torsdag 12. juli 2012

Hovedøya Rundt -fryktløst eller hasardiøst??

I dag tok Adelheid og jeg en dobbel: vi trente først 45min Bosu Core og løp deretter Hovedøya Rundt (3,2km terrengløp).

Link til øykarusellen her.

Opptakten
Jeg har hatt en periode med mengdetrening nå og har vært litt sliten de siste dagene. Kroppen har føltes rimelig mør og hver morgen våkner jeg med følelsen av at noen har gitt meg saftig juling i løpet av natta. Derfor har jeg hatt en ganske rolig treningsuke denne uka. Og jeg var ikke veldig overbevist om at 3,2km terrengløp ville bli noen suksess i dag. Jeg var rett og slett redd det kunne ende med en fryktelig vond opplevelse!
Fra innspurten på Hovedøya Rundt i 2011 (FOTO: Lasse W. kondis.no)
Det sosiale i sentrum
Adelheid og jeg var enig om at det mest var for det sosiale i dag, men jeg måtte også gi det et forsøk og virkelig prøve å løpe fort! Det var mange kjente med ut på øya og skravla gikk non-stop. Jeg synes litt synd på mine omgivelser for de gangene når jeg virkelig har munn-diaré så virker det ikke som det finnes noen av-knapp..... så sorry folkens: ikke meningen å skrevle hull i hodet på dere; det er jo bare så hyggelig å skravle med dere!!!! ;-)
Løpet
Løypa var meget godt merka (terningkast 6!) men tidvis vått og glatt. Og jeg var slettes ikke alene om å ha valgt feil sko i dag. Noen glipptak ble det derfor men i år løp jeg i alle fall ikke feil! Jeg liker å løpe på sti så denne løypa passer perfekt for meg. I dag skulle jeg starte pent men jeg var skeptisk da jeg fra start lå i rygg på Marianne..... ehhhhh?? "Ingen grunn til panikk Silja, hun stikker nok snart" tenkte jeg. Men jeg befant meg stadig i ryggen hennes og ble mer og mer bekymret for at jeg løp for fort og at jeg kom til å gå på en ordentlig karamell!

Full av ærefrykt løp jeg bak henne men på et tidspunkt nærmest brøyta jeg meg forbi (jeg sa unskyld altså!). Jeg konkluderte med at Marianne helt sikkert kom til å dundre forbi meg kort tid etter, med mindre hun bare tok det rolig i dag da, det kunne jo tenkes.

Så var det dags for utforbakke og jeg bare måtte dundre forbi herr team-Npro: "FORSIKTIG" roper han der jeg dundrer i vei nedover, og jeg smiler: veloppdragen og omtenksom herremann med ordentlige løpemanerer; det liker vi!!!

Vått + steinete + glatt + gjørmete + utfor = Silja er fryktløs! Ikke rart at herremannen ropte ;-)

Gjennom skogen hang han på som en klegg og takket pent etter målgang for henget; som jeg sa: veloppdragen ;-) På siste gruspartiet var jeg litt feig, jeg holdt ikke trøkket ordentlig oppe. Herremannen informerte om at det var 400m igjen og sneik seg forbi i siste bakken. Vel oppe på toppen av kneika satte jeg inn spurten og dundre inn som kvinne nummer tre (tror jeg!) på tiden 16:50min (og garantert milevis bak vinner!). En grei forbedring fra i fjor hvor jeg løp på 17:38min.

Nei folkens: øykarusell er TOPPERS og anebefales på det sterkeste ;-) Derfor håper jeg at vi ses til flere øy-dueller!!

14 kommentarer:

  1. Wow, du var kjapp i den sleipe løypa! Imponert! Veeeldig hyggelig å skravle litt med deg - og takk for strikken, du stakk jo avgårde før jeg fikk somlet meg til å levere den tilbake ;)

    Kjempehyggelig løp, og det var koselig med reker etterpå også :) Sees vel neste torsdag?

    SvarSlett
    Svar
    1. Strikken kan du få; den var forøvrig ny og lusfri, hehe, så du skal ikke være redd for å bruke den ;-) Jeg liker dette løpet veldig godt og håper å få med meg flere øyløp! Jeg må jo nesten bli med på minst ett løp til så jeg sørger for å lytte litt også, ikke bare skravle ;-)

      Slett
    2. Takk! :)
      -Lykke til på det galematias-triatlonet forresten, glemte jeg også å si :)

      Slett
  2. hehe-takk-jeg prøver å fortrenge det nå her jeg sitter ;-)

    SvarSlett
  3. Gratulerer med knall løp, nok en gang. Fantastisk stas disse øyløpene. Får ikke sove nå, gleder meg til neste uke ((:

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk det samme ;-) Jeg sleit litt med å sovne i går jeg og... mye adrenalin etter sånne korte kveldsløp i godt selskap!

      Slett
  4. Så bra Silja! Fortsatt slår rekorder?! Du er rå

    SvarSlett
  5. Nå er du vel glad at du kom deg av gårde, du som hadde tenkt å backe ut og greier... Dette var jo et kjempeløp. :)
    Tror du har fått full uttelling av Camp Andøya jeg. Må trene hardt og lenge dersom jeg skal greie å komme opp i ryggen på deg igjen, gitt.

    Lykke til i helga. Igjen, det lønner seg ikke å backe ut. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg digger denne løypa, den er dritkul :-) At bena skulle bære meg i går var jeg ikke overbevist om så for at det "ikke skulle bli bomtur" var det litt viktig at jeg viste at i alle fall du ble med; så jeg fikk noe sosialt ut av ture om ikke annet! Nå ble det jo mer enn bare det sosiale, det ble jo en knallbra økt også!! Silja

      Slett
  6. Gratulerer med rekorden! Kjempebra :)
    Må si det virker ganske moro å være med på sånne "karuseller". Både konkurranser, men også felles "treninger". Synd de fleste er på østlandet(virker det ihvertfall som).
    Her jeg bor, på Jæren, er det ikke så stor "løpe-aktivitet", sånn felles iallfall, så jeg løper stort sett alene. Men unntakk av noen få konkurranser da ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Slike karuseller er veldig bra, helt klart! Mye fordi det er sosialt ;-)

      Slett
  7. Gratulerer med pers! Ikke lett å løpe på våte stier! Trynte en gang skikkelig på fløyen, og med blødende og skittent ansikt måtte jeg gå hele eien ned fra fjellet, inn til sentrum og jobben til mamma for å få litt trøst (og plaster)...
    Nå er kompresjonstights innkjøpt forresten, gleder meg til å fly avgårde i superfart;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er krevende med stiløping og man må påregne litt knall og fall... håper du blir fornøyd med tightsen!!

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett