av lysken (jeg kan finne frem en video å vise deg hvordan vi gjorde det). Etter en tid tok jeg meg tid til en time hos fysioterapeut bare for å friske opp samt få bekreftet at jeg gjorde ting riktig. FORDI: vi tøyer og tøyer og tøyer og så er det bittesmå detaljer som vi glemmer underveis, detaljer som har en tendens til å utgjøre det lille ekstra. Den timen var verd pengene!!

    Løpesteget er også viktig; jeg bruker som sagt mest forsiden når jeg løper og jeg sliter fortsatt med å justere løpesteget slik at jeg belaster mer baksiden.

    Det er jo også et samspill her; vi er jo verdensmestre i å ta i bruk andre muskler (kompensere) hvis en muskel er litt ute å kjøre. Ergo har det lett for å forplante seg. Smerter i lysken er på den måten et symptom som kan ha sitt utspring fra andre underliggende problemer (jeg har feks et skjev ryggsøyle og bekken som for min del er roten til det meste av vondter).

    MEN: nå svarte jeg ikke egentlig på det du spurte om ;-) Og det er fordi jeg ikke har treningsdagboka tilgjengelig akkurat nå. Så, hvordan jeg trente helt eksakt skal jeg komme tilbake til! Et generelt råd, som uansett gjelder, er å starte ut forsiktig, øke mengden gradvis, kjenne godt etter, gi kroppen tid til å adaptere til belastning igjen!! Ikke la deg skremme hvis lysken murrer litt; det som er viktig er at smerten roer seg feks over natt, innen neste dag eller så. Så gi det tid og tilstrekkelig med hvile mellom øktene.

    Fortsettelse følger ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Silja. Du er grei som tar deg tid. Jeg skal til fysio for en liten overhaling neste uke. Skal få han til å sjekke lysken min. :-)

      Slett
    2. Hei igjen ;-) Jeg hadde smerter i lysken fra 14.nov-midten av April (nøyaktig 5mnd). Jeg løp i hovedsak 4-5km som oppvarming før jeg tøyde lenge og vel, og trente styrke. Dette gjorde jeg ca. 2-3x i uka men ingen uker var like! Fra januar begynte jeg å løpe litt lengre økter; ~8-10km. For visse typer skader/problemer så er fart en utfordring; jeg løp kun "fort" inne på Bislett hvor jeg hadde kontroll på underlaget (vinterføre var nemlig tungt for lysken å takle). Og jeg testet ut skigåing. Og det gikk altså 5mnd før jeg ble kvitt dritten.... en uke uten trening i April pga sykdom var det som skulle til for å få tatt siste resten og jeg var tilbake i normal ukesdistanse igjen ;-)

      Jeg må presisere at jeg ikke er noen fasit; jeg bare gjorde det som jeg selv følte var ok. Jeg ser ikke bort fra at du kan starte med å løpe lengre turer og at du kvitter deg med problemet raskere enn det jeg gjorde! Og jeg vet forøvrig ikke hvor mye tips jeg egentlig kom med her men.... hehe, jeg er håpløs altså! MEN: lykke til ;-)

      Slett
    3. Takk igjen. Jeg er ganske sikker på hva som er årsaken til at jeg lett får lyskesmerter. Jeg skal ta det med fysioterapeuten og så skal jeg være flink til å gjøre det han sier. Når jeg kan begynne å løpe igjen :-).

      Slett
  4. Deilig å bli minnet på at jeg en gang i tiden "taua deg inn til PB"! Good times - those were the days osv. He, he:-) Det føles lenge siden, og det ER jo lenge siden ... Og de PB-ene du setter nå kan jeg bare drømme om! Men de kommer som resultat av tålmodig og fornuftig trening og er deg så vel unt etter x ant år med skader og annen sjit!! Grattis igjen med en super 2012-sesong!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker kjære ;-) Det vil være et stort tap om du aldri kommer tilbake igjen MEN, man skal som kjent aldri si aldri så vi får bare krysse fingra og be!

      Slett
  5. Gratulerer med fin fin tid Silja. Så får vi håpe at Kong Vinter holder seg unna litt til. Han har tydligvis lest bloggen din, for i dag er det shortsvær ((:

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Shortsvær ja.... helt frem til kl.16 for da snødde det her ;-) men det er jo noen som går med shorts hele året skal sies ;-)

      Slett
    2. Hehe. Ja, ble et lite væromslag der på ettermiddagen. Shorts er et anvendelig plagg. I år skal jeg feire nyttår i shorts også.

      Fakkeløp neste. Sees da!

      Slett
  6. Været snudde brått presis klokken 16.
    Kraftig vind og snø i Oslo. Den la seg ikke derimot, men værskiftet var nok til at jeg måtte droppe løpeturen.
    Jogging i voldsom motvind er ingen vits.

    Her sitter man inne på et kontor i nær 8 timer og registrer sol og knallblå himmel utenfor.
    Man gleder seg til å komme ut og trene.
    Men dengang ei!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, ja er det ikke typisk! Men JEG derimot, jeg kasta meg ut i blåsten for å løpe til treningssenteret for å rekke en saltime, men, 2km ut i oppvarminga så "brast" leggen gitt ;-) Etter litt gange klarte jeg til slutt å halte-jogg på hælen så jeg rakk akkurat timen.... men.... det blir nok noen løpefri dager fremover til bristen har fått lega seg. Og jeg som var mest redd for å bli kvalt av alt løvet som vinden virvla opp haha ;-)

      Slett
    2. Bristen uff slik startet med leggen min. Du har nok mer erfaring og klarer deg bedre!!!

      Slett
  7. Jeg avslutter 9 desember, så fortsatt i trening, men jeg føler meg litt sliten. Skal nok justere treningsmengde fremover. De lengste turene er fortsatt foran meg, men det er ikke like lett å løpe 3 timer i regn, vind og kulda ( særlig når man trener til maraton i sola). Mølle er blitt tatt i bruk, men ikke for lange turer

    SvarSlett
  8. for ei flott tid på 10 km:-) og for ikke å snakke om SRM. Jeg skulle jo etter planen løpe på onsdag, men så ble det kluss i jobbopplegg og praktiske utfordringer, så det ble Frognerparken, Skøyen, Bygdøy og Bygdøy Allé i stedet:-)

    Du fortjener absolutt noen dagers treningsperm. Kjekt å følge med her, gitt:-)

    SvarSlett
  9. Du er flink med treningen altså! Sikkert lurt med noen dagers treningsfri fær vintersesongen setter inn for fullt:)

    Må bare spørre deg om et løpespørsmål! Har hatt mer eller mindre vondt i kneet i TRE uker nå. Trodde det var gått over etter to voltarenkurer og maange løpfrie dager forrige søndag, men etter 2,3 kilometer på løpende fot rundt bane ble det vondt igjen. Og er fremdeles vondt. Vet at jeg burde gått til fysio, men pga lange og varierende dager på skolen vet jeg aldri når jeg er ferdig, og dermed når jeg kan bestille time. Har du noen forslag til hva det kan være? Kjennes ut som løpekne, men det burde vel gått over etter tre løpefrie uker og to voltarenkurer...

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager at jeg blander meg, men det går ikke over av seg selv. I tillegg til hvile må du styrke kneet. Lett etter øvelser for å styrke knee på You tube (du kan taste running knee) etter at jeg begynte med dette (f. eks et trinn ned trappa baklengs) er kneet mitt mye bedre. Lykke til

      Slett
    2. Tusen takk for tips! Fant en video med litt forskjellige øvelser. Jeg tar knebøy, utfall og sideplanke, men trenger kanskje noen litt mer spesifikke øvelser. Verdt et forsøk=)

      Slett