mandag 28. mai 2012

I dag har jeg lekt triatlet ;-)


Årets første triathlonøkt
Tiden jeg hadde til rådighet tilsa at jeg ikke kom til å rekke full distanse i dag (1500m svømming, 40km sykling og 10km løping). Så da måtte jeg velge klokt.

Valget ble: 30min svømming, 40km sykling og løping hvis tid til overs.
Ja... litt sid i lortfallet (to nr. for stor drakt) men helt klart KLAR for å bekjempe bølgene ;-)

Løping er jo tross alt den aktiviteten vi bedriver mest så jeg så ingen grunn til å prioritere løping over de to andre aktivitetene, men, jeg var veldig innstilt på å lufte bena etter syklinga for overgangsøkter er alltid bra.
Klar for 40km sykkel.

Og fasiten ble
30min (1250m) plasking (vanntilvenning) (flaut dårlig!!)
40km sykling (1t28min) (til å være meg: godkjent!)
3,3km løping (17:35min; 5:19min/km) (helt ok)

”Man blir god på det man øver på” heter det og fritt tolket av meg så blir det ”man blir slettes ikke med et mirakel plutselig god på noe man ikke øver på!!”.

Så det er bare en karakter å gi i dag og det er karakteren: kan bli bedre!! Men det var moro :-)

17 kommentarer:

  1. Oj, jeg har lekt i Frogner parken i hele dag jeg. Hehe. Ikke noe trening her i gården. Den økta du beskriver her, har jeg lyst til å prøve meg på. Eller noe lignende. Har en liten drøm om å prøve meg på triatlon. Bare for moroskyld. Jeg sykla mye tidligere, men bruker stort sett sykkelen kun til transport nå. Med henger, ingen lange turer. Jeg svømmer ikke spesielt bra, men det er jo gøy å prøve noe nytt. Jeg pleier jo å si at alle voksne burde gjøre ting de ikke mestrer innimellom. Vi får se over helga. Prøver å ikke tenke for mye på alle treningsstuntene jeg skal unne meg framover, men jeg skal helt klart prøve svømme-sykle-løpe. Men altså: en ting om gangen og akkurat nå er det å bli frisk og løpe maraton.

    SvarSlett
    Svar
    1. En ting om gangen ja men at du skal prøve triathlon; ja det skal du!! ;-) Moro å leke litt og moro å gjøre ting man ikke behersker optimalt.... jeg kan bare ikke sykle og jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å få det til, dvs. alle sier jo at det er øvelse som gjør mester så det er vel bare å øve da ;-)

      Slett
  2. Ja fantastisk lkt. Jeg er av de som ikke kan sykle. Har svæmt i går men vet ikke hvor lang kan si tvers over Storedammen på Konnerud. Men i en annen " outfit" og jeg må si etter mange år uten ordentlig svømming ble det tungt. Definitivt ikke lurt å svømme med vondt hals men lovte passe på Kasper og vennene og som god livsredder fulgte med

    SvarSlett
  3. For en økt! Dypt imponert:)Må snart skaffe til veie en våtdrakt så jeg får prøvd meg i noe annet enn basseng...noen anbefalinger ang drakt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er nok ikke den rette til å spørre om våtdrakt; jeg svømmer med en av Tim sine gamle.... og han er jo en dråpe større enn meg ;-) Har prøvd en drakt i min størrelse som jeg ikke likte; sailfish. Orca og Aquaman er bra så jeg ville nok foreslått at du prøver en av dem.

      Slett
    2. Må berre skyte inn ein liten kommentar her:
      Silja, viss du kjem over ein brukt Sailfishvåtdrakt i størrelse smallmedium eller medium så gje meg beskjed!
      Eg har ei bra Orcadrakt som var dyr men plagar meg i nakken - så prøva eg Sailfish'en til Marie, og det sat superbra!
      Eg har også ein gamal O'Neill, og den var rimeleg og funkar faktisk bra.

      Det er om du seier, Silja: Det er berre å prøve. Aquaman veit eg at nokon likar kjempegodt.

      Tone, eg kjøpte meg faktisk, før eg begynte med triatlon, ein rimeleg våtdrakt frå Europris, berre for å kunne svømme+dykke litt også når vanntemperaturen er låg.
      Men til lange distansar med krålsvømming er den ikkje elastisk nok over skuldrene.

      Lykke til med prøving av våtdrakt!

      Slett
    3. Takk for flott innspill Imke!! Jeg tror problemet mitt er at jeg er lang i overkroppen og at saifish'n ble for knapp i overkroppen (tiltross for at den vistnok skulle være rett størrelse til meg....). Den var rett og slett ikke lang nok i overkroppen og ble dermed dratt ned og strammet i halsen og lite elastisk over skuldrene. jeg skal selvsagt skrike ut om jeg hører om noen som har en brukt saifish ;-)

      Slett
    4. saifish? ja det får jeg si ;-) går litt fort på tastaturet i dag hehe

      Slett
  4. Bøyer meg i støvet av denne triatlonsatsingen din! Det nærmeste jeg kommer svømming i våtdrakt er når jeg har svømmekurs fire timer på rad og tyr til Europris-våtdrakten (som er omtrent like tykk som en flisgenser).
    Hypertermi var ingen spøk nei - men litt morsomt å kjenne på kroppen det jeg til nå bare har lest om i fysiologiboken min. Og blir jo forhåpentligvis klok av skade, ingen flere joggeturer i stekende sol. Forsover man seg til morgentrening bør man heller utsette løpeturen til kvelden:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Imponert over allsidigheten:-)Bra jobba på syklinga da, jeg har glemt ut tider til å synse noe om svømminga, men det lyder greit å svømme 1250 meter på 30 min i mine ører:-)

      Ha ei fin treningsuke!

      Slett
    2. Ang. svømminga: 2min/100m er bra til å være meg, 2:15min/100m er greit, og 2:15 er også hva jeg forventer av meg selv å kunne klare ute svømmetreing, men 2:30min/100m er ikke bra! Nå hadde jeg mange stopp underveis for brillene satt som vanlig ikke og jeg måtte tømme vann.... så kanskje var det egentlig nærmere 2:15min?

      Angrer litt nå på at jeg ikke har svømt i vinter men det er jo ikke for sent for et lite skippertak ;-)

      Slett
    3. Ja det var tider når jeg svømte 200m crowl på litt over 2 min...Evigheter siden :(((

      Slett
    4. Ania: DIT kommer jeg ALDRI ;-)

      Slett
  5. Ååå du er flink, Silja!
    Triatlon er jo berre leik eigentleg ;)

    Hehe ja eg har ein våtdrakt som faktisk saggar litt på meg au, til tross for at det er min størrelse. Men eg er jo superkort i ryggen.
    Men så lange beina berre skal henge bak og flyte, er det jo greitt. Brystsvømming hadde nok vore verre ja.

    Det var da bra tempo du heldt på løpinga?
    Bedre enn "heilt ok" synst nå eg.
    Det er jo dei første km som går tregt på triatlon, fram til løpeformen trenger igjennom.

    Denne leiken skal eg jammen la meg inspirere av :)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, jeg må nok snart skaffe meg en egen våtdrakt i mer riktig størrelse ;-)

      Løpinga gikk over all forventning, litt gele-ben men det løsna superfort i går. Det kan jo ha noe med farten på sykkel å gjøre det da... men problemet er vel utholdenheten; jeg føler at jeg er sliten når jeg skal ut på løp og det kan nok være en reel følelse at jeg er sliten etter 2t aktivitet. Og jeg gidder liksom ikke å presse meg, jeg vil bare gå ;-) Planen er derfor å prente inn i hodet mitt det motsatte: Silja du er IKKE sliten. Og jeg tror jeg skal klare det!! Så får farten på løpinga (kanskje) komme etterhvert...

      Slett
  6. Nå fikk jeg jo ikke rent lite lyst til litt triatleting selv (det heter vel ikke det, men du skjønner jo hva jeg mener). Det er bare den der svømminga da. Neste år! Ang. våtdrakt så bestilte jeg er billig men grei nok Orca på Wiggle Til et sted under 1000-lappen, om jeg ikke husker feil.
    Overgangsøkter er gull verdt, ikke minst skiftene imellom, der kan man jo også skille klinten fra hveten!

    SvarSlett
  7. Du er helt rå!! Blir så imponert at jeg nesten får lyst til å lære meg å svømme ordentlig :)

    SvarSlett