fredag 4. mai 2012

Semsvannsrunden -løp 1

Det det er et vann løpes det selvsagt rundt vannet; det er bare sånn det er det ;-)

Oslo har Sognsvann Rundet Medsols; et karuselløp som går hver onsdag kl.18:00 fra April og ut oktober. Asker og Bærum har Semsvannsrunden på torsdager kl.18:30.
På toppen av første bakke og Silja tøffer seg for fotografen -som alltid! (Foto: Gunnar N. for kondis).

KONDIS var selvsagt tilstede under årets første løp i karusellen "Semsvannsrunden"; jeg påtok meg ansvaret med å teste den 4,7km lange løypa mens Gunnar fikk det ærefulle oppdraget med å ta bilder; fin arbeidsfordeling!

Semsvann -veldig idyllisk! (Foto: Gunnar N. for kondis).

Løypa
Løypa var passe krevende men absolutt og samtidig veldig morsom. Det minnet om Nordmarka; opp og ned i hovedsak på grusvei. Og selv om bakkene ikke er lange så fikk i alle fall jeg kjenne det i "versting-bakken" sånn cirka midtveis; hvordan kan en så tilsynelatende uskyldig bakke ta så fullstendig piffen ut av bena?? Det er første gang jeg har tenkt følgende tanke i en bakke "jeg skulle ønske jeg hadde mindre lår!" ;-)
Start/mål ved NaKuHel; det løpes motsols på den hvite veimerkinga nærmest vannet. Etter en drøy km tar man av til venstre på stiplet/orange sti opp til Tveiter ("verstingbakken"), for så å ta inn på hvit skogsbilvei igjen.

Orange Hinderløype

Det hører med til historien at løypa har noen utfordringer (i det orange stiplede stipartiet på bildet over): du skal blant annet over et gjerde! Jepp, jeg tuller ikke! Det er to-tre trappetrinn opp, du skrever/hopper over gjerdet, og så er det ned to-tre trinn og så er du over. Kort tid etter dette hinderet er det to grinder "som du bare må slå opp" i følge arrangøren. Jeg stoppet og dro den første grinda MOT meg istedenfor å dytte den opp.... jeg tipper grinda kan åpnes begge veier(?) men det får jeg forsøke å finne ut av neste gang ;-)

Ingen løypemerking men det skal være ganske idiotsikkert.... jeg hadde en rygg jeg lå bak hele veien men til tross for at jeg løp med guide i går så er jeg enig med arrangøren i at man skal greie å komme rundt vannet uten kart og kompass ;-)

Flere bilder fra løpet finner du på kondis.no HER.
Og alt du trenger å vite om løpet finner du HER.

Jeg digga løypa og arrangementet og jeg skal definitivt tilbake å gruse gårdagens tid en gang i løpet av sesongen; og DU bør absolutt også bli med ;-)

7 kommentarer:

  1. Så gøy med nye løp! Fint å løpe rundt vann, har selv tenkt å prøve meg på Uldsrudvannet rundt i år, siden det er det nærmeste jeg kommer noe "vannløp" fra der jeg bor :)

    Du er så fotogen, altså!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ulsrudvannet står på listen min også; må bare sette av en dato tror jeg ;-) Fotogen.... så absolutt!! (NOT!) haha

      Slett
  2. 4,7 km var litt langt.
    Når skal Smestaddammen Rundt starte?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er døgnåpent rundt den dammen så det er bare å starte når du måtte ønske ;-) Om det er til hjelp så målte min GPS 4,6km i går.... ;-)

      Slett
    2. I september går Andedammen rundt av stabelen her i Ås. Det er 300 meter. Nå er riktignok de fleste som starter i barnehagealder, men man kan jo låne en unge og stille som ledsager :-)

      Det løpet hørtes definitivt morsomt ut. Over et gjerde og gjennom to grinder... Var det noen farlige kuer mellom grindene?

      Slett
    3. Genialt :-) Jeg kan leie inn et par sauer og kyr så kanskje jeg får litt mer fart opp den verstingbakken ;-) Ringer sauen schaun nå med en gang jeg!!! ;-)

      Slett