søndag 16. september 2012

HalvBirken og 2x pallen på under en uke!


Det har vært en svært innholdsrik og innbringende helg; bursdag, omgangsyke og Birken!
Bare litt ivrig etter å ta hu på inner'n.... ;-)
Stikkord uke 36: småforkjøla og magetrøbbel, og kun to spe forsøk på kondisjonering:
Tirsdag: 7km restitusjonsjogg (6:43min/km)
Torsdag: 8km fartslek (under terskel)
Jeg gikk ned for telling torsdag kveld med magetrøbbel og det toppet seg da lillegutt spyr ved levering fredag morgen utenfor barnehagen..... bad timeing!!
Bursdagsgave fra min kjære; teksten er bare helt rå ;-)))
Fredag formiddag avlyste vi derfor turen til Lillehammer. Tim tok toget opp og sjuklingene ble hjemme. Og jeg vurderte å gi bort starten min men valgte å vente litt....

Lang historie kort: det blir mye styr og mye logistikk når alle tre foresatte skal løpe Birken, mor er kvalm og poden attpåtil spyr..... men vi fikk det til selv om jeg innrømmer at det kostet en hel del krefter. For å få kabalen med barnepass til å gå opp og for å gjøre belastningen for sjuklingene minst mulig valgte jeg å bytte start til HalvBirken. Godt valg! Jeg følte meg sliten og tappet for energi og er det noe man trenger når man skal tilbakelegge 21km i terrenget så er det nettopp: energioverskudd.
MER bursdagsgave ;-)
Halvbirken
Jeg har løpt halvbirken en gang før og syntes det var helt greit. I år var løypa lagt om og jeg likte løypa svært mye bedre enn løypa i 2010. Jeg likte at det gikk opp de første kilometerne i starten, jeg likte at det var noen flatere partier innimellom, jeg likte at det var svært lite grusvei og at majoriteten av løypa faktisk var terreng (hurra!!!), og jeg likte at det var noen tekniske terrengpartier samt en del små kuler og bakker som skulle bestiges underveis. Jeg vil påstå at det var lettløpt terreng men det er nok individuelt hvordan man opplever det. Jeg fryktet at løypa skulle oppleves som ren utforbakke men der tok jeg heldigvis grundig feil. For det var kun siste 3km som gikk utfor. Så totalopplevelsen av løypa ble at den var relativt flat, fin, morsom og variert til å være en utforløype (om det gir mening å si noe slikt). Løypa var forøvrig nærmere 12km enn 11km (11,78km på min klokke).
Ingen over, ingen ved siden: Inov-X-Talon 190; anbefales på det sterkeste!
Lette (164g!!) og en ren nytelse å løpe med!!
Løpet
Det var puljestart som var organisert etter aldre; de yngste startet først og så fortsatte det med 5min mellomrom. Jeg stilte meg frekt og freidig opp helt fremme på startstreken i min pulje. Det er andre gang i livet mitt at jeg har posisjonert meg fremme  på startstreken! Enten var det riktig posisjon eller så ville jeg drite meg helt ut, det gjensto å se. I verste fall ville jeg bli løpt overende bakfra av en horde spreke(re) damer men den sjansen tok jeg. Og takk og pris for det! Jeg lå nemlig som nummer 9 etter start og ingen (INGEN!) løp forbi meg gjennom hele løpet. Altså: riktig plassering i startfeltet!

Det var kun en dame som løp forbi meg ca midtveis i løpet; det var dagens raskeste kvinne (G. Halle Haugen) som startet i pulja bak. Og det var bare en stor ære å bli løpt forbi av henne og enda større ære å ”kun” være 10min bak henne i mål. 
Og bursdagsgave fra meg selv til meg selv; 2xu kompresjonssokker!
Og bursdagsgave fra Aktiv mot kreft; stilig Adidas shorts!
Siden jeg kun hadde 9 jenter foran meg fra min pulje så var det altså damer fra puljene foran som jeg stadig freste forbi. Det jeg derimot ikke var klar over var at jeg før passering halvveis også hadde løpt forbi 7 av de 9 fra min klasse. Så intetanende om at jeg hadde en tredjeplass i lomma løp jeg altså i mål i den tro at ”9.plass i klassen min er godkjent, godt jobba Silja”. 

Jeg var også intetanende om at det var klassepremier. Så da jeg kom for å hente diplom ble jeg svært overrasket og jeg ble sporenstreks skysset avsted til premieutdelinga..... men jeg kom akkurat for sent! Så jeg gikk glipp av den fantastiske opplevelsen av å stå på pallen, fnis ;-)
Kul klassepremie ;-)

Halvbirken oppfattes nok som et rekrutteringsløp for de lengre distansene men jeg kan fint anbefale Halvbirken til de som av ulike grunner ikke kan/vil løpe de lengste alternativene. Puljestart er bra og MYE(!!) bedre enn fellesstart. Likevel, alle forstår at det ikke er optimalt å være en rask løper i 40-åra når det betyr at du må løpe forbi X-antall hundre damer fra tidligere puljer.... men det er også den eneste utfordringen for Halvbirken spør du meg! Hvis løperne også hadde lært seg ”hold høyre” regelen så er det også helt uproblematisk å passere på venstre side i majoriteten av traséen. Jeg hadde forøvrig ikke store problemer med å passere folk underveis altså!

Fakta

Distanse: 11,78km
Snittpuls: 177
Makspuls: 184
Tid: 57:15min (4:52min/km)
Følelse underveis: helt nydelig følelse av å jobbe hele veien! ;-)

34 kommentarer:

  1. Grattis, bra jobba! Håper det går bedre med dere nå? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja takk, det går mye bedre, det var "easy come, easy go" varianten denne gangen! Lillegutt var fin i farta etter å ha sovet 2,5t (!!) i bilen opp til Lillehammer så det verste magetullet var vi nok i grunn ferdig med onsdag og torsdag men en liten topp fredag morgen.

      Slett
  2. Gratulerer! Jeg er så imponert over at du presterer så bra etter alt styret! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og jeg er helt enig: jeg er ikke rent lite imponert jeg heller! Anett gav meg en klem før start og da holdt jeg på å begynne å gråte!!! Det sier ikke rent lite om hvor utmattet jeg følte meg ;-) Jeg kjente derimot at bena var lette og fine før start, og etter 2-3km kontrollert start kjente jeg at faktisk gikk overraskende lett. Dette har jeg også oppelvd før..... og jeg har dermed lært at ikke-optimale forhold før start ikke trenger påvirke nevneverdig negativt. Derimot er problemet at ikke-optimale forhold skaper en mye større usikkerhet og det er guffent ;-)

      Slett
  3. Kult Silja. Du er i sonen. Gratulerer!

    SvarSlett
  4. Herlig!! Gratulerer. Nydelig følelse å frese forbi folk, for da skjønner man at man presterer for seg selv. Supert jobba!

    SvarSlett
  5. Gratulerer , bra jobba. Vel fortjent :)

    SvarSlett
  6. Gratulerer! Imponerende etter magesjau!

    SvarSlett
    Svar
    1. hadde aldri funka om starten var fredag morgen eller torsdag kveld.... få å si det sånn ;-) Men der finnes jo heldigvis remedier som bidrar til å stabilisere løse mager!

      Slett
  7. Gratulerer! Og du som rett i forkant lurte på om det i det hele tatt verdt å løpe. Du er enkelt og greit bare helt rå!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du Line, det er utrolig hvor positivt det er å se noen kjente fjes!!! Jeg var innom tanken om å ta bussen tilbake men det hjalp å skravle litt og jeg er veldig gla for at jeg valgte å prøve! Jeg hadde aldri i verden trodd at jeg skulle få en så bra opplevelse!

      Håper du hadde en fin tur!!

      Slett
  8. Gratulerer!! Så lurt å bytte distanse når det skar seg en del i forkant.
    Hadde litt vondt av at det var Birken og jeg ikke fikk vært med i går...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde litt vondt av å ikke være med i år jeg også men klassepremie på halvbirken, bursdagsgaver og Adidas shorts var plaster på såret... vi får ta det igjen neste år vi to ;-)

      Slett
  9. Gratulerer, imponerende løpeform på deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det begynner å komme seg nå ;-)

      Slett
  10. Gratulerer med kjempe bra prestasjon! Jeg er mektig imponert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og grattis sjæl du überspreke dame!!! ;-)

      Slett
  11. Gratulerer! Det må jeg si, hvordan klarer du å være så rask? Tips? Jeg er treigere enn enn sjøpølse...

    SvarSlett
    Svar
    1. Treigere enn en sjøpølse.... er det mulig a? ;-)

      Generelle tips for å løpe fortere er typisk intervalltrening, tempo og terskeløkter. Hvilke økter du bør velge fra jungelen av muligheter og varianter avh. av hva du har tid til, behov for og litt hvilke distanse du primært ønsker å forbedre....

      Konkrete tips tilpasset deg, dine behov og ditt grunnlag krever at jeg vet litt mer men det kan vi få til vet du ;-)

      Slett
  12. Grattis med veldig bra løp, pallplass og ikke minst med dagen. Ekstra moro å prestere når foutsetningene er litt skrantne!

    SvarSlett
  13. Gratulerer med dagen, pallplass og bra gjennomføring!

    Det er alltid gøy å lese sprudlende og overskuddspregede løpsrapporter.

    SvarSlett
  14. Gratulerer med dagen og gratulerer med halvbirken!!!
    Du er bare rå, så rask du er blitt....tenk hvor fort du ville ha løpt hvis du ikke var syk in forkant?!! Tør nesten ikke å spekulere

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! Jeg løp bra og jeg hadde ben med mye overskudd (siden jeg knapt hadde løpt uka i forkant). Jeg turte å gi på i motbakkene, det har jeg aldri gjort før, og det var moro! Jeg har hatt mange tunge økter og dette var definitivt ikke en tung økt, så: jeg tror derfor ikke jeg hadde løpt mye raskere om jeg ikke hadde hatt magetrøbbel i forkant! Terreng er tøft så jeg er derfor veldig fornøyd med å holde fart under 5min/km i terrenget ;-)

      Slett
  15. Nye farger her :)
    Har du gått over fra rosablogg til sjokoblogg :)

    Fine farger!

    Bare 4 dager til Oslo Maraton....er spent på hvordan det går.
    Pga ulike omstendigheter har jeg ikke fått trent som planlagt i sommer.
    Var faktisk i bedre form i våres.
    Har håp om pers - men det blir nok ikke så bra som det kunne ha blitt, hvis jeg hadde fått fulgt treningsopplegget mitt.

    SvarSlett
  16. Gratulerer med superbra prestasjon! Og gøy med bursdaggaver da=)

    SvarSlett
  17. Gratulerer med halvbirken! Kule sokker du har fått deg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx!! Og kule damer må ha kule sokker vettu (fnis) ;-)

      Slett
  18. Kjempebra innsats! Gratulerer så mye med pallplassering! :D

    SvarSlett
  19. Hei, må spørre deg om noe! Jeg meldte meg på Oslo maraton før Kondispuljen ble satt opp, så har skrevet meg inn på forventet tid 4.30-4.50 eller noe i den dur. Kan jeg likevel løpe med Kondispuljen? Selv om jeg ikke har "meldt meg inn" på den? Har jo hatt et halvt år på meg til å bytte forventet tid på minside, men kom ikke på det før jeg printet ut kvitteringen nå!

    SvarSlett
  20. Det ser nesten ut som det er Kong Harald som løper bak deg på header-bildet. Er det dronninga som løper foran da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, godt poeng! Og svaret er sef.: JA ;-)

      Slett