søndag 14. oktober 2012

Ny uke, nye muligheter!

Dagens outfit: Gore jakke, tynn Odlo supertrøye, buff og Skigo hansker. Perfekt!

Som det fremgikk av sist innlegg så har det blitt lite trening denne uka. I går fikk jeg endelig en etterlengtet langtur og jeg tror ikke jeg behøver å understreke hvor deilig det var for både hode og kropp.

Trening uke 41:
Mandag: Nada
Tirsdag: 6,5km (tidsklemme tempoøkt)
Onsdag: Nada
Torsdag: Nada
Fredag: Nada
Lørdag: 18km moderat langkjøring (1t44min)
Søndag: 3km oppvarming + 30min styrke & stabilitet
Totalt: 27,5km

Man trenger ikke være forsker for å se en trend her.....
Antall løpte km pr uke













Som det fremgår av søylene så løpes det mest i partallsukene og minst i oddetallsukene. Snittet pr uke er uendret fra tidligere. Snittet ligger fortsatt på 30-35km; som er bra til meg å være. Så jeg får vel kanskje bare si meg fornøyd med det.....

Neste uke er det partallsuke så da ligger det altså an til litt mer action igjen ;-)

Lets rock sier jeg bare!!! Over og ut! :-)

12 kommentarer:

  1. Jøss! Til tross for "manglende" trening fra din side sist uke, så har du jaggu meg fått over 10km mer enn meg ihvertfall! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så da spør jeg deg: hva i heite huleste har du bedrevet som ikke har løpt MER??? ;-) NEIDA jeg tuller selvsagt bare!!!!

      For meg dreier det seg ikke om løpe lengst, trene mest, spise sunnest osv. For meg dreier det seg om å holde hjulene i gang og jeg trives best når jeg føler at jeg har tid til å gjennomføre 3-4 økter pr uke. Jeg har et ønske om å få til det og et ønske om å tilbakelegge ca.3-3,5mil pr uke (3-3,5mil/uke er grensen for hva min kropp tåler av belastning (dessverre)). At det går tre dager på rad uten trening (fordi jeg ikke har mulighet til å trene) er langt fra noen katastrofe! Det eneste jeg "frykter" er dørstokken for hos meg så vokser den veldig raskt og blir fort veldig høy. Derav utsagnet: jeg liker å holde hjulene i gang.... ;-)

      Slett
    2. For å svare deg på spørsmålet ditt: jeg har vært på ferie! :) Hehe, skjønner at du tulla da ;)
      Det burde jo ikke vært sånn for meg heller, at det er om og gjøre å løpe lengst og trene mest. Det har vel bare blitt litt sånn, siden jeg løp en del (mer) i sommer. Da jeg skulle delta i halvmaraton. Og så føler jeg at jeg burde ha flere kilometer i beina enn hva jeg har pr. uke, nå óg.
      Løper jo like ofte, bare ikke de lange distanse lenger. Siden jeg har gått over til mer korte/effektive (anaerobe) økter-ish.

      Og så er jeg jo litt som deg ang. den dørstokk-mila. Hvis jeg har tatt fri en dag, eller to, grunnet restitusjon etter konkurranse e.l. så er jeg alltid litt bekymra for hvor "naturlig" evt. unaturlig, det vil føles når jeg da skal ut og løpe igjen. Jeg er liksom litt redd for at jeg har "mista følelsen" hvis du skjønner. (Selv om det tross alt ikke er "lenge" med to dagers løpeopphold :p)

      Slett
    3. Vel, det er noe som heter periodisering, det er noe med å trene mot et mål, og det er også noe som heter vedlikeholdstrening. Vi er i ulike faser i løpet av et år og det tror jeg er greit. At du løper kortere økter nå som du ikke trener mot halvmaraton har kroppen ikke vondt av. At man varierer treninga gjennom året er også smart i forhold til å holde skader på avstand. At man har perioder hvor man trener på laverer intensitet er også helt ok. SÅ jeg tror ikke du skal stresse for mye med akkurat det.

      Jeg kjenner følelsen du opplever når du har hatt et par dager uten trening. Jeg er redd for "den tunge følelsen hvor ingenting stemmer" liksom.... men det er som regel bare bunnløs frykt ;-)

      Slett
  2. Er du med eller uten barn de ukene du løper mest?
    jeg for min del merker at de ukene begge barna mine er hos oss, da kommer jeg meg gjerne ut senere, men mer. Trenger kanskje å lufte hue mer? ;-)
    Og 30 min styrke/ stabilitet er mye mer enn mange andre hobbyløpere kan skryte av!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det helt klart omvendt; jeg løper udiskutabelt mest de ukene hvor pappa'n har hovedansvar for pjompen ;-) Nå skal det også sies at det aldri er en hel uke uten barn da, eks denne uka er pjompen to dager hos oss..... så det gjelder altså å smi de dagene en kan!! MEN, så må jeg også legge til at jeg digger å tilbringe tid med pjompen, og tiden vi har sammen er for meg svært dyrbar!!

      Styrke og stabilitet er høyst undervurdert av mange spør du meg! ;-)

      Slett
  3. Jeg har lagt market til at jeg har en viss antall km per uke som er bra og som kroppen klarer fint. Litt mer en det og beina blir stove og slitne. Nå er det litt mer enn deg , men jer trener jo til en MARATON og 30 min styrke per uke..!!!! I wish

    SvarSlett
  4. Å eg elskar sånn treningsanalyse med søyler og kakediagram og slikt.
    Kanskje er det ein slags "yrkesskade" eg fekk etter for mange år på høgskolen?
    Jepp, det kan sjå ut som du har ein naturleg tovekers-rytme.
    Spennande!

    Gore lagar såå fint treningstøy!!
    Eg har ei sykkeljakke frå Gore som eg brukar som løpejakke (praktisk med lommar bakpå ryggen til ekstra ting og tang), og den er så deileg!
    Kjekt med godt (og fint) treningstøy nå når ein må kle seg litt ekstra godt.
    Då blir det meir moro i kulda ;)


    SvarSlett
    Svar
    1. Ja godt tøy må man ha ellers funker det jo ikke ;-) Gore jakka var grisedyr men samtidig en svært god investering!! Jeg er veldig glad for at jeg kjøpte den selv om jeg synes den var på grensa dyr... den duger gjennom hele vinteren ;-)

      Slett
  5. Liker så godt diagram - skikkelig tallnerd...:-) Av og til blir ukene slik. Blir forresten glad av å bla meg bakover her:-)

    SvarSlett
  6. Min uke 41 er mistenkelig lik din, bare uten styrketrening :D Kan ikke være på topp alle ukene (med mindre man heter Hanne Gro og bare har utrolig mye energi)! Det viktigste er jo å trives med det man gjør. Den periodiseringen kan jo være naturlig også, at du har mer overskudd etter en litt roligere uke, og trenger en litt roligere uke etter en uke med mer trening. Jeg er ihvertfall litt sånn, men så er jo jeg kronisk lat og synes jeg fortjener litt mindre trening hvis jeg har trent mye :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant så sant!! Det skal jo være variasjon på ukene; og jobb samt familieliv er jo det som bidrar til at vi får slik naturlig variasjon i ukesammensetningen. For min del er det også nesten som en redningsplanke å regne, sånn egentlig, fordi jeg garantert ville blitt skada om jeg hadde hatt frie tøyler til å trene.... ;-)

      Slett