søndag 21. oktober 2012

Hytteplanmila: sesongpunktum og ny PB på mila ;-)



Sesongen avsluttes i tradisjon tro med Hytteplanmila. Jeg har løpt Hytteplanmila to ganger tidligere:
2008: 48:58min
2009: 49:07min

I år ble tiden: 45:33min og altså ny pers på mila med 28sek. Yea!
Dagens raske sko!
Hytteplanmila er beryktet for å by på en lettløpt løype og mange legger derfor opp til pers-forsøk på nettopp dette løpet. Jeg hadde ingen ambisjoner om personlig rekord i dag. Målet for denne uka var å trene bra og jeg ville således ikke justere treningsmulighetene denne uka med tanke på å gå Hytteplan i møte med uthvilt hode og kropp. Nei, jeg ladet altså ikke opp til Hytteplanmila i år og jaktet ingen personlig rekord.

Ambisjonene for løpet var å ha det gøy og få en fin opplevelse!
Lett og uanstrengt, lett og uanstrengt.... no stress! ;-)
”Hvordan skal du legge opp løpet i dag?” spurte Jeanette før start. Vel, jeg sa som sant var: ”jeg tenker at jeg lar dagsformen avgjøre farten. Jeg orker ikke presse fra start til mål. Jeg skal finne en flytfart som føles behagelig å så skal jeg holden den. Og så kommer jeg til å justere farten underveis ved behov slik at det føles behagelig hele veien; no stress liksom”.
Vel, alt er relativt.... vil det for eksempel noen gang føles behagelig å løpe 10km? Neppe!
Fokusert ;-) (Foto: Tommy Støa)
Jeg hadde i alle fall ikke satset hele ukelønna på dette løpet og under de rådende værforholdene var det i grunn greit. Det regnet ufyselig masse før start men noen må ha vært ute med tryllestaven for like før start stoppet griseregnet og en regnfri luke åpnet seg; den varte ca 40min. Så det som kunne blitt en fryktelig våt og kald affære ble istedenfor mye bedre enn fryktet!! Noe motvind var det og litt regn ble det mot slutten og det var således slettes ikke optimale forhold for rekorder, men, alt er som allerede sagt: relativt! Det var ikke stiv kuling heller akkurat.... (det var det nordlendingen som sa!).
Målgang! Oh lykke ;-)
Selve løpet
Det føltes som jeg fant flytfarten ganske greit. Jeg hadde glemt kneikene i starten og ble litt lang i maska da jeg så konturene av mer enn en kneik i det fjerne.....  farsken! "Som perler på en snor" kom disse små kulene og jeg forbannet hukommelsen: hvorfor er den så dårlig?? I disse kneikene gjorde jeg som jeg hadde sagt på forhånd ”ikke presse, men justere farten ved behov, bevare den behagelig følelsen så lenge som mulig, ikke jobbe”. Og jeg fokuserte på å flyte... ikke stresse, ikke mase, bare flyte lett og uanstrengt!

Passering 7km og det føltes ikke så lekent og lett lenger. Kilometer nummer 8 var desidert den tregeste (4:44min). Dør jeg nå? Er det nå jeg møter den berømte veggen?

Å neida. Det er nå jeg tar meg sammen og skjerper meg! To kilometer igjen til mål, og 2km med litt ”attitude” skader ikke! Så jeg skrudde opp farten igjen og holdt stø kurs retning mål ;-)

Og den berykta 200m bakkespurten før mål fryktet jeg aldri. På slutten av en 10km er man død uansett så en bakkespurt fra eller til spiller ingen rolle; bakken utgjorde tross alt bare 1:03min av totalt 45:33min for min del.... men fy så sliten jeg var på toppen ;-) Jeg ville bare grine og følte meg rimelig emosjonell et lite minutt der oppe etter målgang!! Og så kom Jeanette og var like emosjonell og jeg knuget medaljen til mitt hjerte av pur barnslig glede; for en sesongavslutning!!
To lykkelige jenter!!!
Inne ventet smultringer, kaffe, saft og en haug med kjentfolk; kan man få en bedre sesongavslutning??? Neppe! ;-)

Fakta

Puls (snitt/max): 180/186
Tid: 45:33min
Distanse: 10,1km på min GPS (??)

LØPSEVALUERING
Totalkarakter: 4,7 / 5

Atmosfære: 5/5

+ Svært blide, hjelpsomme og hyggelige funksjonærer!
+ Generelt veldig god stemning.

Toaletter: 3/5
+ God skilting.
+ Garderober.
- Litt for få toaletter. En rad med blå doer ved start og det ville blitt toppkarakter fra meg.
+ Vi befinner oss i landlige trakter hvor det faktisk er mulig å ta en tur ut i busken for å gjøre unna de mindre affærene hvis krise....

Verdi for pengene: 5/5
+ Gratis boller, smultringer, saft og kaffe etter målgang.
+ Sokker.
+ Medaljen.
+ T-skjorte til de som hadde meldt seg på innen fristen.
+ Uttrekkpremier.

Organisering: 5/5
+ Eminent!
+ Parkering rett ved start
+ Dusj og garderober
+ Fartsholdere med ballong!
Tidtaking: 5/5
+ Skjerm ved målgang hvor du kan taste inn startnummer og få din offisielle tid umiddelbart etter målpassering!
+ Listeoppslag inne i hallen i tilegg.
+ Resultater raskt tilgjengelige på nett i etterkant (levert av topptid)

Løype: 5/5
+ God og synlig kilometermerking og med skilt hver 100m på siste kilometer
+/- Jeg opplevde at merkinga avvek med en god del meter, men det kan godt være min GPS som målte unøyaktig/feil, så på dette punktet må jeg la arrangøren gå fri fra tiltale!
+ Løypa er rask siden den ikke inneholder noen 180-grader svinger, generelt få svinger, ingen brostein etc men den er derimot ikke rask fordi den er flat (som noen skal ha det til)!
+/-  Med sine lange, åpne sletter vil løypa være vindutsatt (ingen hus som skjermer) men vi lever i Norge og løpet er lokalisert til landlige trakter; mao gir ikke dette noe som helst grunnlag for å gi trekk i karakteren.

57 kommentarer:

  1. Koselig å møte dere i dag, og vi husket sko! :o)
    Grattis med fantastisk pers!

    SvarSlett
    Svar
    1. Pokker Tone, du slo meg med å være den første som kommenterte her. Og jeg som trodde alle andre hadde lagt seg til å sove...

      Slett
    2. Hah, jeg skulle lagt inn en kommentar som kun besto av: "Jeg var først til å kommentere!"

      Slett
    3. Dere to altså ;-) hehe. Takk Tone!

      Slett
  2. Gratulerer så mye til deg også PB-Silja. Hytteplanmila er en perfekt avslutning på en løpssesong.

    SvarSlett
    Svar
    1. JA det er perfekt avslutning; mange kjente fjes og særs god stemning med alle godsakene etterpå!!

      Slett
  3. GRATULERER SILJA!!!!

    Hva med en Klevstul-Karaktergivning:

    - Amtosfære

    - Toaletter

    - Verdi for pengene (også kalt goodiebags)

    - Organisering

    - Tidatking

    - Løype

    SvarSlett
    Svar
    1. Slutt å mas Heming ;-))) Alt til sin tid; det kommer, det kommer....

      Slett
  4. Gratulerer!
    Det var da en voldsom forbedring fra 2009 til idag.
    Rene suksessformelen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og jeg tok med statistikken for å vise nettopp dette med "at det er mulig" liksom. I 2008 løp også Espen-Mosjonisten Hytteplan og slo meg den gang med ett minutt (47:50-ich). I dag løper han sub 40min på mila uten å bli særlig svett!!! Jeg bare nevner det siden du snakker om forbedring.....

      Dette viser bare at alle kan jobbe seg opp fra null og nå uante høyder med systematisk trening!!! Alle når ikke like langt, jeg når nok feks aldri sub 40 på mila, men det er for meg helt greit! For alle har vi jo en magisk maks-grense ett ukjent sted der fremme, hva fart og tider angår (og mengde trening også!), men om man ikke våger å tro, våger å satse, våger å gi det et forsøk så finner man aldri den magiske grensa si.

      Så, takk for at du la merke til dette "skjulte" budskapet! Jeg har ikke alltid vært i supergod form, slettes ikke. Jeg har helt klart vært mer "ute av form" i enn "i form" siste 15 årene ;-)

      Slett
  5. Gratulerer! Fantastisk bra! :-)

    SvarSlett
  6. Gratulerer, Silja! Du så meeeeget bra ut, der du spurta i mål! Det er det som heter kraft.

    SvarSlett
    Svar
    1. haha jeg kan ikke i mine villeste fantasier tro at jeg så meget bra ut da jeg spurta i mål men takk for "tilliten" Siri ;-))) Jeg speida ut til venstre i desperat jakt etter et kjent fjes eller tre, for å få litt guts, men jeg så ingen og måtte klare kampen mot stive ben og regn helt alene.... sånn er det! ;-)

      Slett
  7. Gratulerer med en flott pers! Moro når det funker og dette er jo en super flott avslutning på løpssesongen. Jeg skal ha min avslutning neste lørdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til neste helt Anne-Brit;-)

      Slett
  8. Grattis! Neste år vil jeg også smake disse bollene assa. :-)

    SvarSlett
  9. Gratulerer!!!! Må bare si " der var det jeg viste" ny pers jeg er ikke overrasket. Nesten trist at sesongen er over for du er virkelig fantastisk i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! All good must come to an end ;-) sesonger skal erstattes med nye sesonger, slik er det bare! ;-)

      Slett
  10. Jøss, gratulerar med ny pers!
    Eg synst jo 10km er ein forferdeleg distanse, verken kort eller lang, berre hardt!
    Og så har du i snitt ligge på 180 mens maxpulsen din er 186???
    Herregud, så tøff du er!
    Du er flink til å presse deg, altså.
    Veit ikkje om eg hadde greidd å halde ut i 45min med 6 slags under maxpuls.
    Eg er antagelegvis meir den treige seige typen :D

    Kjempefint innlegg om eit velkjent løp som eg alltid har lurt på kva er for noko.
    Nå veit eg det.
    Kos deg med godfølelsen etter løpet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Vel, nå er pulsen min et kapitel for seg selv men det er altså helt vanlig at jeg ligger på 179/180 i snitt i konkurranse. Jeg har satt maxpulsen min til 190 selv om jeg aldri har opplevd å se et høyere tall enn 189 (for noe år siden). I konkurranser når jeg aldri høyere enn 187 ved målgang. Kanskje er makspulsen min noen slag høyere men det tror jeg ikke før jeg får se det.... ;-) Et snitt på 10 slag under maks er vel ikke helt urimelig, eller??

      Slett
    2. Nei det er jo ikkje det.
      Eg såg berre feil på innlegget ditt, og blanda makspuls under løp med makspulsen din :D
      Så nå virker det meir rimeleg med ca 190 makspuls.

      Det er jammen lenge sida eg har trent med pulsklokke, og på konkurransar har eg faktisk aldri gjort det, men eg har nok lege så høgt sjølv - i alle fall kjendest det slik, spes på 10km!!

      Hm... ja det er eigentleg ganske spennande med puls, det spørs om eg ikkje skal leite fram den gode gamle polarklokka mi igjen og prøve litt sjølv... ;)

      Slett
  11. Så gøy å lese bloggen din Silja. Hytteplansjefen Jon anders har til og med linket til bloggen din fra hytteplan på facebook :) https://www.facebook.com/groups/HytteplanSport/ Jeg er superglad for at det gikk så bra med deg i går. Like fint var det å få gitt deg en klem og oppleve at du er like hyggelig i virekeligheten som i bloggen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Marit det var sååååå moro å hilse på deg i går; endelig!!! Det gav et ekstra piff å se et SÅÅÅÅ blidt ansikt før start! Ekte glede liker vi! Og moro å se deg ved 2km merket, jeg fikk vinka litt der hehe ;-) Vi ses kanskje neste år på Hytteplan men moro om vi ses før det også altså ;-)))

      Slett
  12. Gratulerer så masse!! :) jeg så dere under oppvarmingen, veldig fokuserte :-) ny pers er perfekt avslutning på løpesesongen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi var som vanlig ute i svært dårlig tid så vi fikk kun ~8min oppvarming og da blir man fokusert hehehe ;-)

      Slett
  13. Flott jobba Silja! Ikke bar løp du med fart og stil nå har du attpåtil gitt arrangøren en konkret analyse av hva du syns om løpet og analysen må være morro å lese for arrangøren! Flere stilkarakterer fra Hytteplanmila og fra Furumomila, Nøklevann Rundt og Fredrikstadmarka Rundt finner du på forsprang.net Og hvorfor ikke? Du som skriver blogg og deltar på løp: Gi din stilkarakter på løpet og send tips om dette til forsprang.net så legger vi det ut på vår side og det blir pekt til din anmeldelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tommelopp, like, plussen og altdetderre! Karaktergiving, me like!

      Slett
    2. Har litt å lære av deg Frode ;-)

      Slett
  14. Gratulerer!!! Åh, merker det rykker i løpsfoten når jeg leser om alle hytteplan-racerapportene:) Håper jeg er klar igjen snart! Artig løpsevaluering var det også!
    Tusen takk for tankevekkende kommentar på bloggen min. Får komme meg inn i tenkeboksen over hva jeg vil gjøre videre. Gjøre ferdig bacheloren vil jeg uansett, men kanskje jeg velger å gå videre til human ernæring istedenfor kardio som jeg egentlig tenkte på.. Hmhm:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, du får gå i tenkeboksen litt.... ;-) Og så kommer du nok raskt i gang med treninga igjen skal du se!! Heier på deg vettu ;-)

      Slett
  15. Gratulerer igjen Silja! Veldig bra tid og veldig bra jobba :) Tusen takk for kjempestøtte i mål når jeg skuffende måtte inse at dagens mål ikke ble oppnådd. Tiden jeg fikk er uansett langt bedre enn den jeg hadde i fjor, så jeg bør egentlig være fornøyd :) stor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Jeanette! Som jeg sa så hadde jeg vært dobbelt så glad om du kryssa målstreken lenge før meg; og jeg venta og håpa at du lå like bak og at du ville komme opp på siden av meg mot slutten.... det gikk ikke denne gangen med du har det inne; det vet vi! Det har vært kjempemoro å se utviklingen din denne sesongen, se fartsfantomet ta bolig i kroppen din, så det føltes også trist for meg når du ikke fikk det helt til slik du håpa og slik vi vet at du kunne fått til på en optimal dag! Men det kommer ;-)

      Slett
  16. Gratulerer, Silja! Det var veldig hyggelig å lese at det gikk så bra, igjen. Det var vel den beste sesongavslutningen du kunne fått?

    Nå får du kose deg med trening uten mål og mening. Så kommer det vel forhåpentligvis litt snø og så er skisesongen i gang.

    Du er helt rå!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og ja: nå blir det mye kos fremover ;-)

      Slett
  17. Grattis med ny rekord!
    Jeg så du lå forann meg i startfeltet og bestemte meg for å henge på! Men det gikk så sabla fort, og etter en kilometer måtte jeg bare se deg fly avgårde! SPREKT :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg mener jeg så deg også, i feltet et sted før passering 1km ;-) Frem til passering 1km hadde jeg menst fokus på å ikke løpe på noen og jeg forsøkte å finne en bane så jeg kunne løpe fritt.... men det var slettes ikke lett! Neste gang får du henge deg på!! Vi ses vel på Sognsvann for SRM sesongen er ikke over riktig ennå!

      Slett
  18. Hurra og stort grattis med ny pers! Du har jo hatt en kjempeflott formstigning hele året, synd det er over, eller? Friskt å jobbe med sånn puls i 45 min., men sånn er det med 10 km. Ikke en meter er gratsi. Elsk/hat!
    Hytteplan er by the way IKKE flatt! Og hvor er bollene, ser ut til at dere spiser....smultring...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var nok av boller der Anna, det er bare jeg som elsker smultringer (gleder meg allerede til jul!!). Og hytteplan er ikke flat nei; det var bare "noen" (jeg sier ikke hvem) som påsto det i forkant og jeg kunne ikke benekte det for jeg huska ikke hehe

      Pulsen min i konkurranser er alltid den samme; følelsen kan derimot variere.... i går føltes det helt greit, ikke vondt i grunn. Det var kun kraftanstrengelsen på slutten som virkelig gjorde susen! ;-) Så det spørs vel om det ikke betyr at jeg burde/kunne/skulle kjøre et knapp raskere, presse litt mer.... men det får bli til neste år ;-)

      Slett
  19. GRATULERE Silja!!! Sø fortjent mæ pers... Du jobbar jammen jevnt og trutt... Du inspirerar meg veldig, du skriv veldig artig,
    og fær fram fleire sider av træning... :-)
    NYT smaken av medalje (og alt bollar!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marie! Slike ord veier tungt når de kommer fra deg; for du er jo en av mine store inspirasjonskilder, du er tøffere enn toget og du får til så imponerende mye.... alle kunne lært noe fra deg!!!

      Slett
  20. Gratulerer med suveren sesongavslutning! Hvil, nyt og vent på snøen:)

    SvarSlett
  21. Wow, gratulerer! Så fantastisk deilig å kapre en ny PB!! (c:

    SvarSlett
  22. Gratulerer med pers, Silja!! Kjempebra. Du har all grunn til å være fornøyd nå :D
    Hehe, jeg må bare kommentere den farten din igjen; 4:44 var den tregeste? :p Da løper du jammen meg fort på gj.farten din! ;D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Vel, 4:44min er slettes ikke tregt; det er raskt! Men etter å ha løpt første km på 3:58min så blir 4:44min tregt ;-) Og dette har mye med utforminga på løypa å gjøre; første km var lett utfor og man føler seg alltid frisk og sterk på første. Km nr 8 var motvind og slakt oppover. Og siden jeg ikke skulle presse farten men flyte så gikk nødvendigvis farten ned.... naturlig konsekvens!! Snittet var 4:30min (siden jeg målte distansen til 10,1km).

      Slett
    2. Du løper ihvertfall fort! ;D

      Slett
  23. Gratulerer Silja!! Du er så flink! Og så skriver du kjempebra, det er en fryd å lese innleggene dine. Du inspirerer meg med løpinga di. Takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Cathrine ;-) Moro å høre slikt fra deg; du og Marie er jo liksom i en litt annen liga enn meg, litt sånn "uoppnåelig høyt opp" og da varmer deres tilbakemeldinger litt ekstra ;-)

      Slett
  24. Gratulerer med enda en ny pers og en super sesong!
    Liker veldig godt å lese bloggen din:-)

    Fiiiin dag til deg, Silja.

    Mvh Janicke L.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk; det var hyggelig sagt! ;-) Jeg håper jo å kunne være til inspirasjon og motivasjon for andre og samtidig vise at man slettes ikke må være verdensmester for å delta på konkurranser.... det viktigste er jo at man har det gøy med treninga og at man får noe igjen for det både i form av forbedret psykisk og fysisk helse!! Det sosiale, treninga frem mot konkurranser og alt rundt trening er også vel så viktig ;-)

      Slett
    2. Du er virkelig til både inspirasjon og motivasjon! Jeg håper være med på mange SRM (og kaaaaaaanskje andre løp) neste sesong. Frem til mars/april er jeg opptatt med å ruge frem en liten baby:-)
      Hjelper du eller Tim til med tips til treningsoppsett om man spør veldig pent? Trenger litt ekstra tips når jeg skal trene meg tilbake i "toppform":-)

      Janicke L.

      Slett
    3. Tips skal du selvsagt få!!! Ingen fare med det! Lykket til med ruginga; det blir spennende!!! ;-)

      Slett
  25. Oj! 51 kommentarer.
    Jeg er vel litt sent ut her da....

    Gratulerer iallefall med pers!
    Det må smake godt på slutten av sesongen.
    Særlig når tiden er såpass god - 45 minutter er respektabelt!

    Følte du at du måtte presse deg mye gjennom løpet, eller kom det "av seg selv", hvis du skjønner hva jeg mener.
    Har selv opplevd å løpe med samme energi og få bedre resultat på enkeltløp.

    Når det gjelder sesongavslutning så løper jeg dårligere nå enn i våres...
    Merkelig - med tanke på at jeg har trent jevnt og trutt siden i vinter.
    Skulle tro formen skulle få seg en topp nå mot høsten.
    Men den gang ei...

    Savner gamleformen, og får håpe den kommer tilbake ...

    SvarSlett
    Svar
    1. 45min er respektabelt; der er vi enig ;-)

      I fare for å virke kvalmt høy på pæra: nei jeg pressa ikke voldsomt hardt nei. Tre dager før løp jeg også inn til ny PB på Sognsvann rundt medsols; 14:04min og persa med 14sek. Også da følte jeg at jeg ikke anstrengte meg særlig; det bare fløyt av seg selv.

      Målet på Hytteplan var å flyte, jobbe minst mulig. Km nummer 8 var tung men det var først da det gjensto 2km at jeg følte at jeg måtte begynne å jobbe litt; da måtte jeg skjerpe meg litt og foksuere for å holde farten oppe. Så frem til dit løp jeg med en behagelig følelse, ikke med brekket på, men i fint og behagelig driv.

      Det er noe med at jeg nå tåler å løpe på en høyere fart over lengre tid enn hva jeg har evnet tidligere....

      Og når alt dette er sagt: om jeg hadde pressa fra start til mål så er det ikke gitt at tiden hadde blitt så veldig mye bedre! Jeg er jo kjedelig realist så jeg tror jeg traff godt med farten i forhold til formen (samt dagsformen!) og at jeg dermed traff perfekt med disponeringa i forhold til målet om å ha en behagelig reise! ;-)

      Du får jobbe bra i vinter så kanskje du får tilbake gamleformen!!? Lykket til i alle fall!

      Slett
    2. Takk! Jeg satser på at formen kommer tilbake.

      Det du skriver om at du ikke presset voldsomt hardt, kan jeg kjenne meg godt igjen i. For min del har jeg hatt sånn perioder som varer i ca. 1-2 uker, hvor persene bare kommer som en perle på en snor.
      Men "toppformen" varer liksom bare max i disse 1-2 ukene.
      Så får lykkerusen en brutal ende og jeg skjønner ikke hva som skjedde.

      Det er utrolig digg å være "midt i det" når alt flyter, du føler deg så lett på foten og det er liksom bare enkelt å holde tempo oppe. Ja, det funker å gi litt ekstra gass også.
      Kroppen er rett og slett lett og lystrer på det du vil!

      Skulle svært gjerne sett at sånne perioder varte i flere uker og ikke bare 1 eller 2 :)
      Men så tenker jeg litt på toppidrettsutøverne våre, f.eks. langrennsjentene og -gutta, de også opplever jo dette. Snakker om å prikke inn formen til VM osv.
      Formen svinger rett og slett.

      Slett
    3. Godt poeng!

      Jeg hadde i alle fall ikke planlagt å toppe formen til Hytteplanmila så jeg må i så fall ha hatt maks flaks med toppformen, haha ;-) Jeg har kun prøvd å toppe formen en gang og det var før 10Km i Rotterdam i vår. Tror det funka....

      Slett