lørdag 3. mars 2012

Kreative løsninger ;-)

Morgenjogg er ikke min greie; og morgen”sprint”, er definitivt ikke min greie!! Og i dag føltes det som det ble mer sprint enn jogg ;-)

Det hele startet med at Tim’s avreiseplaner ble endret.... avreisen ble fremskyndet fra kl.14 til kl.09:50! Dermed smuldret mine planer om laaaaang og god frokost i fred og ro før løpeøkt.

Og jeg vet ikke om det bare er jeg som har det slik men når jeg har litt vondt i viljen føles det mye bedre å løpe fra A til B enn å løpe fra A til B og så returnere hjem til A igjen. Er det bare meg eller?? Jeg har tenkte på det flere ganger og tenkt at det kan være fordi alle rund-løyper som starter og slutter hjemme innebærer en viss distanse med stigning. Enten starter det oppover (type opp til Besserud) eller så må jeg løpe nedover og ta stigningen på vei hjem. Begge deler er slitsomt på hver sin måte. Løper jeg derimot A-B kan jeg alltid velge å løpe nedover og flatt.... Netto nedover de 4 første og i parken ble det 3x"soluret" for de som kjenner til denne 1,6km runden ;-)

Nuvel, for å overleve denne (noe ufrivillige) morgenjoggen måtte det bli A-B varianten. Jeg hadde i tillegg begrenset med tid; nøyaktig 1t15min. Så da måtte jeg tenke smart. Planen ble å løpe ned til parken (4km) for så å løpe 6km i parken (estimert tid: 60min), for deretter å ta bussen hjem (15min); lett løype og tidsmessig helt PERFEKT (estimert ankomst hjemme: nøyaktig på slaget 09:50).

Slik som dette gikk morgentimene
06:45: lillegutt er i full gang med å bygge lego.
07:00: Storegutt er på vei ut døra for å løpe. Mor steker havrelapper til frokost og nyter en dobbel latte.
08:35: Lillegutt vil se film, ok! Storegutt er tilbake fra løpetur, mor står klar og kysser dem begge farvel før hun legger i vei. En hel time kan jeg løpe, en hel time!
PERFEKT!
09:27: 10km, 52min, ferdig!! Jeg jogger bort til bussen.
09:42: Påstigning, og jeg slapper av på bussen hjem.
09:55: hjemme! 5min på overtid, men akkurat ett minutt før Tim ble hentet for avreise.

Phu, jeg rakk det!

Og det gikk jo overraskende bra å trene selv om all trening før kl.09 IKKE er innen min komfortsone! Og til å være anti-morgenjogger så liker jeg ikke å innrømme det men.... det var kjempedigg å løpe, rett og slett DEILIG! ;-)

Totaltid i eget selskap og til å fremme egen helse:1t20min. Akseptabelt!
Poeng for kreativ løsning for å gjennomføre morgentrening: minst 100!

GOD HELG og husk: du blir aldri for gammel til å finne kreative løsninger for å lure deg selv til å trene ;-)

17 kommentarer:

  1. Hehe, morsomt.Sånn holder vi på her i huset også. Min egen lørdagsløsning var å løpe hjem etter handletur på storsenteret. Litt kleint å rusle rundt i treningstøy midt i lørdagsrushet, men da jeg stod igjen alene på parkeringsplassen uten penger eller telefon, var det bare en ting å gjøre. Løpe hjem.

    SvarSlett
  2. Tidsklemma, hva er det liksom? Vil man så kan man. Og tenk so mye man får ut av dagen.

    SvarSlett
  3. Så flink du er å finne kreative løsninger! Helt enig, er så mye bedre å løpe fra A-B istedenfor A-B-A:) Min slagplan er ofte løpe løpetur til besteforeldre og spise middag, da løper man mot et mål (som oftest god fersk fisk, og vafler til dessert, hehe)=)

    SvarSlett
  4. Hehe, morsom lesning :) man får til hvis man vil :) men er enig med deg at morgentrening er ikke den største favoritten, men men :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hektisk morgen, men innholdsrik - alltid godt når økta er unnagjort og man har hele dagen. Men er ikke flink til å komme meg ut før 9, jeg heller.... Det skjer toppen to ganger i året...

      Slett
  5. Jeg er klokkeklar A-Bløper - helst i medvind og slakke nedoverbakker, men å time det så perfekt og hårete hadde jeg aldri klart -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  6. Der finnes ikkje problemer (når det kjæm te å få pressa inn ei træningsøkt) bare litt ekstra vilje og kjapp planlegging! :-)
    Dikkøn he ein svært inspirerande måte å løyse "tidsklemma" på!!:-)
    Inponerande puls sø tileg på morgonen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, høy puls om morgenen burde være forbudt!! :-) Det var derfor jeg la opp til 10km på 60min, for å løpe med lav puls, men, redselen for å ikke rekke bussen var nok årsaken til at jeg løp fortere.... ;-) Og nå skal det ikke så mye tempo til før pulsen min er skyhøy heller skal sies...

      Slett
  7. Kjempe bra! Man finner alltid en løsning dersom viljen er sterk nok! Minst 1000 poeng for denne!

    SvarSlett
  8. Liker selv ikke å trene altfor tidlig. Faktisk får jeg de beste tidene jo senere på kvelden. Rundt 21-tiden er helt optimalt hvis jeg har tenkt å perse.

    Jeg sitter med treningsdagboken min nå og ser at jeg har løpt 52 km denne uka. Ikke dårlig i mars!
    Fortsetter det slik passerer jeg 200 km denne måneden.

    Det er så fint vær at det er en fryd å komme seg ut på bare, tørre småveier.

    Ja til mer sol og knallblå himmel!
    Helt fantastisk fint igår.

    SvarSlett
  9. Imponert! Dere er virkelig gode på logistikk :)
    - Stolt over meg selv i går også, var ute av døra kl. 8 lørdag morgen, det skjer omtrent aaaaldri - men jeg bare *måtte* få klemt inn en joggetur. Deilig etterpå, men jeg foretrekker kveldstrening fordi jeg alltid blir så søvnig og sliten etterpå...

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, to sjeler som aldri løper om morgenen og så løper vi tidlig samme lørdag formiddag; what are the odds liksom? ;-) Jeg blir sliten etter trening og noen ganger blir jeg helt skutt; da er det fordelaktig å bare kunne krype rett i seng... men i helgene er det også deilig å gjøre unna treninga på formiddagen og ha resten av dagen sammen ;-)

      Slett
  10. Treningsplanlegging er et must for meg hvertfall! Så gøy at du jobber på Riksen som post doc, verden er ikke stor :)

    SvarSlett
  11. Inspirerende!

    SvarSlett