søndag 5. august 2012

Feriemodus!!


Denne uka vet jeg ikke helt hva jeg har holdt på med.... jeg har trimma men jeg kan liksom ikke helt hatt den strukturen som jeg pleier. Det er ferie. Det regner annen hver dag. Noe som betyr at det er sol/opphold annen hver dag. Og når sola skinner (endelig!) så må jeg prioritere å dra frem sykkelen fremfor løpeskoa selv om jeg egentlig hadde behov for en løpeøkt. Og når treningsøktene skal tilpasses andre aktiviteter i tillegg så blir plutselig ikke alle øktene perfekt fordelt utover uka. Og heller ikke får de ulike aktivitetene lik prioritet.... men slikt skjer!!

Og så ille galt har det ikke vært altså men styrketrening på overkropp dagen før svømming er feks ikke helt optimalt for meg. Og styrkeøkt (med bla. utfall & knebøy) før en annen aktivitet er heller ikke alltid en helt heldig oppskrift....  
Svømmings
Uansett, det viktigste er jo at man trener! Og om noen uker blir litt mindre strukturerte og optimale så gjør det ikke noe så lenge det ikke er regelen (tenker nå jeg da!).

Fakta uke 31
Mandag: 1750m svømming
Tirsdag: styrke + 10km ”topptur” (54:20min) terskeløkt.
Onsdag: 43km sykkel
Torsdag: 45min Bosu core + 6km moderat fartsøkt (5:13min/km)
Fredag: 43km sykkel
Lørdag: 10km "topptur" (57:45min)
Søndag: Hvile

Totalt altså ikke mer enn 26km med løpesko denne uka.
Jeg fant en gammel modell av Nike Elite.... som kanskje må testes til uka!?
Toppturer
Jeg husker ikke lenger helt hvem som fant opp begrepet topptur men en topptur er altså når man løper motbakke, snur og løper tilbake nedover.

De to toppturene mine denne uka er typisk tidsklemmeøkter. Når forholdene ikke er helt optimale for trimmings løper jeg 5km motbakke opp mot Tryvann (ca. 255 høydemeter) for så å snu og vende nesa hjemover. Da får jeg en økt på totalt 55-60min. Jeg bruker også denne typen økt de gangene motivasjonen er laber eller fantasien fraværende. Det er liksom så enkelt!

Farten vil naturlig kunne varierer markant mellom første 5km og andre 5km siden det jo er vesentlig mindre krevende å løpe bratt utfor. Så hvis jeg vil så kan jeg løpe rolig begge veiene men jeg kan også velge å kjøre opp farten på retur for på den måten å få en høypulsøkt.
Slik ser en topptur ut med Polar

Så på noen av disse øktene velger jeg å holde høy puls begge veiene. Og for at pulsen ikke skal falle vesentlig på retur så må jeg nødvendigvis øke farten betraktelig på retur. En slik økt krever dermed at jeg løper med en snittfart ~4:30-4:20min/km på siste 5km.

Tirsdagsøkta var en slik høypulsøkt. Slike økter kan være hard for muskulaturen (og knær) så det gjelder å bruke hodet litt også. Da jeg endte opp med topptur nr. to bare fire dager etterpå valgte jeg derfor en annen variant av denne økta; jeg løp med høy puls opp og lot pulsen falle og bena flyte nedover på retur og fikk dermed en moderat økt. Slike økter føles lette og uanstrengte og er ikke like belastende på muskulaturen.

I morgen er det bakkemandag med Treningscamp og jeg er derfor litt i bedaring for hvorvidt jeg skal kline til med enda en topptur; det vil i så fall bli tre toppturer på under en uke..... jeg får rett og slett sove litt på saken!

Over og ut ;-)

8 kommentarer:

  1. jeg synes nå dette så ut som en veldig bra treingsuke jeg Silja..og toppturer..da pleier jeg å gå:) Jeg har en slik tur jeg har tatt noen ganger opp Kleiva fra Sundvolden til kongens utsikt og jogge ned igjen:) I gamle dager var det ett løp som het kleiva opp og jeg fatter ikke at de orket å løpe opp der;) hehe..sprekt uansett...jeg tror ikke du liker det, men uansett er du ett av mine forbilder...jeg liker holdningene dine..sunt og usunt og alt behøver ikke å være helt perfekt hele tiden. Jeg trenger å høre det nå om dagen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, så lenge det oppleves som slakt oppover og underlaget er grus eller asfaltvei så kan jeg løpe/jogge opp. Er det bratt opp en fjellside så går jeg også altså!!! Det var ikke mye jeg løp under Oslo Bratteste for å si det slik ;-) Pulsen min skvetter jo som kjent i været på flatmark så motbakke er ikke lett for meg sånn sett..... men det er en deilig måte å gjøre unna en treningsøkt på, det er skånsomt for strukturene å løpe motbakke og jeg ser jo at jeg sakte men sikkert blir bedre også i motbakke! Og det er motiverende!

      Stå på Marit, du er i godt i gang nå så det er bare å fortsette å skynde deg langsomt så kommer formen snikende vet du!!! :-)

      Slett
  2. Herlig pulskurve! Synes du skal være godt fornøyd med den treningsuken. Noen ganger er det deilig å ikke ha noen plan, bare ta det på været, på lyst og på ork. Du er flink :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri en spikret ukeplan; til det har jeg alt for mange gode alternativer hehe. Jeg velger alltid fra øverste hylle så sant jeg ellers har tid til å trene ;-)

      Slett
  3. Ganske så mange km dersom du slår dem sammen da. Lang busstur ble det også så jeg på Facebook. :D

    Sees på bosu på torsdag? Tenkt å slå til med en økt i arbeidstiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja bussturen ble ganske spontan og lang men VELDIG verd det!!!!! ;-) Og torsdag; I am in!

      Slett
  4. Ja, det er ikke alltid like lett å være strukturert i ferietiden, eller planlegge når det regner annenhver dag.

    Men det er deilig å løpe i regnvær når man først kommer seg ut.

    Startet idag med småyr som gradvis gikk over til småregn, og deretter skikkelig regn.
    Da får man det gradvis - varme deilige regndråper.
    Mange som tok på seg våtdrakta for å svømme.

    Fine lyse joggesko du har avbildet, men hva med jogging i regnvær?
    Utstyret blir temmelig mer skittent og slitt i sølevær.

    Så da lurer jeg på - har du (eller andre) noen tips for rengjøring av lyse/hvite joggesko?
    Det er jo greit å ta vare på det man har, men hvordan holder man joggeskoene best mulig?

    Noen rengjøringstips? Gode vaskemiddel som holder skoa lyse?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei der kan jeg desverre ikke hjelpe; jeg vasker nemlig aldri løpesko! Terrengskoene spyler jeg i varmt vann hvis de er gjørmete men vanlige løpesko må pent tåle å bli møkkete ;-) Jeg bruker av og til noen gamle skopar på de verste dagene for å spare nye fra å bli møkkete sånn med en gang.... men det varer jo sjeldent lenge uansett da før sko blir tilgriset...

      I dag var det perfekte løpeforhold her i byen; overskyet og 14C er helt nydelig og om det er litt yr i lufta så er det nesten bare enda bedre!

      Slett