lørdag 22. september 2012

10 for Grete


 Det har vært en hektisk og hard uke.....
Tekst er helt unødvendig!
Tim erklærte unntakstilstand allerede på tirsdag.... jeg bare smilte: unntakstilstand var nemlig mitt mellomnavn i mange år så akkurat det bekymret meg svært lite.

Det som derimot bekymret meg var de hovne lymfeknutene i halsen, den tette nesa, de surklende bihulene og det faktum at jeg følte jeg holdt på å fryse i hjel selv med to lag ull. Ikke akkurat klar nei.....
Og jeg skulle altså hjelpe til som funksjonær både fredag og lørdag....
En av mange oppgaver før et løp....
Under Rotterdam maraton i April hadde de en stor tavle hvor folk skrev opp drømmetiden sin i forkant av løpet; som en slags ønskebrønn? Min PB på mila før 10K i Rotterdam var 47:37-ich og jeg bare gapskrattet av tallet som fremkom da pennen møtte den hvite bakgrunnen på tavlen...... jeg hadde ikke den minste tro på 46:58min men reiste altså hjem fra Rotterdam med en ny PB i sekken: 46:36min.
"Særlig liksom"
I mangel av en stor hvit ønskevegg så jeg meg nødt til å bruke veggen på soverommet og sa følgende til veggen: ”i dag skal jeg løpe på 45.... ja, altså, 45:59min.... for 45:59min ER 45 det også”. 

Jeg trodde ikke noe på det.... men noen ganger skjer det uventede ting og de skjer som regel når man minst venter det!! Så det gjelder å sikre seg ;-)

I dag var jeg funksjonær og hadde fokus på arbeidsoppgaver, ikke på løp. Jeg var sliten og lei, små-sjuk, helt uten energi og engasjement. Og full av munnsår.... minst syv tusen munnsår.... minst!!
Syv tusen munnsår: det sikreste tegn på at immunforsvaret er nede....
Og jeg fulgte således ikke så godt med i timen; jeg bare løp. Og jeg ante ikke hvilken tid jeg lå an til. Jeg bare formante bena min om å fortsett å hold farten oppe og jeg sa til hodet at det ikke skulle gi etter for lysten til å slakke av på farten for det var ingen grunn til å slakke av, var det vel? For det fløyt jo på en måte av seg selv. Bena gjorde jobben. Bena trengte ikke meg som festbrems i dag! Så jeg bare fortsatte. Og jeg bare fortsatte å løpe til jeg var i mål.

Og en liten stund senere fikk jeg en sms hvor det sto: 46:01! Noe som helt klart beviser at det faktisk nytter å snakke til veggen selv om man ikke får svar ;-) To skarve sekunder unna = godkjent!!
Og nå skal jeg bare sove.... bli ordentlig frisk.... samle litt energi og overskudd.... kanskje også vanne den planten litt.... før den dør.... men først skal jeg gi min kjære en god klem; fordi han fortjener det!!

Jeg vet det er mye mer jeg skulle skrevet og sagt fra dagen i dag men det var dette med den manglende energien..... likevel, før jeg logger helt av må jeg bare si en siste ting: det morsomste med dagen i dag var alle de positive menneskene jeg møtte. Alle som smilte og gledet seg til å løpet. Alle som gledet seg over ny PB etter løpet. Det gledet mitt hjerte å se at mange som på forhånd hadde satt seg mål for dagen i dag gjennomførte og greide sine målsetninger!! Utrolig moro!! Mange hadde på forhånd blogget om sine mål og jeg vet at de fleste klarte målene sine: DET gleder meg stort!! Og til alle som heia på meg underveis: TUSEN TUSEN takk dere aner ikke hvor mye det betydde!! ;-)

35 kommentarer:

  1. Du er utrolig god til å fokusere og gi alt når det gjelder, selv med sykdom i kroppen! Imponert nok en gang. Gratulerer så masse med pers og et hyggelig og sosialt løp, Silja! Moro :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde jeg vært dausjuk hadde jeg ligget i senga, men, likevel, det krever liksom litt mer når kroppens immunforsvar er svekket og kroppen er angrepet av noe; alt man foretar seg krever mye mer krefter enn når kroppen er helt frisk. Det er i og for seg også greit at kroppen gir signaler i form av hovne lymfeknuter; ellers ville jeg nok ikke tatt det like mye på alvor.... jeg tror også at jeg var over den verste kneika i går, ellers hadde jeg nok ikke starta...

      Og den store heltinna i går var ikke meg Astrid; den store heltinna i går var DUUUUU! Knallbra løpt; jeg digger det!!! :-)

      Slett
  2. Gratulerer Silja! :) morsomt å lese. kanskje vi begge trengte den høy-puls og vonde treningen på onsdag for å være klare i går? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, ja du vet: generalprøver skal som kjent ikke gå så bra ;-)

      Slett
  3. Fantastisk bra løpt, med de forutsetningene! Nå må du bare se til å bli frisk og ta det rolig noen dager. Jeg tenkte faktisk da vi passerte, og du lå milevis foran, at du helt sikkert ville løpe inn til en veldig god tid!!

    SvarSlett
  4. Gratulerer med ny pers! Du imponerer igjen og igjen. Det må være deilig å få lønn for strevet. En god sesong er vel frukten av alt arbeid med grunnformen og så alle terskeløktene? Det er inspirerende å lese at du lykkes så godt! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og ja du har rett: en god sesong er frukten av alt arbeidet med grunnformen i kombinasjon med terskeløktene. Og sist men ikke minst: kontinuitet i treninga ER alfa og omega! Jeg sier at jeg i snitt løper 30-35km i uka men jeg ser at det ikke har vært helt riktig. Før var 30-35km i uka de beste ukene (og altså ikke snittet) og det kunne gå lysår mellom de beste ukene. Jeg hadde mange null-uker og uker hvor jeg løp ca 20km, mange uker hvor jeg var syk osv. Siden i vår har jeg nesten ikke hatt dårlige uker og har dermed ligget ganske stabilt rundt 30-35km/uke i snitt. DETTE utgjør også en vesentlig forskjell!

      Kontinuitet samt økt grunnform gjør det lettere for meg å komme tilbake etter uker med feks mye jobb og/eller sykdom. Jeg faller liksom ikke like langt ned de periodene hvor jeg ikke får løpt like bra. Summen av alt dette er at jeg i år har en god sesong ;-)

      Og selv grattis med vel løp i går!! :-)

      Slett
  5. Imponerende Silja!! Jeg holdt meg til å se på alle de som løp, og ble faktisk litt inspirert! Håper du bruker dagen i dag til å pleie deg selv :)

    SvarSlett
  6. Gratulerer Silja!! Du er en av mine mange løpehelter - du gir deg ikke og du oppnår stadig bedre resultater. Og ikke minst, du gleder deg over det du driver med og er flink til å dele det! I dag: hvile hvile hvile - og gjerne litt sjokkis om det trengs :-))

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Gratulerer, Silja! Håper du lever lenge på godfølelsen. Nå er du snart under 45.

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, sub 45 liksom.... DET har jeg i alle fall ikke tro på ;-))))

      Slett
  9. Gratulerer!!! For å sitere deg " du er rå" men nå rett i sengs og hvile!!!
    Jeg synes også det var en fantastisk dag. Alle var så hyggelige og blide. Det er mye godt ut av løping

    SvarSlett
  10. Vel blåst, sub 45 er ikke mange stegene unna!

    SvarSlett
  11. Man ser kanskje ikke sånn ut etter en 10km, men etter en maraton er det lett for at det blir slik:

    http://www.youtube.com/watch?v=m-hCuYjvw2I

    SvarSlett
  12. Gratulerer. Ingenting stopper deg virker det som. Vel blåst! To små sekunder skal man ikke henge seg opp i. God bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg har ikke ofret de to sekundene en eneste tanke! jeg tulla jo tross alt bare da jeg sa 45:59min så.... ;-)

      Slett
  13. Grattis! Du så sprek ut der du løp :)

    SvarSlett
    Svar
    1. TUSEN takk for heiing!!! Tim mener jeg "alltid ser så opptatt ut" når jeg løper men som jeg svarte han: jeg har ikke mulighet til verken å smile, le eller snakke når jeg løper med puls på 182! MEN, jeg forsøker om ikke annet å slenge en arm i været for å hilse ;-)

      Slett
  14. Gratulerer Silja :) Utrolig bra å sette ny PB når kroppen føles sånn. Har hatt lignende sjukdom i kroppen denna uka jeg og, men ikke hatt sjangs til å prestere så bra hvis jeg skulle løpt 10k i går:) Imponert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx ;-) Det handler om timeing; hadde løpet vært tidligere i uka så hadde jeg ikke orka å starte. De hovne lymfeknutene jeg hadde onsdag tom fredag gjorde meg veldig usikker på hvor (u)smart det ville være å presse kroppen.... og jeg var også usikker på om jeg i det hele tatt ville orke å presse kroppen. MEN, at det skulle ende med PB er jo helt sjukt; det er nesten så jeg tørr tro jeg kan være i stand til å løpe enda litt raskere hehehe ;-)

      Slett
    2. Som sagt utrolig imponerende. Neste gang ser du nok 45tallet. det tror jeg :) u løpe furumomila i år? Det kan jo være en ypperlig mulighet til å perse:) Uansett lykke til videre:)

      Slett
    3. Furumo avh. av om jeg får barnepass eller ikke. Jeg synes løypa er veldig fin så det frister selvsagt!! Så det får vel bli loddtrekning da ;-)

      Slett
  15. Utrolig bra! Og igjen viser det seg, at når forutsetningene er så som så og forventningene er nesten fraværende, det er da det funker best!
    Gratulerer med ny PB, 45 er inne på Hytteplan?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi takler alle forventninger og press ulikt så det gjelder å finne sin oppskrift ;-) 45 har jeg inne nå men om jeg har det inne på Hytteplanmila får tiden vise!

      Slett
  16. Fine ballonger, men flere opplevde at de sprakk etter bare 4 km, da fartsholderen passerte tunnel ved Skøyen. Ballongen tålte ikke det lette sammenstøtet med taket i tunnellen.
    Det er ganske tett med løpere etter snaue 4 km, så lett å miste fartsholderen av syne uten ballong.

    Kanskje Oslo Maraton bør se etter mer solide og tykkere ballonger til neste år?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår poenget ditt: det er viktig å bli sett og viktigst er det å bli sett i starten! Så det er fordelaktig om ballongene holdt mer enn 4km. Slik jeg har forstått det så er det snakk om "flaks eller ikke flaks" mer enn kvalitet. Den ene 5-timers ballongen varte feks. i 5t hele veien til mål.... mens andre ballonger sprakk, som du sier, ganske med en gang.

      Slett
  17. Gratulerer! Så utrolig bra! Hva kommer ikke du til å prestere når du er helt frisk!

    SvarSlett
  18. Jeg tror det må ha vært noe magisk med den løypa, for selv om du løp nesten 10min raskere hadde jeg akkurat samme opplevelse. Litt urven og småsjuk, men jeg fløyt som ei elv gjennom gatene og bena levde sitt eget liv.
    Gratulerer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig, det var magisk!! Tror det var alle folkene som heia som gjorde 10'ern så morsom!! ;-)

      Slett
  19. Jeg synes du er riktig så flink, jeg! Som "trosser" sykdom og allikevel løper så bra som du gjorde! :)
    Gratulerer så mye med et bra løp :)

    SvarSlett
  20. Imponerende innsats med sykdom i kroppen, du er helt rå og i superduperform! Inspirerende lesning:-)

    Bli helt frisk nå da!

    Hilsen Janicke L.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker ;-) 10 for Grete var nok spiker'n, for nå er jeg helt nedsylta, men det var SÅÅÅÅ verd det likevel, hehe ;-) Har gitt meg selv løpeforbud inntil jeg er helt på høyden igjen! Det har ingen hensikt å trene nå og det frister heller ikke å løpe så i kveld blir det ikke SRM men sofa'n under pleddet!

      Slett
  21. Herlige Silja..slike tider samtidig som du er forkjøla og funksjonær :) Så utrolig bra. Skal du over til hytteplanmila da?

    Til så lenge..kos deg under pledd eller hva du gjør...god bedringsklem sendes over.

    SvarSlett
  22. Grattis med ny PB, supert. Jeg har 46.36 (eller var det 39) på 10 km og målet er på sikt å komme under 45, men jeg vet det må iherdig intervalltrening til.

    SvarSlett