lørdag 28. april 2012

Sentrumsløpet 2012 ;-)

Jeg skulle ikke løpe Sentrumsløpet i år men dum som jeg er så klarer jeg ikke motstå fristelsen da jeg fikk tilbud om å overta startnummeret til en kollega..... vips så var jeg påmeldt ;-)

I dette lille uforberedte øyeblikket glemte jeg et lite millisekund det faktum at jeg har et barn!! Og jeg ender altså opp med å omregistrerer startnummeret før jeg (flere dager senere faktisk!) kommer på det essensielle: jeg trenger jo for søtten en barnevakt.....;-)

Lillegutt har jo en pappa, men pappa’n skulle reise bort, men tre dager før får jeg vite at han ikke skal reise bort likevel (hurra!) men hvor lenge var Adam i paradis?? Fredag bestemmer nemlig mr Noro seg for å ta turen innom pappa’n.... hem, hvor vanskelig skulle dette være da??  

Målet mitt i vår var Rotterdam og jeg spisset formen til dette løpet. Sentrumsløpet ble dermed et litt uforberedt bonusløp som kom litt som julekvelden på nissen (eller var det kjærring??). Så, da Noro yppet til bråk sånn helt på tampen så var ikke det noen big deal for meg. Dere som har barn vet hvordan det er: uforutsigbart! Og slikt venner man seg til!

Lørdag formiddag gir pappa’n grønt lys: han er i god nok form til å ta seg av lillegutt noen timer. Hurra for andre gang ;-)

Stressa husmor
Og etter dette gikk det unna skal jeg si dere, og jeg husker ikke så mye før jeg fortumlet og stressa står ned i sentrum 50min før start og snakker med Siri om den nye løypetrasèen (som jeg ikke har prioritert å studere i forkant). Jeg har stressa så fryktelig at jeg har puls på 100 og jeg har plutselig fått veldig god tid ;-)

Og jeg har glemt å spise.... dokø neste! Hvor Tim byr på en brødskive, i dokøen.... det osa nok stressa husmor av meg, lang vei, der jeg sto og åt! ;-)

Planen var å starte rolig, finne flyten og evt. dra på mot slutten om jeg hadde krefter igjen til det. Sluttid: et sted mellom 47:40-48min.
Fasiten ble: det gikk rolig i starten, flyten fant jeg aldri og jeg forsøkte meg på et lite ”rykk” på slutten, men jeg klarte ikke helt å svare på mitt eget rykk ;-) Sluttid: 47:57min. Og det er jeg kjempegodt fornøyd med i dag!


Denne uka har vært preget av to ting: magetrøbbel og stokk-stive og støle ben!

Utfordringer underveis
Det var mange folk og det gikk fryktelig sakte mange steder, spesielt i inngangen til Frognerparken, der var det bom stopp! Og hver gang jeg følte at jeg fløyt litt så gikk jeg rett i veggen; veggen av mennesker foran som løp saktere enn meg! Og så kom jeg ut av rytmen, igjen. Nei, det var rett og slett ikke lett å finne flyten i dag.

Jeg løp uten GPS og det var nok litt dumt for kilometermerkingene var ikke til å stole på. Da jeg i tillegg surra med klokka så hadde jeg ingen ide om hvordan jeg lå an.... men dette er detaljer altså! Dette var som sagt et bonusløp og jeg hadde ikke ambisjoner om å gi jernet. Det var som forventet tungt i dag men jeg fikk en fin hard økt og magen (som var angrepet av Noro sist helg og i starten av denne uke) fikk kjørt seg (heldigvis var det ingen dokø ETTER løpet for å si det på den måten!!).

Takk til alle som heia; jeg hørte navnet mitt 5 ganger underveis og hver gang slang jeg en arm i været. Jeg kunne ikke se opp for jeg måtte se hvor jeg løp; det var mange "knuffeepisoder" og nesten-fall underveis så jeg tok ingen sjanse og fokuserte på bena til de foran. På oppløpet hørte jeg Liv og Kirsten heie men da kunne jeg ikke hilse. Tror de tilgir meg for det ;-)

Så håper jeg at DU har hatt en fin opplevelse i dag!??? :-)

22 kommentarer:

  1. Jeg har hatt en fin opplevelse idag og knallet til med bedre tid enn jeg hadde trodd på forhånd.

    Det morsomme var at jeg tror jeg så deg. Tipper det var ved det rykket du skriver om. For ved 8-9km kommer det en OSI-drakt med rosa sko og musefletter (hvis jeg husker rett) susende forbi meg :=)
    Men selvom du kom før meg i mål, så slo jeg deg tidsmessig :=)

    Dagens løp var av de bedre. Sentrumsløpet har alltid stått mitt hjerte nær. Sikkert fordi jeg debuterte i Sentrumsløpet i sin tid.

    Det var merkbart flere med i år, jeg synes det var ganske trangt om plassen flere steder. Bl.a. inngangen til Frognerparken som du nevner.
    Men også målområdet var mer enn vanlig folksomt, og det var vanskelig å komme frem for å gjennomføre en langspurt jeg hadde planlagt.

    Ellers et veldig bra arrangement!

    Men årets nye løsning med bagasjemottak må de IKKE gjenta! Jeg var ute i god tid - 1 time før start. Valgte likevel å vente litt med å skifte, ca en halvtime før start. Men da var det blitt lange køer på begge sider inn til en trang dør.
    Ble knapt med tid til slutt for oppvarming.

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, så bra; gratulerer med vel gjennomført løp!!! ;-) Stemmer at jeg hadde musefletter og OSI drakt, og det var vel da det gjensto ca 3-2,5km at jeg forsøkte å gi på litt.... men utover langs festningen så kjente jeg at det ikke var så mye krefter å spa frem i dag så jeg dro ikke på igjen før på oppløpet. Like greit det ;-)

      Slett
  2. Det var mye bedre å starte i pulje 2 enn i pulje langtbaketsted i fjor. Mye mindre knuffing og trangt i de trange løypepartiene. Til tross for at dette var dagen da absolutt alle løp forbi meg (dvs kanskje ikke samtlige 9000 men det var ikke langt i fra). Da jeg var i bagasjemottaket var det ingen kø å spore, hverken før eller etter løpet! Så det gikk nok litt i rykk og napp. Okkesom: bra jobba Silja!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det føltes som det var dagen da ALLE løp forbi meg også, men når jeg til stadighet "møtte veggen av folk foran meg" så vet jeg jo at det ikke var helt slik ;-) Pulje to er litt for rask for meg men ser helt klart fordelen! I Rotterdam var jeg nummer 36 av damene så det sier jo ikke rent lite om hvilken autostrada jeg hadde til rådighet; umulig å IKKE finne flyten liksom;-)

      Nuvel, kø er en del av gamet og jeg var uansett ikke så veldig mye raskere i dag så det spiller ikke så stor rolle for meg ;-)

      Slett
  3. Helt enig i at det er oppskrytt ;-) For mye folk og for trangt i traseen, selvom det visst var lagt om i år da. Så bra jobba; så ikke deg, bare din make og heia det jeg kunne.
    Og du, det skal bli bra når unga kan være med på løpet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt vi er to om å mene det samme Anna ;-) Sentrumsløpet er for meg kun et slit!

      Slett
  4. Bra Silja :)
    Nå har du 2 bra løp på kort tid. Gudene skal jo vite at det ikke alltid gjøres enkelt for deg. men du takler ting på en elegant måte da. Og det viser styrke. Jeg elsker deg uansett tider da, men egentlig mere for jeg vet hva som ligger bak tidene dine :)
    Flink er du!

    SvarSlett
    Svar
    1. snufs, kremt, hark... nå må du ikke få meg inn i det blaute hjørnet her ;-) Jeg er jo en blautfisk innerst inne vet du ;-) Men takk skal du ha min kjære; du er jo en av de som ikke kan unngå å få med deg alt som skjer i kulissene....

      Slett
  5. Silja,

    Innsatsen din idag må jo være minst like god som Rotterdam-løpet!

    Sistnevnte er vel et rimelig flatt løp, mens Sentrumsløpet byr på tøffere utfordringer med flere slake "motbakker" samt en del trange trasèer.
    Du er vel bare 1 minutt bak Rotterdam-løpet tross "hinder"-løpet idag :=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, dagens løp er i aller høyeste grad godkjent!! Jeg fikk en dårlig start på uka da jeg fikk magetrøbbel sist lørdag, og jeg dro likevel på med to harde økter mandag&tirsdag (selv om formen var helt fryktelig) + styrke på onsdag, som resulterte i fantabulastisk støle og stive ben; så alt tatt i betraktning så er jeg veldig godt fornøyd. Formen min er ikke bedre enn dette i en slik løype; simple as that!! Ikke noe poeng å innbille seg noe annet! Så, som jeg skrev: på en dag som denne er jeg veldig godt fornøyd med resultatet; jeg var langt fra sikker på at jeg skulle klare målet om 47:40-48min i dag ;-) Og når jeg klarte det så er jeg selvsagt kjempefornøyd.

      Slett
  6. Gratulerer med vel gjennomført, igjen. Under 48 minutter med de forholdene du beskriver, er en veldig god tid. Jeg tror ikke man skal sammenlikne tider fra forskjellige løp så mye. Traseene og køene varierer sånn. Klapp på skulderen til deg fra meg. :-)

    SvarSlett
  7. Gratulerer med godt gjennomført løp i dag. Den veggen av folk har jeg også møtt en del ganger i løpet av dagen, og den er ikke alltid så lett å komme forbi. Slalomløping, opp og ned av en del fortauskanter etc, bidrar jo ikke til en bedre tid. Nettopp derfor er jeg ekstremt imponert over løpet ditt!

    SvarSlett
  8. Gratulerer med kjempebra løp, du løper som vinden selv med magetrøbbel og andre ulumskheter i baggasjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. magen var trøblete lørdag tom tirsdag; friskmeldte meg på tirsdag selv om det var litt tidlig ;-) Løp en kort tur på fredag og det fungerte bra, men det er noe annet når man skrur opp tempo; fikk merke det på de 3 siste samt etter løpet i går.... da var magen i opprør da!! MEN, selv om opptakten hadde vært bedre så hadde jeg neppe løpt raskere altså!! ;-)

      Slett
  9. Det er interessant at to sluttresultat som er såpass nærme hverandre som det Sentrumsløpet og Rotterdam var for deg, kan oppleves så forskjellig! Det understreker vel at vi ikke bare løper for å få så bra tid som mulig.

    Jeg liker Sentrumsløpet kjempegodt. Det eneste jeg har problemer med, er at det er krunglete å få varmet opp ordentlig, og at dokøene blir så uendelig lange. Og at kilometerne var feil, men det er vel bare noen som har gjort en feil i det de plasserte dem ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nja... det er nok mange ting som kan forklare både det ene og det andre her; og mye ligger i dette med "å ville". Jeg brydde meg lite om sentrumsløpet i så måte, jeg gledet meg ikke en gang ;-) Det forteller at tenningen ikke var tilstede og uten tenning pusher man ikke, og pusher man ikke så blir ikke tiden topp heller. Dessuten mener jeg at dette var en tid helt som forventet i denne løypa; formen min er ikke bedre... mener jeg! Rotterdam var flatt, jeg hadde forberedt meg og jeg hadde fri løpebane, jeg VILLE osv osv osv. Jeg klarer ikke å være mentalt sulten til alle løp, og uten sult ingen topp tider! Så, slik jeg kjenner meg, både psyken og kroppen, så er ikke dette noe stort hokus-pokus.... jeg er heller ikke født konkurransemenneske ;-)

      Slett
  10. Gratulerer med supert løp, tatt på hælen. Det krever sitt når det blir så mye frem og tilbake i forkant. Glimrende utført! (c:

    SvarSlett
  11. Du løper jo like fort uansett - bakker, stress og virus ingen hindring. Moro å lese!
    , og 3 x 3 hurra!

    SvarSlett
  12. JA, du er kjempegod, Silja! Gratulerer med nok et bra løp! :)

    SvarSlett
  13. grattis med godt løp og fantastisk tid! den dagen jeg løper et løp sånn plutselig på 47:57 jubler jeg til noen ber meg holde munn - flinka :)

    SvarSlett
  14. Gratulerer med resultatet fantastisk! Du er lynet du er fart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes også dette er en respektabel tid og vel så det, Silja:-) Bra jobba, tatt i betraktning treningsuka i forkant. Håper jeg får med meg Sentrumsløpet neste år.-) I det minste skal jeg til Oslo halvannet døgn, fra onsdag morgen til torsdag ettermiddag denne uka, og får snust litt på Sognsvann. Det er terapi, det:-)

      Slett