tirsdag 15. mai 2012

Den store sykkelknetesten!

Triathlonsesongen er i full gang men jeg har fortsatt (og heldigvis) enda noen uker på meg....

Silja i samtale med seg selv
"Så, hvordan går det med svømminga da Silja?" Nja, vel, jeg har vel notert to økter så langt i år og tre(?) økter siden august. Usj....la oss snakke om noe annet! 

"Ok.... så, Silja, hvordan går det med syklinga da???"

Jo, nå skal du høre: i år har jeg sykla 4 økter og det må minst være 400% mer enn i fjor! Minst ;-)

"Ikke dårlig det Silja, slettes ikke dårlig det Silja". Nei.... det er ikke dårlig (Silja nikker, tankefull).

Så la oss derfor heller snakke om sykling
29. April: 54km (2t25min; langturtempo)
6. Mai: 57km (2t38min; langturtempo)
13. Mai: 28km (1t20min; langturtempo)
15.Mai: 36km (1t46min; hardt)
Snuplassen innerst i Sørkis; jeg måtte ha en liten energizer-break før hjemturen i dag ;-)

Trisesongen 2012

Så langt i år er jeg påmeldt to konkurranser: Hove Tri og Trollveggen. Jeg sliter litt med sistnevnte for jeg får nemlig veldig vondt i kneet når jeg tråkker i motbakke.... så i dag måtte jeg teste kneet litt; opp til Tryvann!

Det eneste positive med å tråkke på sykkel opp til Tryvann er at man får den herlige gleden av å bli pisse iskald på vei ned!! Brrrrr.... det er krevende for skuldra mi og nakken også å kjøre utforbakke; utrolig krevende faktisk.

Kneet besto ikke testen helt. Det ble vondt allerede etter 8-10min i motbakke. Jeg tok likevel turen innom Sørkedalen etter oppturen og smerten forsvant igjen. Så det kan jo hende det bare er snakk om litt kontrollert tilvenning! Og kanskje litt justering av sittestilling....

I Sørkedalen ble det syrefest delux i dag. Syra kom lenge før pulsen rakk å komme opp i nevneverdige høyder så..... det betyr vel bare at jeg får feste videre med tempodrag fremover så øker vel kapasiteten sakte men sikkert ;-) Jeg håper i alle fall det!!

3 kommentarer:

  1. Hmmm ja (tenker og tenker og tenker) det med kne og sykling er jo litt vrient.
    La meg først seie at du er jo ganske godt i gang med sykkeløktene dine! Viss du fortsett slik er du jo virkeleg klar for Hove.
    Men kor hen i kneet gjer det vondt da?
    Eg har hatt vondt i venstre kneet mitt (rett ovanfor kneskåla) under syklinga, og diskutert det med fysioterapeuten min.
    Sjølv om det kjendest meir "alvorleg" så var det hos meg muskelfestet frå lårmuskelen til kneskåla som var litt stram, så med litt massasje og tøying hjelpte det.
    Men eg fann også ut at venstre beine mitt er meir innovervendt enn det høgre beinet, så då må eg faktisk ha ein annan vinkel på pedal"cleatsen" (Kva heiter dette på norsk eigentleg?), slik at beinet får naturleg stilling.
    Så det er absolutt verdt å undersøke sittestillinga di på sykkelen.
    Set deg på rulle og film deg sjølv, så kan du analysere på PCen etterpå!
    Det gjorde eg ein sommar, det var ganske artig.
    Eller kontakt nokon som kan dette med tilpassing.
    Lykke til med syklinga, håpar du finn ut dette med kneet, Trollveggen triatlon høyrest jo så utruleg kult ut!

    SvarSlett
  2. Kneet: jeg har hatt (og har fortsatt) problemer med hofteleddbøyerene og jeg mistenker at kneproblemet stammer fra denne regionen. Ryggen min er skjev og det gir et ekstra drag på muskulaturen, samtidig med at bekkenet roterer litt så blir muskulaturen til sist stramt som en skrustikke i dette området. Det hele blir en vond sirkel hvor det ene leder til det andre osv.

    Når jeg løper belaster jeg forsiden mye og noe av løsningen ligger her; jeg må få aktivert og tatt i bruk baksiden (rumpa) slik at jeg ikke bare sliter ut hofteleddet. Lårmuskulaturen blir litt stram men langt fra ille. Satorius er derfor "the prime suspect" i denne kne-historien men jeg har ikke sjekket dette ut så det kan også gjerne være noe helt annet. Men, smerten sitter altså på innsiden av kneet i overgang lår-legg, og det er når jeg sitter og jobber i motbakke at smerten kommer. Ikke noe grusom smerte men det er alltid greit å ta det vonde med rota først som sist (i den grad det går da....). Jeg må alltid tøye masse og massasje hjelper når det er som verst (jeg bare er ikke så flink til å prioritere å bruke tid hos massør) ;-)

    SvarSlett
  3. Du er så allsidig i treningen din! Notis til meg selv, burde blitt flinkere til å bruk både sykkelen og klippekortet i svømmehallen...

    SvarSlett