lørdag 7. juli 2012

Insomnia ;-)

Da var treningscampen over for denne gang så her kommer en kort liten oppsummering av trimmings siste tiden ;-)

Først må jeg bare "skryte" litt (selv om min kjære allerede har skrytt av meg på bloggen sin for en uke siden). 1. Juli skrev jeg nemlig historie: jeg løp min første 20K treningstur! Hurra! Om det blir flere slike langturer vet jeg ikke; det får tiden vise, men at det gikk lett som en plett, ja det kan jeg skryte å si at det gjorde!
Løp rolig de første 5km og holdt jevn fart de neste 15km; godt fornøyd ;-)

Det hele starta med at Einar C. skrev at jeg skulle få et gullbrød i posten den dagen jeg løp 20K og etter den kommentaren så bestemte jeg meg for at jeg skulle løpe 20K.... en dag!! Jeg vet jo at jeg kan og at jeg klarer, det er ikke der skoen trykker..... jeg har bare ikke villet det nok tidligere ;-) Og her må jeg bare legge til at inspirasjonen og det siste lille sparket bak til "å bare gjøre det" fikk jeg da jeg leste Tone sin opplevelse av halvmaraton i nordmarka; så takk Tone for inspirasjon!! ;-)
Og Einar holder sitt ord!!
Denne uka har det mest blitt kose-trening:
Tirsdag: 4km oppvarming, tøying & 30min styrke/stabilitetstrening i slynge. 24,5km sykkel (1t) i motvind og på lånt MTB.
Onsdag: en kort fjellspurt (25min) etterfulgt av 4km joggings og 10min stabilitetsøvelser.
Fredag:12,8km løpings + 1t fjelltur
Lørdag: fjelltur
Søndag: 13km progressiv løpeøkt 
Tim og Silja <3
Familien har merket en løype i fjellet som vi kaller trimrunden. På tirsdag måtte jeg selvsagt se hvor fort jeg kunne tilbakelegge denne runden. Bratt opptur og dermed perfekt oppladning til Trollveggen Tri ;-)
Varden og obligatorisk stoppested for å skrive i boka.
Utsikt fra det høyeste punktet i trimløypa.
Fra dagens fjelltur; Høyvika
Og når man befinner seg i landet hvor lyset aldri slukker så har treninga foregått tidvis ganske sent på kvelden..... men neste uke; da er det atter striskjorte og havrelefse som gjelder ;-)

14 kommentarer:

  1. Det ser kjempeherlig ut å være der dere er på ferie! :) Avslappende for kropp og sjel ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp det er som balsam for sjela ;-)

      Slett
  2. Gratulerer med 20k!

    Flott natur der oppe. Hils Tim.

    SvarSlett
    Svar
    1. Grattis med vel gjennomført 2 mil på trening. Hurra:-) Flotte bilder, og et spark i baken til meg som er asftaltløper de luxe...

      Slett
    2. hehe, vi har alle våre preferanser og jeg digger jo å løpe i naturen selv om det går raskere på asfalt... handler mye om å skåne de skjøre bena mine ;-)

      Slett
    3. Frode, stikkord: whalehalf!!! Da får du sett naturen mens du løper ;-)

      Slett
  3. Synes også det er kjempefint i naturen, men godt åha selskap ( som jeg erfarte painfult sist fredag) gratulerer med 20k

    SvarSlett
  4. Det ser ut som det er bedre vær enn her i Oslo iallfall.

    Den siste uka og frem til idag har jeg slitt litt med formen, og jeg lurer på om det kan ha noe med dette:

    - Været. I Oslo er det veldig klamt og mye fuktighet i lufta (andre som opplever det tyngre å løpe når lufta er som nå?)
    - Søvn. Lengre tid med dårlig vær gjør meg mer trøtt. Dermed føles kroppen tyngre.
    - Jobb. Jeg har jobbet mer enn vanlig de siste ukene. Dette tar nok energi.

    Men det jeg er mest interessert i å finne ut av, er om været - den klamme lufta - påvirker løpsprestasjoene?
    Andre som opplever det tyngre å løpe under slike værforhold?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mange som påvirkes av været, varmen, trykket osv. Ikke uvanlig! Det er heller ikke uvanlig at man føler seg tung og daff i perioder. Fra mitt ståsted er det veldig logisk at det går litt opp og ned, men jeg ser at mange undrer seg over slikt. Som om de nærmest forventer at kroppen er en maskin som skal gå som en klokke hele tiden... sånn er det ikke ;-)

      Slett
    2. Det har du rett i Silja!
      Det er bare så godt å prestere bra og så forventer man å forbedre seg hele tiden.
      Men jeg må erkjenne at kroppen kommer i "dvale" av og til.
      Da er det nesten bedre å ta det litt mer med ro, eller finne på noe annet morsomt.
      Plutselig er formen tilbake igjen :)

      Slett
  5. SØ vakkert... Både naturen og 20KM turen !! :-) Hmm, ikkje alle som he slik utsikt på sin "trimtur"... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. nei utsikten kan man ikke klage på!!

      Slett
  6. 20 km, det er liksom en milepæl det. Stor klapp på skulderen (og velfortjenet gullbrød, en av fordele/ ulempene med langturer i begynnelsen er jo den uhorvelige sulten som kommer i etterkant).
    Så vakker natur, det gjør jo sitt å få variasjon fra Oslogryta!

    SvarSlett
    Svar
    1. Merket ikke noe til ekstra sult; det kan jo være fordi 20Km ikke er langt nok for ekstrem-sult, hva vet vel jeg! Dessuten er jeg alltid sulte jeg ;-) Etter at jeg begynte å trene lengre enn 30min i stekk tre ganger pr uke så har denne gnagende sultfølelsen alltid vært der og ført til et mye høyere energiinntak samt +2/3kg ;-)

      Slett