lørdag 6. oktober 2012

Nøklevann Rundt -5km blodslit!


Jeg var nok litt i overkant kjepphøy da jeg i går påsto at 5km løypa var padde flat sammenlignet med 10km løypa. Alt er relativt men padde flat.... yea right liksom!! Jeg løp 5km på Nøklevann i 2007 og det kan bare være en forklaring på hvorfor jeg husket løypa som flatere enn hva den er: ammetåka må ha forstyrret hukommelsen!! ;-)
Det ser ut som jeg hadde det litt vondt på slutten.... i år også! ;-) (FOTO: Per Inge Østmoen & Heming Leira; kondis)
5km løypa på Nøklevann
En runde av ~2,5km ble løpt to ganger og totalt seks kneiker ble besteget. Vi løp også to ganger over en usedvanlig våt gresslette.... og slikt suger som kjent krefter ut av beina.

Siste ukenes tilstand tatt i betraktning, og tatt i betraktning at det ikke var en super-rask løype, så anså jeg alt mellom 23-25min som godkjent i dag.

Dagens hodebry var skovalget. Fru A. Myhr sverget til terrengsko men jeg valgte til slutt å la mine vakre Inov ligge i sekken. I sekken ble også disse liggende ubrukt i dag
Adidas Adizero Pro
Jeg endte opp med Asics Ds Racer og en ting vet jeg: jeg hadde ikke løpt mange sekunder raskere med andre sko på bena i dag så jeg må nesten si meg fornøyd med skovalget!
Sol og god stemning på Nøklevann Rundt i år også
Løpet
Da jeg ankom start lurte jeg et øyeblikk på om jeg var kommet rett for det sto nemlig barn rundt meg på absolutt alle kanter. Jeg stusset litt men jeg så da et par voksne innimellom også....

”Alle disse ungene” var 7-11 åringer som løp med startnummer men uten tid. Og unger gjør som unger kan best: de beinflyr ut fra start! Bånn gass ;-)

Og jeg følte at jeg satte ut i 120km/t jeg også..... og det holdt sånn cirka i en runde og så var det bom stopp, takk og farvel, og god natt!! Jeg orka å ”ligge frempå å pressa” i ca 2-2,5km men derfra og inn til mål lå jeg definitivt "bakpå og trykka". Slitsom siste runde men slettes ikke uventa!
Damepallen 5km. "Den dagen jeg løper like raskt som hu Gunhild..." sier jeg bare ;-)
Jeg var i grunn godt fornøyd med at jeg orka å løpe opp alle kneikene i dag; jeg var innstilt på at jeg kanskje måtte gå i den siste bakken men det holdt..... så vidt det var!! Farten var svært lav på toppen av den siste kneika; jeg er overbevist om at jeg fint kunne krabba på alle fire ved siden av meg selv uten videre problemer! ;-)

Fakta
Snittpuls: 179
Maxpuls: 187
Tid i mål: 22:45min

Nøklevann Rundt er et sjarmerende og sosialt løp i stor vekst; det kan du lese om her


Og jeg antar at artikkelen fra løpet på kondis.no oppdateres fortløpende; Her

Så, da tror jeg at vi med rette kan si at Oktoberfesten er blåst i gang!! Jeg gleder meg allerede til fortsettelsen!! ;-)

25 kommentarer:

  1. Bra innsats Silja!
    Flatt i forhold til forrige helg, ikke sant? Alt er jo relativt :-)

    Så fin lay out du har fått her nå forresten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt er relativt ;-) Ja jeg er i grunn godt fornøyd med layouten; fant endelig et bilde som matcha! Og jeg digger fortsatt orange så dette bir jo bare bedre og bedre!

      Slett
  2. Enig med Frk Vil. Bloggen har blitt snasen. Gratulerer med fint løp. For en dag, nesten sommer (om man legger go'vilja til).

    ---

    Bevis at du ikke er en robot!
    Svar: tockabo 56

    Men hva om en robot kan lese og skrive "tockabo 56"?

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt poeng! "Beviset på at mennesker har sin begrensning" burde det vel heller stått ;-)

      Slett
  3. Savner rosabloggen din :)

    Neida, bloggen din har fått en fin egenart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rosa går aldri av moten.... orange derimot ;-)

      Slett
  4. Synes tiden var knallbra jeg!
    Gleder meg til å lese om oktoberfesten din, slik som kneet mitt er nå blir det ikke mye fest på meg. Så da får man ta til takke meg det nest beste, nemlig å lese om andres treningsglede!

    SvarSlett
  5. Hahaha, jeg skjønner kjempegodt hva du mener med "frampå og presse" og "bakpå og trykke"! Veldig beskrivende. Gratulerer med flott løp. Det er en godt tid på 5 km, spesielt når det ikke akkurat er paddeflatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant; jeg synes i alle fall det beskriver følelsen ganske bra!

      Slett
  6. Et annet tema, nå som høsten er kommet hva synes dere om å løpe i mørket?
    Noen steder er det gatelys, men unngår dere steder det ikke er lys?
    Selv løper jeg overalt, men må medgi at det ikke alltid er like kult å løpe i de mørkeste partiene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er mørkeredd så jeg tror det dermed besvarer spørsmålet ditt ;-)

      Slett
    2. Kanskje du skulle gått til anskaffelse av en hodelykt? :)

      Slett
  7. Er det ett løp jeg vegrer meg for, så er det Nøklevann rundt. Det blir brattere og brattere for hver gang jeg løper der (har nok sammenheng med at de gangene jeg drar dit, skal jeg liksom ha en rolig restitusjonstur, men det er ingenting som likner restitusjon rundt det vannet, Bortsett fra kulissene da :-)
    Der av syne jeg tida di var knall! Og ja, barna, de har ingen hemninger. It's all or nothing. Bra attitude. Synd det ikke rekker mer enn i et par km for oss gæmlissene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tiden sto i stil med utgangspunktet og det er jo det som teller; å tro at man skal løpe på 21min under de rådende forholdene ville være som å tro på julenissen..... og jeg tror ikke, jeg er dønn realistisk! ;-) Så jeg er mer enn godt fornøyd!!

      Slett
  8. Veldig bra, Silja. Med en snittpuls på 179 så er det jo heller ikke så rart at du var "litt" sliten ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, vel, 179 er snittet jeg pleier å ha på både 10km og lengre løp. Så på 3 og 5km kunne jeg nok greid å ligge litt høyere i snitt (180 og ~182 på 3km). MEN: det er absolutt godkjent ut fra dagsformen!!

      Slett
  9. Kjempebra! (Men klarte du riste av deg han pjokken, eller? ;) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det, men han andre lille rakker'n derimot..... say no more ;-) Jeg hadde nemlig to andre gutter som løpe i bena mine siste runden og han ene kom før meg i mål!

      Slett
  10. Bra innsats, Silja! Lykke til videre med oktoberfesten:-)

    Mvh Janicke L.

    SvarSlett
  11. Gratulerer Silja!!! di gir deg ikke lett. Skal du ta en liten løpspause snart?

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg har "Løpepause" ;-) nei, jeg løper rolig og kjører kanskje et par konkurranser i oktober før jeg forhåpentligvis kan ta frem skiene!

      Slett
  12. Super blogg, flotte bilder, men vanskelig og les ute i solen på mobil, du skulle hatt en hvitere skrift type.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Hvit skrift på hvit bakgrunn funker dårlig dessverre! Du får derfor heller belage deg på å lese bloggen min inne på kvelden, med en kopp te, i mørke,t hehe ;-)

      Slett
  13. hei

    kjempe fin blogg du har, har lest den mye etter at jeg begynte å løpe i våres:)

    har et 2xu spørsmål.Var på xxl og kjøpte det idag, men ser når jeg kommer hjem at jeg har kjøpt thermal og at det finnes en Elite som er tynnere. vet du hvor stor forskjell på tykkelsen det er?hvilke har du?

    på forhånd tusen takk:)



    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg har den som heter 2xu elite (den er 50 og 70 denier) men den egner seg ikke så godt fremover nå; den blir for kald rett og slett. Utover nå blir det nok vinter-tights for min del ;-) Den som heter "thermal compression" skal være 70 denier mener jeg å huske.

      Jeg er derimot litt usikker på om der også finnes en thermal som ikke har kompresjon; en slags vinter-variant som er tykkere og som ikke har kompresjonseffekt. Det burde i såfall fremgå av pakningsvedlegg evt burde de som selger dem vite dette. Men dette er jeg altså usikker på og hvis det finnes en slik en så aner jeg i så fall ikke tykkelsen på denne.....? Sorry.

      Slett