fredag 11. mai 2012

Jeg er klar for å BLØ!


Jeg er klar for å blø for OSI under Holmenkollstafetten i morgen! Er du klar for å blø for ditt lag???
Jeg har gjort unna de mentale og fysiske forberedelsene og jeg kan konstatere følgende: jeg er superklar og gleder meg masse til 390m med deilig smerte!!!

Gode forberedelser
Siste økta er unnagjort.
OSI bunaden er strøket og klar.
”Manualen” fra trener Henrik om plassering i feltet og terskel-oppvarming er nøye lest og memorert (selv om jeg kan det meste utenat fra tidligere år).
Vekslingsprosedyren er lest nøye selv om jeg kan den utenat både for og baklengs; det gjelder bare å ikke miste pinnen.....
Det teoretiske etappetid-estimatet har jeg for lenge siden beregnet både vha. enkle samt "avanserte" matematiske formler.
Håret er klippet og øyebryna sirlig voksa, nappa og dandert.
Skovalget er tatt.
Det blir Asics nosa fordi de er de letteste skoene jeg har. Idiotsikker knyting til høyre (dobbel knute og endene tres under snorene på skoen) og oppskriften på generaltabbe ser du til venstre (en enkel knute).

Da gjenstår bare følgende:
Oppmøte i god tid før estimert veksling.
Løpe gjennom etappen x-antall ganger i morgen på oppvarminga.
Knyte skoene etter alle kunstens regler (idiotisikring; ingen løse lisser underveis!).
Holde pinnen med et fast og bestemt grep.
Åpne i 390m fart og ikke i hundremeterfart.

Jeg fikk tildelt 12. Etappe (390m) for OSI (kvinner elite)
Dette er en kort etappe hvor det ikke er tid til å tenke og vurdere underveis, og det er slettes ikke tid til å spare på kreftene! Det nytter derfor ikke ”å åpne forsiktig for å ha krefter igjen til å plukke sekunder på slutten”. De kreftene du tror du sparer ved en rolig start får du garantert aldri brukt på slutten, så de sekundene du taper på en rolig start er tapt for alltid! Så glem den tanken! For på 390m har du knapt rukket å starte før du er i mål, så her må det mobiliseres fra første steg. Eneste fallgruven er at man starter ut i hundremeter tempo....
OSI bunaden.

Hvor fort løper man 390m??

Jeg har aldri løpt 390m etappen så jeg aner ikke hva jeg kan forvente men, drømmen er å gjennomføre etappen like fort som min kjære.... ikke helt realistisk pr i dag, men kanskje realistisk når han er 80 og jeg 70år? :-)

Det realistiske målet er derfor å ikke bli slått av Tim med mer enn 6sek. Klarer jeg det så har jeg truffet veldig bra med matteformlene, utgangsfarten, vekslinga, gjennomføringa, skovalget, værmeldinga og alle de andre mer eller mindre viktige faktorene i forberedelsene (som feks øyebryna og håret).

Den interne "konkurransen” i heimen mellom meg og Tim er kun for gøy og kun fordi det gir meg et ekstra dytt i rett retning; i retning av å gi jernet maksimalt for OSI i morgen!! 

Og hvilepulsen er i skrivende stund: 45! Det lover bra; jeg gleder meg nemlig veldig masse :-D

LYKKE TIL OG GOD STAFETT TIL ALLE DERE SOM SKAL LØPE!

21 kommentarer:

  1. Lykke til i morgen! 390 meter er en sinnsyk etappe. Måtte du løpe fortere enn din kjære..... Det høres ut som om du har tenkt på alt. Hårklipp og nyfiksede øyebryn er et must for å prestere maks. Jeg skal ikke løpe selv i morgen. Jeg skal til frisøren for å ordne maratonfrisyren og bryna. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det er vikig å se best mulig ut; spesielt de gangene man ikke har de aller beste forutsetningene for å prestere best, jeg mener: når ble jeg 400m løper liksom?? ;-) God tur til frisør og nyt den nye maratonfrisyren ;-)

      Slett
  2. Jeg skal ikke løpe stafett, men jeg har løpt akkurat denne etappen før, dvs 390 m.
    Var ikke like forberedt som du legger opp til, men jeg "gikk opp" løypa 1 gang.
    Tiden ble 1:03

    Jeg pangåpnet og forsøkte å holde tempoet oppe.
    Løypa føltes kanskje noe lenger på slutten. Merket det i låra siden beina sprang som trommestikker.
    Men ettappen er raskt over. Heldigvis så jeg den jeg skulle veksle med på god avstand.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, noen har bare mer talent for løping enn andre og du er tydligvis en av dem; og jeg er det definitivt ikke, jeg bare liker å løpe! ;-)

      Slett
    2. Talent?? Hva mener du. Det er du som har talent.
      Jeg elsker å løpe, men jeg skulle ønske jeg var raskere.

      Slett
    3. Alle løpere skulle ønske de var raskere; sånn er det bare!

      Men å stille opp uforberedt som du sier, og gå gjennom etappen, og deretter løpe på 1:03min.... det er pent gjort!! Langt fra alle kan gjøre det, og jeg tviler sterkt på at jeg kunne klart det altså!

      Det blir veldig spennende å se hva jeg klarer i morgen og om hvordan mine teoretiske tidsestimater svarer med virkeligheten ;-) 390m er kort og således ikke en distanse jeg har forutsetninger for å beherske.... null erfaring!

      Slett
    4. Med dine forberedelser har du iallfall gjort alt og mere til!
      Er imponert over din grundighet og analytiske evner.
      Jeg hopper bare i det - eller løper bare.

      Stafett er gøy! Jeg har alltid elsket staffet og minnes godt dengang på barneskolen jeg hadde sisteetappen og halte inn seieren, hvorpå jeg i mål ble løftet opp av klassen og kastet i været til heiarop :)
      Har ikke opplevd dette senere :) ... men det er et lite minne som ofte motiverer i ulike løp.

      Slett
    5. Det er jo dette jeg liker med løping; at jeg kan lære masse om løping og om meg selv! jeg er ikke en eliteløper, jeg er ikke et talent, jeg bare liker å løpe og jeg liker å lære om det jeg driver med; nemlig løping og trening.

      Selv om jeg kan en del om trening, selv om jeg liker å lære om trening, analysere osv og selv om jeg har mye erfaring så er ikke det ensbetydende med at jeg er en god utøver..... jeg opplever ofte at mange ikke helt klarer å se disse to sidene; og jeg sier ikke at jeg opplever deg som en som ikke ser denne tosidigheten altså. Jeg sier bare at mange ikke helt klarer å se at noen som ikke er opptatt av tid og prestasjoner og som ikke er mer enn en middels god mosjonist(=meg) samtidig kan ha en genuin interesse for kunnskap rundt trening.... om du skjønner hva jeg mener ;-)

      Slett
  3. Bra, Silja! Herlig å se at du er gira og klar :-)
    Nok en gang LYKKE TIL!!! Heia deg og heia OSi :-)

    SvarSlett
  4. Dette skal gå som et olja lyn skjønner jeg. Fart-sveis istedet for tempo-hjelm liksom. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja tempohjelmen ble en effekt for mye å dra på i morgen så jeg valgte dermed fartsfrisyre! ;-) Og nå må du, i likhet med løpemammaen, skaffe deg maratonfrisyre ;-D

      Slett
  5. Lykke til Silja. Jeg skal løpe 650m lett nbedover bakken. Har ikke peiling hvordan man løper slik etape?! Tenker jeg gikk alt fra startet av klarer vel å holde max tempo i ca 2 min. Går det så går det går det ikke så stopper jeg ikke heller, jogger til veksling på et eller annet måte. JEg løper for sykehuset ikke noe elite så det er bare gøy, fin, sosialt tur til Oslo med god oppvartning etterpå. Tvi tvi!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du løper altså gressbanen, etappe nr.9. Da løper du kontrollert men hardt til du er ca halvveis, prøv å flyte og ikke presse og mase for mye første halvdel. Bare holde trøkket oppe og FLYT. Frem til svingen er det masse folk og du er frisk og fin, og det går lett!

      Etter svingen er du ca halvveis og det vil føles tøft bortover sletta der, men det er i dette partiet du skal jobbe! Det er dette strekket frem til det går ned til veksling at du må jobbe. Når du bikker bakketoppen er bena kanskje stive men det gjør ikke noe for her går det av seg selv, for nå ser vekslingsfeltet, du ser at helvete snart er over og bena går av seg selv fordi det går nedover.

      Dette blir knallbra Ania; du kommer til å ha det kjempemoro. Jogg gjennom etappen før start om du kan så ser du bedre hvordan du kan posjonere ut kreftene ;-) Moro!

      Slett
    2. Takk Silja. Jeg løper kl 17 og skal være i Oslo kl 14 jeg skal nok løpe etapen et par ganger. Takk for tipset! Når man ikke ha nnoen trener bare amatører som har ikke peiling da er man litt i villrede. Jeg regner med at det blir gøy

      Slett
  6. Jeg ser på Senkveld nå og må komme med et utbrudd :)

    Anne-Kat sier sin hjertens mening om drittsekken ABB og vil påføre ham stor smerte.
    Hun er lei av alt kosepratet om "rettstaten" ditt og datt og mener folk må slippe løs det de mener.
    Det er ikke bra å sitte inne med sinne - man må få ut sin mening og være ærlige.

    Heia Anne-Kat!! Befriende å høre noen som ikke er politisk korrekte for en gangs skyld.

    SvarSlett
  7. 390m er skitlangt når man løper alt man klarer. For å sitere en 400m løper jeg fikk noen tips av:

    1: Push - press deg opp i 90% fart ASAP, ingen tid å miste i starten.
    2: Pace - hold rytmen, farten og stilen, ikke bli anspent.
    3: Position - hold kroppen oppreist, ikke len deg bakover, husk høye knær. Behold din plass i feltet.
    4: Pray - be om at du kommer deg i mål. Gi alt. Angrip.

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Frode, du har helt rett: 390m er langt når man skal gi jernet i 390m (og det skal man jo!), og samtidig er 390m alt for kort til at det tillater at man gjør små "feil" underveis!

      Og den lista der var knallbra; helt riktig! Det vanskelige gjenstår dog, nemlig å gjennomføre det, men jeg skal forsøke :-D Takk!

      Slett
    2. Masse lykke til. Det er 19 år siden jeg var med i Holmenkollstafettten, da for Norges Idrettshøgskole og fikk med bronse:))) Hadde nest siste etappe da:-) Med gel Noosa suser du avgårde. Gleder meg til å høre om etappen din.

      Slett
  8. Lykke til, Silja! Dette blir megagøy. Genial skoknyting! Den skal jeg jammen meg prøve selv (skal løpe 7. etappe). :) :)

    SvarSlett
  9. Heia Silja! Tror aldri jeg har løpt en "390 meter" i hele mitt liv. Det er liksom ikke så kort at man kan løpe for livet, men ikke så langt at man har god tid å porsjonere kreftene sine.. Gleder meg til å høre hvordan det gikk!=)

    SvarSlett