mandag 21. mai 2012

Det som føles riktig er riktig!

De siste ukene har jeg trent etter "det som føles riktig er riktig" prinsippet. Det vil, i prinsippet, si at jeg har trent akkurat det jeg har hatt lyst til å trene uten å tenke alt for mye på kvalitet.

At jeg er opptatt av kvalitet fremfor kvantitet og at jeg forsøker å kjøre en økt etter boka fordi jeg ønsker å få mest mulig kvalitet ut av hver økt er ingen hemlighet. Så at jeg har litt problemer med "å trene bare for å trene" legger jeg ikke skjul på. Lapskaustrening og overdrevet treningsmengde er altså definitivt ikke mitt varemerke....

De siste ukene hvor jeg har trent kun etter lystprinsippet har jeg egentlig hatt god struktur på øktene, men det har blitt mer mengde og jeg merker at jeg ikke nødvendigvis er helt konfortabel med det. "Får jeg nok hvile" og "får jeg maksimalt ut av hver økt" er spørsmål jeg stiller meg selv.
Jeg vil ha mer "kort og fort" med disse på beina de neste ukene ;-)

Svaret er ikke egentlig så vesentlig. For jeg tror at i noen perioder handler det bare om å føle at man lever. Rett og slett bare gjøre, være og nyte! Det er som kjent fokuset man har ellers i året som danner grunnlaget og som er av størst betydning for helheten. Så om man i perioder trener mer eller mindre ut fra hva hjertet lyster tror jeg det kan være like så sunt som noe annet!

Så, selv om jeg har følt meg litt sånn "happy go lucky" de siste ukene så har det vært moro og det har vært deilig å bare trene uten å tenke så alt for mye på alle øktene jeg burde og skulle ha kjørt ;-) Amen!

Trening uke 20
Mandag: 45min Bosu core + 6,4km transport-jogg (totalt 1t20min)
Tirsdag: 36km sykkel (1t46min) (klatring til Tryvann + litt trøkk og litt fart)
Onsdag: hvile
Torsdag: 15km rolig langtur (1t30min)
Fredag: 5,2km oppvarming (29min) etterfulgt av tøying
Lørdag: 11km (59min; snitt 5:20min/km, 5.5km motbakke & 5.5km nedover i 4:12min/km).
Søndag: 46km sykkel (2t16min) (23km klatring Lillehammer - Sjusjøen)
Dette er det beste med sykkeløktene ;-)

Håper du får en kjempefin treningsuke!! :-)

16 kommentarer:

  1. Fornuftig tankegang :-) nydelig med sjoko etter endt økt...:-)

    SvarSlett
  2. Beundringsverdig variasjon.
    Ble så inspirert at jeg skal gå ut på verandaen å gjøre knebøy - (etterpå-)

    SvarSlett
  3. Amen herfra også! Jeg er helt avhengig av å kunne ha noen uker med mindre kvalitet innimellom, når andre ting krever sitt. Det er helt greit!

    SvarSlett
  4. Døh, det der ser jo ut som en kjempebra uke? Litt mengde er jo bare bra?

    De rosa skoene der løper nok fort enten du vil eller ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uka er bra den Siri men du må huske at jeg "kommer fra" tre løpeøkter i uka og MANGE hviledager mellom hver økt.... så for meg er dette mye (selv om jeg er smertelig klar over at uka mi bare er hva feks Tim spiser til frokost). Mengde er bra og i perioder skal man jo kjøre mye mengde (noe jeg ikke fikk gjort i vinter pga hofteleddbøyerene mine).... sykkeløktene dreper løpeformen og det er jeg ikke helt fan av men pyttskitt: litt moro må man jo ha underveis ;-)

      Slett
  5. Hei,
    Jeg mener at det er undervurdert å la lysten styre treninga innimellom. Det er viktig at kroppen får bestemme litt innimellom også. Jeg har fulgt et treningsprogram temmelig slavisk de siste ukene, og jeg gleeeeeder meg til å begynne å trene etter eget forgodtbefinnende. Ha en flott treningsuke!

    PS. Sykkeltrening i kombinasjon med løping er noe jeg tenker litt på. Har du lyst til å skrive litt om dine erfaringer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan godt skrive litt om mine erfaringer rundt dette tema ja ;-) nå har jeg ikke all verdens med erfaring da men skrive, det kan jeg ;-)

      Slett
  6. Jeg følger et opplegg fordi jeg mener at andre har nok mer peiling enn meg, men jeg tar noen koseturer med hunden min (i tillegg) og de turene er gulverd spesielt på motivasjon. Det er der jeg merker hvor deilig det er å være i god form, bare løpe og tenke.
    Du fikk med deg TO langeturer!!! helt fantastisk. Sykling dreper løpeformen? Og jeg som lovte sønnen min at etter Stockholm skal vi sykle sammen 2 ganger i uak!?

    SvarSlett
    Svar
    1. Man blir sikkert vant til å "løpe med sykkelben" etterhvert men i starten nå så føler jeg at syklinga knekker løpeformen min ja. Rolig langtur med lav belastning går bra men klatring og økter med mye syre takler jeg ikke like godt enda.... ;-) En ting er jo om jeg bytter ut en løpeøkt med en sykkeløkt, en helt annen ting er det når jeg legger til x-antall sykkeløkter på toppen av løpeøktene; da må jeg klare å restituere meg ordentlig om jeg skal ha like mye glede av løpeøktene. Og pr i dag så føler jeg ikke at jeg behersker dette helt og at syklinga "stjeler" fra løpeformen ;-)

      Slett
  7. flott treningsuke da, frk sprek! måtte denne uka bli like bra på akkurat den måten du ønsker :)

    SvarSlett
  8. Jøss for ei veke du har hatt, masse trening, ja!
    Nå får eg nesten litt panikk her, for kva triatlon skulle du vera med på, og når?
    Eg kjenner at eg trenar ganske minimalt samanlikna med "triatletar flest".
    Men så er eg så einig med deg i at det som kjennest riktig, er riktig.
    Dei "pliktøktene" er kanskje av og til på sin plass, men eg trur at om ein er flink til å lytte godt etter kva signal kroppen gir ein, så plukkar ein dei øktene passar.
    Når ein både trener løp, sykling og styrke, har ein jo virkeleg mykje å velge imellom.

    Men "sykkeløkter dreper løpeformen"??? WHAT???
    Ikkje einig her :D
    Men dette er individuelt, og det kan lønne seg å ikkje ta ein lengre/tyngre sykkeltur dagen før ein lengre løpetur (med mindre du er triatlet og skal trene på akkurat dette: løpe på tunge bein).

    Men når ein er vant med rein løpetrening, så kjenner ein sikkert forskjell når det kjem sykling i tillegg, slik som du skriv som svar på siste kommentar.
    Eg synst forresten at det er litt godt å springe rett etter å ha sykla, på "gummibein".
    Eg trudde jo at det var derfor triatlon blei til på denne måten.
    Men triatletar flest er nok ikkje einig i dette :D

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, jeg tror du har forstått meg helt riktig! Tung sykkeløkt dagen før hard løpeøkt/konkurranse er ikke alltid suksess nei.... den gode løpsfølelsen man har når man ikke sykler forsvinner litt, MEN, det er jo de som behersker dette så det må jo bety at NOEN fikser det og ander ikke fikser det like bra. Nå må jeg igjen presisere at det er mine første uker med sykling på timeplanen så det er vel ikke sååååå rart om bena slår litt krøll på seg ;-) litt tilvenning må man vel påregne! Og overgangsøkter har jeg enda ikke trent på; det blir nok litt av en opplevelse.

      Hove tri er første, så er det Trollveggen tri og så får vi se om det blir mer triathlon på meg eller om jeg velger løping for alle penga!

      Slett
  9. Lyst-prinsippet løper jeg også etter nå. Har så mange krav og planer nå frem mot eksamen at treningen rett og slett må være et friminutt, der jeg ikke skal løpe etter klokken eller et gitt antall km. Menmen, en uke igjen med "kos foran kvalitet"s-prinsippet, så braker det løs med løping etter både klokke og plan igjen!

    SvarSlett