søndag 19. august 2012

Å sånn går nu dagan....


Nytt barnehageår = nye basiller som skal bekjempes. Sånn er det bare!
 
De siste 7-8dg har jeg vært angrepet av ”noe”; også kalt ”ukarakterisert virus av noe slag” eller UVANS for enkelhet skyld ;-) (dette er selvsagt ingen medisinsk term men en silja-term).

Jeg merka det vel i slutten av forrige uke; pusten var tung og pulsen høyere enn vanlig. Jeg starta uka med tre hviledager og løp første økt på onsdag. Jeg kjente på pusten at ”noe” var i gjære i luftveiene og pusten satte en fin stopper for farten under SRM. Etter å ha løpt en anstendig første km så innså jeg at jeg var sjanseløs. Likevel kom jeg inn 6sek bak årets PB så jeg skal vel sånn sett bare holde kjeft.... selv om det føltes som jeg var døden nær ;-)
Det enste som føltes lett på onsdagens løp var skoene; et par gamle Asics gel nosa.
Siste ukas forsøk på trening
Mandag: hvile/små-syk
Tirsdag: hvile/små-syk
Onsdag: 5,6km løping til jobb på morgenen og Sognsvann rundt medsols på kvelden (tot. 8km)
Torsdag: hvile/syk
Fredag: 10km rolig
Lørdag: 5km løping som var total fiasko!
Søndag: hvile/syk

Og i går var jeg bare uggen, svimmel og kvalm hele dagen.... jeg ante at et nytt UVANS hadde inntatt kroppen og denne gangen altså omgangsyke-varianten av UVANS.
Det blir ikke feil om jeg sier at jeg føler meg ganske tilnærmet sånn som dette....
I dag skulle jeg løpe Bærums Verk løpet men etter det fatale forsøket på en løpetur i går (hvor jeg var nummen i hele kroppen og kvalmen tøt ut øra) så måtte jeg bare innse at konkurranse i dag bare var for TULL å regne! Jeg hadde rett og slett bare ikke overlevd!

Tim overtok derfor startnummeret mitt og jeg utnevnte meg selv til kondismedarbeider og plasserte meg bak kamera. Lillegutt ville løpe barneløpet så selv om han ikke var i form han heller så er vilje og lyst svært sterke drivkrefter altså; også for de små. Han orka så vidt å loffe gjennom distansen, fikk medalje av Skofterud, og så var det slutt på kreftene som han sa. Og vi rakk akkurat å parkere utenfor huset hjemme da han kasta opp..... stakkar liten!!
Moro med medaljer og stor stas når de deles ut av gulljenter ;-)
Så, å starte et nytt barnehageår ute omgangsyke er vel like (u)sannsynlig som å vinne i lotto!!

HER kan du se mer fra Bærums Verk løpet.
Og jeg sier bare: god ny treningsuke og over og ut fra sjuklingene! :-)

15 kommentarer:

  1. Uff da, dette hørtes veldig kjent ut. Jeg pleier å trøste meg med at stor og små blir mer immune etterhvert. Go bedring til dere begge:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg opplever nå at jeg kan slippe unna oppkast men at jeg blir kvalm, svimmel og uggen de gangene det går omgangsyke.... så en viss forbedring er det jo selv om jeg tydeligvis ikke er 100% immun blitt ;-)

      Slett
  2. Snakk om innsatsvilje! God bedring til begge to.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk; ja som regel er det ikke viljen det står på.... det er vel evnen til prestasjon det skorter på hehe

      Slett
  3. Jeg kan trøste deg med at selv med UVANS hadde du ei travlere treningsuke enn friske meg.
    - og hvis du fremdeles ikke føler deg bedre, består den videre trøsten i at - når de begynner på skolen, da slipper du all den basilledritten.
    (merkelig nok)

    God Bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og la oss håpe det blir mindre UVANS etterhvert ;-)

      Slett
  4. Uff og uff :) God bedring begge to!

    SvarSlett
  5. Håper det er greit at jeg adopterer UVANS. Likte den! Det hender vi har det her i huset også gitt. Selv med tre barn, er jeg ikke immun mot omganssyke. Jeg spyr ikke, men er klein på alle andre tenkelige måter. Ingen hyggelig start på høsten uansett. God bedring til begge to!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lån i vei ;-) Ja, da er det altså samme som med meg: jeg er klein på alle andre tenkelige måter men kaster ikke opp lenger.... ja ja, det er ikke mye å gjøre med!!

      Slett
  6. Tøff liten gutt! Å klare å løpe et løp med omgangsyke, det er bare smårolinger som klarer

    SvarSlett
  7. God bedring til deg også! Det kan være tøft å starte på et nytt barnehage/skoleår!

    SvarSlett
  8. uffda..Det er bare å ta det med ro til kroppen er på plass igjen:) Masse god bedring Silja:)

    SvarSlett
  9. For meg er det: Ny sesong --> nye unger på svømmekurs --> nye UVANS som invaderer kroppen! Har gått fra omgangsyke til halsvondt på under en uke nå, merkelige greier!
    Stor stas å få medalje fra Skofterud da, da er det vel verdt det, selv med omgangsyke;)
    God bedring til dere begge to!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da fikk du det altså i motsatt rekkefølge av hva jeg fikk; problemer med luftveiene&sår hals ble erstattet med omgangsyka ;-) Og jeg er meget forundret over at lillegutt faktisk orka å være med.... han var tydelig preget av at noe var på gang i kroppen men likevel klagde han svært lite. Nå får vi håpe det verste er over ;-)

      Slett
  10. Huff da, det er noe herk(haha...)å være syk. Og det er vel bare så typisk at det er noe som kommer hver gang noen begynner på et nytt sted; bhg, skole, jobb, eller bare ett nytt miljø generellt. Synd vi ikke kan "barriere" oss mot slike ting, men sånn er det bare...
    Håper du snart er i tipp topp form igjen! :)

    SvarSlett