torsdag 17. mai 2012

Langturproblematikken!

Ett av mine mål for i år var å integrere langturer på ukeplanen.


Langturstatus: mine langturer er fortsatt ikke lengre enn 13-15km. Jeg var realistisk og satte meg et mål om en langtur hver tiende dag. Det har jeg ikke klart; det har gått 14 dager mellom hver langtur. 

Etter fire langturer kom tørken, og nå har jeg hatt 6,5 ukes langturtørke....så i dag måtte jeg feire 17. Mai med en rolig langtur ;-)
Hipp, hipp, hurra; en smule svett men fornøyd ;-)


Langturer i 2012
Uke 7: 13,8km (1t25min; 6:11min/km)
Uke 9: 13,9km (1t22min; 5:52min/km)
Uke 11: 13,1km (1t16min; 5:49min/km) progressiv
Uke 13: 14,44km (1t26min; 6:00min/km)
[Uke 16: forsøk på langtur; 11km (1t11min)]
Uke 20: 15,21km (1t30min; 5:55min/km)

Jeg får bare fortsette å jobbe med disse langturene mine..... det er jo ingen tvil om at jeg trenger disse turene; flaskehalsen er bare tid og overskudd til å gjennomføre dem!!

Håper du har hatt en knallbra dag og at du også har fått trent litt!!??? :-)

7 kommentarer:

  1. Kjenner igjen problematikken! Kan godt trene 45min*2 på en helg, men å være vekke fra pensum i 1,5 timer en søndag blir liksom alt for lenge. Dessuten blir det jo alltid litt surr med påkledning og dusj og plutselig gikk det 3 timer til trening. Overskuddet er og en faktor. Jeg kan legge ut om hvor mye energi trening gir, men etter 8 timers pensumlesing sitter jeg død i sofaen med tunge bein og tungt hode og føler at jeg allerede har løpt 4 mil og vel så det, den dagen.
    Prøver å unnskylde meg litt med at når totalbelastningen fra skole og jobb øker, kan man roe litt ned treningen for en periode... Og tviholder meg til den i to uker til!
    Har ikke trent i dag nei.. Tenkte på det, men ble rolig gåtur isteden:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Trening skal være gøy og gi overskudd og jeg er helt enig med deg i dette med totalbelastning; når totalen blir (for) stor må jeg roe ned på treninga; ellers går det bare ikke!

      I perioder hvor det skjer mye og det kreves mye av meg må jeg rett og slett bare sette enkelte ting vekk og fokusere på det som er viktigst; søvn, hvile og mat! Og så kommer treninga i siste rekke. Så kan man motsi meg med at det er i disse periodene man trenger disse friminuttene som trening gir aller mest. Og det kan være riktig det, men da må jeg i såfall velge aktiviteter som ikke krever mye tid og som slettes ikke krever krefter; feks en 30min løpetur i nabolaget som ikke koster meg noe.

      Slett
  2. Jeg har trent i dag - på selveste 17. mai - føler nesten at jeg gjør noe galt når jeg trener på nasjonaldagen.
    Men det ble en fin kveldstur i sol og god temperatur.
    Møtte ikke mange, men noen var det.

    SvarSlett
  3. Knallbra å løpe på 17 mai og langtur i tillegg!!! Imponert. Jeg er " programslave" er skikkelig flink til å følge et program og hvis det står tur på 30 km så gjør jeg det, men jeg må inrømme at jeg er glad at jeg er i nedtrappingsperiode og skal bare 27 km i morgen ellers enda kortere turer. Jeg føler det programmet så slavisk fordi jeg vet hvordan murvegg på en maraton føles og jeg vil ikke oppleve den så tidlig igjen. Det er en god motivasjon. I dag fikk jeg bare lov til en liten tredemølleøkt. For mange folk ute og sykkelritt rundt min byløypa

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for de som skal løpe maraton er det motivasjon nok i seg selv for da MÅ man løpe langturer. Jeg MÅ ikke og det er klart at det gjør det ikke lettere for meg ;-)

      Slett
  4. I går ofret jeg trening fremfor feiring. Må innrømme at jeg angret litt da opp til flere joggere passerte oss på vei til frokost. Slår til i dag med styrke + spinning, så bør klare meg!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Gratulerer med vel overstått! Min langtur i dag var i form av gåing, ikke løping..men det teller da litt..? Fortsatt god helg!

    SvarSlett