lørdag 17. mars 2012

Opp som en hjort og ned som en lort!

I dag testet jeg Karhu skoene på en litt lengre løpetur; 11km rolig på asfalt og litt grus.

Dommen ble nedslående!
Karhu, dere skuffer pga av en liten søm! Skjerp dere, det er helt unødvendig at en så bra sko skal felles pga en "skjønnhetsplett"!

Frode K. skrev at han satte PB på halvmaraton med Karhu (og det er jo bra!) men han kunne i tilegg fortelle at skoen hadde en ”søm til besvær”; en skikkelig gnagsår-søm!

Etter 5km i fin flyt i dag kjente jeg noe som jeg først trodde var en bitte liten sein i skoen. Etter et par km til demret det for meg: tro om dette er den forhatte sømmen som Frode siktet til?

Da jeg kom hjem var jeg ikke lenger i tvil; det er helt klart en søm til besvær som etter en tur på 11km hadde lagd en fin og stor vannblemme på utsiden av foten, sånn cirka midt på foten. Love and hate ;-)

Herlig: NOT!! ;-)

Forskjellen fra onsdagens økt var 1) jeg hadde tynnere og glatte(!) sokker på i dag 2) jeg løp dobbelt så langt.

Konklusjon: med mindre jeg kan unngå vannblemmer med tykkere sokker med mindre friksjon så kommer jeg kun til å bruke disse skoene på veldig korte turer (typ 5km). Skoene oppleves som raske så jeg kunne tenke meg å teste dem på en 5km en gang (selv om dette ikke er en konkurransemodell så er de veldig lette, 230g). Inntil videre blir jeg å bruke disse når jeg løper 4-5km oppvarming før styrketrening, på 30-40min raske økter og kanskje teste dem på en kortintervalløkt; vi får se.

Og i roligere tempo i dag opplevde jeg ikke lenger at skoen var krevende.... ;-)

Morgen-sprint versus morgen-jogg: Dagens puls sammenlignet med pulsen for to uker siden;rolig versus hard økt.

Pulsmessig har jeg fortsatt en del å gå på når det gjelder å differensiere mellom rolig og rask løping, men, alt er relativt, og sammenlignet med meg selv så er ikke dette ille! I dag løp jeg uansetrengt og lå i snitt 8 slag lavere enn for to uker siden da jeg jobbet for hver km. Så selv om jeg ikke pulsmessig er helt der jeg skal være på rolige økter så tilsier følelsen underveis at dette var en rolig og uanstrengt løpeøkt.... og nå velger jeg å ikke tenke for mye på dette med puls for nå er det HELG!

GOD HELG FOLKENS!!! :-)

Fakta dagens økt:
11km på 1t1min35sek (5:36min/km).

5 kommentarer:

  1. En søm burde være mulig å korrigere. Det er neppe bare Frode og du som har kjent på den. Ikke bra - men godt du har bruksområdene klare allikevel. Fortsatt goood helg.

    SvarSlett
  2. Fin rapport Silja. Det er merkelig at Karhu ikke har fikset denne svakheten enda. Virker som det er eksakt samme problem som jeg hadde. Jeg likte skoen godt men så lenge jeg får gnagsår av å bruke dem så velger jeg noe annet. Dumt for Bjørnen i Finnskogene det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de har gjort seg selv en bjørnetjeneste der gitt ;-) Jeg har aldri opplevd noe lignende som dette før; at sko kan klemme, være vonde under tåballene, gi sårhetsfølelse under bena etc etc etc, JA! Men vannblemme midt på foten pga en søm? ALODRI! Idiotisk og unødvendig...

      Slett
  3. Æsj, kjedelig at en ellers bra sko ødelegges av noe så lite. Det burde jo være fullt mulig å korrigere på senere modeller. For skoen ser jo innmari spennende ut!

    SvarSlett
  4. Det er kjipt. Og forhåpentligvis blir det korrigert. Når dere er to som har kjent det samme, er det nok flere også.
    Synd, for det virker som spennende sko.

    SvarSlett