tirsdag 17. april 2012

10K Loop Rotterdam

Racerapport får komme senere.... ;-)

1. Forhåpentligvis var 10K Rotterdam først og siste gang jeg løp konkurranse (i løpssesongen) iført jakke!
2. Sannsynligvis forblir 10K Rotterdam første og siste gang jeg stiller til start i første linje under startseglet!
3. Sannsynligvis blir ikke 10K Rotterdam siste gang jeg stiller til start uten oppvarming.
4. Men kanskje blir 10K Rotterdam første og siste gang jeg tvinges til å prioritere kravet til plassering i startfeltet over kravet til oppvarming..... eller kanskje ikke!?? Tavlen med alle drømmetidene ;-)

5. Dessverre bli nok heller ikke 10 Rotterdam siste gang jeg løpet med positiv splitt.... ikke for at det gjør så mye det da men....
6. Sannsynligvis bli ikke 10K Rotterdam siste gang jeg undervurderer min egen kapasitet grovt i forkant.
"Drømmetiden" som jeg skrev opp på tavla dagen før løpet; drømmetiden som jeg fniste og lo av fordi jeg seriøst anså den som helt uoppnåelig!!

7. Om 10K Rotterdam blir siste gang jeg setter pers vites ikke.... men derimot vet jeg at den som lever han får se og jeg vet at min nye pers på 10km lyder som følger:

46:36min

og det er jeg skikkelig fornøyd med :-)

46 kommentarer:

  1. Gratulerer!! (c: Mye negativt blir glemt (eller uvesentlig) når man bryter nye barrierer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det har du helt rett i! Men nå opplevde jeg Rotterdam som ubetinget positivt altså.... det var ikke ment som klaging! ;-) Man kan ikke henge seg opp i detaljer; når man løper må man ha full fokus og man må gjøre sitt beste uansett forhold; sånn er det bare, og på dette punktet føler jeg at jeg scorer høyt (i fare for å oppfattes som en skrytpave hehe) ;-)

      Slett
  2. Gratulerer! Jeg bøyer meg i støvet.

    SvarSlett
  3. Gratulerer, så utrolig bra!!! :D

    SvarSlett
  4. Vanvittig bra!!! Gratulerer:))

    SvarSlett
  5. Gratulerer, Silja! Kjempebra! Ingenting smaker så godt som ny pers! Snart løper du under 45.

    SvarSlett
    Svar
    1. Under 45min: aldri ;-) Da jeg passerte 5km på 22:59min sa jeg til meg selv at hvis dette holder og jeg løp på 45:58min så legger jeg opp!!! ps. jeg var veldig klar over at det ikke kom til å holde altså; hahaha ;-) Og jeg prøvde selvsagt heller ikke for jeg visst at 46min ikke var et alternativ ;-)

      Slett
  6. Svar
    1. Enig! Farten var over all forventning og helt insane til meg å være!! :-)

      Slett
  7. Gratulerer! Kjempe moro og kjempe innsats!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk; det var knallmoro ja!!! ;-)

      Slett
  8. Fantastisk Silja for en resultat! Du får finne deg en ny drømmetid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg må finne en ny drømmetid.... men det får bli litt senere i sesongen i så fall; for nå gjelder det å jobbe videre med grunnformen ;-)

      Slett
  9. Gratulerer med ny pers :) Utrolig bra resultat :)

    SvarSlett
  10. For en fart! Grattis:-)))))

    Mvh Janicke

    SvarSlett
  11. Pers. er knallbra og morsomt.
    Gratulerer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og ja det var kjempekjekt ;-) Knallmoro!

      Slett
  12. Wow! Gratulerer!

    SvarSlett
  13. Oppvarming er oppskrytt:-)

    Cool Silja, grattis!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo det jeg alltid har påstått men som ingen andre har godtatt hehe!! ;-)

      Slett
  14. Grattis med knalltid!
    Skjønner ikke hvordan du greide DET når du har skrevet så mye om sykdom, dårlig form og mangel på trening.
    Hvordan er det da likevel mulig å oppnå en slik tid :=)
    Har du smugtrenet? Har du overdrevet dette med den "dårlige formen" du har skrevet om? Eller er det rett og slett mange hviledager som har bygget opp formen :=)

    Blir spennende å se resultatet av neste 10km-løp.
    Blir det Sentrumsløpet om 2 uker?

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, disse spørsmålene måtte jo bare komme fra enten den ene eller den andre kanten ;-) Og det morsomme er jo at alternativet "hun er rett og slett bare flink og vet hva hun driver med" ikke sto på spørsmålslista di... ;-) Eller vent, du glemte også å spørre om jeg kanskje hadde tatt dop før løpet? ;-)

      Nei, seriøst, jeg har ikke tyvtrent, alt er godt dokumentert på Endomondo, i Polarprogrammet samt på bloggen her ;-)

      Jeg satte av 8 uker til prosjektet "Silja i form til 10K Rotterdam" hvorav uke 5 og 6 gikk bort til sykdom og hvor jeg kjørte formtest i slutten av første uka (Landsmøteløpet, 6km, hard løype, fart: 4:43min/km). Og de to siste ukene brukte jeg altså til å skape en formtopp (10 dagers godt dokumentert påskecamp (kvalitet og mengde) etterfulgt av hvile siste uka). Resultatet ble altså: 4:40min/km i 10km i en flat løype. Og absolutt ikke noen urimelig prestasjon etter min mening! ;-)

      At jeg tidligere år ikke har løpt mila raskere enn 48min er fordi jeg har manglet motoren; rett og slett manglede grunntrening! Jeg har ikke hatt distansen inne og ikke vært sterk nok til å stå distansen helt ut.

      Sentrumsløpet om to uke forventer jeg at kommer til å gå dårligere fordi jeg ikke har grunnformen ordentlig på plass enda. Og i en såpass hard løype som sentrumsløpet så vil det overraske meg meget om ikke dette skinner gjennom.... ;-) Så sentrumsløpet tror jeg bare blir en bekreftelse på det jeg har forsøkt å formidle: nemlig at grunnformen og grunnlaget fortsatt er for dårlig!! ;-)

      Silja

      Slett
    2. Form eller ikke form,lite trening eller mye trening. Her er det mange muligheter! Silja har i hvertfall ikke smugtrent.
      Silja er fortsatt i jobben med å bygge en grunnmur. Derfor vil resultatene svinge. + at dagsform også gjelder.

      Når det er sagt så tror jeg fortsatt at hun kan løpe bra i sentrumsløpet da. For det går også litt på innstilling,flyt og nok ro i kroppen til at ting funker!

      Slett
    3. Du sier som alltid mye bra du min kjære!! :-)

      Helt enig i det du sier om at resultatene svinger mer når grunnmuren ikke er på plass ;-) Akkurat det du sier der beskriver i grunn hele situasjonen min.... veldig tatt på kornet!!!

      Slett
    4. Okey da, så har du ikke smugtrent :=)
      Skulle gjerne ha sett, i all korthet, det 10-dagers programmet du fulgte for å få en formtopp.
      Vil gjerne få til det selv før Sentrumsløpet om snaue 2 uker.
      Hvor mange dager med intervalltrening, hva besto den i (4x4?).

      Her trener jeg selv jevnt og trutt, mens du lar deg avbilde liggende henslengt på en sofa - , og så stiger du opp av sofaen og stikker av på raske 46 minutter :=)

      Er bare LITT misunnelig, skjønner du... :=)

      Slett
    5. Ja, Silja er ikke som alle andre...Men poenget er at hun gjør alt til fingerspissen. Hun kan slappe av ordentlig, gjerne i noen dager, for så å trene noen bra dager igjen. Dermed vil hun være rimelig uthvilt og ladet når hun trener.
      Problemet til Silja blir når hun får for mange økter tett. Da blir hun småsjuk og MÅ hvile.

      På sikt med regelmessig trening, vil hun sakte men sikkert tåle mer sammenhengende trening. Så Silja vil egentlig ikke være ferdig "utviklet" på noen år ennå. Samtidig vil hun aldri løpe direkte dårlig - fordihun har hvileperiodene sine. Og som i Rotterdam -tilogmed ha noen meget bra løp! Jeg visste hun ville fikse det i Rotterdam !

      Slett
    6. Siden jeg ikke vet hvem du er og ikke aner noe om din bakgrunn blir det veldig vanskelig å gi spesifikke råd om hvordan du bør legge opp løpet de siste to ukene. Generelt, for å bygge en formtopp, må du legge opp til mye mengde dag 14-7 før løpet (altså frem til søndag/mandag i dette tilfellet) for deretter å trappe markant ned på mengden dag 7-0 frem mot løpet (slik at du opparbeider mye overskudd). Du kjenner dine begrensninger og du kjenner ditt nivå, ergo er det bare du som kan vurdere hva som er "mye mengde" for deg og hva som er tilstrekkelig hvile. Du må gjerne se hva jeg gjorde (her: http://siljaifarta.blogspot.com/2012/04/april-de-brutte-lfters-maned.html) men dette er altså en oppskrift som er beregnet for meg så du må tilpasse opplegget ut fra ditt nivå, dine behov osv! Opplegget jeg kjørte var også tilpasset i forhold til at jeg hadde vært syk og dermed måtte passe på å ikke gå for hardt ut i siste oppkjøring; hårfin balanse! Hadde jeg ikke ligget syk rett før så hadde jeg nok kjørt litt lengre og litt hardere økter.... men som alltid: livet er sjeldent optimalt så det gjelder å trene med hodet ;-) Lykke til!! Jeg håper du får det til og jeg skulle gjerne bidratt mer men det kan jeg altså ikke når jeg ikke kjenner til detaljene i din trening...

      Slett
    7. Synes du har bidratt mye her jeg Silja!
      Mye mer enn jeg kan forlange :=)
      Du er bare så grei :=)
      Takk!!!
      Jeg skal forsøke å holde koken til mandag og så trappe ned.
      Trente intervall idag og fikk kjørt meg skikkelig. Skal få til et par 10km til og presse meg litt :)
      Så skal jeg bruke siste uka til å roe ned og lade opp, spise riktig og sove nok.
      Få overskudd rett og slett, som jeg kan brenne av på Sentrumsløpet :)
      Natta!!

      Slett
  15. Gratulerer! Knallbra tid=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Grattis så mye. Min pers på 10k er 46.36:-))))) Liker lista di:-)

      Slett
    2. Takk takk damer ;-) Og så kult av vi har samme pers da Trude ;-) lett å huske hehe

      Slett
  16. Svar
    1. Thanx dude! Hvorfor har vi ikke så flate og fine løyper i Norge sier jeg bare ;-) Da kunne jeg kanskje persa litt oftere hehe

      Slett
  17. Oj, oj, oj, dette lukter det svidd av! Gratulerer. Og nei, ingen ære til flate løyper, ALL ære til den som æres bør, nemlig deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx, og jeg tar av meg hatten for denne gratulasjonen ;-)

      Slett
  18. Hei Silja, må nesten spørre deg om råd her. Har vært mer eller mindre syk i 10 dager nå, et par dagers bedring før det gikk nedover igjen. Har ikke løpt langtur siden 1.april, først pga akilles og deretter pga sykdom. Har løpt pitte pitte litt, men merker jo at formen er langt fra toppet, og hoster jo som en gal hvis jeg løper fortere enn 10 km/t! Jeg hadde jo store planer om halvmaraton 29.april... Er det lurt av meg å løpe selv om jeg er syk for å prøve å beholde en noenlunde løpeform? Eller skyter jeg meg selv i leggen her?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja... hvis du hoster som en gal så høres det ikke så smart ut men hvordan er almenntilstanden ellers? Er det rimelig å anta at du har passert knekkpunktet og er på vei til å bli frisk igjen? Hvor syk har du følt deg; helt elendig, sånn passe, greit nok men ikke helt på topp? Er det en vanlig forkjølelse? Alt dette er ting du kan spørre deg selv og som vil være viktig i forhold til det du spør meg om.

      Det aller sikreste er å vente til man er helt frisk men det er ikke alltid nødvendig å vente så lenge. Det jeg pleier å tenke/gjøre er at jeg ikke presser kroppen. Starter jeg å trene før jeg er kvitt alt snørr og all hoste så løper jeg ikke langt, ikke fort og jeg sliter meg ikke ut!

      Trening svekker immunforsvaret og når du er syk trenger du ikke å svekke immunforsvaret enda mer; det er å skyte seg selv i leggen det ;-) SÅ om du trener så må du være rimelig sikker på at du "spiller på lag" med kroppen, altså: at du ikke presser deg og dermed bryter ned mer, men at du starter forsiktig og gir kroppen mulighet til å komme til hektene igjen. En syk kropp trenger masse hvile og hard trening er ikke hvile! Så skal du trene så bør det være rolig, forsiktig trening etterfulgt av flere hviledager slik at kroppen klarer å bygge seg opp igjen.

      Som du skjønner av svaret mitt så er det du som til sist må vurdere dette for det er du som er eksperten på din egen tilstand og din egen kropp. At du kan prøve å trene, ja, så sant du orker! MEN, husk at du da må lytte ekstra til kroppen din og du må ta det gradvis. Det eneste jeg ikke liker i det du skriver er dette med at du hoster som en gris.... det uroer meg litt...

      Slett
    2. Takk for svar! Vil si "helt elendig" var passende svaralternativ, brystet har vært tett, nesen har vært tett og feberen var 39 forrige fredag (treningsfri ons-fre forrige uke da det sto på som verst). Men ble bedre lørdag og søndag, med kun hoste, halsvondt og litt tett nese, med påfølgende tre lette treningsøkter, før det liksom brast med feber på mandagsnatten igjen. Ikke like vond hals denne uken, men mer hoste (et tegn på at det løsner kanskje) og ørevondt! Rolig jogg går fint, så lenge pulsen ikke kommer for høyt opp, er da hostingen kommer. Prøver å lytte til kroppen, men det er ikke alltid lett å høre etter om det er kroppen eller viljen om halvmaraton som skriker høyest..;)

      Slett