søndag 9. september 2012

Drammen halvmaraton –debut og klassepremie!


Forberedelser
Jeg hadde ikke spikret noen dato for debut halvmaraton men jobbet jevnt og trutt med å øke mengden og kvaliteten på øktene. Jeg begynte å bruke SRM til å kjøre terskeløkter. Begynte med 2 runder (6,6km) på terskel, fortsatte med tre runder (9,7km) og rakk å gjennomføre en firerunders terskeløkt (13km) før jeg ble syk for fire uker siden.

Urettferdig! :-/

Disse øktene på terskel føltes veldig kontrollerte, lette og virket å være kimen til den urokkelig selvtilliten jeg jaktet på før debuten. Derimot ble den lille spiren til etterlengtet følelse av uovervinnelighet regelrett røsket vekk da jeg ble syk. Og jeg fryktet at formen som jeg så omstendelig hadde bygget opp var blåst overende.
Klar for debut
Kreftig knekk i selvtilliten
Selvtilliten viste liksom ikke noe tegn til å ville vekkes til live igjen etter sykdomsperioden! Istedenfor opplevde jeg at en elefant bosatte seg i kroppen min.... og treninga siste to ukene var ikke i nærheten av å føles så lett og ledig som før dette avbrekket med sykdom. Hvor kom elefanten fra? Hvem planta elefanten i kroppen min? Jeg mistente at det var min egen psyke som hadde sådd dette elefantfrøet som på kun kort tid hadde vokst over alle breddegrader.

Krise! For med ambisjoner om en debuttid ~1t50-1t47min følte jeg at denne elefantfølelsen sto veldig i veien for meg. Jeg trengte noen til å jekke opp selvtilliten min, kraftig! Og det litt brennfort! 

Tim fikk (som alltid!) oppgaven: «fix me!». Og Tim sin måte å reparere meg på denne gangen var enkel: ”jeg løper sammen med deg Silja”. Jeg jublet: endelig litt kvalitetstid sammen ;-)
Klar for kvalitetstid sammen ;-)
For saken er nemlig at jeg trenger å bli hjernevasket, og Tim’s hovedoppgave på treningsøktene er alltid å hjernevaske meg! Tim er nemlig mitt viskelær; han pusser vekk verden rundt meg med sitt nærvær og med skravla si. Dermed glemmer jeg alt som er vanskelig og jeg klarer å kvinne meg opp til å gjennomføre arbeidsoppgavene.
Tim skulle under løpet fungere som drikkestasjon, festbrems (ja, altså, fartsbrems men det er jo det samme som festbrems), sekundant og støttespiller! Han skulle bidra til at jeg fikk en positiv og fin opplevelse.
Starten har gått. Foto: Randi H. Gran
Selve løpet
Jeg løp jevnt, jeg løp uanstrengt, og samtidig registrerte jeg at jeg løp raskere enn jeg hadde tenkt; jeg hadde nemlig tenkt å prøve 5:13min/km og sluttid 1t50min selv om jeg tvilte på at jeg ville klare det. Passerte 10km på ca 51min og lå ett minutt foran skjema. Jeg løp med brekket på og lot meg ikke affisere av farten til de rundt meg og hver gang jeg gjorde antydning til å øke farten så la Tim seg bak, for å bremse farten. Og som den lydige hunden jeg er så lystret jeg. Og jeg ventet på smellen.... den kom da det gjensto 3km. Da gikk rullegardinen ned og farten dalte til 5:25-30min/km. Tim begynte å informere hyppig, fortalte at vi bare skulle bort sånn, rundt der, over brua, en liten sløyfe slik, og rundt den svingen og så er det 100m igjen til mål. Og Tim påsto at vi skulle klare 1t50min med GOD margin.... jeg vet ikke helt hva god margin er men jeg la til en spurt på siste 100m for å være helt sikker.
Svett men langt fra trett etter målgang (vel, hofta var litt trett...). Foto: Heming L. for kondis.no
Fakta
Snittpuls: 176
Maxpuls: 186
Snittfart: 5:11min/km
Sluttid: 1t49min19sek
Antall kcal forbrent: 1505
Så da kan man fint spise smågodt på en søndag Anna!! ;-)
Og det holdt til tredjeplass i klassen og dermed PREMIE; Adidas tøy, JUHU! ;-)

Det viktigste av alt: jeg hadde ikke en eneste negativ tanke i hodet gjennom hele løpet! Ikke en eneste! Selv ikke da det buttet på slutten. Deilig!!
Svært fornøyd i dag ;-)
Team Bennett did it: vi greide å gjøre debuten til en svært positiv opplevelse!

Og nå gleder jeg meg til å lese rapporter fra alle kjente jeg møtte underveis i dag; Ania (som jeg er ganske sikker på at greide å ta seg til mål tiltross for den vonde leggen sin), Lise Marit & Line (fra treningscamp) og Siri & Matilde (OSI) ;-)

25 kommentarer:

  1. Gratulerer med knallbra HMdebut :-) Ikke verst å ha meg seg så bra støtteapparat på turen ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, ren luksus!! Kan ikke forvente slik oppvartning hver gang ;-)

      Slett
  2. Du er en heldig dame, med det støtteapparatet! Det betyr så mye at noen har trua, og klarer å motivere, bremse, gire, navigere...(rally, har dere vurdert det?) Men uansett apparatet rundt, du gjorde jobben, du holdt fokus og du klarte under 1.50 med go'følelsen i behold. Hurra! Kos deg med godteri. Og nå forstår jeg hva sånne prispokaler/ glass skal brukes til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det handler om å gi og få i et forhold; og det handler om å gi litt ekstra når det trengs.... vi yter for hverandre, noen ting er veldig synlig (slik som at Tim løper med meg i dag) mens andre ting man bidrar med ikke syens såååå godt, poenget er uansett at det er ekstra gøy når vi får til ting sammen ;-) Jeg hadde selvsagt klart meg alene i dag men det ville ikke blitt det samme.... slettes ikke like gøy ;-)

      Slett
  3. Gratulere Silja!

    Så digg med egen support hele veien! Godt å lese at det hele var en positiv opplevelse! Selv grugleder jeg meg til den 22 og min debu, selv om mitt tidsmål er et helt annet enn ditt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hold fokus på deg selv og din oppgave, jobb i ditt tempo og du kommer til å få en fin opplevelse!! Gleder meg til å lese om opplevelsen din ;-)

      Slett
  4. Dette var gøy lesing. Så bra at alt klaffet og at du nådde målet ditt. Og selv om du hadde med deg kjæresten din, så bar han deg ikke. Det var du som løp. Hele veien. Gratulerer med fantastisk debut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp ;-) han bidro til at oppelvelsen ble bra og vi hadde en fin tur SAMMEN! I en hektisk hverdag er det svært viktig for meg at vi gjør noe sammen. Og fikk jeg velge så ville jeg velge en debut sammen med han heller enn en tur på kino eller restaurant!

      Slett
  5. Flinkis, gratulerer! Og så bra tid, vel blåst med halvmaratondebut altså=)
    Gleder meg til Tim skal viske vekk tanker om DNF, blemmer og vonde knær for oss i Kondispuljen om (under) to uker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det fikser han lett som en plett vet du ;-) Og jeg skal jo servere smågodt underveis så da må det jo bli bra!!

      Slett
  6. Vel blåst, Silja! En god debut! Jeg så jo at det hjalp å ha med mobil støttespiller. Mine stod fast som bautaer, da jeg trengte dem mest. (På smellen).

    Men uansett! Gratulerer igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så en dame foran meg som hadde en mann på sykkel; han forsynte med drikke underveis og gel på slutten; helt perfekt!

      Jeg ventet at du skulle komme forbi etter siste drikkestasjon men overraskende nok så fikk jeg aldri gleden av å peppe deg siste biten før mål... og smeller er ikke digg!! Vel blåst uansett!

      Slett
  7. Gratulerer - flott levert både av løper og støtteapparat. Leier du han ut?

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvsagt leier jeg han ut ;-) (NOT!) ;-) hehe

      Slett
  8. Grattis! Bra jobba Silja, sub 1.50!!! På debuten din, woop woop og hurra for deg :)

    Gleder meg til å lese om høstens eventyr. Dette var jo en flying start!

    SvarSlett
  9. Så uutrolig bra gjennomført, Silja!!! Knallbra jobba, og gratulerer så mye med 3.plass!:D
    Så heldig du var som fikk med deg mannen din som støttespiller.Det kan ha veldig mye å si, hvis du vet at du har noen ved din side når du opplever ting som tøft/vanskelig.

    Nok en gang; gratulerer med VEL gjennomført halvmaraton! (Jeg vet akkurat hvordan du føler deg nå, en ubeskrivelig deilig følelse!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx ;-) Denne gangen var det ingenting underveis frem til 18km som føltes vanskelig, vondt eller tøft. Jeg løp jevnt men måtte hele tiden jobbe med meg selv for ikke å øke farten; og Tim gav meg tryggheten jeg trengte til å stole på at "å holde igjen, ikke jobbe, ikke presse" var den rette oppskriften. Så det var svært bra rent psykisk at han var der og hele tiden minnet meg på at jeg ikke skulle øke farten. Siste 3km gikk farten ned fra 5:11min/km til 5:25-5:30min/km og jeg måtte jobbe. Og det var da han begynte å skrevle ;-) Da kom viskelæret frem og det var digg!

      Ja følelsen nå er ubeskrivelig DEILIG!!!! ;-)

      Slett
  10. Du valgte et smart sted å debutere på Silja. Drammen er "lett", men samtidig ikke for enkel.Det er ikke flust av tilskuere, så du får ikke noe gratis. Nå har du tatt et kvantesprang fra det å bare løpe kort. Nå vet du at du kan løpe langt også :)
    Veldig stilig å være med deg i går. Jeg lærte også ganske mye om løping og disponering i går!

    SvarSlett
    Svar
    1. we are the winningteam vettu ;-)

      Slett
  11. Fantastisk Silja. Dere så ut knalbra begge to. Jeg så deg på slutten virket ikke som du var helt knekt! Gratulerer når skal du ta neste?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Nei jeg var ikke helt knekt men hofta var knekt, den hadde vært fryktelig smertefull fra 11km. Så "smellen" var ikke for at jeg var dødssliten men fordi smerten i hofta begynte å påvirke bevegelsesmønsteret og bena begynte å merke kjøret.... så heldivis føle jeg meg ikke helt død etter målgang men derimot gikk jeg som en tømmerstokk ;-)))

      Slett
    2. Ååå, fantastisk bra jobba. Du er gull, altså. Og den følelsen med ikke å ha brent all kruttet - helt herlig. Knalldebut:-))) Vurderte i et svakt øyeblikk å løpe 10 km i Drammen søndag, men det ble to rolige runder ved Sognsvann i stedet..

      Slett
    3. Disponering av krefter var en av tingene jeg skulle øve på under debuten og det følte jeg at jeg fiksa fint.

      Det viktigste for meg er jo å samle erfaringer med lange løp, og siden det var debut var det viktig for meg å få en positiv første-erfaring! En erfaring som jeg kunne ta med meg videre og som styrket selvtilliten. Og det greide jeg. Hadde jeg løpt med følelsen av at jeg måtte jobbe hele veien ville det blitt en tøff opplevelse som kanskje ikke fristet til gjentakelse.... og det var poengløst!

      Slett
  12. Gratulerer med en sterk debut!

    SvarSlett