søndag 3. juni 2012

Det Norske Fjellmaraton


I dag løp jeg 10km terrengløp på Beitostølen i forbindelse med Det Norske Fjellmaraton

Første halvdel av løypa var ny av året og det gledet mitt hjerte å høre fra flere hardbarka karer at årets trasé opplevdes som hard og at de hadde brukt 5-6min lengre tid i år enn i den gamle løypa. Jeg brukte nemlig også det! Og jeg syntes også at løypa var knallhard.

Det gikk oppover i dag og det var ikke denne kroppen helt begeistret for ;-)

Og selv om jeg slettes ikke hadde dagen så hadde jeg likevel lagt press på meg selv i forkant..... jeg skulle nemlig inn blant de seks beste i klassen min, for jeg skulle ha premie! Hallo liksom; på en dårlig dag, med forkjølelse i kroppen, seriøst, hvor smart og ikke minst hvor sannsynlig var det liksom??? Likevel, det var dette som var fokus. 

Så med klokka i lomma og ingen ide om hvordan jeg lå an i forhold til målet mitt så la jeg i vei og løp som best jeg kunne.
To kondis-gærninger; Frode (som løp maraton) og meg etter målgang.

Mellom kilometer 4 og 5 gikk det litt nedover og her fløt jeg og tok igjen en pulje som lå foran meg. Og her fikk jeg bare bekreftet det jeg hadde kjent fra start: jeg hadde ikke noe å gi i dag. Jeg hadde ikke noe ekstra å gir og jeg klarte ikke å presse kroppen. Selv om hodet ville så ville slettes ikke kroppen og jeg fikk bare ikke satt fart i bena tiltross for at dette partiet mellom 4 og 5km var enkelt.

Merkelig nok dro jeg fra ganske mange herfra og inn og dette tiltross for at jeg ikke evnet å få fart i bena..... men, jeg løp ikke fra så mange damer og det ”bekymret” meg litt, for hvordan lå jeg egentlig an i forhold til målet mitt??
Det gikk så fort i innspurten at kondisfotogrfen kun rakk å ta bilde av min bedre bakdel ;-)

Jeg ble nummer seks i min klasse og klarte dermed målet om pallplass og premie i dag. Hurra! Så selv om det var tungt og det aldri løsna i dag, så er jeg fornøyd for jeg klarte jo målsetningen om pall og premie!
Jeg ser jo ut som en stolt skolejente men det får så være; får ikke premie hver dag heller da ;-)

Jeg jobbet selvsagt for kondis i dag og tok en del bilder fra maraton på morgenkvisten. Og tro det eller ei men fra kl.16 har Tim og jeg sittet pal og jobba med x-antall tusen bilder og nå kan du lese ALT om Det Norske Fjelleventyret på kondis.no; anbefales!!! Klikk HER så er du der ;-)

Så da er det kanskje på tide å køye litt og pleie forkjølelsen; over og ut ;-)



22 kommentarer:

  1. Hva kan jeg si..jeg løp 10 km på mølle i går..sleit meg igjennom..i sympati me de som løp Stockholm Marathon i regn og vind.

    Du løper Fjellmaraton, men jeg sliter med å gjøre det samme på en flat mølle jeg kan styre selv!?

    NÅ er jeg lei av å være dårligst støtt, NÅ skal det jobbes!

    SvarSlett
    Svar
    1. Terreng er noe helt annet enn å løpe på mølle eller asfalt! Det kan ikke sammenlignes. Det blir nesten som å sammenligne baneløp med o-løp; det er eple vs pære! Og noen liker terreng mens andre foretrekker asfalt, noen foretrekker 10km, andre foretrekker maraton.... vi er ulike!

      Jeg foretrekker 5 og 10km og er fornøyd med det, og jeg sammenligner meg ikke med de som løper maraton, det ville blitt helt feil!! Jeg synes derfor du skal være fornøyd med det du gjør uansett og ikke sammenlig deg selv for mye med andre. Finn gjerne motivasjon i det andre gjør men ikke dra deg selv ned fordi du ikke gjør like mye, orker like mye osv osv. Husk også at vi har alle startet et sted og at de færreste av oss er født med løpstalent. Vi må øve, øve, øve og sakte men sikkert så kommer kondisjonen, din også, og vi orker mer!! Gleder meg fortsatt til vi skal løpe 10km samme jeg ;-)

      Slett
  2. Dette Fjellmaratonet (halv) stod på planen da jeg i vinter planla årets løp - men så var jeg treg med å melde oss på - også ble jeg syk, og siden jeg ikke aner hvordan man trener seg opp igjen annet enn å starte fra BEGYNNELSEN (dobbelsukk), utgikk det i lag med alle andre løp jeg ville løpe i vår/sommer.

    MEN - Jeg har hørt at det er lett, ivhertfall var det det opphavet sa da han lokket med deltakelse og tur - at halvmaratonen var nedover hele veien. Stemmer dette da? Synes 10km hørte mistenkelig tung ut til at hm skulle være så lett? Er jeg blitt lurt igjen?

    God innsats forresten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei.... du er forsåvidt ikke blitt lurt!

      10km terrengløpet har ikke noe med hel og halvmaraton å gjøre; 10km terrengløpet går i egen løypetrasé mens hel og halv-maratonløypa går på asfalt over fjellet. Terrengløpet var, som du ser av polar-bildet over, mest oppbakke med untak av en slak nedoverbakke mellom 4-5km og en bratt bakke ned til mål.

      21km starter på valdresfløya og det er nedover med unntak av en bakke på et par km. Så man kan sikkert løpe mye tilnærmet kostnadsfritt kondisjonsmessig, hvis man vil, men muskulært er det selvsagt ikke en lek.... det sliter på muskulaturen å løpe nedover.

      Neste år!! Neste år skal vi ta fløya ned du og jeg ;-)

      Slett
  3. Gratulerer, Silja! Bra jobba! :)

    SvarSlett
  4. Svar
    1. Takk; store barn, små gleder ;-)

      Slett
  5. Gratulerer med både innsats og premie :)

    SvarSlett
  6. Pallplassering skal en ikke kimse av! Bra jobba.

    SvarSlett
  7. Takk, snille..

    Jeg sammenligner meg ikke, på en måte, men jo, på en annen måte. Jeg ser opp til alle som kan prestere bedre enn meg med beundring, ikke med misunnelse. Når en selv vet hvor hardt det er, ja da beundrer jeg alle som kan gjøre noe enda hardere, hvis du skjønner..

    ..og nei, vi skal aaldri løpe sammen, ikke en kilometer engang, DA ville jeg mistet motet :))

    SvarSlett
  8. Gratulerer Silja ! Og premien?! Helt fantastisk. Jeg må satse på utrekkspremier eller bli fornøydt med det alle får uansett!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ania, eg trur og du og eg skal ein gong finne oss eit bra løp saman der dei er flinke med premiar (slik som det skal vera).

      Det er moro med premiar. Og du er jo ein så god løpar at du fortener meir enn utrekkspremiar, synst eg :)

      Slett
  9. Gratulerer! Og på Beito er det så flotte premier som det er moro å få!

    SvarSlett
  10. Åååå du har vore på Beitostølen..... *stort sukk av lengsel og gode minner*
    Gratulerar med god plassering og premie!

    Er ikkje fjellmaraton eit heilt fantastisk arrangement?
    Eg løp min første (og andre) maraton der i 2007 og 2008, og eg får jo nesten frysningar av tanken på dette.
    Og dei er flinke til å gje premiar, synst eg, og då er det ekstra moro å vera med, også om ikkje kroppen har heilt dagen.

    Ja det hadde eg likt også, både delta i eit løp og så ta bilder, prate med folk, og lage reportasje.

    Høyrest ut som det var ein kjempedag.

    SvarSlett
  11. Hehe. Premie er best. Gratulerer! Jeg visste ikke at det var flere distanser under Fjellmaraton, jeg. Min kjære vurderer neste år, og da kan jo jeg være med også....

    SvarSlett
    Svar
    1. Grattis med vel gjennomført og premie:-) Høres ut som ei tøff og krevende løype..

      Slett
  12. Gratulerer! Veldig kult og veldig fortjent!

    SvarSlett
  13. Så kult, Silja! Jeg hadde også planlagt å delta på fjellmaraton (ikke helmaraton selvsagt), men siden hofta ikke liker løping lenger, måtte jeg droppe det. Vi får se neste år. Tror din distanse er aktuell da.

    SvarSlett
  14. Gratulerer! Herlig med terrengløping til god avveksling fra slitne asfaltbein:)

    SvarSlett
  15. Sjiit du er sprek. Meget motiverende :D Gratulerer så masse!

    SvarSlett