torsdag 26. april 2012

Jeg er lynet, jeg er FART!

"Jeg er lynet.... jeg er FART" :-)
Om du ikke allerede har gjort unna siste økta så skal du gjøre unna siste økta i morgen, og deretter skal du kun gjøre to ting: hvile, samt kverne på setninga som gjør deg skjerpa og fokusert! Du skal kverne om og om igjen på setninga så gjør at du bobler over av selvtillit, setninga som får deg til å krype inn i den lille mentale bobla av fokus og målbevisthet, setninga som bidrar til at du lørdag ettermiddag stiller til start med et hode som virkelig TROR at målet er oppnåelig!! For hvis du virkelig tror det er mulig så er det mulig; så enkelt er det! Hvis du ikke allerede har en slik setning så kan du feks. si til deg selv "jeg er godt forberedt, jeg har kontrollen, dette fikser jeg LETT!". Eller si som jeg gjorde i Rotterdam:
"Jeg er lynet.... jeg er FART" :-)

Masse lykke til alle sammen, Lørdagens Sentrumsløp blir et barneskirenn!! :-)

20 kommentarer:

  1. Hahaha Silja, nå begynte jeg faktisk å glede meg til lørdag! Takk for peptalken, jeg skal lese dette igjen før start :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra Astrid!! Bra! ;-) Hvis man gleder seg til et løp så er man mentalt der man skal være; så fortsett å glede deg og les dette om igjen hvis du føler at du mister litt fokus! At man har litt sommerfugler er helt greit, og litt nervøs er helt normalt, men gleder du deg så er det den aller beste indikatoren på at du er KLAR! Masse lykke til!!

      Slett
  2. - altså - jeg tror du og jeg må være født på forskjellig planet.
    , hilsen miss-dette-går-aldri-bra.

    (men jeg skal fortelle meg selv hvor lynete jeg er før start, og går det bra, får du all æren -))

    SvarSlett
    Svar
    1. haha ;-) Most probably yes!
      Nei, æra får du ta sjæl; det er tross alt du som gjør jobben ;-) Lykke til!

      Slett
  3. Jeg mottar all lykke med takk - også denne! :)

    Nå er det slik at jeg alltid gleder meg til slike løp, har aldri vært nærvøs. Det er en glede fordi det er morsomt og god stemning.

    Selv bestemte jeg meg for å gjøre siste løp på SRM igår. Jeg tenkte at det kanskje er best å ha minst 2-3 dager restitusjon, slik at kroppen er helt uthvilt og full av energi.

    Er redd for å "bruke opp" krefter ved å løpe dagen før slik du nevner. Men på den andre siden gjør det kanskje at kroppen er mer tent hvis man er i aktivitet til det siste?

    Jeg tror det blir bra på lørdag, jeg er ganske sikker på at det blir fint vær og at vi vil få se sola. Bare vent :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt er en avveining og man må vurdere totalen! Og det er den enkelte som selv vet best hva som er smartest å gjøre!! Du er eksperten på din kropp og du kan dermed ta de beste valgene for deg! :-)

      Hviler man for mye blir man kanskje dorsk og hvilingen får litt motsatt effekt (om man kan si det slik....). Dermed kan vekkeøkter dagen før være bra, men ikke gitt at det er nødvendig. Jeg droppa den siste vekkeøkta i Rotterdam fordi jeg hadde en øm sene og jeg vurderte det dit hen at hensynet til sena veide tyngst.

      Jeg har som sagt ikke bedrevet mengdetrening (pga skader) i mange år men har likevel deltatt på løp fordi det har vært gøy (og da i hovedsak korte løp, 5-8km, men fra 2008 også 10Km). Når distansen jeg tilbakela på treningsturene var kortere (max 8km) enn distansen jeg skulle løpe i konkurranse (10Km) valgte jeg å droppet oppvarming fordi jeg var redd for å bruke opp kreftene før start... jeg hadde altså mer enn nok med å klare å løpe 10km i strekk om jeg ikke så skulle bruke kreftene før start også ;-) Nå har jeg mer treningsgrunnlag og kan stå distansen ut; da kan jeg også prioritere oppvarming uten å slite meg ut før start. Så alt er en totalvurdering!! :-)

      Slett
  4. Jeg grugleder meg,, sommerfugler i magen:-)
    Jeg skal finne mitt mantra, Silja, takk for fin peptalk!

    Synes jeg så gubben din på SRM onsdag, så ikke deg, men skal hilse på deg når jeg ser deg. Lykke til selv om du stiller:)


    Jeg er god, jeg er god, jeg er god....

    Mvh Janicke L.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var hun som løp bak en 5-åring som lekte fugleskremsel nede ved vannet; så du meg ikke?? hehe, eller retter sagt: hørte du oss ikke? ;-) Neste gang får du komme å hilse pent;-) Masse lykke til i morgen!

      Slett
  5. Må bare dele et mantra jeg fikk foran sentrumsløpet i fjor. Det var første gang jeg skulle løpe et løp som betydde litt ekstra. En duell mot en jobbkollega, og det hele ble hypet på jobben. Rådvill ringte jeg en kompis som har holdt på m orientering, og tilfeldighetene hadde det slik at han satt da sammen med mentaltreneren til Petter nordtug. Jeg fikk han på tråden, og fikk to tips: det er lov å være sliten halvveis, og si til deg selv igjen og igjen gjennom løpet: pain is my middle name. Det første rådet gikk vel av seg selv, det andre klarte jeg ikke helt å ta i bruk. Men nå vet dere hva nordtug sier til seg selv opp hellner-bakken...

    Mvh christian

    SvarSlett
    Svar
    1. Pain is my middelname er knallbra da!! ;-D Når man kjenner seg selv så vet man hvor i løpet det røyner på og det er da man må sette inn støtet; det er da man må dra frem slike godbiter som dette! Hvis du leser svaret mitt under så ser du at jeg velger meg mine løp hvor jeg på forhånd har bestemt meg for å kline til; på disse løpene pleier jeg å si til meg selv når jeg begynner å ville slakke av: "dette er din sjanse Silja, nå må du bruke den!!" "du kan hvile når du er i mål, men nå må du gripe sjansen din, det er nå det gjelder". Det pleier å fungere! :-) Lykke til :-)

      Slett
  6. Christian,

    Det tipset kommer jeg til å tenke på midtveis! Nå har det satt seg på hjernen :) Kommer til å tenke Northug også nå - og da tenker jeg viljestyrke, ikke gi meg!
    Det er rart med det, men det er ikke bare i beina det sitter, man må jobbe med huet også.
    Underveis er det lett å roe ned farten av komforthensyn. Men de gangene jeg skjerper tankegangen, så viser det seg at det ligger krefter på lur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spør du meg så sitter det i hovedsak i hodet ;-) Og selv om jeg vet hva jeg skal og ikke skal gjøre så er det helt avhengig av dagsform hvorvidt jeg klarer å bruke denne kunnskapen eller ei.... sånn er jeg ;-) Og det har mye med innstilling til løpet i forkant; man må være sulten og man må VILLE det!! Og jeg klarer bare ikke å være hissig på grøten helg etter helg, eller uke etter uke. Så for min del må jeg velge meg ut noen løp som jeg skal satse mot og så må de andre løpene bli bonusløp som jeg bruker som del av ukas treningsplan ;-) LYKKE TIL!!! :-D

      Slett
  7. Haha, veldig bra. Morsomt å tenke på at du er lynet og Marit Bjørgen er en tiger. Jeg har ikke tenkt på hvem jeg er, for her i huset går det bare i Hakkebakkeskogen om dagen. Tror ikke Klatremus løper spesielt fort. Men; jeg visualierer mye, både før start og underveis. Jeg gjør avtaler med meg selv hele veien. Det sitter i hodet.

    Takk for morsom pep-talk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Masse lykke til; denne fritimen fortjener du!!!

      Slett
  8. Nå begynner jeg å bli nervøs. Har tatt det med ro hittil. Er bare redd at det blir så masse folk at jeg roter meg borti noe. Kanskje jeg skal se på " biler" for inspirasjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, dette går så bra så ;-) Jeg heier på deg!!

      Slett
  9. Min setning er: "Sterk og lett, sterk og lett, sterk og lett, sterk og lett." Funker som bare det. Sterk når den ene foten treffer bakken, og lett når den andre treffer bakken.

    SvarSlett
  10. fart er mellomnavnet mitt! :) takk silja!

    SvarSlett
  11. Fant denne kalkulatoren for Sentrumsløpet.
    Her kan du "varme" deg opp med å leke litt med tall og km-tider.

    - Legg inn ønsket sluttid
    - Velg interpolasjonsmetode (hvordan du vil løpe)
    - Kalkulèr!

    Vips kan du se hvor fort pr km du må løpe for å oppnå ønsket sluttid.
    Sånn røffly :)

    http://runekm.com/sentrumsloepet-split-calculator.php?min=48&s=0&ipm=2&pkt=0%2C2e%2Cd6%2C2e&handling=Kalkuler

    SvarSlett
  12. Blankt, velsmurt og solid maskineri. Bilder er bra å ha. Løper du ikke selv?

    SvarSlett