onsdag 7. mars 2012

Oppskriften -müslibarer!

1kp (80-100g) Tørket frukt eller bær (jeg brukte tranebær)
1kp (80g) Havregryn
1kp (80g) Kokos
1kp (20g) Rispuffer
1/2kp (60g) Solsikkefrø
1/2 kp (60g) Gresskarfrø
1/2kp (50g) Cashewnøtter
1/2kp (40g) Mandler
1/4kp (40g) Sesamfrø
Bland alt (minus rispuffer og frukt) og varm i stekepanne på svak varme.

Oppskriften rekker til ca 3/4 langpanne.

100g smør
4-5ss honning
2ss sukker (kan sløyfes; jeg sløyfet sukker)
Kok opp over medium varme i 4-5min og reduser varmen i ca 5min.
Bland dette sammen med nøtteblandingen + rispuffer og bær og legg i langpanne. La stå i kjøleskap.

NB!
Disse blir ikke harde så disse egner seg ikke som energibar i lomma på tur!! De smuldrer lett men det er sikkert noen små justeringer man kan gjøre så de blir fastere.... Trenger du tilførsel av energi før/etter en økt, som mellommåltid på jobben etc. så kan du pakke en bar i folie og la den ligge et trygt sted (feks i bilen mens du trener eller på kontorpulten) og selv om den da evt har smuldret litt så klarer du fint å få den i deg ;-)

Jeg har lagt to barer i frysen for å teste om det er mulig å fryse barene. Fungerer det så er det jo helt genialt: da kan man fint frakte en bar til jobb uten at den går i stykker.

Neste gang kommer jeg til å droppe cashewnøttene og kanskje justere litt på mengden av de andre ingrediensene (for å knipe inn litt på kaloriene og for å forsøke å få barene til å henge mer sammen).

Ellers gjelder samme regelen som for alle andre oppskrifter: de er til for å tukles med ;-) Putt oppi alt hva hjertet begjærer så blir det garantert bra!!

14 kommentarer:

  1. Skal bake i dag. Elsker muslibærer, men det blir dyrt og lage selv må jo bli billigere og de ser kjempegode ut (massse godt i dem også)

    SvarSlett
  2. Jeg vet ikke om det blir billigere enn feks Wasa sine barer (de koster vel 15-16kr); og det er vel mest naturlig å sammenligne disse med Wasa sine... vil jeg tro. Men fordelen er jo at du selv styrer innholdet ;-)

    SvarSlett
  3. Dette så digg ut, det vil jeg prøve :)
    Kanskje hjelper det å trekke det hele med sjokolade rundt, så det fester seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjokolade fungerer til ALT! :-)

      Slett
  4. Så utrolig mye godt og sunt i en og samme bar! Men skjønner at det sikkert er vanskelig å få til å henge sammen - kanskje man rett og slett bare må blande inn litt smeltet sjokolade som "lim"?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg var litt kritisk.... de henger bra nok sammen til at jeg kan pakke dem i folie og ta dem med på jobb... men sjokoladelim blir nok DIGG! :-)

      Slett
  5. Hi, how are you!? Du holder koken som vanlig ser jeg!

    Musli-barer er ikke noe for meg - jeg ville forspist meg på et blunk! Sånne ting er bedre enn sjokolade eller godteri - sunnere, ja, men like mange kalorier jeg slett ikke trenger..

    SvarSlett
    Svar
    1. Kristin, jeg ser den!!! ;-) SÅ jeg håper forsøket med å fryse dem fungerer for da kan jeg oppbevare dem litt mindre synlig! Lett at de kan skli ned som snacks utenom når man trenger dem ja... Håper du har det fint!!? Ha en flotters dag :-)

      Slett
  6. Hva skal vi kalle denne baren da...kanskje "Müsilja"..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, det er vel kun de virkelig store som får ting oppkalt etter seg og jeg skal vel ikke krediteres for mye her; det var tross alt ikke jeg som la grunnlaget for denne oppskriften ;-)

      Slett
  7. - Det er bar asfalt på veiene
    - Det er mildt og det meste av snøfallet har smeltet
    - Det er i tillegg meldt sol og 8-9 grader i morgen
    - Klokka er passert midnatt og de fleste prøver å få søvn

    Hva skjer?
    Jo, brøytemannskapene i Oslo setter igang med å skrape plogene i asfalten så gnistene spruter.

    Poenget?
    Det eneste poenget er at brøytemannskapene skal tjene penger.
    De skal ha natt-tillegget.
    Brøytebudsjettene skal tømmes, etter en snøfattig og særdeles mild vinter.

    Slik holder de på i timesvis ut i de små nattetimer.

    Samfunnsøkonomien?
    Nei, dette er molbo-Norge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja.... jeg har observert brøyting som jeg ikke helt har forstått poenget med (type bar asfalt og gnistsprut) samtidig har jeg også observert gater med stort behov for brøyting...

      Det er jo et utbredt fenomen at budsjetter må brukes opp for å hindre kutt i tilskuddene kommende år; spørsmålet er jo hva man skal gjøre for å få bukt med problematikken?

      Slett
    2. Har sett det samme.
      De brøyter selvom det er bare veier/lett fremkommelighet og ingen har problemer med å komme frem.

      Og de starter alltid ved midnatt når timebetalingen er som høyest.
      I tillegg kan alle registrere hvor laaaang tid de bruker - selvom behovet ikke er der.

      Dette er direkte sløsing med penger.
      Som Silja skriver er det et utbredt fenomen at budsjetter må brukes opp for å sikre seg samme budsjettnivå neste år.

      Det triste er å registrere at samfunnet sløser bort penger på sånne ting når f.eks. vår eldreomsorg eller helsevesen skriker etter penger.

      Ja, hvordan kan vi få bukt med problematikken?
      Dette har med politisk ledelse å gjøre.
      Kontrollen er for dårlig når det er snakk om kommunal forvaltning.
      Man bryr seg ikke, men lar ting bare skure og gå.

      Det er en del ting både presse og kommunalrevisjon burde tatt tak i.
      Og så må ansvarlige politkere følge opp - hvis de mener noe med å prioritere og bruke våre skattepenger riktig.

      Slett