onsdag 25. april 2012

Dippedutter

For noen uker siden begynte jeg å bruke Endomondo. Jeg tenkte som så at det alltid er greit å ha alternativer.... og Polar mangler jo kartfunksjon så hvorfor ikke prøve?? Kart er kult!

Dommen er hard men rettferdig!
Jeg vet ikke om det har sammenheng med at jeg har en gammel mobil men avstanden målt med Endomondo er i alle fall ganske langt unna perfekt! Det måles i hytt og gevær;-)
I dag har jeg blant annet gått på vannet ;-)
 
Noen ganger er ruta nøyaktig på kartet men distansen avviker fra Polar sin måling. Andre ganger er både ruta og distansen helt på tryne.

I går påsto Endomondo at jeg løp den første km på 6:23min mens Polar målte 1km nøyaktig samme sted som alltid og jeg passerte på 5:11min. Ganske stor forskjell... For en koseøkt så har dette kanskje ikke mye å si men når man ønsker å løper på idealtid eller har andre mål for øye enn kos så er dette langt fra nøyaktig nok! Og hadde disse forskjellene jevnet seg ut utover økta så kunne jeg kanskje gitt godkjent men som du sikkert har skjønt: det jevner seg ikke ut ;-)

Her er et eksempel: jeg startet og sluttet på samme sted på parkeringsplassen men Endomondo påstår at jeg har gått linjalrett gjennom skogen, over parkeringsplassen og stoppet midt uti skogen på den andre siden; interessant ;-)
Jeg lo godt da jeg så hva Endomondo hadde å by på av overraskelser i dag ;-)

Jeg liker Endomondo i den forstand at jeg kan logge øktene mine og jeg kan gi tommel opp til kjente som logger sine økter. Så jeg kommer til å fortsette å bruke Endomondo til å logge øktene mine; men når det gjelder måling av avstander og fart så er det ikke tvil om at jeg velger å forholde meg til Polar ;-)

Og nå lurer jeg vel egentlig på om ikke dette betyr at jeg må få ny og smartere mobil snart??? ;-)

14 kommentarer:

  1. Kanskje det har med mobil å gjøre. JEg bruker ikke Endomodo men Sportstracker. Jeg synes den er ganske så nøyaktig. Viser omtrent samme distanse som Garmin klokka. Bare noen ganger spiller den en puss som f.eks påstår at jeg løper i 24km/h men på karta stemmer det alltid. Jeg løper alltid med klokka og Iphon med ST. Det er godt å ha reserve når f.eks noen av dingsene går tom for batteri. Men jeg ser ut som invalid påkoblet pacemakere osv. (klokka, pulsbelte tlf, ørepropper og belte med flaska, plus en hund , bånd rundt belte):0))))

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, du er ordentlig juletre med andre ord ;-)))

      Slett
  2. Haha, det er jo oro med litt sånt da Silja;-)
    Liker endomondo godt, men bruker ikke den live slik som deg - bare laster opp etterpå og har aldri sett sånn snåle ting. Blir det slike morsomheter om du laster opp økta fra polar også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bare testet live men forsto umiddelbart at det ikke var noe poeng å bruke informasjonen ;-) De gangene jeg har lastet opp polarfilene så viser de riktig; ingen morsomheter å spore! Ofte legger jeg bare inn Polar-data manuelt i Endomondo; det går like fort ;-)

      Slett
  3. Jøss, så rart. Eller kanskje du er magisk? Du bare vet det ikke selv. ;-) Ny og smartere mobil er genialt, jeg er veldig glad i min. Men ikke til trening. Den tåler jo ikke vann, så der tør jeg ikke bruke den. Det er kun pulsklokka som gjelder da. Og så laster jeg opp økta til endomondo etterpå.

    SvarSlett
  4. Jeg har samme erfaringer som deg Silja, på endomondo, funbeat og Nike sin app. Endomondo'en mente tom. at Holmestrand halvmaraton var 24,3 km. Hehe, kjentes litt slik ut, med en gang da :-)
    App'ene er morsomme, men har liten eller ingen reel måling. Jeg har testet opp i mot km.teller i bilen og app'sene viser feil hver gang. En av mine ruter er 17,6 med bil og sykkel. Polar har 17,5 mens appene Aldri vist 16 til 16,8. Har også testet den mot polarklokka og opplevd det samme som deg med kIlometertidene.. Byttet fra iPhone 3 til 4 i går, så får vi se om det hjelper noe da.
    Bruker den mest for logge litt turer jeg da, fin måte å loggført noen fine løperuter på en enkel måte :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, for en pedimeter som meg så er det i alle fall helt klart ikke til å leve med at GPS funksjonen måler feil med mer enn 200m (maks 300m) ;-)

      Slett
  5. Nei, jeg tror nok man må ha en gps-klokke, app'er er for amatører ;) hihi Det skal sies at jeg har gått på vannet noen ganger med garminen min også! :)

    SvarSlett
  6. Samme erfaring hatr jeg..men nesten mer at den gir meg alt for lange distanser...Kjekt det..men jeg vet når en rute er 9 eller 12 km liksom:) Kcal øser den også ut. På en dårlig dag later jeg som jeg tror den:) Men, skal jeg har nøyaktig resultat bruker jeg garminklokka...den stoler jeg på:)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, hos meg er det altså helt motsatt: distansen måles for kort og antall kcal forbrunnet er høyere med Polar (måtte inn å sjekke dette siden du nevnte det) ;-) ja ja, ingen hjelpemidler er vel helt perfekte men det finnes tydligvis de hjelpemidlene som ligger nærmere opp mot sannheten enn andre ;-)

      Slett
  7. Dette har jeg også opplevd, når gps'en ikke har funnet meg før jeg starter. Her ser det ut til at den ikke ikke funnet satelitt i starten. Står det gps ok før du begynner? Har du telefonen på trådløst internett eller 3g/mobilnett? Jeg merket riktigere måling med 3g, og har det derfor konsekvent på nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. marit, marit, marit... du må da forstå at jeg ikke har filla peiling ;-) jeg vet knapt hva 3g er for noe hehe ;-) Nei, jeg har merket det du sier om at GPS'n må være på før jeg starter ellers kan det bli bare bøll. Og jeg har ikke på internett nei... så det kan sikkert forklare mye!

      Slett
  8. Jeg har løpt i over 300 km/t ifølge min Garmin, 50m over havet i løse lufta! Det der er bare barnemat, Silja!!

    (Når det er sagt så er vel ingenting 100% nøyaktig, men jeg stoler mer på at en løpeklokke med GPS ihvertfall er konsekvent passe nøyaktig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha Birger, den var god!! ;-) Jeg holder meg til Polar klokka for den viser i alle fall konsekvent som du sier!!

      Slett