søndag 26. august 2012

Halvmaratondebut og generalprøve


Planen var å debutere på halvmaraton i løpet av sesongen. Sesongen er som kjent lang men nå skriver vi jaggu snart SEPTEMBER!!! Så denne debuten må snart finne sted før det er for sent!

Og når jeg skriver debut så mener jeg debut på 21km på asfalt. For jeg har jo løpt Birken to ganger, så jeg har jo på en måte allerede debutert på distansen.... forskjellen er bare at jeg ikke var forberedt da jeg løp Birken i 2009 og 2011. Og Birken er som kjent et terrengløp. BIG difference!
Innspurten på Birken 2011; 2t08min på 23,5km.
Generalprøven
I går var det kystleden halvmaraton og planen var å delta der og ta det som en langtur på rundt 2t og en slags generalprøve. Siden jeg har vært syk så valgte jeg dog å stå over og brukte heller dagen i dag til langtur. Og jammen valgte jeg like godt en svært kupert løype i dag.... snakk om å gjøre generalprøve vanskelig for seg selv!! 265høydemeter de første 5km satte standarden og denne langturen sitter godt i kroppen nå etterpå kan jeg innrømme!!
Dagens polarfil
Om det blir debut på halvmara i år vites ikke. Det jeg vet er at jeg har vondt i et kne og at jeg fremover nå kommer til å kjøre kortere økter med fart; så sant kneet ikke sier stopp. Grunnlaget jeg har fått med langturene får være bra nok, jeg kommer ikke til å prioritere flere langturer men kanskje heller noen progressive eller hurtigere økter på ca 10-13km. Så får det bare bære eller briste!

Siden jeg som kjent er nøktern, bortimot kjedelig beskjeden og realistisk så har jeg selvsagt en realistisk målsetning. Eller sagt på en annen måte: jeg har en realistisk forventning til hva jeg BØR klare på både en god og en dårlig dag! Jeg forventer feks. at jeg skal klare under to timer selv på en svært dårlig dag. Og jeg forventer at jeg skal klare å presse meg inn rundt 1t50min uten alt for store problemer.
Jeg har jo tross alt løpt 20km langtur på 1t55min i sommer relativt lett.
Videre så tror jeg at jeg på en god dag, hvor alt klaffer, burde kunne se tallene 1t47min. Jeg forventer at det kommer til å koste, big time, og jeg kommer derfor ikke til å legge listen DER fra start liksom.

Vel, når alt dette er sagt så er det dagsformen og alt som skjer i forkant og undervis i løpet som er avgjørende; men under to timer.... det er bare et ufravikelig krav jeg har til meg selv!!

For moro har jeg brukt McMillan kalkulatoren for å se hva den sier og her er dommen:
Med utgpkt. i PB på mila (46:36min) så blir tiden: 1:43:53min (4:56min/km).
Med utgpkt. i mer gjennomsnittlig tid på mila (48min): 1:47:00min (5:05min/km).

1t43min blir i hardeste laget men i en flat trasé og med en maks bra dag så BØR fasiten ligger et sted mellom 1t47min-1t:50min, men det kommer til å koste!! Amen!

Har du noen gode råd på veien så sleng dem ut!!! Jeg tar veldig gjerne i mot erfaringer og råd.

Og hva er dine planer for høstsesongen? :-)

14 kommentarer:

  1. Du er jo i kanonform, tror ikke du hadde hatt noen problemer med halvmaraton på 1 time og 40-noe minutter:) Jeg har jo bare løpt halvmaraton en gang, men synes det var en utrolig kjekk distanse, selv om jeg ikke løp noe fort. Den var liksom ikke så kort at man måtte heseblese på hele tiden, men heller ikke for lang slik at man aldri så enden i tunnellen.
    Jeg sliter enda med å porsjonere kreftene og løper enten første milen alt for fort, og dermed andre milen alt for sakte, eller begge milene for sakte, slik at tiden blir ganske dårlig og jeg egentlig har mer å gi når jeg er ferdig. Men utover vinteren håper jeg å få trent litt mer systematisk med løpegruppen enn det jeg har gjort til nå, og få til en skikkelig pers på halvmaraton!

    SvarSlett
  2. Spennende! Håper du starter på et halvmaraton ganske snart - synes selvfølgelig du skal bli med på halv på OM, da ;) Og er også helt sikker på at du lett kommer deg inn godt under 1.50! Tips tror jeg ikke du bør få fra meg, men heier på deg, det gjør jeg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, LETT under 1t50min tror jeg ikke, og under 1t50min i det store og det hele er ratt ikke sikkert at jeg klarer heller! Det forutsetter en flat løype, god dagsform osv osv osv. 1t55min derimot burde går.... uansett så vil alt under 2t bli godkjent for det er det enest jeg vet: at jeg kan klare under 2t;-)

      Slett
  3. Håper du finner deg et maraton du kan delta i da, snart forhåpentligvis, før det blir for kaldt. Jeg er helt sikker på at det kommer til å gå kjempefint! :)

    Kult med den linken du la til da, den hvor du kan sjekke hvordan tiden vil bli sånn ca. Den må jeg teste ut jeg også! :)

    SvarSlett
  4. Ja denne kalkulatoren er veldig fin men som det også står så er det en estimering. Mange har erfart at den estimerer veldig bra, men jeg tror jo at vi kjenner våre egne kropper best og at det beste estimatet fremkommer om man bruker eget hode i tillegg ;-)

    SvarSlett
  5. Kanskje du rett og slett skal løpe sammen med meg i Oslo 22. september? Planen min er under 1:50, men jeg har vondt i vilja om dagen og er redd jeg ikke orker å gi det som kreves. Felles oppmuntring?

    SvarSlett
    Svar
    1. SVÆRT god ide!!! ;-) Jeg må bare få sjekket ut denne "kne-smerten" før jeg lover noe som helst.... "knesmerte" som i hovedsak er smerte på undersiden av kneet, øverst på leggen, både på innsiden og utsiden.

      Har så langt bare summet meg frem til at Extensor digitorum brevis er involvert (og gir smerter i tærne) men her er altså MER.... MYE mer ;-)

      Så, jeg lover ikke noe før jeg har fått litt mer oversikt over galskapen, MEN, det var et svært godt tilbud!!

      Slett
    2. Uff, vonde knær er skikkelig kjipt. Sleit mye med iliotibiales båndene mine før. Jeg er påmeldt i Oslo og skal visst løpe uansett. Hadde dog vært hyggelig med følge. Vær snill mot knærne dine, og god bedring!

      Slett
    3. haha, løpkme ja... den smerten kjenner jeg godt til... så godt faktisk at jeg til slutt måtte kirurgerer begge knærne for å slippe å kjenner noe mer til smerten ;-) sagt på en annen måte: jeg hadde trolig ikke løpt i dag om jeg ikke hadde snitta litt i sena ;-)

      Slett
  6. Du har jo vist en flott oppadgående formkurve denne sesongen, så halvmara under 1.50 er absolutt i sikte. Men det er som du sier, mange faktorer som spiller inn; dagsform, vær, de andre løperne rundt deg,trasèn, og ikke minst, hvor mye har du lyst til å "blø" for det.
    Den kalkulatoren er morsom, men den tar jo ikke høyde for mye. For min del stemmer den omtrent på sekundet mellom PB 10 K og halvmaraton, men jeg tror ikke jeg skal legge maratonlista etter den, selv ikke etter en mer pessimistisk 10 K tid. Jo lenger distanse, desto mer spiller andre faktorer inn.

    Mitt beste tips er å ha trua, la kroppen jobbe for seg og GO HARD OR GO HOME! (det siste funker sånn ca 50 % av gangene...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å æ trur du har heilt rætt ;-)

      Manglende grunnform (pga manglende trening, pga skader) har vært min akilles i alle år; og uten grunnform blir det tøffere jo lenger distansen er! Det er faktisk ikke lenge siden det å løpe 1t i strekk opplevdes fryktelig tungt, og nå går det lett som en plett. Og selv om jeg har løpt mila på 48min i flere år så er det vel kun Tim som har sett hvor mye det har kosta.... for jeg har ikke løpt på god form men på pur vilje og evne til å kjøre på høy puls tross dårlig form!! Så, det jeg egentlig skulle frem til var at opplevelsen uansett vil bli mye bedre nå som formen er betraktelig bedre! Så uansett hvilken tid jeg halser inn til så er jeg overbevist om at jeg kan styre intensiteten underveis slik at opplevelsen blir bedre enn om formen ikke var forbedret ;-) phu.... jeg er ikke vant til å være så snakkesalig; blir jo rent sliten av meg selv jo!!

      Slett
    2. Av det jeg har lest på denne bloggen om dine meritter og treningsopplegg er jeg ganske sikker på at du vil klare under 1.50. Og i hvert fall under 1.55!

      Slett
    3. Enig: i hvertfall under 1:55 ;-) Men under 1:50 blir hardt.... så vi får se ;-)

      Slett
    4. Er ikke i tvil om at du på hvilken som helst dag havner på rundt 1.50 +/-. På en litt bedre dag enn gjennsomsnittet tipper jeg 1.47-1.48, men ikke overrasket om du preser ned mot 1.45:-) synes 2.08 på 23,5 km er kjempebra. Go, go, go for halvmaraton. Dette vil jeg lese om:-)

      Slett